• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM odpiera zarzuty o chaos na linii PKM. "Jeździmy tym, co dostaliśmy od marszałka"

Maciej Korolczuk
9 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Spółka SKM tłumaczy się z ostatnich problemów na linii PKM, wskazując, że przewozy realizuje takimi pociągami, jakie dostała z Urzędu Marszałkowskiego. Spółka SKM tłumaczy się z ostatnich problemów na linii PKM, wskazując, że przewozy realizuje takimi pociągami, jakie dostała z Urzędu Marszałkowskiego.

- Realizujemy przewozy takimi pociągami, jakie dostaliśmy od urzędu. Wielokrotnie zgłaszaliśmy, że jest ich zbyt mało, a w przyszłym roku, gdy część z nich będzie musiała przejść obowiązkowe i kilkumiesięczne przeglądy techniczne, może ich w ogóle zabraknąć - tłumaczą ostatni chaos na linii PKM przedstawiciele PKP Szybkiej Kolei Miejskiej.



Jak poprawić wydajność i atrakcyjność transportu szynowego w Trójmieście?

Po głosach od zirytowanych pasażerów, narzekających od początku września na zbyt krótkie i przeładowane pociągi i czwartkowej reprymendzie od marszałka województwa, który zapowiedział, że od grudnia pasażerów będą woziły pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników, głos zabrali przedstawiciele przewoźnika obsługującego tę linię, a więc Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jak tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik spółki PKP SKM, powodem ostatnich problemów na linii PKM była zbyt mała liczba pojazdów, jakie spółka otrzymała w ramach dzierżawy od Urzędu Marszałkowskiego.

- Urząd Marszałkowski dzierżawi spółce PKP SKM 10 autobusów szynowych. Do realizacji obowiązującego rozkładu jazdy potrzebnych jest 9 pojazdów, więc zakładając, że wszystkie są sprawne i żaden nie wymaga serwisu, w rezerwie pozostaje jeden pojazd użyczony przez UMWP. Spółka PKP SKM wielokrotnie sygnalizowała organizatorowi, że liczba tych pojazdów jest zbyt mała, aby sprawnie obsłużyć wciąż rosnące potoki pasażerów na liniach PKM - tłumaczy Złotoś.

W rezerwie dwa pociągi. Ale...



Aby móc realizować umowę przewozową, SKM od dwóch lat dzierżawi dodatkowy szynobus od Kolei Dolnośląskich. Dodatkowy pociąg sprawia, że w rezerwie pozostają więc nie jeden, a dwa pociągi.

- Zdarzają się jednak dni, że więcej niż dwa pojazdy są w naprawie lub przechodzą obowiązkowe przeglądy. Taka właśnie sytuacja miała miejsce w pierwszych dniach września. Od 8 września spółka ma do dyspozycji 9 pojazdów i rozkład jazdy jest realizowany zgodnie z zamówieniem organizatora przewozów - mówi rzecznik SKM.

Czy to koniec SKM na torach PKM?



Po ostatnich problemach na linii PKM marszałek województwa Mieczysław Struk poinformował, że od grudnia pasażerów na tej linii będą woziły pociągi jednego, a nie dwóch - jak ma to miejsce obecnie - przewoźników (oprócz SKM część przewozów zlecono spółce Polregio).

Czy decyzja marszałka może oznaczać koniec pociągów SKM na linii PKM? Nieoficjalnie takie głosy płyną zarówno z korytarzy w Urzędzie Marszałkowskim, jak i od samego przewoźnika.

SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży? SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?

Oficjalnie przedstawiciele SKM podkreślają, że decyzja o ogłoszeniu przetargu na pięcioletnie przewozy na liniach PKM jest spóźniona.

- Cieszy zapowiedź Zarządu Województwa o ogłoszeniu przetargu na przewozy na liniach PKM, jednak w ocenie naszej spółki to decyzja spóźniona o kilka miesięcy. Organizator nie zostawił potencjalnym oferentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do tego przetargu - dodaje Złotoś.
Przypomnijmy, że urzędnicy z przewoźnikiem toczą spór już od lat. Marszałek od kilku lat bezskutecznie zabiega o usamorządowienie kolejowej spółki, w której samorządy mają obecnie mniejszościowy udział. Urząd chciałby mieć przez to większą kontrolę nad SKM-ką.

Od grudnia na linii PKM pasażerów wozić będą pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników. Od grudnia na linii PKM pasażerów wozić będą pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.

Pociągi wymagają przeglądów



Kolejarze zwracają uwagę, że w przyszłym roku problem może się pogłębić, bo dotychczasowe szynobusy muszą zostać poddane przeglądom technicznym.

- W przyszłym roku wszystkie 10 pojazdów dzierżawionych przez PKP SKM od Urzędu Marszałkowskiego musi przejść przeglądy 4 poziomu (P4). Taki przegląd wymaga wyłączenia każdego pojazdu z eksploatacji na ok. trzy miesiące. Należy też uwzględnić fakt, że dostawcy niektórych podzespołów (np. układów hamulcowych) wymagają informacji o zleceniu prac z co najmniej czteromiesięcznym wyprzedzeniem. Spółka PKP SKM już kilka miesięcy temu informowała o tym organizatora przewozów. Przedłożyła też propozycję harmonogramu wykonywania tych napraw, które miałyby zostać rozciągnięte w czasie, dzięki czemu jednorazowo wyłączone z eksploatacji byłyby nie więcej niż 2-3 pojazdy. Na pismo w tej sprawie wysłane do UMWP 8 czerwca spółka do dziś nie otrzymała odpowiedzi - kończy Złotoś.
Pełna treść oświadczenia spółki PKP SKM w Trójmieście:

Powrót uczniów do szkół i związany z tym wzrost ruchu pasażerskiego w żaden sposób nie zaskoczył naszej spółki. Prawdą jest, że przewoźnicy mają zapewnić tabor dostosowany do liczby pasażerów. Trzeba jednak pamiętać, że spółka PKP SKM w Trójmieście realizuje przewozy na liniach PKM, korzystając z taboru użyczonego przez organizatora przewozów, czyli Samorząd Województwa Pomorskiego.

Urząd Marszałkowski dzierżawi spółce PKP SKM 10 autobusów szynowych. Do realizacji obowiązującego rozkładu jazdy potrzebnych jest 9 pojazdów, więc zakładając, że wszystkie są sprawne i żaden nie wymaga serwisu, w rezerwie pozostaje jeden pojazd użyczony przez UMWP. Spółka PKP SKM wielokrotnie sygnalizowała organizatorowi, że liczba tych pojazdów jest zbyt mała, aby sprawnie obsłużyć wciąż rosnące potoki pasażerów na liniach PKM.

Wobec braku wsparcia taborowego ze strony UMWP spółka PKP SKM od dwóch lat dzierżawi jeden autobus szynowy od Kolei Dolnośląskich. Teoretycznie więc dwa pojazdy są w rezerwie, zdarzają się jednak dni, że więcej niż dwa pojazdy są w naprawie lub przechodzą obowiązkowe przeglądy.

Taka właśnie sytuacja miała miejsce w pierwszych dniach września. Od 8 września spółka ma do dyspozycji 9 pojazdów i rozkład jazdy jest realizowany zgodnie z zamówieniem organizatora przewozów.

Niektóre media wskazały też na nie najlepszą optymalizację rozkładów jazdy najbardziej obleganych porannych pociągów na liniach PKM. Puszczanie porannych pociągów z Kościerzyny (uruchamianych przez PKP SKM), które przyjeżdżają do Gdańska już wypełnione pasażerami z Kaszub, kilka minut przed pociągami POLREGIO jadącymi z Gdyni, zdaniem dziennikarzy przyczynia się do nadmiernego przeładowania pociągów kościerskich. Ewentualna korekta tego stanu rzeczy leży w gestii Samorządu Województwa Pomorskiego, który zleca przewozy i decyduje o rozkładzie jazdy przewoźników kolejowych w Pomorskiem.

Cieszy zapowiedź Zarządu Województwa o ogłoszeniu przetargu na przewozy na liniach PKM, jednak w ocenie naszej spółki to decyzja spóźniona o kilka miesięcy. Organizator nie zostawił potencjalnym oferentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do tego przetargu.

Przy okazji warto wspomnieć o możliwych problemach z taborem obsługującym linie PKM. W przyszłym roku wszystkie 10 pojazdów dzierżawionych przez PKP SKM od Urzędu Marszałkowskiego musi przejść przeglądy 4 poziomu (P4). Taki przegląd wymaga wyłączenia każdego pojazdu z eksploatacji na ok. trzy miesiące.

Należy też uwzględnić fakt, że dostawcy niektórych podzespołów (np. układów hamulcowych) wymagają informacji o zleceniu prac z co najmniej czteromiesięcznym wyprzedzeniem. Spółka PKP SKM już kilka miesięcy temu informowała o tym organizatora przewozów. Przedłożyła też propozycję harmonogramu wykonywania tych napraw, które miałyby zostać rozciągnięte w czasie, dzięki czemu jednorazowo wyłączone z eksploatacji byłyby nie więcej niż 2-3 pojazdy.

Na pismo w tej sprawie wysłane do UMWP 8 czerwca spółka do dziś nie otrzymała odpowiedzi.

Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki PKP SKM

Miejsca

Opinie (272) 7 zablokowanych

  • Wszystkie samorządy zachęcają do przesiadki z samochodu na komunikację zbiorową, tylko po to, żeby za chwilę splunąć ci w twarz. A na końcu powiedzą, że to deszcz.

    • 22 1

  • A co to da, że SKM miałby przejść pod Samorząd? (5)

    Pokazowo kupią parę nowych składów, zarządzanie jest na poziomie PKP.

    • 13 6

    • Samorząd można zmieniać, PKP i SKM nie zmienisz (3)

      A poza tym będą nowe pociągi i to będzie główna korzyść

      • 4 7

      • na nowe pociągi potrzebna jest nowa kasa (2)

        a tej nie ma...

        Poza tym, tak jak mleko jest z kartonu, to pociągi same pojadą?
        To takie "sklepowe" myślenie lat 90'.
        Przecież wszystko można kupić... Wystarczy chcieć...
        Ale nikt nie czyta instrukcji obsługi aby to działało i służyło czemuś więcej niż słitfocia manażeri i "wybrańców".

        • 4 2

        • Kasa jest (1)

          Marszałek kupował i kupuje nowe pociągi. Tylko ,że wszystkie trafiają do Polregio. Przypadek?

          • 2 0

          • nie,

            to nie przypadek.

            • 1 0

    • Jak to co?

      pan marszałek będzie mógł zmienić zarząd przewoźnika na taki w składzie: jego szwagier i wuj z PZPRu

      • 1 0

  • Rozwój PKM blokuje PO.

    Podobno kupili rydwan zamiast pociągu.

    Kacper

    • 18 14

  • (2)

    Totalny chaos jest na SKM miedzy Gdańskiem a Wejherowem kpina ponad połowę połączeń wyrzucili, brud chaos tłok ścisk ciągłe spóźnienia ci ludzie nie nadają się do organizowania czegokolwiek po co robi się tyle peronów jak niedługo nic po nich nie będzie kursowało. Jakie miasta taki transport

    • 26 0

    • To wina skm

      • 5 4

    • Po peronach pociągi nie jeżdżą ciasny łbie.

      • 0 1

  • Szukanie winnego (1)

    Zamiast siąść do stołu się dogadać i coś zaplanować.

    • 13 3

    • igrzyska

      dla gawiedzi.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Widocznie popyt jest wysoki (14)

    Względem składów jakie jeżdżą po linii PKM. Szynobus 3 wagonowy jest za ciasny, a podłączenie dwóch jest niewykonalne, bo brakuje taboru.
    Trzeba więc kupić tabor ale jaki? Spalinowy, gdzie w przyszłym roku już będzie trakcja elektryczna i na który nie dostanie się już dofinansowania z UE? Teraz to zbędny wydatek, nieopłacalny.
    IMHO niech PolRegio doczepi wagony do szynobusów, wtedy będzie więcej miejsca
    kosztem komfortu ale zawsze to coś.

    • 73 7

    • Jakoś Polregio daje radę (2)

      Polregio jakoś nie ma problemu z połączeniem dwóch szynobusów.
      SKM nie umie pozystać dodatkowego szynobusu ale potrafi zatrudnić nowego członka zarządu.

      • 14 14

      • SKM też nie ma co widać na PKM

        • 1 1

      • SKM jezdzi taborem marszalka a wiec to marszalek nie potrafi znalezc dodatkowego taboru

        • 0 1

    • Nie doczepia wagonów, bo ich mają bardzo mało.

      Wakacje się skończyły i cieszą się, że te Bohuny oraz Bonanze mogli przerzucić gdzie indziej.

      Taka sytuacja:

      "9 września 2022r. Taka sytuacja w tczewskim "kotle" w związku z piątkowym wzmożonym ruchem podróżnych. SM42-349 z dwoma piętrusami pojedzie do Chojnic jako pociąg R50779, zaś SU42-534 z podobnym składem pojedzie do Chojnic jako R50781"

      • 12 1

    • nie ma problemu w zakupie taboru spalinowego (1)

      Pomorskie ma ogromne potrzeby komunikacyjne, które mogą takim taborem być zaspokajane.

      Na to czeka Powiśle, Żuławy, Olendry, Bory czy Zachodnie Rubieże z obiecanym przed wyborami połączeniem do Bytowa włącznie.
      Jest gdzie ten tabor wykorzystać.

      Problem jest w tym, że król jest nagi i nie ma kasy. Na dodatek, jest nie bardzo rozumny...
      Doczepianie wagonów to u Brzechwy. W rzeczywistości ograniczają to przepisy i możliwości sprzętu oraz warunki eksploatacji.

      • 21 0

      • edit

        u Tuwima...

        • 3 0

    • więc więc ej pojazdów powinno jeździć

      • 9 0

    • Na linii PKM żaden szynobus nie uciągnie dodatkowego wagonu. (2)

      Po miesiącu takiej katorżniczej eksploatacji będzie się nadawał tylko na złom. Za strome podjazdy.

      • 11 2

      • Bzdura. (1)

        Do Helu, czy Łeby też jest stromo pod górkę i tam jakoś dają radę nawet dwa wagony uciągnąć.

        • 3 7

        • ale wagonów też nie ma

          takie składy kursują w sezonie, a nie jak na PKM, codziennie. Trasa na Hel to podjazd ok. 40m w Rekowie. Zwykle dwa składy z wagonem jeżdżą... I też ludzie zostają na peronach.

          Do Łeby trasa jest praktycznie płaska.

          Przystanek PKM Jasień jest na wysokości 100m, Lotnisko to 150m i dalej, aż do Wieżycy (200m), jest tylko wyżej.

          Widzisz różnicę?

          • 7 1

    • już tak robi, np na Helu

      • 1 2

    • Zakupy (1)

      W czasach kiedy drożeje energia elektryczna, nie należy przekreślać pojazdów spalinowych. Tym samym rodzaj transportu powinien być zrównoważony. Czyli nie bać się kupować spalinowych. Zwłaszcza, że potem można je odsprzedać.

      • 8 0

      • moga pracowac na innych liniach

        Ktore nigdy nie beda elektyfikowane.
        Potrzeby sa bardzo duze...
        "Wygaszone" w latach "przelomu wiekow" przez te sama ekipe, ktora obecnie organizuje nam kolejowy transport zbiorowy.

        • 5 0

    • Widocznie marszalek jest niekompetentny i kłamie w żywe oczy

      Kupił taboru od początku na styk. Po zakupie nagle się okazało, że na trasie spala ok 30% wiecej paliwa niż deklarował producent. W przyszłym roku obwini pewnie SKM o to że robi wymagane P4, a dalej pasażerów, że jeżdżą. On sam jest niewinnyi ofiarą podłej propagandy SKM.

      • 2 0

  • Oby tylko regio od grudnia zostało (3)

    SKM to jeden wielki śmiech na sali. Dosyć, ze nie potrafią dostosować linii Wejherowo-Gdansk do XXI wieku - wieczne opóźnienia, awarie, zabytkowy tabor, który jest prawie tak stary jak Elżbieta II, a się pchają w następne przetargi na obsługę kolejnych linii...

    Co jak co, ale Regio jednak ma wyższy poziom wykonywanych usług. Zdecydowanie wole czekać 40 minut na regio w Gdańsku i dojechać w 20 minut do Gdyni klimatyzowanym pociągiem Impuls z 2018 roku niż telepać się 60 letnim złomem 50 minut z SKM

    • 10 13

    • (1)

      a dziwisz się skoro ważniejsze są drogi by kierowcy sprawnie dostali się z miasta A do miasta B? Trasa Kaszubska wygrała z linią kolejową do Słupska gdzie do dziś mamy jeden tor(!) tym samym nikt nie przejmuje się pociągami i przeładowanymi składami. Popatrzcie sobie jak jest w Poznaniu gdzie również jest PKM - bez porównania

      • 3 2

      • No tak, ale w poznańskim marszałkowie są ludzie myślący.

        W pomorskim są ludzie kwilący, a zwłaszcza jeden były kolejarz...

        • 1 0

    • A wiesz czyje są te klimatyzowane pociągi?i

      Marszałka. Kupił 10 i wszystkie wydzierżawił Polregio. A ile wydzierżawił SKM?

      • 1 0

  • czyli spychologia

    • 10 1

  • A od czego (1)

    Jest tam wydział inwestycji? naczelniczka i pracownice/y tego wydziału coś potrafia zorganizować ? Chyba wiedzą jak pozyskać kasę na inwestycje żeby unowocześnić albo pozyskać nowy tabor?

    • 14 1

    • wiedzą jaką kasę i na jakich warunkach są w stanie otrzymać za usługę zamówioną przez jedynego klienta - UMWP

      i nijak ten business case nie spina się w kwocie i czasie...

      Aby problem rozwiązać, trzeba chcieć, rozmawiać i szukać rozwiązań.
      Problem w tym, że tej chęci nie ma.

      • 5 0

  • Problemem na PKM są raczej złe rozkłady i system połączeń, a nie liczba pojazdów. (2)

    Nie wiem kto decyduje o tym, SKM czy marszałek (umownie), ale wystarczy wszystko poukładać sensownie i logicznie i znakomita większość problemów znika, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

    • 2 7

    • bez odpowiedzniej ilości środków (1)

      nie ułożysz tego "sensownie".

      Samorząd zmuszony do podjęcia działań wbrew mentalności i dotychczasowej (z okolic 2012 roku) strategii (180 stopni), wykonawcy nie przygotowani do realizacji, na dodatek wpuszczani w maliny i łapani na papierowe sztuczki prawników.
      To nie może działać, gdy strony z definicji zakładają, że zrobią drugą stronę w balona.

      Obecnie raczej trudno rozwiązać to bez "zaczarowanego ołówka"

      • 2 2

      • ułożę, mógłbym nawet za darmo, ale i tak wszyscy mają to w 4 literach

        wszystko można, trzeba chcieć

        ale polacy, niestety, potrafią tylko pi eprzy ć bez sensu i generować niebotyczne koszty, cóż bogaty kraj...

        • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane