• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka jak metro jeżdzi już po Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek. Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek.

W poniedziałek na trójmiejskie tory wyruszył kolejny zmodernizowany pociąg SKM. Zastosowano w nim nowatorski układ wnętrz, a także nowy system napędowy, pozwalający na szybsze rozpędzanie pociągu.



Wewnątrz pociągu EN71-045 usunięto ściany działowe oraz przedsionki. Jasne kolory, a także lampy umieszczone wzdłuż linii dachu, sprawiają że wnętrze jest świetnie oświetlone. Największe zmiany jednak przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń 2+2, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Siedzenia te nie są jednak składane. Po środku znajdują się specjalne poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż. Zastosowano także liczne uchwyty pod dachem.

Pozostała część pojazdu posiada doskonale znany układ siedzeń. Zainstalowano oczywiście zupełnie nowe siedziska. Niestety zamocowano je bardzo blisko okien i bezpośrednio nad specjalną listwą, przez co pasażerowie będą mieli mało miejsca na nogi.

Pewnym niedopatrzeniem jest także mała ilość uchwytów na kurtki - znajdują się one tylko pomiędzy niektórymi siedzeniami. Na plus można zaliczyć nowe półki, będące powrotem do sprawdzonych wzorców. Zamiast instalowanych jeszcze niedawno ciemnych płyt z dziurami, przez które ciężko sprawdzić czy znajduje się jakiś bagaż, są tradycyjne kratownice.

Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem oraz zwykłym uchwytem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera.

W pociągu pojawiła się nowa toaleta, działająca - tak jak w samolotach - w obiegu zamkniętym. Szerokie wejście pozwala na skorzystanie z niej także niepełnosprawnym.

Dla osoby niepełnosprawnej lub pasażerów z większym bagażem (np. rowerem) przewidziano oddzielne miejsca ze składanymi siedzeniami.

Problemem nadal pozostaje wejście do pociągu. Zmianie nie uległa odległość między peronem a pociągiem. Nie zainstalowano żadnych wysuwanych płyt dla niepełnosprawnych. Przy wsiadaniu i wysiadaniu musi on cały czas liczyć na pomoc dwóch silnych pasażerów. Pomyślano jednak o dodatkowych poręczach. Drzwi są otwierane za pomocą przycisku - rozwiązania znanego z tramwajów i autobusów. Podobnie, jak w drzwiach między wagonami, tutaj również zainstalowano specjalne czujniki.

Także maszynista doczekał się całkowitej przebudowy kabiny. Zwiększono jej rozmiar oraz zainstalowano całkowicie nową aparaturę sterującą. Kierujący pojazd ma bezpośredni pogląd na obraz z kamer w środku pociągu, a także zainstalowanych na bokach pojazdu i na czole.

Z zewnątrz pociąg zyskał nowe czoła - znane już z pozostałych modernizacji. Zainstalowano połówkowe pantografy (odbiorniki prądu). Zmodernizowane sprzęgi pozwalają na sterowanie łączenie pociągów bezpośrednio z kabiny maszynisty.

Jednak największe zmiany doczekał się system napędzenia. Zastosowano silniki asynchroniczne, które pozwalają na bardzo szybkie rozpędzenie jednostki. Najczęściej spotykany na torach SKM - pociąg typu EN57 - może rozpędzić się do 100 km/h w 120 sekund. Zmodernizowany EN71 taką samą prędkość osiąga już w 30 sekund! Ponadto nowy system napędu całkowicie wyeliminował uciążliwie szarpnięcia podczas rozpędzania jednostki.

Zastosowano także dodatkowe systemy hamowania, które zmniejszą zużycie obręczy i klocków hamulcowych. Przy hamowaniu zwracana jest także energia do sieci.

Za całość przebudowy odpowiedzialny był nowosądecki NEWAG. Ponadto do montażu poszczególnych części zaangażowano kilka krajowych firm. Koszt modernizacji jednego pociągu to ok. 7 mln zł, zaś zakup zupełnie nowej jednostki to wydatek trzykrotnie większy. SKM planuje zmodernizować do 2012 roku 20 pociągów z posiadanych 65. Kolejny zmodernizowany pociąg ma być gotowy za ok. 8 miesięcy. Niewykluczone, że oprócz usprawnień technicznych z tej jednostki, gruntownej przebudowie lub całkowitej wymianie zostanie poddane nadwozie pociągu, dzięki czemu zminimalizowane zostaną drgania w części pasażerskiej podczas podróży.

Opinie (401) 10 zablokowanych

  • SKM.

    jechałam .:D

    nie wygodne siedzenia . :D

    ale szybciej jeździ niż te stare :D:D

    • 0 1

  • "Nie zainstalowano żadnych wysuwanych płyt dla niepełnosprawnych. Przy wsiadaniu i wysiadaniu musi on cały czas liczyć na pomoc

    dwóch silnych pasażerów." Szkoda, że wszyscy mówią i piszą o rzeczach, nie mając o nich żadnego pojęcia...

    Szkoda.

    • 1 0

  • moi drodzy, ztm jak i skm staje zmniejsza ilość rzeczy, na które możemy narzekać. poważnie, komunikacja miejska ma całkowicie zmodernizowany tabor, jest punktualniejsza (w znacznej części przypadków), gdy zepsuje się tramwaj potrafi płynny ruch przywrócić w 20 minut i coraz to wprowadza nowe rozwiązania (np elektroniczne wyświetlacze rozkładów jazdy). kilka nowych kolejek miejskich chociaż ledwo dobijają do liczby 10ciu to jednak jest to krok w przód a nie w tył, jak można by uważać po treści waszych komentarzy. jest dobrze, będzie jeszcze lepiej. ludzie, wymagań nie zmieniajcie ale spróbujcie chociaż ograniczyć ilość waszego zrzędzenia.

    • 1 1

  • Super kibel modernizowany czyli skm (1)

    Modernizacja tego starego góna pochłania takie koszty ze zastanowił bym sie nad urzywanymi z zachodniej europy 5letni zachodni skład jest o niebo lepszy niż zmodernizowany kibel 40letni. cała skmka powinna przejść modernizacje zrobić z niej firmę a nie rodzinną klikę

    • 2 0

    • Nie do końca

      Z kibla została w zasadzie tylko skorupa. Wymieniono archaiczny rozruch oporowy, i wózki trakcyjne.

      • 0 0

  • haha jeszcze nie ma zadnych graffiti na skmkach ;)

    • 0 0

  • kupa

    nie dosc ze tyle place za bile to jeszcze mam stac cala droge to juz przechodzi ludzkie pojecie

    • 0 0

  • "eeeee pszszszszsz "z czym wam się kojarzy taki dzwięk??

    • 0 0

  • Porażka (1)

    Jasne siedzenia przy siedzeniu i na 3 siedzeniach będzie siedziało 2 pasażerów - a zresztą poco komfort podróży wyrzucić wszystkie siedzenia wtedy ile będzie miejsc stojących można będzie znowu połowę kolejek wyrzucić z rozkładu i jeszcze ceny za standard podnieść.
    Nawet najlepsza modernizacja nie pomoże jeżdżącym trupą - jeżdżę często SKM i powiem jedno SKM z roku na rok się stacza coraz bardziej (o punktualności to można pomażyć, brudne składy to normalka kiedyś po przejeździe trasy kolejka była myta dzisiaj to chyba po całym dniu dopiero coś jest robione, nawet po renowacji mnóstwo usterek zagrażających bezpieczeństwu nawet potrafią okna reklamami zalepiać).

    Jedynie mam takie pytanie czy na takie przebudowy wydał zgodę konserwator zabytków - bo w końcu to są zabytki ?

    • 1 1

    • twój komentarz to jedna wielka porażka

      • 0 0

  • to nie metro

    Pomysł spalony na panewce. W metrze ten patent działa ponieważ jest więcej drzwi, a w skm'ce trzeba się przedzierać przez pół wagonu żeby wyjść. Tu te miejsca nie sprawdzają się, choć w teorii miały być te wagony bardziej pojemne.
    Ludzie byliby zadowoleni z dłuższych składów lub częstszych pociągów w godzinach szczytu.
    Powodzenia

    • 2 1

  • Dlaczego?!!

    Dlaczego remontowane perony SKM są różnej wysokości a nowe pociągi mają taką samą idiotyczną przerwę pomiędzy peronem a wejściem!? Rozumiem że nie będziemy mieli szybko przyjaznej dla niepełnosprawnych i matek z dziećmi komunikacji, ale trzeba patrzeć w przyszłość, TO NIE BOLI ROBIĆ PERONÓW TEJ SAMEJ WYSOKOŚCI tak na dobry początek, gdy i tak są remontowane!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane