• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM odpiera zarzuty o chaos na linii PKM. "Jeździmy tym, co dostaliśmy od marszałka"

Maciej Korolczuk
9 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Spółka SKM tłumaczy się z ostatnich problemów na linii PKM, wskazując, że przewozy realizuje takimi pociągami, jakie dostała z Urzędu Marszałkowskiego. Spółka SKM tłumaczy się z ostatnich problemów na linii PKM, wskazując, że przewozy realizuje takimi pociągami, jakie dostała z Urzędu Marszałkowskiego.

- Realizujemy przewozy takimi pociągami, jakie dostaliśmy od urzędu. Wielokrotnie zgłaszaliśmy, że jest ich zbyt mało, a w przyszłym roku, gdy część z nich będzie musiała przejść obowiązkowe i kilkumiesięczne przeglądy techniczne, może ich w ogóle zabraknąć - tłumaczą ostatni chaos na linii PKM przedstawiciele PKP Szybkiej Kolei Miejskiej.



Jak poprawić wydajność i atrakcyjność transportu szynowego w Trójmieście?

Po głosach od zirytowanych pasażerów, narzekających od początku września na zbyt krótkie i przeładowane pociągi i czwartkowej reprymendzie od marszałka województwa, który zapowiedział, że od grudnia pasażerów będą woziły pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników, głos zabrali przedstawiciele przewoźnika obsługującego tę linię, a więc Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jak tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik spółki PKP SKM, powodem ostatnich problemów na linii PKM była zbyt mała liczba pojazdów, jakie spółka otrzymała w ramach dzierżawy od Urzędu Marszałkowskiego.

- Urząd Marszałkowski dzierżawi spółce PKP SKM 10 autobusów szynowych. Do realizacji obowiązującego rozkładu jazdy potrzebnych jest 9 pojazdów, więc zakładając, że wszystkie są sprawne i żaden nie wymaga serwisu, w rezerwie pozostaje jeden pojazd użyczony przez UMWP. Spółka PKP SKM wielokrotnie sygnalizowała organizatorowi, że liczba tych pojazdów jest zbyt mała, aby sprawnie obsłużyć wciąż rosnące potoki pasażerów na liniach PKM - tłumaczy Złotoś.

W rezerwie dwa pociągi. Ale...



Aby móc realizować umowę przewozową, SKM od dwóch lat dzierżawi dodatkowy szynobus od Kolei Dolnośląskich. Dodatkowy pociąg sprawia, że w rezerwie pozostają więc nie jeden, a dwa pociągi.

- Zdarzają się jednak dni, że więcej niż dwa pojazdy są w naprawie lub przechodzą obowiązkowe przeglądy. Taka właśnie sytuacja miała miejsce w pierwszych dniach września. Od 8 września spółka ma do dyspozycji 9 pojazdów i rozkład jazdy jest realizowany zgodnie z zamówieniem organizatora przewozów - mówi rzecznik SKM.

Czy to koniec SKM na torach PKM?



Po ostatnich problemach na linii PKM marszałek województwa Mieczysław Struk poinformował, że od grudnia pasażerów na tej linii będą woziły pociągi jednego, a nie dwóch - jak ma to miejsce obecnie - przewoźników (oprócz SKM część przewozów zlecono spółce Polregio).

Czy decyzja marszałka może oznaczać koniec pociągów SKM na linii PKM? Nieoficjalnie takie głosy płyną zarówno z korytarzy w Urzędzie Marszałkowskim, jak i od samego przewoźnika.

SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży? SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?

Oficjalnie przedstawiciele SKM podkreślają, że decyzja o ogłoszeniu przetargu na pięcioletnie przewozy na liniach PKM jest spóźniona.

- Cieszy zapowiedź Zarządu Województwa o ogłoszeniu przetargu na przewozy na liniach PKM, jednak w ocenie naszej spółki to decyzja spóźniona o kilka miesięcy. Organizator nie zostawił potencjalnym oferentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do tego przetargu - dodaje Złotoś.
Przypomnijmy, że urzędnicy z przewoźnikiem toczą spór już od lat. Marszałek od kilku lat bezskutecznie zabiega o usamorządowienie kolejowej spółki, w której samorządy mają obecnie mniejszościowy udział. Urząd chciałby mieć przez to większą kontrolę nad SKM-ką.

Od grudnia na linii PKM pasażerów wozić będą pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników. Od grudnia na linii PKM pasażerów wozić będą pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.

Pociągi wymagają przeglądów



Kolejarze zwracają uwagę, że w przyszłym roku problem może się pogłębić, bo dotychczasowe szynobusy muszą zostać poddane przeglądom technicznym.

- W przyszłym roku wszystkie 10 pojazdów dzierżawionych przez PKP SKM od Urzędu Marszałkowskiego musi przejść przeglądy 4 poziomu (P4). Taki przegląd wymaga wyłączenia każdego pojazdu z eksploatacji na ok. trzy miesiące. Należy też uwzględnić fakt, że dostawcy niektórych podzespołów (np. układów hamulcowych) wymagają informacji o zleceniu prac z co najmniej czteromiesięcznym wyprzedzeniem. Spółka PKP SKM już kilka miesięcy temu informowała o tym organizatora przewozów. Przedłożyła też propozycję harmonogramu wykonywania tych napraw, które miałyby zostać rozciągnięte w czasie, dzięki czemu jednorazowo wyłączone z eksploatacji byłyby nie więcej niż 2-3 pojazdy. Na pismo w tej sprawie wysłane do UMWP 8 czerwca spółka do dziś nie otrzymała odpowiedzi - kończy Złotoś.
Pełna treść oświadczenia spółki PKP SKM w Trójmieście:

Powrót uczniów do szkół i związany z tym wzrost ruchu pasażerskiego w żaden sposób nie zaskoczył naszej spółki. Prawdą jest, że przewoźnicy mają zapewnić tabor dostosowany do liczby pasażerów. Trzeba jednak pamiętać, że spółka PKP SKM w Trójmieście realizuje przewozy na liniach PKM, korzystając z taboru użyczonego przez organizatora przewozów, czyli Samorząd Województwa Pomorskiego.

Urząd Marszałkowski dzierżawi spółce PKP SKM 10 autobusów szynowych. Do realizacji obowiązującego rozkładu jazdy potrzebnych jest 9 pojazdów, więc zakładając, że wszystkie są sprawne i żaden nie wymaga serwisu, w rezerwie pozostaje jeden pojazd użyczony przez UMWP. Spółka PKP SKM wielokrotnie sygnalizowała organizatorowi, że liczba tych pojazdów jest zbyt mała, aby sprawnie obsłużyć wciąż rosnące potoki pasażerów na liniach PKM.

Wobec braku wsparcia taborowego ze strony UMWP spółka PKP SKM od dwóch lat dzierżawi jeden autobus szynowy od Kolei Dolnośląskich. Teoretycznie więc dwa pojazdy są w rezerwie, zdarzają się jednak dni, że więcej niż dwa pojazdy są w naprawie lub przechodzą obowiązkowe przeglądy.

Taka właśnie sytuacja miała miejsce w pierwszych dniach września. Od 8 września spółka ma do dyspozycji 9 pojazdów i rozkład jazdy jest realizowany zgodnie z zamówieniem organizatora przewozów.

Niektóre media wskazały też na nie najlepszą optymalizację rozkładów jazdy najbardziej obleganych porannych pociągów na liniach PKM. Puszczanie porannych pociągów z Kościerzyny (uruchamianych przez PKP SKM), które przyjeżdżają do Gdańska już wypełnione pasażerami z Kaszub, kilka minut przed pociągami POLREGIO jadącymi z Gdyni, zdaniem dziennikarzy przyczynia się do nadmiernego przeładowania pociągów kościerskich. Ewentualna korekta tego stanu rzeczy leży w gestii Samorządu Województwa Pomorskiego, który zleca przewozy i decyduje o rozkładzie jazdy przewoźników kolejowych w Pomorskiem.

Cieszy zapowiedź Zarządu Województwa o ogłoszeniu przetargu na przewozy na liniach PKM, jednak w ocenie naszej spółki to decyzja spóźniona o kilka miesięcy. Organizator nie zostawił potencjalnym oferentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do tego przetargu.

Przy okazji warto wspomnieć o możliwych problemach z taborem obsługującym linie PKM. W przyszłym roku wszystkie 10 pojazdów dzierżawionych przez PKP SKM od Urzędu Marszałkowskiego musi przejść przeglądy 4 poziomu (P4). Taki przegląd wymaga wyłączenia każdego pojazdu z eksploatacji na ok. trzy miesiące.

Należy też uwzględnić fakt, że dostawcy niektórych podzespołów (np. układów hamulcowych) wymagają informacji o zleceniu prac z co najmniej czteromiesięcznym wyprzedzeniem. Spółka PKP SKM już kilka miesięcy temu informowała o tym organizatora przewozów. Przedłożyła też propozycję harmonogramu wykonywania tych napraw, które miałyby zostać rozciągnięte w czasie, dzięki czemu jednorazowo wyłączone z eksploatacji byłyby nie więcej niż 2-3 pojazdy.

Na pismo w tej sprawie wysłane do UMWP 8 czerwca spółka do dziś nie otrzymała odpowiedzi.

Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki PKP SKM

Miejsca

Opinie (272) 7 zablokowanych

  • (2)

    Transport kolejowy powinien być traktowany priorytetowo, ale jak to u nas, wszystko stoi na głowie. Potem pretensje do ludzi, że nie chcą z aut zrezygnować.

    • 52 2

    • U nas co najwyżej rozbiera się linie kolejowe i robi tam ścieżki rowerowe

      • 3 0

    • od 30 lat

      Priorytety w Pomorskiem sa inne.
      Przy okazji Euro nadazyla sie okazja przepalenia kasy i blysniecia, to skorzystano z okazji do lansu.
      Niestety, spodobalo sie. No i teraz urzad musi sie z tym wozic.
      Coz, wypadek przy pracy... A taki byl spokoj...

      • 2 0

  • kursy z/do Gdyni przez Wrzeszcz są bez sensu. (8)

    dublują się z skm.

    • 43 29

    • (2)

      O tak, po co oni w ogóle tą PKM'kę budowali! Jest linia SKM, a na peron można dojechać autobusem!

      • 12 5

      • (1)

        problem jest taki, że tabor PKM zasilany jest przez składy spalinowe. Jadąc do Gdyni z wrzeszcza marnowany jest potencjał. Do momentu braku elektryfikacji trasy PKM i zwiększenia zasobów. Tabor spalinowy powinien być wykorzystywany tylko tam gdzie nie ma elektryfikacji.

        • 18 5

        • "gdzie nie ma elektryfikacji"

          czyli na większości terenów województwa.

          • 3 0

    • dokładnie!
      Mało tego pociągi spalinowe jadą po elektryfikowanej trasie aż ponad 20 km! Zamiast tego zdecydowanie mogły by zawrócić i wykonać kurs w drugą stronę

      • 13 4

    • (2)

      A jak maja dojechać ci co mieszkają na trasie Gdynia Wrzeszcz?

      • 5 5

      • Ci z Gdyni to do Osowej a reszta ma skm do Wrzeszcza albo Gdyni Gł.

        • 6 4

      • przesiadka... znane słowo

        przecież lepiej się przesiąść (oczywiście przy skomunikowanym rozkładzie)
        niż jechać w tłoku, albo wcale nie dać rady wsiąść do pociagu.
        Zastawiam się jeszcze czy po ludzku nie dałoby się ogarnąć tam lokomotywy spalinowej i paru wagonów

        • 9 1

    • Oczywiście,że powinny jechać do Sródmieścia.

      • 2 0

  • to po co skm startujesz w przetargu na obsluge linii? (4)

    wez sie do roboty, zrestruktuj, wyjdz na prostą i wtedy mozemy gadac, a nie podyłasz artykul i stękasz jak stara baba.

    • 24 16

    • (3)

      Mam nadzieję że cała platforma wyleci z urzędu Marszałkowskiego tylko konfederacja

      • 15 12

      • ci to się znają na wszystkim

        i w dodatku kumplują z Putinem :)

        • 10 6

      • Tak

        Władze do wymiany. Tylko kto w zamian? Konfe na pewno nie.

        • 6 1

      • Konfederacja, żeby transport szynowy skończył na złomie?

        K...n przecież nienawidzi transportu zbiorowego

        • 1 0

  • Komedia z ludzi (10)

    Urząd Marszałkowski, robi sobie jaja z nas! Dadzą mało składów i jeszcze pretensję maja. To jak ja dałbym kierowcy malucha, i kazał przyjeżdżać po mnie mercedesem , Bareja pełną gęba

    • 37 10

    • a jak zamawiasz taksówkę to zapewniasz kierowcy samochód (9)

      czy oczekujesz, że sam przyjedzie - i to mercedesem, a nie maluchem? SKM dostała od marszałka pociągi i zamiast się cieszyć, to narzeka że mało. co to za spółka przewozowa bez własnych pociągów?

      • 7 12

      • (2)

        Ty masz styropian zamiast mózgu.

        • 6 5

        • Kto inny ma stryopianowy łeb (1)

          Przezes Maciej w szczególności. BB też nie lepszy.

          • 2 1

          • Trolom z Równej dziękujemy.

            • 0 1

      • niewątpliwie SKM można dużo zarzucić (5)

        ale wymaganie, że za friko dorzuci tabor jest raczej oderwane od rzeczywistości.
        No panisko samorząd, dał tabor. A mógł zabić... Do obsługi własnej linii. Że za mało, to wiadomo od początku. PKM jakoś nie paliło się do działalności operacyjnej. Woli "zarządzać"... Ale to trzeba umieć...

        Się nagle samorządowi odwidziało i z głupia frant zmienia postrzeganie świata. Już dopuszcza pięcioletnie umowy, podczas gdy dotychczas twardo obstawał przy umowach rocznych. I to z dnia na dzień, ma być...

        Kto z takę perspektywa jest w stanie jakąkolwiek strategię stworzyć, poza trwaniem?

        • 8 1

        • (2)

          Co znaczy, że PKM nie paliło się do działalności operacyjnej?

          • 1 1

          • to znaczy, że ma ją zapisaną w statucie (1)

            A woli utrzymywać parę kilometrów torów a resztę pracy zlecać za kasę samorządu.
            Dla nich wystarczy...
            Jakoś nie widać aby była zalążkiem kolei wojewódzkiej, na które się tak wielu tutaj powołuje...

            • 0 1

            • W statucie nie ma nic o działalności operacyjnej. Nie można łączyć roli przewoźnika i zarządcy infrastruktury. Dlatego PKM zajmuje się tym do czego zostało powołana: zarządza istniejącą infrastrukturą i prowadzi projekty mające na celu powstanie nowej infrastruktury.

              • 0 0

        • Jakie "za friko"? (1)

          Popyt przekroczył spodziewany poziom, bilety plus dotacja trafiają do SKM

          • 0 1

          • bilety to 25% kosztów i nie trafiają do SKM a do UMWP

            Przewoźnik jeździ za stała kwotę i ma zrealizować umowną ilość wozo-kilometrów.
            Może jeździć pusty, frekwencja mu nie robi. Mniej może zarobi ale pewnie. UMWP i tak musi przepalić kwoty na transport a górka wiosny mu nie czyni.
            Niekłopotliwy układ, byle jeździło.

            Popyt nie przekroczył niczego, takie sceny odbywają się na linii PKM od lat. Wręcz od początku.
            Po prostu, teraz było wygodne to na wierzch wyciągnąć i wojenki zażyć...

            • 0 0

  • Wina leży u góry (6)

    patrząc na jakość zarządzania przez urząd marszałka w wielu innych dziedzinach, nic dziwnego, że przewozy PKM leżą

    • 59 16

    • w innych czyli w jakich? (3)

      • 7 7

      • Szpitalach Pomorskich

        • 8 1

      • szkolnictwie

        masowo likwidowanym.

        • 4 1

      • kulturze

        na przykładzie Opery...

        Ze muszę na coś ciekawego do Bydgoszczy jeździć! Najstarszymi składami Regio!!!

        • 5 1

    • taaaa cała skm swoją ofertą i obsuga od lat pokazuje po czyjej stronei jest wina...

      • 10 7

    • Ty też leżysz

      • 0 1

  • Struk do dymisji (8)

    A sam się limuzyną wozi, a my stłoczeni jak bydlo

    • 38 9

    • Lignowski do dymisji (6)

      Sam się limuzyną wozi, a my stłoczeni jak bydło.

      • 4 4

      • no raczej Struk, bo on wyznacza zasady, płaci i odpowiada (5)

        a że założenia zasad nie odpowiadają rzeczywistości, to jaka wina wykonawcy?

        System nie działa, a kto za system odpowiada?

        • 4 2

        • (2)

          W umowie nie ma żadnego zapisu ze wszystkie pojazdy skm ma dostać.

          • 1 3

          • bo umowa opiewa na świadczenie usługi

            na powierzonym taborze.
            Z tego powodu nie ma tam nic o "dostawaniu".

            • 4 1

          • Ktoś tu zna umowę?

            Dzień dobry urzędnikom z Okopowej i Równej. Kawa w marszałkowskim dobrze smakuje?

            • 2 1

        • No raczej Lignowski (1)

          Skoda Superb do dyspozycji.

          • 0 0

          • Superb?

            A to jakaś mecyja?
            Jak robota idzie to se Bentley'em może.

            • 0 0

    • Od koryta

      Odciagnac sie nie da . Kwik kwik

      • 1 0

  • Wywalić skm pkp, stworzyć i wprowadzić na nasze tory samorządowe Koleje Pomorskie! (2)

    • 27 15

    • i tego się boi SKM, bo przestanie być potrzebna

      • 6 8

    • a kto Pomorskiemu

      broni?!!

      Tylko jakoś chętnych do tej brudnej roboty nie widać...
      Wizjonować, maneżować to i owszem...

      A jak problem stworzony własnymi decyzjami, to... sru! w senatory
      Tak jak "Beckham"...

      • 8 1

  • Ogólnie najgorsza,najdroższa komunikacja w kraju

    • 29 1

  • Co to za przewoźnik który nie ma swoich pojazdów??

    Niech Sasin da wam kasę na nowe pociągi

    • 22 14

  • Należy zakupić

    Drezyny o napędzie ręcznym lub nożnym. Będzie ekologicznie i fit.
    Taką mam koncepcję.

    • 23 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane