• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM się broni: walczymy z ostatnim wagonem

Marzena Klimowicz-Sikorska
4 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Brak maseczki i chwyty obezwładniające w SKM
Władze SKM zachęcają do informowania o osobach pijących alkohol i palących papierosy w pociągach. Można to zrobić dyskretnie wysyłając SMS. Władze SKM zachęcają do informowania o osobach pijących alkohol i palących papierosy w pociągach. Można to zrobić dyskretnie wysyłając SMS.

710 mandatów, 327 postępowań wyjaśniających w sprawach o wykroczenia i 185 wniosków o ukaranie skierowanych do sądów - to statystyki Straży Ochrony Kolei SKM z tego roku. SOK SKM broni się przed zarzutami naszych czytelników, którzy twierdzą, że w ostatnich wagonach pociągów trwa permanentna impreza z papierosami i alkoholem.



Czy kiedykolwiek poskarżyłeś(łaś) się na złą pracę ochroniarzy w SKM?

Pod koniec lipca opublikowaliśmy artykuł naszej czytelniczki, pani Aleksandry, która skarżyła się na indolencję pracowników Straży Ochrony Kolei oraz ochroniarzy wynajętych przez SKM. W związku z tym, że często korzysta z pociągów SKM, nie raz zdarzyło się jej być świadkiem, jak pracownicy SOK ignorują trudne do zniesienia zachowania współpasażerów.

Pracownicy SOK nie reagują w SKM

- Mam tu na myśli przymus inhalowania się papierosowym dymem, wąchania odoru piwa i taniego wina oraz wysłuchiwania wulgaryzmów - mówi pani Aleksandra. - Wiadomo, że to zjawisko jest nie do wyeliminowania i części społeczeństwa się nie zmieni, ale można to przynajmniej ograniczyć. I nie chodzi mi o to, by zwiększyć liczbę kontroli odpowiednich służb, bo te służby się pojawiają, jednak ich kontrole nic nie dają. Powiem więcej: te kontrole są w 100 procentach nieskuteczne, bo panowie ze Straży Ochrony Kolei SKM znaleźli bardzo sprytny sposób, jak się nie napracować i mieć cały dzień święty spokój.
Telefony alarmowe do SKM 58 721 11 72 lub SMS pod numer 668 163 171
Według czytelniczki, nawet jeśli w ostatnim przedziale wagonu trwa impreza, ochroniarze SOK, którzy zazwyczaj rozpoczynają kontrolę od pierwszego przedziału, idą tak wolno, jak się da, by informacja dotarła "na tyły", a imprezowi pasażerowie uspokoili się, przynajmniej na czas kontroli.

- Za każdym razem jest tak samo - relacjonuje czytelniczka. - Zawsze pracownicy SOK wchodzą z przodu pociągu, gdzie jest maszynista, po czym w tempie ślimaka przesuwają się do tyłu, tak że każdy na końcu zdąży spokojnie dopalić papierosa i schować piwko. Oczywiście zbliżanie się takiej błyszczącej z daleka kontroli jest w mało wybredny sposób komentowane, ktoś zawsze na cały przedział wrzeszczy, że "idą te ku**". Gdy kontrola łaskawie "dotoczy" się na koniec, na moment zapanowuje spokój i cisza, a panowie ochroniarze na chwile przystają, odfajkowują w kapownikach, że skontrolowali kolejny pociąg i wysiadają, często żegnając się z patologią przyjacielskimi gestami. Natomiast pociąg po ruszeniu ze stacji nie zdąży się jeszcze rozpędzić, a cały proceder odżywa ze zdwojoną siłą.
Wspólne patrole SOK i policji

Władze SKM odniosły się do zarzutów naszej czytelniczki. Potwierdzają, że w ostatnich wagonach pociągu dochodzi do takich zachowań pasażerów, ale odpierają zarzuty, że nic z nimi nie robią.

- Jesteśmy świadomi, iż w przedziałach dla podróżnych z większym bagażem ręcznym dochodzi incydentalnie do przypadków łamania przepisów porządkowych w postaci spożywania napojów alkoholowych, palenia tytoniu, czy zakłócania spokoju osób korzystających z usług kolei - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu PKP SKM w Trójmieście. - Z tym zjawiskiem zmagamy się na co dzień, zdając sobie sprawę z powagi problemu. Aby skutecznie przeciwdziałać takim sytuacjom PKP SKM wynajęła agencję ochrony, której pracownicy zobowiązani są do patrolowania pociągów uruchamianych przez Spółkę. Razem z funkcjonariuszami SOK SKM, 30 pracowników patroluje nasze pociągi.
Od początku tego roku komenda SOK SKM: nałożyła 710 mandatów; wszczęła 327 postępowań wyjaśniających w sprawach o wykroczenia i przekazała 185 wniosków o ukaranie do sądów.
Jak dodaje, komenda SOK SKM na obszarze swojego działania prowadzi wspólnie z policją patrole, co ma podnieść poziom bezpieczeństwa w składach. Odblaskowe elementy w uniformie pracowników SOK też mają przyczynić się do zachowania porządku w wagonach, a rozpoczynanie kontroli od pierwszego wagonu jest uzasadnione.

- Należy zaznaczyć, iż stosowanie środków ochronnych w postaci kamizelek odblaskowych jest wymogiem prawnym podczas pracy na obszarze kolejowym. Jak zauważa autorka informacji, przekłada się to na oddziaływanie prewencyjne - dodaje dyrektor. - Służby porządkowe w pociągach SKM zawsze rozpoczynają patrol od przodu pociągu, z uwagi na przepływ informacji pomiędzy obsługą pociągu a patrolem. Następnie patrol przemieszcza się po całym pociągu, co jest podstawą wykonywania obowiązków wszystkich służb porządkowych.
Na bierność pracowników SOK mogą też zareagować pasażerowie. Do czego zachęcają władze SKM.

- Nie bez znaczenia jest fakt, iż w całej swojej wypowiedzi pani Aleksandra ani razu nie wspomniała, że w stosunku do zaobserwowanych zachowań próbowała w jakiś sposób zareagować - mówi dyrektor. - Wystarczyło przecież zwrócić uwagę patrolu, skoro na jego widok zaprzestano łamania prawa, ewentualnie zadzwonić (58 721 11 72), czy wysłać wiadomość SMS (668 163 171) i opisać sytuację, czy przekazać taką informację obsłudze pociągu. Informacje o numerach znajdują się na tablicach informacyjnych na peronach oraz wewnątrz pociągów. Zawsze podkreślamy: przepływ informacji jest podstawą skutecznego działania SOK SKM.
Według statystyk podanych przez SKM od początku tego roku komenda SOK SKM nałożyła 710 mandatów, wszczęła 327 postępowań wyjaśniających w sprawach o wykroczenia i przekazała 185 wniosków o ukaranie do sądów. Nie wiadomo jednak, ile z tych mandatów wystawionych zostało za zachowanie na peronach, a ile za picie alkoholu i palenie papierosów w pociągach.

- Nie możemy jednak zgodzić się ze stwierdzeniem, iż porządek prawny nie jest egzekwowany - podkreśla Marcin Głuszek. - Ze swojej strony chcę zapewnić, iż podejmiemy szczególne kroki dla zminimalizowania dyskomfortu podróżowania pociągami SKM, dla wyeliminowania takich zdarzeń. Za pośrednictwem portalu Trojmiasto.pl chciałbym też przekazać przeprosimy dla czytelniczki za niedogodności, jakich doznała w podróży.

Miejsca

Opinie (288) 8 zablokowanych

  • SKM czyli

    Syf - Kiła - Mogiła

    • 16 1

  • Ha ha ha ochrona skm nic nie robi i tyle w temacie

    • 14 0

  • Po co walczyć z przedziałem "stoczniowym"? Jest lepsze rozwiązanie!

    Z przodu trzy wagony (EN57) + na środku dwa paląco/piwne wagony bezprzedziałowe (tzw. bonanzy) + z tyłu trzy (EN57)!!!

    • 11 0

  • Żeby tylko SKM Trójmiasto miało z tym problem (4)

    Z tym problemem mają do czynienia wszyscy przewoźnicy kolejowi zwłaszcza jeśli jest to kolej miejska, aglomeracyjna i regionalna.. Taki widok też jest codziennością w np. Przewozach Regionalnych, Kolejach Mazowieckich itd.

    • 6 6

    • myślicie że w Nowym Jorku jest lepiej? (1)

      • 1 3

      • pewnie że jest

        zdziwiłbys się

        • 1 0

    • bramki przy wejsciach jak w metrze

      Bez biletu nikt nie wejdzie

      • 3 0

    • W regio tak. Tutaj. W Mazowieckich nigdy przenigdy się z tym nie spotkalam.

      • 0 0

  • to polska wlasnie (1)

    Rece opadaja i reszta czesci ciala rowniez, widzac i czytajac jak wybrani reprezentanci a zarazem wykonawcy naszej woli popadaja w bezsilnosc rozkladajac rece w gescie bezradnoscii tlumaczac "ze z tym nie da sie nic zrobic:, scenka jak z monty pythona. kilku zurow w pociagu stanowi przeszkode nie do przeskoczenia, moze zglosic problem ku uwadze miedzynarodowemu trybynalowi sprawiedliwosci i wolnosci ?, skoro cala armia urzednikow nie moze rozwiazac problemu ktory jest do zalatwienia :od reki:, Swoiste kuriozum ktore prawdopodobnie bedzie tematem wielu debat a i tak w rezultacie nie znajdzie kostruktywnego rozwiazania. Kto jest literalnie odpowiedzialny za zaistniala sytuacje ?, prosze o odpowiedz i wyciagniecie konsekwencji ..lacznie z kara podrozowania w ostatnim przedziale bydlecym az do skutecznego rozwiazania problemu :) houk

    • 10 0

    • tak zwane: niedasie

      • 2 0

  • to ja mam pracę dla sokistów (1)

    proszę jeździć w każdym bydlęcym wagonie, w każdym kursie... miejsc pracy będzie więcej, a w SKM czyściej i nikt nie zapali :)

    • 11 1

    • to jest dobry pomysl

      Gdyby sokisci byli po jednym w "ostatnich wagonach" zamiast lazili kupa po skladzie, mogliby (w tej samej liczbie pracownikow) opanowac sytuacje.
      Kwestia organizacji pracy, ktorej te firmy ochroniarskie nie maja wcale
      (albo, co bardziej prawdopodobne, nie zalezy im na rozwiazaniu problemu).

      • 4 0

  • nie rozumiem SOK

    wystarczy pare razy wyprowadzic delikwentów na peron, przetrzymac 30 minut i naucza się, ze nie warto tracić tyle czasu

    co za problem???

    • 17 0

  • Jesteście złośliwi (4)

    Jak tak można? Przecież SKM jest zajęta odpaleniem PKM, robią testy i to jest priorytet. A problem z zurkami i patologią był, jest i będzie. To taka tradycja tej spółki. Są nierozlaczni

    • 10 1

    • w PKM tez beda? (3)

      • 3 0

      • ależ oczywiście! Głuszek na bank się do tego odniesie, iż pasażerowie nie reagują! (1)

        • 2 0

        • bo faktycznie nie reagują

          omerta meneli rządzi polską (ortografia zamierzona)

          • 0 3

      • Ale kto?

        Menele czy Gluszek? Zapewniam, że i jedni i drudzy. Dział marketingu juz nad tym pracuje

        • 0 0

  • Rozwiązanie jest bardzo proste.

    Dołączyć na końcu wagon bydlęcy.

    • 11 0

  • Najlepiej wszystkie uwagi dotyczące SKM (2)

    skierować do Urzędu Transportu Kolejowego:
    adres email: pasazer@utk.gov.pl
    tel. 801 044 080 i 22 460 40 80.
    UTK podejmuje skuteczne działania wobec przewoźników PKP (SKM, PR, Intercity i innych)

    • 19 1

    • to jest ciekawe - nawet nie wiedziałem, że cos takiego istnieje

      • 8 0

    • UTK centralny organ administracji rządowej

      między innymi, prowadzi nadzór nad przestrzeganiem praw pasażera w transporcie kolejowym w oparciu o prawo krajowe i unijne. Regulacje prawne w ustawie o transporcie kolejowym.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane