• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM ogłasza przetarg na modernizację składów. Tym razem się uda?

Piotr Weltrowski
17 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji. Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji.

Rozpoczyna się kolejne podejście SKM do modernizacji części swojego taboru. Poprzednie było nieudane, bo wykonawca - firma Tabor Szynowy Opole - w trakcie prac złożyła wniosek o upadłość i nie dokończyła inwestycji.



Czy przepisy dotyczące zamówień publicznych utrudniają realizacje inwestycji?

Rozpisany właśnie przetarg potrwać ma do 22 lipca. Jeżeli znajdzie się wykonawca i podpisana zostanie z nim umowa, to będzie on miał 13 miesięcy na remont składów. To ważne, bo inwestycja jest realizowana przy udziale środków unijnych, które należy wydać w okresie rozliczeniowym, czyli do końca 2014 roku.

- Przedmiotem zamówienia jest wykonanie modernizacji 15 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57 z możliwością zwiększenia ilości modernizowanych składów do 21 sztuk - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Poprzedni przetarg dotyczył 21, a nie 15 składów. Skąd ta rozbieżność? Odpowiedź jest prosta: remont sześciu składów został już wcześniej rozpoczęty przez Tabor Szynowy Opole (jeden ze składów jest już prawie całkowicie wyremontowany) i SKM wciąż liczy na to, że firma dokończy ich modernizację. Jeżeli nie uda się do tego doprowadzić, wówczas zajmie się nimi nowy wykonawca.

W marcu, kiedy zapadła decyzja o tym, że konieczny będzie kolejny przetarg, przedstawiciele SKM zapowiadali, iż tym razem będą chcieli się zabezpieczyć przed sytuacją, w której wykonawca przerywa prace w związku ze swoimi problemami finansowymi.

I faktycznie, w specyfikacji nowego przetargu znalazły się podpunkty dotyczące sytuacji finansowej oferentów: żeby przystąpić do przetargu, trzeba mieć określoną płynność finansową w ostatnich latach i albo nie być firmą zadłużoną, albo też mieć bardzo niski wskaźnik zadłużenia. W specyfikacji poprzedniego przetargu takich zapisów nie było.

Modernizacja składów SKM to inwestycja wyjątkowo pechowa. Pierwszą firmą, która miała zmodernizować składy był Newag, ale przetarg trzeba było unieważnić, gdyż SKM zbyt późno pozyskała środki na inwestycję. Rozpisano kolejny przetarg, który wygrało konsorcjum Skody i Taboru Kolejowego Opole. Umowę podpisano w maju zeszłego roku. Pierwsza zmodernizowana kolejka miała wyjechać na trójmiejskie tory w styczniu. Nie wyjechała, bo prace przerwano.

Czytaj więcej o wcześniejszych problemach z przetargiem na modernizację składu SKM

Skąd w ogóle pomysł, aby zespoły trakcyjne modernizować, zamiast kupować nowe? Kluczem są koszty: za pieniądze potrzebne na zakup nowego składu wyremontować można aż trzy starsze składy. Remont pociągów polegać ma m.in. na zamontowaniu w nich nowych okien, siedzeń oraz kabin WC. Składy zyskać mają też akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej. Po remoncie kolejki mają być też - dzięki nowym silnikom - szybsze i bardziej oszczędne, a także - dzięki monitoringowi - bezpieczniejsze.

Miejsca

Opinie (106) 1 zablokowana

  • Remontować te trupy to jak z malucha robić audi.

    Nie rozumiem tej filozofii. Po co ładować kasę w stary sprzęt, lepiej jest kupić kilka nowych potem za parę lat wymienić kilka kolejnych i tak sukcesywnie odświerzać ten tabor. Odrestaurowane może wygląda ok ale skro tak chcemy dorównać tej Europie to na pewno w taki sposób tego nie zrobimy. Kolejnictwo to porażka, to samo z modernizacja torów zamiast trochę dołożyć i zrobić trasy dla szybkich kolei to nie zrobili zwykłe tory bo w sumie po co japonia nie odda nam przecież muzealnych szybkich pociągów. Bilety coraz droższe, obsługa na coraz gorszym poziomie i czy to kolej mijska czy pkp jest poprostu żle. Pamietam jak jeszcze rok temu jadąc pociągiem stałem z dzieckime (3 miesięczny) na rekach obok kibli bo pan konduktor nie miał przedziału dla matki z dzieckiem a wózek musi być złożony bo zajmuje przejscie.

    • 14 2

  • Głuszek kiedyś był w PO... (1)

    Wtedy jeździł do stolicy na kurs dla kandydatów na członków rad nadzorczych, ale skoro siedzi w SKMce to chyba nie wybrali go :-(

    • 5 1

    • Gluszek na szefa SKM !!!

      • 2 0

  • Boazeria sosnowa :)

    Uwielbiam tą boazerie sosnową wewnątrz SKMek :)) i te zardzewiałe, niedające się otworzyć okna :) yhmmm :) i ta przerwa przy wsiadaniu/wysiadaniu - ze ktoś jeszcze nie stracił nogi :P

    • 15 0

  • Jak chodzi o modernizacje podwyzek dla prezesow to potrafia to w jeden dzien zrobic :)

    Ale pociagi to panie jest przezytek i najlepiej jakby SKM bylo bez pociagow bo to takie uciazliwe i sie ludzie szwedaja po tych peronach ! :)

    • 8 0

  • MODERNIZACJA TRUPA (3)

    Ciągle przerabiają pociągi które nie nadają się do jazdy w kolei miejskiej (mało drzwi, ogromna dziura pomiędzy peronem a wagonem). Najlepsze, że za komucha trafiły one do gdańska tymczasowo, na miejsce wagonów mających po 4 wejścia z każdej strony, podłogę dokładnie na wysokości peronu, z przerwą wynoszącą około 5 cm.

    • 27 1

    • (2)

      Cholera, przepraszam, napisałem Gdańska zamiast Trójmiasta, zaraz się przyczepi banda debili, że dyskryminuję inne miasta. Co gorsza z małej litery, więc inni debile będą pisać, nie mam szacunku do Gdańska. A prawda jest taka, że całe pomorze jest straszną prowincją. I szczerze mam w d... wszystkie te drobnomiasteczkowe kompleksy :)

      • 5 3

      • Faktycznie nick oddaje Twój stan emocjonalny -.- (1)

        • 4 5

        • najpierw myślałem, że wszyscy są tutaj porąbani, ale w końcu uznałem, że to pewnie ja :)

          • 6 1

  • Kupić pendolino za 2,7 mld zł, które u nas będzie jeździć 160km/h

    to jest dopiero przekręt stulecia - nasze pociągi np. PESA mogą się poruszać z taką samą prędkością ale są 10x tańsze !!!

    Jest jedna równica między nami a Czechami - tam za takie przekręty są konsekwencje w Polsce władza jest totalna

    • 15 1

  • Głuszek a co z dziura?

    mów!

    • 7 0

  • Niech nazwa '' SKM ORKAN '' ,,:) Z NAMI DO CELU :) '' Piechota zdrowiej '' :))

    Byly w PRL hasla :) ''Partia przewodnia rola narodu '' :))) to byly hasla a najlepsze mialy nazwy zaklady inwalidow '' ZRYW '':) tragikomizm jak dzis :)

    • 3 0

  • Czy się uda ???

    Qrka ale dno, może się uda a może nie - czy my jesteśmy w Afryce?

    Lepiej haratnąć w gałę

    • 9 1

  • Maja łeb w tych kolejach ze normalny tego nie pojmie :)

    piekna filozoficzna droga ekonomia prawie jak Lenin :) bo Lenin nawet gwarantowal wszechobecny dobrobyt i droge ku sloncu :) . To sa ekonomiczne zagadki z ktorych przewaznie G,,,o wychodzi ! W latach 70 tez ich prezes mowil ze nowe sklady beda w 75 i tak oto minelo kolejne 40 lat na tym planowaniu . W 1939 byly lepsze i szybsze pociagi i to nie mit tylko fakty wiec kolejnictwo zamiast sie rozwinac sie cofnelo . Czyli cofaja sie krokami milowymi idac do celu przed nimi :) nawet najwieksi filozofowie nie pojma tej jakze odkrywczej nowej filozofi SKM :)

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane