- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (90 opinii)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (60 opinii)
- 3 Wieczny problem z dzielnicami: "na" czy "w" (129 opinii)
- 4 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (310 opinii)
- 5 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (132 opinie)
- 6 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (65 opinii)
SKM szuka gwarancji, by kupić nowe składy
Komplikuje się sprawa zakupu nowych pociągów przez SKM. Jesienią przewoźnik chce ogłosić przetarg na dziesięć nowych składów, których szacowana wartość wynosi ok. 320 mln zł netto. Kluczowa dla inwestycji ma być długoletnia umowa przewozowa między Urzędem Marszałkowskim a PKP. Tymczasem przedstawiciel zarządu województwa informuje, że obecnie nie prowadzą żadnych negocjacji z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich. Wraca również temat usamorządowienia SKM.
Kluczowa dla powodzenia tej inwestycji jest długoletnia umowa przewozowa, podpisana między dominującymi współwłaścicielami SKM Trójmiasto, czyli PKP SA i Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Taka umowa ma być bowiem zabezpieczeniem wkładu własnego SKM-ki.
Wszystko na temat SKM i PKM w Trójmieście
Tymczasem Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego twierdzi, że obecnie nie są prowadzone żadne negocjacje z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich.
- Jako organizator przewozów jesteśmy teraz na etapie szacowania wartości zamówienia, określonego we wstępnym ogłoszeniu o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego - mówi Michał Piotrowski.
Ogłoszenie to informuje o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego (w czasie od 12 grudnia 2021 do 9 grudnia 2034) na obsługę linii kolejowej Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork; w części aglomeracyjnej - Gdańsk Śródmieście - Wejherowo/Lębork.
Większe wsparcie dla SKM pod warunkiem usamorządowienia
- W ogłoszeniu ani w żadnym innym dokumencie czy też innych wypowiedziach, nigdy nie mówiliśmy, że to SKM ma być tym przewoźnikiem, który będzie wykonywał przewozy na tej linii - wskazuje Michał Piotrowski.
Rzecznik UMWP stoi też na stanowisku, że "SKM wcale nie potrzebuje wsparcia Urzędu Marszałkowskiego, żeby dokonać zakupu własnego taboru." Podkreśla, że większościowym właścicielem SKM wciąż jest PKP SA.
- I to ten właściciel powinien w pierwszej kolejności zadbać o zapewnienie funduszy na zakup nowych pociągów. Członkowie zarządu województwa wielokrotnie omawiali te kwestie zarówno z władzami SKM, jak i PKP. Deklarowali również wraz z przedstawicielami samorządów Trójmiasta, że są gotowi mocniej wesprzeć SKM, ale pod warunkiem jej usamorządowienia [a więc przejęcia większości udziałów w SKM Trójmiasto przez pomorskie samorządy] - zaznacza Michał Piotrowski.
SKM: zakup nowego taboru jest priorytetem
Tomasz Złotoś, rzecznik SKM Trójmiasto informuje z kolei, że w związku z ubiegłorocznym ogłoszeniem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego o zamiarze zawarcia wieloletniej umowy przewozowej (lata 2021-2034) na odcinku aglomeracyjnym Lębork - Gdańsk Śródmieście, SKM "rozpoczęła przygotowania do negocjacji z UMWP w sprawie zawarcia takiej umowy."
- Trwają przygotowania do sporządzenia planu finansowego, który jest bardzo ważnym składnikiem takiej umowy. Nasza spółka od samego początku jest przewoźnikiem na tym odcinku, więc naturalnym jest, że ubiega się o takie zamówienie - mówi Tomasz Złotoś.
Rozkład jazdy pociągów PKM i SKM
Rzecznik SKM przypomina, że przewoźnik posiada podpisaną umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu taboru w wysokości 160 mln złotych, ale potrzebuje środków na pokrycie wkładu własnego.
- Przyjętym standardem w komunikacji publicznej i komunalnej jest, że to właśnie wieloletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie pozyskanych środków finansowych (kredytu inwestycyjnego). Taka umowa to najlepsza gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - mówi Złotoś. - Oczywiście, istnieją także inne źródła pokrycia wkładu własnego, ale pamiętać należy, że np. bezpośrednia dopłata przez największego udziałowca spółki - tzn. PKP S.A. lub innych właścicieli, musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami o pomocy publicznej.
Jak usłyszeliśmy w SKM, obecnie spółka jest na etapie rozmów i negocjacji dotyczących ewentualnego pozyskania ofert na pokrycie wkładu własnego od instytucji finansowych oraz zabezpieczeń stosowanych w tego typu transakcjach.
- Zakup nowego taboru jest dla spółki PKP SKM absolutnym priorytetem - podsumowuje Tomasz Złotoś.
Miejsca
Opinie (279) 4 zablokowane
-
2019-10-29 08:06
Opinia wyróżniona
to trochę tak jak gdyby kierowca Ubera... (17)
...domagał się od Ubera gwarancji zatrudnienia na 10 lat, bo inaczej to on nie dostanie kredytu na nowy samochód i jak mu dadzą umowę tylko na 2 lata to będzie jeździł starym wrakiem. Uber takim kierowcom co mają auta powyżej 12 lat mówi "NARA". To samo powinien zrobić Marszałek - zwłaszcza, że SKM ma składy z lat 70-tych :)
- 100 36
-
2019-10-29 13:41
Rozwiązać skm
Masz rację zamknąć SKM wtedy transport trójmiasto będzie ok i o*****y się w korkach tu głównie chodzi o układy samorządu i PR kontra SKM
- 3 0
-
2019-10-29 09:26
(3)
Problem polega na tym, że nowa Dacia kosztuje 40tyś zł a nowy pociąg ok 40 mln brutto, kumasz skalę?
- 8 3
-
2019-10-29 11:53
to moze trzeba samemu produkowac.
- 0 6
-
2019-10-29 10:03
(1)
kumam...Kowalski średnio zarabia 60 tys rocznie - może kupić 1 Dacię za te zarobki. Ubiegłoroczny zysk Grupy PKP na poziomie 470 mln złotych - więc spokojnie może kupić 10 składów dla SKM
- 7 7
-
2019-10-29 12:21
Jak sam napisałeś całej Grupy pkp. pkp nie ma tylko pod sobą SKM, ale też Intercity i PLK, więc nie może ich kosztem finansować jednej ze swoich spółek.
- 3 0
-
2019-10-29 09:04
To trochę tak jakby UBER (9)
powiedział kierowcy. Kup sobie auto, ale licz się z tym, że za chwilę możemy Cię zwolnić. Nie interesuje nas, że masz pożyczkę na auto...
- 11 2
-
2019-10-29 19:16
I dobrze
Wtedy kierowca idzie sobie do konkurencyjnej firmy
- 0 0
-
2019-10-29 10:14
Zeby bardziej pasowalo do SKM, to ten kierowca musialby byc jedynym czlowiekiem z prawem jazdy w Trojmiescie.
Tylko SKM startuje do rzetargow I zawsze je wygrywa bo jest jedyna, mimo to zawsze sie boja, ze przegraja i chca lugoletniej umowy.- 4 3
-
2019-10-29 10:01
dokładnie o to chodzi, jak nawet nowym autem będziesz odwalał "popelinę", mając złe opinie od Klientów to sorry, ale NARA. W ten sposób rynek decyduje czy będziesz zarabiał czy zostaniesz z ręką w nocniku - i wtedy się starasz. A jak masz umowę na 10 lat to możesz mieć wszytko w d....i co mi zrobicie?
- 2 4
-
2019-10-29 09:08
Kierowca ubera jest prywatny (5)
A SKM to własność PKP. Co jeśli marszałek się dorzuci do pociągów, a PKP zechce nimi wozić pasażerów na lubelszczyźnie? Obecnie samorząd nie ma nad takimi decyzjami PKP kontroli.
- 12 11
-
2019-10-29 22:15
już przecież wożą nowym squadem czasem bydło po polsce....
- 0 0
-
2019-10-29 09:15
Marszałek jest organizatorem przewozów. (3)
Może wymagac od przewoźnika np.taboru nie starszego niż... Jeżeli da wieloletnia umowę SKM, a ta kupi pociągi, to one będą musiały jeździć po Pomorzu. Chociażby z tego powodu, że SKM nie prowadzi działalności poza Pomorzem. Zresztą, jeżeli marszałek jest tak zatroskany o los pasażerów w Trójmieście, niech kupi kolejne 10 pociągów i użyczy je SKM, tak jak zrobił to z Polregio. Jak SKM nie będzie się wywiazywać z umowy, może zabrać swoją własność.
- 10 4
-
2019-10-29 09:26
SKM nie prowadzi (2)
Dziś. Ale jutro, jak właściciel czyli PKP zechce, to może poprowadzić. Naszymi składami. I co wtedy?
- 5 7
-
2019-10-29 11:20
Pacta sunt servanda (1)
to jest robota dla prawników.
Od tego są...- 3 0
-
2019-10-29 11:53
od tego sa oni
- 1 1
-
2019-10-29 08:49
Ile SKM'ow stoi u marszalka (1)
W przedpokoju?
A Uberowi to sie palec pokazuje...- 10 10
-
2019-10-29 10:26
Nie szalej złotówo wąsata.
- 8 7
-
2019-10-29 07:57
Opinia wyróżniona
(8)
Ankieta:
W ogóle nie jeżdzę SKM, ponieważ BRG zablokowało SKM na południe.
Mógłbym jeździć tramwajem i SKM, ale od wielu lat miasto nie może poradzić sobie ze wspólnym biletem, który opłacałby się bardziej niż dojeżdżanie autem - w obecnej formie ponad 200 zł się nie opłaca.- 112 3
-
2019-10-29 22:58
Dodajmy, że nie ma koordynacji rozkładów, więc na stacjach przesiadkowych (np Strzyża) można czekać po kilkanaście minut.
- 1 0
-
2019-10-29 20:44
Ciekawe jak ludzie z BRG i UM "sprzedawali" rezerwy pod SKM. Czy też była torebka z pieniędzmi z Maserati...
- 2 1
-
2019-10-29 16:26
(1)
Jakie 200zł? Ja za Komunikację Miejską i SKM na Gdańsk+Sopot płacę równe 150 zł miesięcznie. Jeżdżę właśnie na metropolitalnym bilecie, z którym Twoim zdaniem sobie "nie radzą".
A nawet jakby to było 200zł, to auta za tyle nawet nie zatankujesz, nie mówiąc już o kosztach ubezpieczenia czy napraw. Ceny biletów akurat są w porządku, w normie w porównaniu z innymi miastami.- 0 4
-
2019-10-29 19:12
Skąd się biorą tacy ignoranci
Bilet na trójmiasto kosztuje ponad 200 zł. To jest fakt z którym nie ma co dyskutować. Powtórzę specjalnie dla Ciebie: "na Trójmiasto"!
- 5 0
-
2019-10-29 10:47
100% racji. SKM na południe Gdańska to priorytet większy niż tzw. Nowa Małomiejska czy Nowa Świętkorzyska (3)
ale biuro tzw. rozwoju Miasta Gdańska woli zajmować sie ulotkami promocyjnymi...
Codziennie z Orunii Górnej dojeżdżam autem do okolic Lotniska bo transportem publicznym zajmije to rano 1h-1h i 10minut a autem 30 minut z korkami na havla. Gdybym miał tylko możliwość nawet z 1 przesiadką dojechać SKM + PKM to wybrałbym transport miejski (koszty paliwa + nerwy w korku). Ale pani Dulkiweicz woli zajmowac sie walką z pseudo rządem PiS niż własnym miastem- 26 0
-
2019-10-29 16:29
(1)
A kto zapłaciłby za spadek wartości nieruchomości tysiącom osób, które chcą mieszkać w spokojnym miejscu, anagle zobaczyły by pod swoimi oknami i balkonami pociągi hałasujące gorzej niż obwodnica? Ta skmka między blokami na Południe to najgłupszy pomysł w ostatnich latach
- 0 6
-
2019-10-29 16:53
Jak wybudują SKM to wszystko w okolicy +3000 na metrze.
- 4 0
-
2019-10-29 11:58
To samo z Niepołomnickiej do Wrzeszcza
20/30 minut samochodem = minimum 1 godzina komunikacją miejską
- 6 0
Wszystkie opinie
-
2021-03-17 06:23
Elza
Bilety SKM bardzo zdrozaly jak nigdy dotąd ale pociągi w czasie pandemi są często przepełnione i nic na lepsze dla pasażerów się nie zmieniło.
- 0 0
-
2019-10-29 07:05
zabrać marszałkowi zarządzania SKM. (15)
Przez lata udowodnili, że nie nadają się.
- 67 83
-
2019-10-29 07:13
.... (5)
Jak mają zabrać Marszałkowi coś co nie jest jego i o czym nie może decydować?
- 29 6
-
2019-10-29 08:00
Nie decyduje? On zleca i płaci za przewozy. (4)
- 13 7
-
2019-10-29 08:59
Płacić, a decydować to różne sprawy (3)
Przecież cały czas walka idzie o to by mógł decydować.
- 10 5
-
2019-10-29 09:19
tłumacz PISowcowi ze ziemia nie jest płaska... powodzenia (2)
- 8 7
-
2019-11-16 14:39
to tak ja tłumaczyć POwcowi że globusu wojewódzwa pomorskiego to abstrakcja
- 0 0
-
2019-10-29 09:27
Mevo jest okrągłe
I dobrze działa jak mòwił Kopernik
- 9 4
-
2019-10-29 07:10
(7)
SKM należy do PKP A nie marszałka więc jak marszałek może nią zarządzać?
- 43 11
-
2019-10-29 07:17
Nie zarządza... (6)
ale ma decydujący wpływ na jej działania. Jako organizator przewozów m. in. ustala ceny biletów i rozkład jazdy.
- 16 15
-
2019-10-29 09:14
Może też karać za opóźnienia (5)
Ale to nie znaczy że powinien przewoźnikowi fundnąć nowe pociągi...
- 11 2
-
2019-10-29 12:24
(3)
Nie ma fundnąć, tylko zawrzeć długoletnią umowę. To znacząca różnica. Poza tym mógłby kupić nowe pociągi i użyczyć je wykonującymi przewozy, jak to zrobił z PKM.
- 5 2
-
2019-10-29 13:57
No jasne, a kasę skąd weźmie? (2)
Nie ma programu Pociąg Plus. A nawet jak by był, to i tak PiS wspierałby inne województwa, a nie Pomorze, bo tu przegrywa, więc za karę ogranicza inwestycje (np. budowa S6)
- 4 1
-
2019-10-29 15:30
(1)
Kasę od Dulkiewicz niech weźmie, skoro ją stać na złote cielce dla miasta to niech kupi też nowe pociągi. No chyba że woli do własnej kieszeni więcej wziąć co już nie raz udowodniła ;)
- 5 4
-
2019-10-29 21:59
wiesz coś na ten temat? To szybko zgłaszaj do prokuratury, bo będziesz też oskarżony. A jak nie to zamknij durny dziób bo są granice głupoty
- 1 2
-
2019-10-29 12:23
ale może mu kazać zmniejszyć umowę o amortyzację
użyczonego taboru.
Jest wiele mozliwości ale samorząd, po prostu, nie chce... Bo mu wygodnie, zapłacić i mieć z głowy...- 0 2
-
2019-10-29 19:13
Zabrać i przekazać komu?
PKP? Kaczyńskiemu? Marsjanom?
- 0 0
-
2019-10-29 07:18
No i wreszcie ktoś to głośno powiedział (10)
SKM kupi pociągi, a potem Marszałek odda przewozy innej firmie (wszystko jedno czy w wyniku przetargu, czy bez niego) i pociągi zostaną na bocznicy. To powód dla którego bez długoletniej umowy nikt SKMce nie skredytuje tych pojazdów. Skoro Marszałek organizuje przewozy - niech sam kupi pociągi i przekaże je firmie, której zleci prowadzenie przewozów.
Albo zamiast płakać - niech wzorem wielu innych województw utworzy swoją firmę i jej kupi pociągi. Od razu SKM automatycznie się zdegraduje do roli zarządcy linii 250.- 31 8
-
2019-10-29 09:08
Jest rozwiązanie tej sytuacji które zabezpiecza interes SKM (3)
oddać część udziałów marszałkowi! Powtórzyć? Wtedy nie będzie miał on żadnych powodów żeby "oddać przewozy innej firmie".
- 4 4
-
2019-10-29 09:38
Tylko po co? (2)
Było 8 lat poprzedniej władzy i nic samorząd nie zabiegał o to. I nagle teraz? Inne województwa nie chciały udziałów, tylko powołały swoich przewoźników
- 6 4
-
2019-11-16 14:15
Starał się udziałami "odkupić" SKM aby nie "upadła". Nie da rady "odkupi" to zapowiedział że powoła swoją.
- 0 0
-
2019-10-29 19:14
Mijasz się z prawdą
- 1 1
-
2019-10-29 07:36
(4)
i właśnie tak to działa w PKM - pociągi kupił marszałek, a SKM je tylko użytkuje. Teraz wystarczy ten mechanizm przenieść na SKM - czyli wykupić udziały od PKP (które ciągle dąży do uzyskania monopolu na SKM, by móc dalej kontynuować bylejakość
- 7 7
-
2019-10-29 10:21
Pkp nie chce sprzedac (1)
Ma monopol i tyle
- 1 4
-
2019-10-29 11:36
monopol ma marszałek
na organizację przewozów.
Nikt inny nie kupi usługi od SKM.- 3 0
-
2019-10-29 09:02
Udzialy sa do tego zbedne (1)
A wrecz, szkodliwe. To jak kupowanie browaru, aby napic sie piwa.
Samorzad ma naturalny monopol na rynek, na ktorym dziala przewoznik. Ale takich zasad nikt nie chce wprowadzic, bo to wiaze sie z odpowiedzialnoscia i kompetencja.- 7 2
-
2019-10-29 09:06
I dokładnie tutaj leży "pies pogrzebany".
"Odpowiedzialność i kompetencje".
- 7 1
-
2019-10-29 07:43
Marszałek odpowiada za przewozy
ale woli uprawiać politykę kosztem pasażerów z Trójmiasta.
- 7 8
-
2019-10-29 07:15
Tylko usamorządowienie daje szanse na połącznie PKM i SKM oraz wspolne bilety (12)
- 71 25
-
2019-11-16 13:56
Ze zmiana na kolej aglomeracyjną w obrębie całego Trójmiasta (MZKZG) z taryfą według zasad komunikacji miejskiej a nie kolei
- 0 0
-
2019-10-29 07:41
Taa. (2)
Jakoś ztm, zkm, mzk i inne g*wna też są usamorządowione, a nie ma wspólnego biletu. Na Śląsku 40 gmin potrafiło się dogadać w tej kwestii. Tutaj każden sobie i polityka.
- 12 1
-
2019-10-29 16:52
na Śląsku te 40 gmin łączy obecne specustawa metropolitalna (1)
nikt ich nie zmusił do podziału obowiązków, wręcz przeciwnie. Natomiast 3M miało z ustawy metropolitalnej skorzystać, ale za nieposłuszeństwo wyborcze - ustawa została uchylona i zastąpiona kalką z dopiskami "w województwie śląskim"
- 0 1
-
2019-10-29 19:19
czyli bez kija nic nie działa
urzędol boi się podjąc decyzje i spocić się przy użeraniu się z przewoźnikami.
Więc kolejne pięterko stołków zbudujmy, to sie problem odepchnie.
Od czego jest MZKGG?
Samorządowcy nie moga się umówić? Raczej nie, bo nawet wzajemnych przewozów nie mogą uzgodnić między województwami... Co dopiero wewnątrz, gzdzie jeden drugiemu w michę boi się zajrzeć... Żeby i jemu nie zajrzeli...- 1 0
-
2019-10-29 07:22
Ileż razy (7)
trzeba tłumaczyć ,że PKM to nie jest przewoźnik a infrastruktura kolejowa, czyli tory, obiekty inżynieryjne,perony....oraz prowadzenie ruchu!
- 16 3
-
2019-10-29 09:03
Przeczytaj statut PKM (4)
Warto...
- 2 5
-
2019-10-29 09:12
A niby co można tam (3)
wyczytać oprócz tego, że to jest infrastruktura
- 4 0
-
2019-10-29 12:33
3.2 (2)
"zapewnieniu prowadzenia lub prowadzeniu ruchu kolejowego i wykonywaniu
przewozów kolejowych,"
W każdej chwili PKM może podjąć działalność polegającą na prowadzeniu ruchu kolejowego i wykonywaniu przewozów.- 6 0
-
2019-10-29 12:44
Teoretycznie (1)
ale póki co jest to pobozne zyczenie no chyba ze będą jeździć po swoich 18 km gora-dół
- 0 0
-
2019-10-29 13:01
jeśli miałoby to być ominięcie "premii górskiej" na Krykulcu
I prowadzenie składów do portu w Gdańsku, to może mogło się opłacać... Kto wie, co sie roiło w głowach kolegów tworzących PKM.
To teoretycznie ale takie parę słów na pewno nie pojawiło się przypadkowo...- 3 0
-
2019-10-29 09:03
SKM tez ma infrastrukturę (1)
Tory, obiekty inżynieryjne, perony na linii 250 to czyje są?
- 4 0
-
2019-10-29 09:14
SKM-owskie
...tyle tylko , że SKM jest też tam operatorem, czyli przewoźnikiem wyłonionym w czymś na wzór "konkursu"
- 4 1
-
2019-10-29 07:54
Podróż pociągiem skraca czas. (3)
- 15 1
-
2019-10-31 15:42
Zycia?
- 0 0
-
2019-10-29 12:34
ale książkę można poczytać
spokojnie...
- 1 2
-
2019-10-29 09:13
Czas życia
- 5 0
-
2019-10-29 07:30
tylko NIE te klimatyzowane Impulsy (5)
One się nie nadają do SKM trójmiasto
- 15 17
-
2019-10-31 15:40
Prawda:/
- 0 0
-
2019-10-29 08:05
Klimatyzacja to wada? (3)
Czy jakieś inne powody na NIE dla Impulsów?
- 9 3
-
2019-10-29 21:04
Impulsy mają po dwie pary drzwi, powinny być cztery.
- 1 0
-
2019-10-29 08:28
(1)
Tak, za zimno szczególnie w lecie
Specjalnie kurtkę trzeba wozić aby wsiąść do klimatyzowanego tramwaju czy skm- 3 9
-
2019-10-29 10:45
Powinno sie zmienic ustawienia klimy. Impulsy sa ok.
- 4 2
-
2019-10-29 07:05
Powinni wymienić 90% składów (3)
Nie można wiele zarabiać na starych i awaryjnych składach. Przy nowych może zyskali by więcej pasażerów.
- 59 11
-
2019-10-31 15:38
Ale w nowych nie mieści sie tyle osob
Co w starych
- 0 0
-
2019-10-29 11:17
Jakaś katastrofa... w latach 70-tych to ludzie myśleli że za 50 lat to będzie kolej magnetyczna , a co jest ? odświeżone składy z lat 70-tych , które co trochę komiczne, ale są chyba bardziej niezawodne od tych nowoczesnych konstrukcji ?!
- 1 1
-
2019-10-29 09:00
jakie 90%?
jak 20+ składów (czyli 10 zestawoów po 2 składy) jest nowa, mimo że na bazie starych.
- 3 1
-
2019-10-31 15:36
Czy skm komus placi by regularnie co kilka miesiecy i co roku robiono artykuly pod tym jacy tooni oni są biedni i niedoceniani? Male bezbronne robaczki :/
- 0 0
-
2019-10-30 01:07
kupują je od 11 lat...
https://www.youtube.com/watch?v=42VNmZ9Ivdo
Polecam obejrzeć sobie ten materiał z 2008 roku, gdzie jest mowa o tym co SKM miało zrobić do 2012 roku. Jeszce jedenaście lat temu planowali zakup 25 nowych pociągów do 2012 roku, mamy rok 2019 i dwa fabrycznie nowe składy...- 4 0
-
2019-10-30 00:11
mevo po torach zróbcie!!!
partacze!
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.