• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd UE odrzucił skargę ws. lotniska. Gdynia zapowiada odwołanie

Patryk Szczerba
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Unijny sąd postanowił odrzucić złożoną przez Gdynię i lotniskową spółkę skargę oraz Kosakowo, która dotyczyła wcześniejszych rozstrzygnięć w postępowaniu dotyczącym lotniska w Babich Dołach. Unijny sąd postanowił odrzucić złożoną przez Gdynię i lotniskową spółkę skargę oraz Kosakowo, która dotyczyła wcześniejszych rozstrzygnięć w postępowaniu dotyczącym lotniska w Babich Dołach.

Unijny sąd odrzucił złożoną przez Gdynię i lotniskową spółkę skargę, która dotyczyła wcześniejszych rozstrzygnięć w sprawie toczącej się pomiędzy miastem i Portem Lotniczym Gdynia-Kosakowo przeciwko Komisji Europejskiej. Chodzi o niedozwoloną pomoc publiczną udzieloną spółce Port Lotniczy. Gdynia zapowiada odwołanie od wyroku.



Jak zagospodarować teren lotniska Gdynia-Kosakowo?

Przypomnijmy, że wyrok to dalsza część sporu toczącego się od 2014 roku przed europejskimi sądami, dotyczącego udzielenia niedozwolonej pomocy publicznej przy przekształcaniu lotniska.

Wyrok oddalający skargi Gdyni, Kosakowa i lotniska sąd unijny wydał we wtorek. Dotyczył dwóch spraw. W pierwszej decyzję Komisji Europejskiej skarżyła gmina Kosakowo. W drugiej - Gdynia wraz z Portem Lotniczym Gdynia-Kosakowo.

W pierwszej sprawie sąd orzekł, że:
  1. Skarga zostaje oddalona.
  2. Gmina Kosakowo zostaje obciążona, poza własnymi kosztami, kosztami poniesionymi przez Komisję Europejską.

Przeczytaj uzasadnienie wyroku

W drugiej sprawie sąd orzekł, że:
  1. Skarga zostaje oddalona.
  2. Gmina Miasto Gdynia i Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo sp. z o.o. pokrywają własne koszty, a także koszty poniesione przez Komisję Europejską przed Trybunałem.
  3. Rzeczpospolita pokrywa własne koszty.

Przeczytaj uzasadnienie wyroku

Władze Gdyni zapowiedziały, że zamierzają skorzystać z przysługującego im prawa i odwołać się od wyroku Sądu Unii Europejskiej w sprawie dotyczącej lotniska Gdynia-Kosakowo.

Dlaczego lotnisko cywilne w Gdyni nigdy nie ruszyło?



Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie zostało uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia. To elementy, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddała, bo nie miała z czego: była w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników. Nieuregulowane zobowiązania sięgnęły blisko 110 mln zł.

Przez 10 lat - do 2020 roku - Gdynia wydała ok. 3 mln zł na wynajęcie i opłacenie prawników, którzy zajmowali się sprawami gdyńskiego lotniska.

3 mln zł na prawników zajmujących się lotniskiem

A plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 mln, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Do dziś latają tam jednak głównie samoloty wojskowe, a infrastruktura pasażerska - w tym terminal - niszczeje.

Zobacz od środka lotnisko w Kosakowie. Film z maja 2021 roku



Kosakowo przejęło lotnisko w Babich Dołach



Po tym, jak spółkę przejął syndyk, rozpoczął się proces sprzedaży majątku. Pierwszy przetarg na zakup lotniska wygrała firma INBAP Intermodal, która jako jedyna chciała przejąć lotnisko za blisko 9 mln zł. Nie dostała jednak zgód MON i resortu infrastruktury na prowadzenie zaplanowanej działalności, więc potrzebne było drugie postępowanie.

Lotnisko Kosakowo: pierwszy przetarg

Majątek spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo kupiła gmina Kosakowo. Za masę upadłościową zapłaciła ponad 7,1 mln zł. Była to jedyna oferta w ogłoszonym po raz drugi przez syndyka przetargu.

Kosakowo kupuje majątek spółki Port Lotniczy

Syndyk sprzedał majątek lotniska bez prawa do własności



Co istotne, sprzedaży przez syndyka podlegała jedynie tzw. zorganizowana część przedsiębiorstwa, bez prawa własności do nieruchomości, na których terenie znajduje się infrastruktura lotniska.

Nie mógł sprzedać ani budynków, ani większości gruntu, z wyłączeniem jednej nieruchomości przy ul. Zielonej. Kosakowo do września 2040 roku nabyło prawo dysponowania nieruchomościami o powierzchni 264 hektarów, które obejmują część lotniczą portu lotniczego wraz z zasadniczą infrastrukturą.

Urzędnicy podkreślają, że zgodnie z prawem grunty na zawsze pozostaną własnością Skarbu Państwa i nigdy nie należały bezpośrednio do spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo.

- Główne cele, które nam przyświecały, to fakt, że wierzymy, że to lotnisko może funkcjonować, choć być może nie w takiej formie, jak planowano to 10 lat temu. Być może nie będzie tu samolotów rejsowych ruchu pasażerskiego, ale możliwe są loty typu General Aviation, być może też szkolenia pilotów. Poza tym możliwa jest działalność pozalotniskowa. Uważamy też, że ten majątek z infrastrukturą powinien pozostać w rękach publicznych - mówił w maju Marcin Majek, wójt gminy Kosakowo.

Miejsca

Opinie (325) ponad 10 zablokowanych

  • Działkowcy

    Brawo UE !!! - na budowę ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego nie będzie pieniędzy. Nasz Ogród ocaleje!!!

    • 12 3

  • (8)

    Powiedz mi po co jest to lotnisko? Właśnie, po co? Otóż to! Nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi to lotnisko? Ono odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest lotnisko na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym lotniskiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest lotnisko społeczne, w oparciu o sześć instytucji, które sobie zarośnie, do jesieni na świeżym powietrzu. Bo prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, zarastających inwestycjach.

    • 32 10

    • (4)

      A kto ci wyprał mózg , te lotnisko należy w 100% do wojska czyli do MON-u i ono decyduje co nanim się odbywa , i tak będzie onie dbać. I chyba nie zauważyłeś że z tego lotniska co jakiś czas startują samoloty wojskowe i śmigłowce ratownicze które latają nad Bałtyk ratować ludzi

      • 1 1

      • (1)

        Spróbuję wyjaśnić to Tobie, bo chyba nie przeczytałeś artykułu. Tak, masz 100% rację, lotnisko wojskowe działało, działa i pewnie działać będzie. Tu się nic nie zmieniło. Artykuł ten dotyczy nietrafionej inwestycji pod nazwą "Port Lotniczy Gdynia Kosakowo". To jest port cywilny, nie wojskowy. To, że akurat miały być wykorzystane pasy istniejącego lotniska, to w tym przypadku jest drugorzędna sprawa. Ważne jest to, że publiczne pieniądze zostały roztrwonione. Władze miasta, zamiast wziąć to "na klatę", dalej wywalają publiczną kasę na obsługę prawną. Za to wszystko płacimy my wszyscy. Realną konsekwencję takiego marnotrawienia środków publicznych możesz odczuć choćby jadąc po gdyńskich drogach.

        • 1 1

        • Masz racje w 100% , jak by historie lotniska przeczytał to by wiedział. A wystarczy otworzyć mapy wujka google i by widział jakie jest duże lotnisko. https://www.wojsko-polskie.pl/blmw/ i polecam też strone i wsio jest jasne. Iniech dob rze słujchają wiadomości bo nieraz podają że śmigłowiec poleciał np na statek vision po pasażera bo się żle poczuł lub uleg wypadkowi. Nawet gdzies ostatnio wspominali że smigłowiec policyjnyu brał serce na przeszczep z tego lotniska .A wojdskowi nadal pracują natym lotnisku wchodzą od strony Babich dołach.

          • 0 0

      • emerytowany wojskowy? (1)

        klasyczna trepowska mentalność - nie doczyta, nie zrozumie a się wymądrza....

        • 0 2

        • @facetzgdyni nikt tu niejest emerytem wojskowym. Tylko ty sobie wpisz Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej im. kmdr. por. pil. K. Trzaski-Durskiego .I się dowiesz że jeszcze samoloty i śmigłowce na tym lotnisku stacjonują nie wiem gdzie tg6y mieszkasz , bo my mieszkańcy mamy dość ćwiczeń cało nocnych śmigłowców .

          • 0 0

    • Super improwizacja Barei! Miś Wiecznie Żywy! (1)

      • 1 1

      • @Arek czyli masz namyśli wojsko , bo oni nigdy własności gruntów pod lotniskiem nie pozbyli się . Te lotnisko ma 700 hektarów i ma 2 pasy startowe , jeden krótszy a drugi długi na 2 km . A wojsko korzystają z obydwu pasów. Na tym długim i tak lądują duże samoloty wojskowe , nie wiem czy pamietasz że nawet tutaj lądował AN - 124 Rusłan nie wspominając o amerykańskimi transportowe

        • 0 0

    • szacun

      za trafność, pozdrawiam

      • 0 0

  • zto ta dobra Unia tak nieładnie traktuje polskie opozycyjne samorządy? Obrxydliwe

    • 20 9

  • totalna porażka

    • 22 3

  • A będzie nadal tak jak jest

    Jakie ma to znaczenie.. skoro władze Gdyni mają nadal poparcie w wysokości 120%?

    • 25 4

  • Aglomeracja z dwoma portami morskimi (2)

    Zasługuje na 2 lotniska, jedno typowo pasażerskie, drugie cargo. Spokojnie można to pogodzić i przekuć w sukces ale do tego trzeba silnej ręki...

    • 25 25

    • Ten od Baranowa oraz ten w drelichu niech działają , Matousz wesprze , może Tedeusz dorzuci ?

      Zrobi się sprawę Narodową im.Leosia

      • 2 4

    • A na parking przy szpitalu miejskim nie zasługuje?

      • 0 0

  • (3)

    I tak mieszkańcy Gdyni uważają Szczurka za najlepszego prezydenta w Polsce! Żadne utopione 100 milionów w lotnisko tego nie zmieni.

    • 47 2

    • (1)

      Haha dokladnie,100% poparcia,niczym car Putin)Im większy dług może tym lepiej?Nie wiem,nie znam się.

      • 15 3

      • Jak to ? Zobaczcie jaki dobry prezydent ! Lotnisko mieszkańcom wybudował ,infobox i nie wiem co tam jeszcze w Gdyni się zmieniło przez te 20 lat przy korycie kasty trójmiejskiej

        • 11 1

    • Może 100 milionów nie, ale czas..... czas to zmieni i przyjdzie chwila, że ludziom spadną klapki z oczu.

      • 8 0

  • Opinia wyróżniona

    tak to się kończy, gdy sa opóźnienia (22)

    takie rzeczy robi się przez tak zwane fakty dokonane, trzeba było szybko otworzyć, najwyżej zapłaciłoby się jakąś karę czy zwróciło pieniądze, a lotnisko by funkcjonowało

    przypominam, że cała historia dotyczy innych czasów, gdy wzrosty były bardzo duże, Gdańsk niespecjalnie chciał u siebie tanie linie, a nawet nieco wcześniej były plany by wypchnąć je właśnie do Gdyni, nie było systemu pozwalającego na lądowanie we mgle, a Gdynia jednak ma lepsze warunki pogodowe (dlatego tam właśnie powstało lotnisko i było wykorzystywane przez Niemców), już nie wspomnę o tym, że Gdańsk nie był rozbudowany i nie miał ani jednego rękawa i oczywiście nie było PKM

    • 113 78

    • Stek bzdur

      • 36 12

    • Klamstwa i to takie nadajace sie na pozew (2)

      Obecnie prokuratura udostępnia adresy IP do pozwów cywilnych. A co do lotniska to sam Ryanair ustami Michaela Olearyego wypowiadał się ze lotnisko w gdyni to absurd

      • 29 15

      • psychicznie chorych uprasza się o pisanie na forach dla wariatów

        • 11 9

      • Cały ten irolski kartoflany biznesik o nazwie Ryanair to absurd gamoniu bez ip i iq

        • 1 1

    • "lepsze warunki pogodowe"... (5)

      Kolejny raz powielane dyrdymały. Skończcie już z tym !!!

      • 25 11

      • oczywiście że lepsze warunki pogodowe (3)

        nie wiem co was to tak irytuje, fakty, zasady działania praw fizyki?

        • 13 8

        • Tlko sie pozniej okazalo ze podawali ze skweru a nie z lotniska (2)

          Byl o tym artykul

          • 7 6

          • lotnisko w Gdyni istnieje od niepamiętnych czasów (1)

            konkretnie od czasów przedwojennych

            Myślisz, że nie robią tam pomiarów? To lotnisko wojskowe, nie latają na widzi mi się.

            Poza tym gdybyś nie był dzieciakiem, to nawet przyjmując, że jakiś artykuł użył dane z poziomu morza (skwer), raczej powinieneś rozumieć zależność występowania mgły nad samą wodą i 100 metrów wyżej.

            Jak jeszcze to nic ci nie mówi, to mgła częściej pojawia się (praktycznie zawsze) na poziomie morza, nie na wzgórzu, które jest podatne na przewiew.

            I dlatego tam właśnie powstało to lotnisko.

            • 3 2

            • Tyle że Gdańsk ma ils cat 3c , pozamiatane, dziękuje, dobranoc...

              • 2 0

      • Trzeba było pozwolić Gdyni wybudować to lotnisko.
        Lądowały by samoloty przy zerowej widoczności, ambicje Szczurka byłyby spełnione, gdynianie byli by dumni z airportu, oczywiście tylko latali by z Gdynia airport, oczekiwania byłyby zaspokojone.
        To nic że nie ma sensu to lotnisko, to nic że nie ma tam infrastruktury, ale byłoby to lotnisko gdyńskie, najlepsze.
        A jakby nie było tam ruchu, i trzeba było to lotnisko utrzymać to przecież nic nie szkodzi....Gdynia jest zamożna z prężnym włodażem u steru......

        • 4 3

    • (1)

      Tia, Gdańsk wręcz przegania tanie linie, weź się obudź.

      Mgły to też dobry wałek, bo Gdyńskie szacunki były oparte o statystyki ze skweru Kościuszki a nie z lotniska. Z tymi Niemcami ciekawe rzeczy opowiadasz, może po prostu było nieźle skomunikowane miejsce, blisko pasażerskiego lotniska w Rumii? (tak, było takie)

      Z tą PKMką to akcent humorystyczny? Lotnisko w babich dołach odpowiedzią na niepełne skomunikowanie rębiechowa?

      • 18 8

      • wtórny analfabetyzm widzę bardzo popularny wśród trolli

        czytaj dziecko z minimum zrozumienia

        • 6 7

    • Zgadzam się (4)

      Gdyby lotnisko zaczęło funkcjonować przed 2012 - czyli rozbudową Rębiechowa - teraz byłby to dobrze prosperujący port lotniczy.

      • 11 18

      • nie wiem czy byłby dobrze prosperującym, bo wszystko się pozmieniało

        ale przynajmniej by nie wtopiono milionów bez sensu

        • 6 5

      • O rozbudowie rebiechowa bylo wiadomo zamin powstal pomysl terminalu w Gdyni (1)

        • 8 6

        • oczywiście, tylko że plany powstania CPK niespecjalnie blokują rozbudowę Rębiechowa

          • 1 2

      • A kibice arki latali by na mecze swojej drużyny w europejskich pucharach.......

        • 3 1

    • Szczurek odpowie za straty? Przez niego Gdynia ma miliard zadłużenia. (4)

      • 21 3

      • dobrze by było, ale wiadomo że nie

        • 15 1

      • zadłużenie na 12,5 Sasina! (2)

        o tym się nie mówi

        • 11 6

        • 10 referendów komora (1)

          • 4 4

          • Sasin wygrywa. Referendum było zgodne z prawem.

            Sasinowa zabawa w wybory - nie.

            • 1 0

  • Jeden utopił a tych dwóch to samo

    • 9 0

  • Pasazerskie w Kosakowie bo ma lepsze polozenie i dluzszy pas. (5)

    Cargo w zamglonym Rebiechowie. Krótko i na temat.

    Jurek z Witomina

    • 22 30

    • Lepsze położenie?!

      Chyba jak się chce dojechać do Redy, bo już centrum Gdyni jest w podobnej odległosci względem Rębiechowa, o Sopocie i Gdańsku nie wspominając (i tak, na Obowdnicy są korki ale na estakadzie przecież też...). W 2007 w Rębiechowie lądował Bush w B747, jak widać pas jest nawet ponad potrzeby.

      • 3 5

    • ILS ?? (1)

      Wiesz co to??
      Zapewne nie wiesz, amator

      • 1 1

      • WIEM

        I co z tego że ma ILS , skoro często są przekierowane na inne lotniska ? Bardzo blisko 400 km , co to za odległość ? W czasie kiedy było gotowe lotnisko w Kosakowie to Gdańskie jeszcze nie miało ILS iii B .

        • 2 3

    • Jurek chyba mentalnie zatrzymałeś się wiele lat temu...

      sorry stary ale mgła nie ma obecnie znaczenia skoro lotnisko zainstalowało systemy naprowadzanie we mgle... Jedyną przewagą Kosakowa jest jego nazwa.

      • 2 1

    • Nie jeden a dwa pasy startowe

      i ponad 3-krotnie większe niż to w Rębiechowie/Piroga

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane