• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Krzysztof Koprowski
1 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta. Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta.

Czy Szybka Kolej Miejska w przyszłości zyska własne torowisko aż do Tczewa? Kolejarze na razie chcą sprawdzić czy i jakim kosztem możliwa będzie rozbudowa sieci kolejowej w kierunku południowym wraz z nowymi przystankami.



Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście. Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście.

Czy SKM powinna częściej kursować na południe od Trójmiasta?

Pomysł przedłużenia trasy z własnym torowiskiem SKM z powstającego już przystanku Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska aż do Tczewa to inicjatywa powiatów położonych na tej trasie i w bliskim sąsiedztwie inwestycji - gdańskiego, tczewskiego i malborskiego.

- Do SKM przekazany został list intencyjny z prośbą o przygotowanie wstępnej analizy wykonalności rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej w kierunku Tczewa. Rozpatrzyliśmy ten wniosek pozytywnie i stąd przetarg na opracowanie takiego materiału - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Dokument ma określić możliwości budowy nowej trasy pod kątem prawnym, środowiskowym, techniczno-technologicznym oraz przede wszystkim finansowym, uwzględniającym możliwość współfinansowania inwestycji w ramach środków z Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

- Jeżeli wykazane zostanie ekonomiczne uzasadnienie realizacji trasy, to w dokumencie musi być też zawarty optymalny wariant inwestycyjny, szacunkowy koszt oraz źródła, z których SKM mogłaby inwestycję sfinansować - dodaje Głuszek.

Kolejarze wymagają, by w tzw. pre-studium zostały zawarte analizy kilku rozwiązań. W tzw. wariancie "zerowym", czyli bezinwestycyjnym, uwzględnione mają być możliwość zwiększenia już teraz częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk Główny - Tczew.

W trzech pozostałych wariantach wymaga się przeanalizowanie budowy nowej trasy dwutorowej poprzez "dołożenie" torów równolegle do istniejącej już trasy kolejowej do Tczewa (wariant 1), budowy małej obwiedni z wykorzystaniem linii kolejowej Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Południowy - Motława Most zobacz na mapie Gdańska (wariant 2) oraz autorski wariant wykonawcy dokumentu (wariant 3).

We wszystkich wariantach inwestycyjnych, oprócz przebiegu trasy kolejowej, wymagane jest także wskazanie potencjalnych lokalizacji nowych przystanków SKM oraz modernizacji istniejących przystanków kolejowych.

Na ile realna jest rozbudowa sieci SKM lub realizacja projektu w kilku etapach?

- To określi analiza. Obecnie nie dysponujemy danymi lub chociażby wstępnymi założeniami w tym zakresie - ucina dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Firma, która zajmie się opracowaniem dokumentu, będzie miała osiem miesięcy na jego przygotowanie, od momentu podpisania umowy (otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym zaplanowano na 8 sierpnia br.). O wyborze decyduje kryterium najniższej ceny opracowania dokumentu.

Przejazd pociągu bez zatrzymania przez przystanek Gdańsk Lipce. Być może, po zrealizowaniu planów kolejarzy, powstanie tutaj osobny przystanek SKM.


Rumia Janowo być może przejdzie remont

Szybka Kolej Miejska przymierza się też do remontu zaniedbanego przystanku SKM Rumia Janowo. Obecnie ogłosiła przetarg na opracowanie niezbędnej dokumentacji. To, czy faktycznie rozpoczną się tam prace, będzie przede wszystkim zależało od oszacowanych kosztów robót budowlanych. Dopiero wówczas zostanie podjęta decyzja, kiedy ewentualnie mógłby zostać wyremontowany ten przystanek.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • Pokażcie mapę z tą "obwiednią"

    bo nie wiem jak to miałoby iść

    • 1 0

  • W Warszawie Mazowiecka jezdzi wszedzie po regionie, u nas tez powinno tak byc (1)

    • 3 2

    • regionalna i skm

      regionalna niech obsługuje wioski z pięknymi domami a trójmiasto skm co 10 min z pięknego Redłowa np.. do Oliwy, Nowego Portu

      • 1 0

  • skm a ulice (3)

    Skm powinna kursować do Pucka

    • 25 5

    • Do Płocka ! (1)

      :)

      • 2 0

      • Do cycka

        • 0 1

    • A żebyś wiedział

      Od Pucka do Malborka, albo jak kiedyś nawet do Elbląga (Iława to już było przegięcie)

      • 9 2

  • Tak marnuje się pieniądze na analizy i opracowania... (3)

    Kończy się z wielkim bólem trwający kilka lat remont trasy kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy, gdzie przebudowywano infrastrukturę m.in. na odcinku Gdańsk, Tczew a tu nagle SKM się obudziła że może teraz zrobić analizę czy warto dobudować tory w kierunku Tczewa.

    Znowu analizy, nowe plany a rzeczywistość swoje.

    • 74 12

    • strzelanie z biodra zwykle wiąże się z mniejszą celnością (2)

      chyba że na filmach kowbojskich - może za często je oglądasz?

      • 6 8

      • (1)

        nie, ma akurat 100% racji. trzebabylo to obic za jednym zamachem. teraz okaze sie, ze pociagi IC, beda musialy na tym odcinku przez 10 lat jezdzic wolniej, bo obok trwa budowa.

        • 9 3

        • aż tak źle nie będzie

          co ciekawe na stacji rozrządowej Gdańsk Południowy tory są w większej odległości od siebie, niż wynika to z minimalnej skrajni. Po prostu przygotowano wszystko pod zabudowę peronów.

          • 0 0

  • za 50 lat

    SKM-ka wybuduje SWOJE TORY az do Paryza !!

    • 2 0

  • SKM tylko na trasie Wejherowo Gdańsk (1)

    a dalej Przewozy Regionalne. Po uruchomieniu PKM powstanie nowa samorządowa firma kolejowa która wchłonie skm i pr.

    • 4 8

    • :)

      To może tylko na trasie Gdańsk- Gdynia!!! W Rumii, Redzie i Wejherowie mieszkają tacy sami ludzie jak w stronę Tczewa.

      • 3 1

  • Orunia-św.Wojciech-Lipce (9)

    W artyluke zabrakło informacji o wąskim gardle na Oruni i Lipcach.
    Mieszkańcy chcą więcej połączeń SKM ale nie kosztem częstrzych i dłuższych czasów zamknięcia Szlabanów na pozostawionych przejazdach kolejowych w poziomie szyn, przy zakończonej właśnie modernizacji PKP linii E-65 !!!

    • 33 5

    • Jest rozwiązanie (1)

      2 tory należy wybudować od Zaroślaka w kierunku Olszynki i poprowadzić po niezabudowanych terenach , następnie w rejonie Św. Wojciecha już równolegle w kierunku Pruszcza.
      Po tych torach będących jakby kolejową obwodnicą Oruni puścić pociągi towarowe i InterCity które i tak na Oruni i Lipcach się nie zatrzymują.
      Natomiast po istniejących torach przez Orunię jeździły by tylko SKM-ki i Przewozy Regionalne.
      Nie trzeba by było wyburzać żadnych budynków i zmniejszył by się hałas w południowych dzielnicach Gdańska, bo towarowe składy by jechały przez łąki .
      Trasa była by max 3 kilometry dłuższa niż wariant równoległy.

      • 9 1

      • to zły pomysł, bo za mało kasy koledzy wyprowadzą

        • 5 0

    • Planowanie (4)

      Konieczna Budowa Tunelu lub Wiaduktu na odcinku Orunia-Lpica

      • 8 3

      • (3)

        koniecznie trzeba cos zrobic, a nie taka niebezpieczna prowizorke. mieszkam w Oliwie, ale kazda pordoz do Oruni to byl zawsze dramat i stres.

        jak bym mieszkal w Oruni, dawno bym pozwal kolej do sadu o utrunianie zycia i zagrozenie. mozna by wygrac wspaniala kase.

        • 6 6

        • (2)

          to nie usa.

          • 5 0

          • W tym mitycznym USA też byś nic nie wygrał. Tam również są przejazdy w poziomie torów i nikt nikogo nie pozywa.

            • 4 2

          • da się zauważyć :D

            • 4 0

    • "częstrzych"? (1)

      Nie łudź się, iż ktokolwiek weźmie pod uwagę Twój głos. No chyba, że tuż przed wyborami. Wtedy dostaniesz stosowna obietnicę, która i tak nigdy nie zostanie zrealizowana.

      • 5 1

      • Nadzieja

        Warto zawalczyć aby żyło się lepiej!
        PS. Wkradla się literówka (częstszych).

        • 4 0

  • (3)

    Do Pruszcza niech jeszcze jeżdżą, bo to zaledwie 10 minut podróży z głównego, ale Tczew to przesada. Po drodze są pola, łąki... to trasa dla kolei regionalnej, a nie miejskiej!

    • 18 9

    • Dawno chyba tam nie byłeś (2)

      Za Pruszczem masz Łęgowo, Cieplewo, Rożyny, Skowarcz, Pszczółki i dopiero potem kończy się strefa zabudowana. A z Pszczółek do Tczewa jest może 10 km.

      • 8 1

      • (1)

        stacje koncowa skm bylo by taniej i szybciej zrobic w "Pstrzułkach"

        jak Cisowa na trasie do Wejerowa.

        jak zwal tak zwal, jezdzenie SKM na wycieczki za daleko poza wlasne tory powinno byc ZAKAZANE czyli Wejerowo Ok, ale Slupsk to chore. Bardziej z trojmiastem jest zwiazany Hel niz Slupsk. W lecie linia do Helu by pekala w szwach.

        • 7 2

        • 2 miesiące a potem zima, pociągi puste

          • 0 0

  • do ...Bydgoszczy ? (2)

    SKM to trójmiejskie metro - czyli Gdańsk - Sopot - Gdynia. Dalej to kolei regionalna a do Bydgoszczy -dalekobieżna i dalej do Poznania,Lodzi.....

    • 7 3

    • Powinna jeździć gdańska metropolitalna kolej po Elbląg, Tczew, Starogard, Kartuzy, Lębork, Puck (w sezonie: Hel). Połączenia

      regionalne powinny również być częste i sięgać po Słupsk, Bydgoszcz, Malbork, Kościerzynę.

      • 2 1

    • św. Wojciech

      Gdańsk kończy się na św. Wojciechu od strony południa!
      Planuje się tam budowę Narodowego Centrum Sportów Motorowych.
      Warto zaplanować dodatkowy tor dla SKM aż do granic miast Gdańsk!
      Tam też mieszkają "Nasi"!

      • 3 0

  • Tory są i tak i tak potrzebne - nie koniecznie SKM, mogą to być tory PLK albo wspólne (3)

    Chodzi o rosnące przewozy towarowe z portu: Linia Gdańsk - Warszawa niedługo będzie przeciążona do granic możliwości. To, że Tczew powinien być bardziej zintegrowany z aglomeracją gdańską to dla mnie oczywiste - to dziwaczne, aczkolwiek sympatyczne, miasto wygląda jakby ktoś "wyciął" kawałek Gdańska i przerzucił 40 kilometrów dalej. Natomiast jak wielokrotnie pisałem: z posyłaniem SKM do Tczewa bym się nie śpieszył. Przez Tczew i tak przejeżdżają wszystkie PR z Laskowic, Elbląga (lub Malborka) a czasami nawet z Chojnic z czym SKM konkurować nie może. Myślę, że SKM powinno najpierw wypracować sobie porządną pozycję w Pruszczu, a potem myśleć o dalszej ekspansji. No i cały czas piszę: należy zacząć w końcu rozważać możliwość rewitalizacji linii Pruszcz - Łeba na odcinku Pruszcz - Kolbudy.

    • 13 2

    • przewozy towarowe (1)

      z magistrali Gdynia -Gdansk (a nawet Tczew).

      • 0 0

      • cd.

        trzeba wyrzucic.

        • 1 0

    • Mógłbyś rozwinąć wątek dziwaczności?

      Zawsze jestem ciekaw opinii ludzi spoza Tczewa o moim mieście, a wśród wielu określeń (tak pozytywnych, jak i negatywnych) tego jeszcze nie słyszałem :D

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane