• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM odpiera zarzuty o chaos na linii PKM. "Jeździmy tym, co dostaliśmy od marszałka"

Maciej Korolczuk
9 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Spółka SKM tłumaczy się z ostatnich problemów na linii PKM, wskazując, że przewozy realizuje takimi pociągami, jakie dostała z Urzędu Marszałkowskiego. Spółka SKM tłumaczy się z ostatnich problemów na linii PKM, wskazując, że przewozy realizuje takimi pociągami, jakie dostała z Urzędu Marszałkowskiego.

- Realizujemy przewozy takimi pociągami, jakie dostaliśmy od urzędu. Wielokrotnie zgłaszaliśmy, że jest ich zbyt mało, a w przyszłym roku, gdy część z nich będzie musiała przejść obowiązkowe i kilkumiesięczne przeglądy techniczne, może ich w ogóle zabraknąć - tłumaczą ostatni chaos na linii PKM przedstawiciele PKP Szybkiej Kolei Miejskiej.



Jak poprawić wydajność i atrakcyjność transportu szynowego w Trójmieście?

Po głosach od zirytowanych pasażerów, narzekających od początku września na zbyt krótkie i przeładowane pociągi i czwartkowej reprymendzie od marszałka województwa, który zapowiedział, że od grudnia pasażerów będą woziły pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników, głos zabrali przedstawiciele przewoźnika obsługującego tę linię, a więc Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jak tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik spółki PKP SKM, powodem ostatnich problemów na linii PKM była zbyt mała liczba pojazdów, jakie spółka otrzymała w ramach dzierżawy od Urzędu Marszałkowskiego.

- Urząd Marszałkowski dzierżawi spółce PKP SKM 10 autobusów szynowych. Do realizacji obowiązującego rozkładu jazdy potrzebnych jest 9 pojazdów, więc zakładając, że wszystkie są sprawne i żaden nie wymaga serwisu, w rezerwie pozostaje jeden pojazd użyczony przez UMWP. Spółka PKP SKM wielokrotnie sygnalizowała organizatorowi, że liczba tych pojazdów jest zbyt mała, aby sprawnie obsłużyć wciąż rosnące potoki pasażerów na liniach PKM - tłumaczy Złotoś.

W rezerwie dwa pociągi. Ale...



Aby móc realizować umowę przewozową, SKM od dwóch lat dzierżawi dodatkowy szynobus od Kolei Dolnośląskich. Dodatkowy pociąg sprawia, że w rezerwie pozostają więc nie jeden, a dwa pociągi.

- Zdarzają się jednak dni, że więcej niż dwa pojazdy są w naprawie lub przechodzą obowiązkowe przeglądy. Taka właśnie sytuacja miała miejsce w pierwszych dniach września. Od 8 września spółka ma do dyspozycji 9 pojazdów i rozkład jazdy jest realizowany zgodnie z zamówieniem organizatora przewozów - mówi rzecznik SKM.

Czy to koniec SKM na torach PKM?



Po ostatnich problemach na linii PKM marszałek województwa Mieczysław Struk poinformował, że od grudnia pasażerów na tej linii będą woziły pociągi jednego, a nie dwóch - jak ma to miejsce obecnie - przewoźników (oprócz SKM część przewozów zlecono spółce Polregio).

Czy decyzja marszałka może oznaczać koniec pociągów SKM na linii PKM? Nieoficjalnie takie głosy płyną zarówno z korytarzy w Urzędzie Marszałkowskim, jak i od samego przewoźnika.

SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży? SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?

Oficjalnie przedstawiciele SKM podkreślają, że decyzja o ogłoszeniu przetargu na pięcioletnie przewozy na liniach PKM jest spóźniona.

- Cieszy zapowiedź Zarządu Województwa o ogłoszeniu przetargu na przewozy na liniach PKM, jednak w ocenie naszej spółki to decyzja spóźniona o kilka miesięcy. Organizator nie zostawił potencjalnym oferentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do tego przetargu - dodaje Złotoś.
Przypomnijmy, że urzędnicy z przewoźnikiem toczą spór już od lat. Marszałek od kilku lat bezskutecznie zabiega o usamorządowienie kolejowej spółki, w której samorządy mają obecnie mniejszościowy udział. Urząd chciałby mieć przez to większą kontrolę nad SKM-ką.

Od grudnia na linii PKM pasażerów wozić będą pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników. Od grudnia na linii PKM pasażerów wozić będą pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.

Pociągi wymagają przeglądów



Kolejarze zwracają uwagę, że w przyszłym roku problem może się pogłębić, bo dotychczasowe szynobusy muszą zostać poddane przeglądom technicznym.

- W przyszłym roku wszystkie 10 pojazdów dzierżawionych przez PKP SKM od Urzędu Marszałkowskiego musi przejść przeglądy 4 poziomu (P4). Taki przegląd wymaga wyłączenia każdego pojazdu z eksploatacji na ok. trzy miesiące. Należy też uwzględnić fakt, że dostawcy niektórych podzespołów (np. układów hamulcowych) wymagają informacji o zleceniu prac z co najmniej czteromiesięcznym wyprzedzeniem. Spółka PKP SKM już kilka miesięcy temu informowała o tym organizatora przewozów. Przedłożyła też propozycję harmonogramu wykonywania tych napraw, które miałyby zostać rozciągnięte w czasie, dzięki czemu jednorazowo wyłączone z eksploatacji byłyby nie więcej niż 2-3 pojazdy. Na pismo w tej sprawie wysłane do UMWP 8 czerwca spółka do dziś nie otrzymała odpowiedzi - kończy Złotoś.
Pełna treść oświadczenia spółki PKP SKM w Trójmieście:

Powrót uczniów do szkół i związany z tym wzrost ruchu pasażerskiego w żaden sposób nie zaskoczył naszej spółki. Prawdą jest, że przewoźnicy mają zapewnić tabor dostosowany do liczby pasażerów. Trzeba jednak pamiętać, że spółka PKP SKM w Trójmieście realizuje przewozy na liniach PKM, korzystając z taboru użyczonego przez organizatora przewozów, czyli Samorząd Województwa Pomorskiego.

Urząd Marszałkowski dzierżawi spółce PKP SKM 10 autobusów szynowych. Do realizacji obowiązującego rozkładu jazdy potrzebnych jest 9 pojazdów, więc zakładając, że wszystkie są sprawne i żaden nie wymaga serwisu, w rezerwie pozostaje jeden pojazd użyczony przez UMWP. Spółka PKP SKM wielokrotnie sygnalizowała organizatorowi, że liczba tych pojazdów jest zbyt mała, aby sprawnie obsłużyć wciąż rosnące potoki pasażerów na liniach PKM.

Wobec braku wsparcia taborowego ze strony UMWP spółka PKP SKM od dwóch lat dzierżawi jeden autobus szynowy od Kolei Dolnośląskich. Teoretycznie więc dwa pojazdy są w rezerwie, zdarzają się jednak dni, że więcej niż dwa pojazdy są w naprawie lub przechodzą obowiązkowe przeglądy.

Taka właśnie sytuacja miała miejsce w pierwszych dniach września. Od 8 września spółka ma do dyspozycji 9 pojazdów i rozkład jazdy jest realizowany zgodnie z zamówieniem organizatora przewozów.

Niektóre media wskazały też na nie najlepszą optymalizację rozkładów jazdy najbardziej obleganych porannych pociągów na liniach PKM. Puszczanie porannych pociągów z Kościerzyny (uruchamianych przez PKP SKM), które przyjeżdżają do Gdańska już wypełnione pasażerami z Kaszub, kilka minut przed pociągami POLREGIO jadącymi z Gdyni, zdaniem dziennikarzy przyczynia się do nadmiernego przeładowania pociągów kościerskich. Ewentualna korekta tego stanu rzeczy leży w gestii Samorządu Województwa Pomorskiego, który zleca przewozy i decyduje o rozkładzie jazdy przewoźników kolejowych w Pomorskiem.

Cieszy zapowiedź Zarządu Województwa o ogłoszeniu przetargu na przewozy na liniach PKM, jednak w ocenie naszej spółki to decyzja spóźniona o kilka miesięcy. Organizator nie zostawił potencjalnym oferentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do tego przetargu.

Przy okazji warto wspomnieć o możliwych problemach z taborem obsługującym linie PKM. W przyszłym roku wszystkie 10 pojazdów dzierżawionych przez PKP SKM od Urzędu Marszałkowskiego musi przejść przeglądy 4 poziomu (P4). Taki przegląd wymaga wyłączenia każdego pojazdu z eksploatacji na ok. trzy miesiące.

Należy też uwzględnić fakt, że dostawcy niektórych podzespołów (np. układów hamulcowych) wymagają informacji o zleceniu prac z co najmniej czteromiesięcznym wyprzedzeniem. Spółka PKP SKM już kilka miesięcy temu informowała o tym organizatora przewozów. Przedłożyła też propozycję harmonogramu wykonywania tych napraw, które miałyby zostać rozciągnięte w czasie, dzięki czemu jednorazowo wyłączone z eksploatacji byłyby nie więcej niż 2-3 pojazdy.

Na pismo w tej sprawie wysłane do UMWP 8 czerwca spółka do dziś nie otrzymała odpowiedzi.

Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki PKP SKM

Miejsca

Opinie (272) 7 zablokowanych

  • To na zdjęciu to dla mnie nie jest pociąg tylko tramwaj. Mikre jakieś jak na pociąg

    • 0 0

  • Covidzie...

    Wracaj!

    • 1 1

  • A co to da, że SKM miałby przejść pod Samorząd? (5)

    Pokazowo kupią parę nowych składów, zarządzanie jest na poziomie PKP.

    • 13 6

    • Jak to co?

      pan marszałek będzie mógł zmienić zarząd przewoźnika na taki w składzie: jego szwagier i wuj z PZPRu

      • 1 0

    • Samorząd można zmieniać, PKP i SKM nie zmienisz (3)

      A poza tym będą nowe pociągi i to będzie główna korzyść

      • 4 7

      • na nowe pociągi potrzebna jest nowa kasa (2)

        a tej nie ma...

        Poza tym, tak jak mleko jest z kartonu, to pociągi same pojadą?
        To takie "sklepowe" myślenie lat 90'.
        Przecież wszystko można kupić... Wystarczy chcieć...
        Ale nikt nie czyta instrukcji obsługi aby to działało i służyło czemuś więcej niż słitfocia manażeri i "wybrańców".

        • 4 2

        • Kasa jest (1)

          Marszałek kupował i kupuje nowe pociągi. Tylko ,że wszystkie trafiają do Polregio. Przypadek?

          • 2 0

          • nie,

            to nie przypadek.

            • 1 0

  • Ludzie to nie bydło, by jechać w ścisku. W końcu płacą za to niemałą kasę. Zasłanianie się marszałkiem jest żenujące.

    • 0 4

  • przeglądy (2)

    śmieszne jest zasłanianie się przeglądami taboru jest to zaplanowane z dużym wyprzedzeniem , rozumie awarie ale bez przesady że codziennie występuje problem

    • 6 6

    • i na tym problem polega, że z wyprzedzeniem

      z wyprzedzeniem więc wiadomo, kiedy będzie brakowało wozów.
      Bo one pracują na styk.
      Operator zgłasza (z wyprzedzeniem) a zleceniodawca nie reaguje a potem strzela focha...

      • 0 0

    • Akurat SA133 i SA136 to straszny szmelc, który ciagle ma jakieś awarie. Tyle ze czasem są mniej poważne i skład może kursować.

      • 3 1

  • Marszałek do zwolnienia

    Jak widac Pomorski Marszałek powinien złożyć dymisję skoro jest przeciw społeczeństwu i chce zredukować liczbę pociągów. Tak samo można powiedzieć o urzędnikach na wyższych stanowiskach decyzyjnych w Urzędzie Wojewódzkim

    • 3 2

  • Rozkład (3)

    Śmiech na sali. Nie ma odpowiedniego taboru a marszałek robi cyrk zamiast zrobić wszystko aby zapewnić ciągłość i sprawność komunikacji. Struk do zwolnienia. Każdy kto rozwiąże tą degrengoladę komunikacyjną ma mój głos w wyborach. Na pewno nie jest to obecna władza.

    • 11 4

    • (2)

      weźcie soebie kolejnego członka zarządu, bedzie lepiej. Co przez tyle lat zrobiło SKM w sprawie taboru? cos tam wyremontowali i kupili dwie jednostki? ile lat mieli monopol bez przetargu? czyli urzad ma um kupic składy a oni łaskawie wtedy beda jeżdzić?

      • 2 6

      • co masz do taboru?

        Jeździ?
        Realizuje zadania?

        A że nie fancy... Kogo to?

        • 0 0

      • monopolu?

        Czy ktos broni taka dzialalnosc prowadzic?
        Zbuduj infrastrukture, zaplecze, wyszkol ludzi, zorganizuj... Bedziesz mial. Albo szukaj na rynku podwykonawcow. Jak sie nie sprawdzi, zmien. Albo pomoz poprawic, bo to synergia jest.
        A nie z pretensjami do samodzielnego podmiotu gospodarczego, ze ma.

        • 1 1

  • Struk do dymisji (8)

    A sam się limuzyną wozi, a my stłoczeni jak bydlo

    • 38 9

    • Lignowski do dymisji (6)

      Sam się limuzyną wozi, a my stłoczeni jak bydło.

      • 4 4

      • no raczej Struk, bo on wyznacza zasady, płaci i odpowiada (5)

        a że założenia zasad nie odpowiadają rzeczywistości, to jaka wina wykonawcy?

        System nie działa, a kto za system odpowiada?

        • 4 2

        • No raczej Lignowski (1)

          Skoda Superb do dyspozycji.

          • 0 0

          • Superb?

            A to jakaś mecyja?
            Jak robota idzie to se Bentley'em może.

            • 0 0

        • (2)

          W umowie nie ma żadnego zapisu ze wszystkie pojazdy skm ma dostać.

          • 1 3

          • Ktoś tu zna umowę?

            Dzień dobry urzędnikom z Okopowej i Równej. Kawa w marszałkowskim dobrze smakuje?

            • 2 1

          • bo umowa opiewa na świadczenie usługi

            na powierzonym taborze.
            Z tego powodu nie ma tam nic o "dostawaniu".

            • 4 1

    • Od koryta

      Odciagnac sie nie da . Kwik kwik

      • 1 0

  • Rozkład jazdy - aplikacja

    Na aplikacji chcąc jechać z Wejherowa na lotnisko zawsze muszę jechać przez Gdańsk w ogóle nie ma połączenia Gdynia Rębiechowo lotnisko i lotnisko Rębiechowo - Gdynia .

    • 0 0

  • Wina leży u góry (6)

    patrząc na jakość zarządzania przez urząd marszałka w wielu innych dziedzinach, nic dziwnego, że przewozy PKM leżą

    • 59 16

    • Ty też leżysz

      • 0 1

    • w innych czyli w jakich? (3)

      • 7 7

      • kulturze

        na przykładzie Opery...

        Ze muszę na coś ciekawego do Bydgoszczy jeździć! Najstarszymi składami Regio!!!

        • 5 1

      • szkolnictwie

        masowo likwidowanym.

        • 4 1

      • Szpitalach Pomorskich

        • 8 1

    • taaaa cała skm swoją ofertą i obsuga od lat pokazuje po czyjej stronei jest wina...

      • 10 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane