• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szuka gwarancji, by kupić nowe składy

Szymon Zięba
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku.

Komplikuje się sprawa zakupu nowych pociągów przez SKM. Jesienią przewoźnik chce ogłosić przetarg na dziesięć nowych składów, których szacowana wartość wynosi ok. 320 mln zł netto. Kluczowa dla inwestycji ma być długoletnia umowa przewozowa między Urzędem Marszałkowskim a PKP. Tymczasem przedstawiciel zarządu województwa informuje, że obecnie nie prowadzą żadnych negocjacji z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich. Wraca również temat usamorządowienia SKM.



Jak często podróżujesz pociągami SKM?

Nowe pociągi dla trójmiejskiej SKM-ki mają pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Kluczowa dla powodzenia tej inwestycji jest długoletnia umowa przewozowa, podpisana między dominującymi współwłaścicielami SKM Trójmiasto, czyli PKP SAUrzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Taka umowa ma być bowiem zabezpieczeniem wkładu własnego SKM-ki.

Wszystko na temat SKM i PKM w Trójmieście



Tymczasem Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego twierdzi, że obecnie nie są prowadzone żadne negocjacje z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich.

- Jako organizator przewozów jesteśmy teraz na etapie szacowania wartości zamówienia, określonego we wstępnym ogłoszeniu o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego - mówi Michał Piotrowski.
Ogłoszenie to informuje o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego (w czasie od 12 grudnia 2021 do 9 grudnia 2034) na obsługę linii kolejowej Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork; w części aglomeracyjnej - Gdańsk Śródmieście - Wejherowo/Lębork.

Większe wsparcie dla SKM pod warunkiem usamorządowienia



- W ogłoszeniu ani w żadnym innym dokumencie czy też innych wypowiedziach, nigdy nie mówiliśmy, że to SKM ma być tym przewoźnikiem, który będzie wykonywał przewozy na tej linii - wskazuje Michał Piotrowski.
Rzecznik UMWP stoi też na stanowisku, że "SKM wcale nie potrzebuje wsparcia Urzędu Marszałkowskiego, żeby dokonać zakupu własnego taboru." Podkreśla, że większościowym właścicielem SKM wciąż jest PKP SA.

- I to ten właściciel powinien w pierwszej kolejności zadbać o zapewnienie funduszy na zakup nowych pociągów. Członkowie zarządu województwa wielokrotnie omawiali te kwestie zarówno z władzami SKM, jak i PKP. Deklarowali również wraz z przedstawicielami samorządów Trójmiasta, że są gotowi mocniej wesprzeć SKM, ale pod warunkiem jej usamorządowienia [a więc przejęcia większości udziałów w SKM Trójmiasto przez pomorskie samorządy] - zaznacza Michał Piotrowski.

SKM: zakup nowego taboru jest priorytetem



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM Trójmiasto informuje z kolei, że w związku z ubiegłorocznym ogłoszeniem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego o zamiarze zawarcia wieloletniej umowy przewozowej (lata 2021-2034) na odcinku aglomeracyjnym Lębork - Gdańsk Śródmieście, SKM "rozpoczęła przygotowania do negocjacji z UMWP w sprawie zawarcia takiej umowy."

- Trwają przygotowania do sporządzenia planu finansowego, który jest bardzo ważnym składnikiem takiej umowy. Nasza spółka od samego początku jest przewoźnikiem na tym odcinku, więc naturalnym jest, że ubiega się o takie zamówienie - mówi Tomasz Złotoś.

Rozkład jazdy pociągów PKM i SKM



Rzecznik SKM przypomina, że przewoźnik posiada podpisaną umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu taboru w wysokości 160 mln złotych, ale potrzebuje środków na pokrycie wkładu własnego.

- Przyjętym standardem w komunikacji publicznej i komunalnej jest, że to właśnie wieloletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie pozyskanych środków finansowych (kredytu inwestycyjnego). Taka umowa to najlepsza gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - mówi Złotoś. - Oczywiście, istnieją także inne źródła pokrycia wkładu własnego, ale pamiętać należy, że np. bezpośrednia dopłata przez największego udziałowca spółki - tzn. PKP S.A. lub innych właścicieli, musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami o pomocy publicznej.
Jak usłyszeliśmy w SKM, obecnie spółka jest na etapie rozmów i negocjacji dotyczących ewentualnego pozyskania ofert na pokrycie wkładu własnego od instytucji finansowych oraz zabezpieczeń stosowanych w tego typu transakcjach.

- Zakup nowego taboru jest dla spółki PKP SKM absolutnym priorytetem - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Miejsca

Opinie (279) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Elza

    Bilety SKM bardzo zdrozaly jak nigdy dotąd ale pociągi w czasie pandemi są często przepełnione i nic na lepsze dla pasażerów się nie zmieniło.

    • 0 0

  • zabrać marszałkowi zarządzania SKM. (15)

    Przez lata udowodnili, że nie nadają się.

    • 67 83

    • .... (5)

      Jak mają zabrać Marszałkowi coś co nie jest jego i o czym nie może decydować?

      • 29 6

      • Nie decyduje? On zleca i płaci za przewozy. (4)

        • 13 7

        • Płacić, a decydować to różne sprawy (3)

          Przecież cały czas walka idzie o to by mógł decydować.

          • 10 5

          • tłumacz PISowcowi ze ziemia nie jest płaska... powodzenia (2)

            • 8 7

            • to tak ja tłumaczyć POwcowi że globusu wojewódzwa pomorskiego to abstrakcja

              • 0 0

            • Mevo jest okrągłe

              I dobrze działa jak mòwił Kopernik

              • 9 4

    • (7)

      SKM należy do PKP A nie marszałka więc jak marszałek może nią zarządzać?

      • 43 11

      • Nie zarządza... (6)

        ale ma decydujący wpływ na jej działania. Jako organizator przewozów m. in. ustala ceny biletów i rozkład jazdy.

        • 16 15

        • Może też karać za opóźnienia (5)

          Ale to nie znaczy że powinien przewoźnikowi fundnąć nowe pociągi...

          • 11 2

          • (3)

            Nie ma fundnąć, tylko zawrzeć długoletnią umowę. To znacząca różnica. Poza tym mógłby kupić nowe pociągi i użyczyć je wykonującymi przewozy, jak to zrobił z PKM.

            • 5 2

            • No jasne, a kasę skąd weźmie? (2)

              Nie ma programu Pociąg Plus. A nawet jak by był, to i tak PiS wspierałby inne województwa, a nie Pomorze, bo tu przegrywa, więc za karę ogranicza inwestycje (np. budowa S6)

              • 4 1

              • (1)

                Kasę od Dulkiewicz niech weźmie, skoro ją stać na złote cielce dla miasta to niech kupi też nowe pociągi. No chyba że woli do własnej kieszeni więcej wziąć co już nie raz udowodniła ;)

                • 5 4

              • wiesz coś na ten temat? To szybko zgłaszaj do prokuratury, bo będziesz też oskarżony. A jak nie to zamknij durny dziób bo są granice głupoty

                • 1 2

          • ale może mu kazać zmniejszyć umowę o amortyzację

            użyczonego taboru.
            Jest wiele mozliwości ale samorząd, po prostu, nie chce... Bo mu wygodnie, zapłacić i mieć z głowy...

            • 0 2

    • Zabrać i przekazać komu?

      PKP? Kaczyńskiemu? Marsjanom?

      • 0 0

  • No i wreszcie ktoś to głośno powiedział (10)

    SKM kupi pociągi, a potem Marszałek odda przewozy innej firmie (wszystko jedno czy w wyniku przetargu, czy bez niego) i pociągi zostaną na bocznicy. To powód dla którego bez długoletniej umowy nikt SKMce nie skredytuje tych pojazdów. Skoro Marszałek organizuje przewozy - niech sam kupi pociągi i przekaże je firmie, której zleci prowadzenie przewozów.

    Albo zamiast płakać - niech wzorem wielu innych województw utworzy swoją firmę i jej kupi pociągi. Od razu SKM automatycznie się zdegraduje do roli zarządcy linii 250.

    • 31 8

    • Jest rozwiązanie tej sytuacji które zabezpiecza interes SKM (3)

      oddać część udziałów marszałkowi! Powtórzyć? Wtedy nie będzie miał on żadnych powodów żeby "oddać przewozy innej firmie".

      • 4 4

      • Tylko po co? (2)

        Było 8 lat poprzedniej władzy i nic samorząd nie zabiegał o to. I nagle teraz? Inne województwa nie chciały udziałów, tylko powołały swoich przewoźników

        • 6 4

        • Starał się udziałami "odkupić" SKM aby nie "upadła". Nie da rady "odkupi" to zapowiedział że powoła swoją.

          • 0 0

        • Mijasz się z prawdą

          • 1 1

    • (4)

      i właśnie tak to działa w PKM - pociągi kupił marszałek, a SKM je tylko użytkuje. Teraz wystarczy ten mechanizm przenieść na SKM - czyli wykupić udziały od PKP (które ciągle dąży do uzyskania monopolu na SKM, by móc dalej kontynuować bylejakość

      • 7 7

      • Pkp nie chce sprzedac (1)

        Ma monopol i tyle

        • 1 4

        • monopol ma marszałek

          na organizację przewozów.
          Nikt inny nie kupi usługi od SKM.

          • 3 0

      • Udzialy sa do tego zbedne (1)

        A wrecz, szkodliwe. To jak kupowanie browaru, aby napic sie piwa.
        Samorzad ma naturalny monopol na rynek, na ktorym dziala przewoznik. Ale takich zasad nikt nie chce wprowadzic, bo to wiaze sie z odpowiedzialnoscia i kompetencja.

        • 7 2

        • I dokładnie tutaj leży "pies pogrzebany".

          "Odpowiedzialność i kompetencje".

          • 7 1

    • Marszałek odpowiada za przewozy

      ale woli uprawiać politykę kosztem pasażerów z Trójmiasta.

      • 7 8

  • Tylko usamorządowienie daje szanse na połącznie PKM i SKM oraz wspolne bilety (12)

    • 71 25

    • Ze zmiana na kolej aglomeracyjną w obrębie całego Trójmiasta (MZKZG) z taryfą według zasad komunikacji miejskiej a nie kolei

      • 0 0

    • Taa. (2)

      Jakoś ztm, zkm, mzk i inne g*wna też są usamorządowione, a nie ma wspólnego biletu. Na Śląsku 40 gmin potrafiło się dogadać w tej kwestii. Tutaj każden sobie i polityka.

      • 12 1

      • na Śląsku te 40 gmin łączy obecne specustawa metropolitalna (1)

        nikt ich nie zmusił do podziału obowiązków, wręcz przeciwnie. Natomiast 3M miało z ustawy metropolitalnej skorzystać, ale za nieposłuszeństwo wyborcze - ustawa została uchylona i zastąpiona kalką z dopiskami "w województwie śląskim"

        • 0 1

        • czyli bez kija nic nie działa

          urzędol boi się podjąc decyzje i spocić się przy użeraniu się z przewoźnikami.
          Więc kolejne pięterko stołków zbudujmy, to sie problem odepchnie.
          Od czego jest MZKGG?
          Samorządowcy nie moga się umówić? Raczej nie, bo nawet wzajemnych przewozów nie mogą uzgodnić między województwami... Co dopiero wewnątrz, gzdzie jeden drugiemu w michę boi się zajrzeć... Żeby i jemu nie zajrzeli...

          • 1 0

    • Ileż razy (7)

      trzeba tłumaczyć ,że PKM to nie jest przewoźnik a infrastruktura kolejowa, czyli tory, obiekty inżynieryjne,perony....oraz prowadzenie ruchu!

      • 16 3

      • Przeczytaj statut PKM (4)

        Warto...

        • 2 5

        • A niby co można tam (3)

          wyczytać oprócz tego, że to jest infrastruktura

          • 4 0

          • 3.2 (2)

            "zapewnieniu prowadzenia lub prowadzeniu ruchu kolejowego i wykonywaniu
            przewozów kolejowych,"

            W każdej chwili PKM może podjąć działalność polegającą na prowadzeniu ruchu kolejowego i wykonywaniu przewozów.

            • 6 0

            • Teoretycznie (1)

              ale póki co jest to pobozne zyczenie no chyba ze będą jeździć po swoich 18 km gora-dół

              • 0 0

              • jeśli miałoby to być ominięcie "premii górskiej" na Krykulcu

                I prowadzenie składów do portu w Gdańsku, to może mogło się opłacać... Kto wie, co sie roiło w głowach kolegów tworzących PKM.
                To teoretycznie ale takie parę słów na pewno nie pojawiło się przypadkowo...

                • 3 0

      • SKM tez ma infrastrukturę (1)

        Tory, obiekty inżynieryjne, perony na linii 250 to czyje są?

        • 4 0

        • SKM-owskie

          ...tyle tylko , że SKM jest też tam operatorem, czyli przewoźnikiem wyłonionym w czymś na wzór "konkursu"

          • 4 1

  • Podróż pociągiem skraca czas. (3)

    • 15 1

    • Zycia?

      • 0 0

    • ale książkę można poczytać

      spokojnie...

      • 1 2

    • Czas życia

      • 5 0

  • tylko NIE te klimatyzowane Impulsy (5)

    One się nie nadają do SKM trójmiasto

    • 15 17

    • Prawda:/

      • 0 0

    • Klimatyzacja to wada? (3)

      Czy jakieś inne powody na NIE dla Impulsów?

      • 9 3

      • Impulsy mają po dwie pary drzwi, powinny być cztery.

        • 1 0

      • (1)

        Tak, za zimno szczególnie w lecie

        Specjalnie kurtkę trzeba wozić aby wsiąść do klimatyzowanego tramwaju czy skm

        • 3 9

        • Powinno sie zmienic ustawienia klimy. Impulsy sa ok.

          • 4 2

  • Powinni wymienić 90% składów (3)

    Nie można wiele zarabiać na starych i awaryjnych składach. Przy nowych może zyskali by więcej pasażerów.

    • 59 11

    • Ale w nowych nie mieści sie tyle osob

      Co w starych

      • 0 0

    • Jakaś katastrofa... w latach 70-tych to ludzie myśleli że za 50 lat to będzie kolej magnetyczna , a co jest ? odświeżone składy z lat 70-tych , które co trochę komiczne, ale są chyba bardziej niezawodne od tych nowoczesnych konstrukcji ?!

      • 1 1

    • jakie 90%?

      jak 20+ składów (czyli 10 zestawoów po 2 składy) jest nowa, mimo że na bazie starych.

      • 3 1

  • Czy skm komus placi by regularnie co kilka miesiecy i co roku robiono artykuly pod tym jacy tooni oni są biedni i niedoceniani? Male bezbronne robaczki :/

    • 0 0

  • kupują je od 11 lat...

    https://www.youtube.com/watch?v=42VNmZ9Ivdo

    Polecam obejrzeć sobie ten materiał z 2008 roku, gdzie jest mowa o tym co SKM miało zrobić do 2012 roku. Jeszce jedenaście lat temu planowali zakup 25 nowych pociągów do 2012 roku, mamy rok 2019 i dwa fabrycznie nowe składy...

    • 4 0

  • mevo po torach zróbcie!!!

    partacze!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane