• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd: dźwigi stoczniowe to zabytki i można je chronić

Katarzyna Moritz
7 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Stoczniowe żurawie pozostaną w wykazie Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków. Stoczniowe żurawie pozostaną w wykazie Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków.

Pięciu operatorom terenów postoczniowych nie spodobało się m. in. to, że siedem żurawi Kone wraz z innymi stoczniowymi obiektami trafiło do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków. Wojewódzki Sąd Administracyjny właśnie oddalił ich skargę.



Czy stoczniowe żurawie powinny być zachowane?

W marcu tego roku stoczniowe hale, wszystkie żurawie, pochylnie, ale też suwnice czy tokarki - w sumie 240 obiektów, znalazło się Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków.

Jak się okazało w maju pięć spółek, operatorów terenów postoczniowych (BPTO Stocznia Cesarska Sp. z o.o., BPTO Kolonia Robotnicza Sp. z o.o., Drewnica Development, Aluship Technology Sp. z o.o., Synergia 99 Sp. z o.o.) wniosło skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku na to, że w ewidencji znalazła się część stoczniowych obiektów.

Chodziło im m.in. o 35 z nich, w tym o siedem stoczniowych żurawi Kone, dawną halę produkcji Ubootów, kilka schronów z okresu II wojny światowej, fragmenty torowisk czy nawierzchni brukowych.

Skarżący zakwestionowali zabytkowe wartości niektórych z tych obiektów, uznali także, że część zabytków, jakie się w niej znalazły to zabytki ruchome, a nie nieruchome. Ruchome mogą być wpisane do ewidencji jedynie za zgodą właściciela.

Wojewódzki Sąd Administracyjny na posiedzeniu 1 października oddalił jednak wszystkie skargi, uznając, że wpisów do ewidencji dokonano poprawnie pod względem formalnym. Sąd przychylił się także do argumentów merytorycznych podnoszonych przez PWKZ, uzasadniających decyzję o włączeniu tych obiektów do ewidencji.

Satysfakcji z obrotu sprawy nie kryje pomorski konserwator zabytków.

- Ich zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, nie tylko w zgodzie z opinią specjalistów i własną merytoryczną oceną PWKZ, lecz również z wyrażanym na wielu forach czy w mediach powszechnym odczuciem - podkreśla Dariusz Chmielewski, pomorski konserwator zabytków.

Wyrok WSA w Gdańsku oznacza, że cenne obiekty, w tym tak charakterystyczne dla krajobrazu Gdańska stoczniowe dźwigi pozostaną nadal w Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków. Wpis ten wprawdzie nie jest tym samym, co wpis do rejestru zabytków, ale dzięki temu obiekty te nie mogą zniknąć z terenu stoczni bez zgody konserwatora i zwyczajnie trafić na złom.

Po przeprowadzanej od jesieni zeszłego roku inwentaryzacji na terenie Stoczni Gdańskiej, w ewidencji zabytków znalazły się m.in. zabytki pochodzące z XIX wieku, jak dawna kuźnia, remiza strażacka, ale też hale stolarni i prefabrykacji z przełomu XIX i XX wieku, mur ogrodzeniowy dawnej stoczni, budynek dyrekcji, pawilon gastronomiczny "Bufet u Kazika" oraz wszystkie żurawie. Są też elementy infrastruktury takie jak polery, żeliwne latarnie, torowiska, a także urządzenia i maszyny, np. suwnice, tokarki, frezarki, strugarki czy wiertarka promieniowa z 1936 roku - w sumie 240 pozycji. Większość z nich pochodzi z lat 30., 40. i 50. XX w., co ciekawe nie brakuje też tych z lat 70.

Burzenie budynków dawnego Biura Projektowego w związku z budową Nowej Wałowej.

Opinie (94) 3 zablokowane

  • dzwigi the best (3)

    Te dzwigi to element charakterystyczny tego miasta pokazuja kawal historii to tak jak zlikwidowac wawel w Krakowie

    • 2 1

    • wawel (1)

      mozna by przewietrzyc bo zasmiardl ostatnio.

      • 0 0

      • fontanna

        A moze by tak fontanne Neptuna rozebrac I postawic budke z lodami albo kebab wyglodnialych turystow to zainteresuje a obok budki zdjecie z opisem ze byla tu kiedys fontanna take Sie teraz robi w wielu miejscach I tak Samo z dzwigami fotke pstryk opis I wszyscy Sie zainteresuja nasza KOCHANa Ppolska

        • 0 0

    • Wawel

      Wawel to można zachować.
      Ale wywalić jego ostatnio zainstalowanych "mieszkańców" trzeba by było!

      • 1 0

  • Dźwigi stoczniowe jako zabytki oczywiscie

    można ochronić. Przeniesc je i postawic wzdluz ulicy Swietojanskiej w Gdyni. Trzeba by zbudowac dla nich tor po obydwu stronach tej ulicy.

    • 0 0

  • (1)

    Kone jak najbardziej tak ,ale pozostała infrastruktura to już przesada . Będzie straszyć przez dziesiątki lat ,jak Wyspa Spichrzów !!!!!!!!!!!!!

    • 2 1

    • 100% racji ,przecież tego dziadostwa nikt nie będzie remontował .

      • 0 0

  • W końcu coś dla nas a nie dla czyjegoś interesu ...

    Zadowalająca decyzja i mega ona mnie jak i pewnie wielu mieszkańców Gdańska cieszy ponieważ wystarczająco wiele wspaniałych obiektów świadczących o historii naszego miasta zniknęła bezpowrotnie ... a tak właśnie nie powinno być, bo trzeba chronić dorobek miasta które świadczy o jego przeszłości, tak jak wiele się robi dla jego przyszłości ... Wtedy jak wiele obiektów powstawało miały służyć na lata i być wizytówką, jak i być pamiątką dla późniejszych pokoleń ...
    Tak jak to co teraz się robi, robi się z myślą o przyszłych pokoleniach ...
    Oby więcej takich wiadomości :)

    • 0 1

  • (1)

    piramidy tez są stare do k... nędzy i jakoś nikt ich nie chce wyburzyć, będzie nam Belg mówił co u nas jest zabytkiem a co nie..... niech se pół Brugii wyburzą... barany

    • 2 0

    • Gdyby stały w środku Aleksandrii lub Kairu to śladu już po nich by nie było

      • 0 0

  • Czy suwnice będzie można remontować i używać w przyszłości? (5)

    Czy będzie potrzebna zgoda konserwatora?
    Czy jakakolwiek produkcja stoczniowa na terenie stoczni zostanie zakazana, tak aby nie robić Niemcom konkurencji?

    • 53 47

    • czy związki zawodowe zostaną zlikwidowane (1)

      czy nadal będą działać na szkodę spółek i w interesie koreanskich stoczni? czy związkowcy nadal będą walczyć o nierentowne projekty i blokować miejsca zatrudnienia młodym, a chronić miejsca pracy pijaków starej gwardii?

      • 7 3

      • związki tez zostały wpisane z rozpędu na listę zabytków,

        sąd przyklepał i pozammiatane.nie ruszysz.

        • 2 0

    • (1)

      to bardziej Duńczykom się nie podobało że w Gdańsku są trzy pochylnie, euro ścierwa, może unia ma takie zalety jak schengen czy coś innego, ale kolesiostwo też tam istnieje co niszczy nasz kraj! Zobaczcie ile mamy swojego kapitału w kraju, a ile "zachodniego" i zobaczcie ile na tym zachodzie jest kapitału "Polskiego", a ile jest tam ich własnego...

      • 17 11

      • Pochylni jest 10, ale czynne były - ze względu na zakaz komisji europ. tylko 2

        A docelowo ma być 1-dna, tak aby nie opłacało się produkować statków w Polsce. Przeceż jeszcze nie tak dawno stocznia realizowała kontrakt na budowę 30 jednostek.... Oprócz kadłuba polskie były silniki główne pomocnicze, generatory, duuuża część okablowania, systemy łączności. Zachodnie głównie automatyka, ale nie cała.
        Wraz ze stoczniami zamordowano dużą część przemysłu elektronicznego, oraz metalowego w Polsce.

        • 12 1

    • Nie ma piaskownicy

      Lecz zostaje wiaderko i łopatka
      Taka wizja było tu ale już tego nie ma
      Zostawcie jeden przyspawajcie go do rudawego klocka, muzeum choć zyska eksponat

      • 11 9

  • Ja ocalił bym jak nawiekszy obszar po byłej stoczni pod rozwój np Stoczni (1)

    Remontowej Trzeba czynic starania w tym kierunku .

    • 0 2

    • Remontowa

      Jasne.
      Remontowa powinna sięgać od Nowego Portu aż na Stogi
      I od Jasienia aż do Św Wojciecha.
      Cały Gdańsk to powinna być Remontowa .
      Bo to jedyna firma w tym regionie, która sobie poradziła z wywalczonym przez "głupków z kolebki" - KAPITALIŹMIE

      • 0 1

  • Piękny Gdański pejzaż (1)

    Szczęście, że uda się uchronić te charakterystyczne żurawie. W latach 70-tych XX w. niewiele stoczni na świecie stać było na takie konstrukcje z KONE. Transportowano je w całości z Finlandii przez Bałtyk. Z 10 sztuk w Gdańsku pozostało tylko 7.

    • 2 1

    • Kone

      Niewiele stoczni było stać.
      Za gierkowskie pożyczki w dolarach je kupiono.
      Tylko spłacano z budowy statków za transferowe ruble!

      • 0 0

  • Szkoda że jako zabytki a nie urządzenia dalej używane i (8)

    Stocznia powinna dalej funkcjonować a tu... dziękujemy wszystkim którzy się do jej upadku przyczynili

    • 71 16

    • Stocznia to grat (2)

      Produkowala drogie graty, ktorych nikt nie chcial kupowac. Wywalic caly ten zlom i zbudowac cos nowoczesnego. Mamy juz 21 wiek !

      • 10 6

      • np gwiazde smierci

        na putina

        • 0 0

      • Ależ te okręty miały nabywców - ze względu na doskonały stosunek jakoś/cena!

        Od razu widac że nie jesteś obeznany z światowym rynkiem stoczniowym. Przecież produkowaliśmy więcej statków niż niemcy czy norwegowie. I to zaledwie parę lat temu. Brak zamówień był podyktowany kryzysem na świecie, ale w branży morskiej skończył się ze 3 lata temu.

        • 5 2

    • Koniecznie należy też wpisać do rejestru zabytków

      słynny płot, przez który ponoć skakał Bolek. Oczywiście powinien też zostać należycie poświęcony.

      • 1 0

    • stocznia przecież funkconuje np. remontowa , krist czy sunreef yachts

      - i to z dużymi sukcesami - ale na zasadach normalnych czyli bez krzykaczy ze związków zawodowych na pensjach stoczniowych . Stocznia Gdańska ze swoją gospodarką nie miała racji bytu w kapitalizmie i chwała że jej nie ma bo nie musimy do niej dopłacać z naszych ciężko wypracowanych podatków . Przytoczone stocznie wypracowują zysk i płacą podatki .

      • 4 1

    • Jasne... (1)

      ...powinna funkcjonować tylko powiedz mądralo co i dla kogo miała by robić?Jeśli miała by funkcjonować tak jak nasze kopalnie węgla to lepiej niech będzie tak jak jest

      • 10 6

      • Kopalnie radziły sobie doskonale

        Ale za pewnej ekipy ustalono, że nie one będą handlowały węglem tylko spółki węglowe. I tak cena węgla z ok 300 pln za tonę, poszybowała do 800 pln za tonę. I tak zostało, chociaż teraz dzięki Donaldowi i jego ekipie spalanie węgla będzie bardzo drogie. Po podpisanu przez ekipę Donalda pakietu klimatycznego Polska - z kraju który miał sprzedawać za grubą kasę swoje niewykorzystane limity CO2 - stanie się krajem który będzie płacił ogromne pieniądze - chciaż emituje znacznie miniej CO2 niż takie Niemcy czy Francja!

        • 7 3

    • dziękuj Bolkowi i Jaworskiemu :)

      • 7 8

  • Zaplanowany upadek Stoczni Gdanskiej (1)

    Przeciez kazdy wie, ze Stocznie Gdanska celowo doprowadzono do upadku. Juz za komuny rezimowy premier Rakowski obiecal zlikwidowanie Stoczni Gdanskiej. Miala to byc zemsta za to, ze wlasnie tam powstala "Solidarnosc" i ze Stocznia byla symbolem. Komuchom za czasow komuny to sie nie udalo, ale pozniej wspolnie z licencjonowanymi tzw "opozycjonistami" (w odroznieniu od prawdziwych opozycjonistow walczacych o nowa Polske) po "okraglostolowym" spisku, doprowadzili do upadku Stoczni. Nowi wladcy PRLbis jak najszybciej chcieli zapomniec o drazniacych ich postulatach "Solidarnosci" i o obiekcie , w ktorym sie ona narodzila. Nie wspomozono Stoczni Gdanskiej, tak jak to zrobiono w stosunku do Remontowki czy Polnocnej, takze ze wzgledow finansowych. Nowym oligarchom zamarzyly sie tereny postoczniowe. Wyrok na Stocznie zapadl. Ojciec Rydzyk chcial wykupic swego czasu Stocznie Gdanska, aby uczynic z niej kwitnacy zaklad (jak ktos w to watpi to niech przyjrzy sie jak pracuje Radio Maryja, Telewizja Trwam i wiele innych obiektow zorganizowanych od podstaw przez Rydzyka mimo niewielkich srodkow finansowych jakie ma do dyspozycji). Niestety zazdrosc,zawisc i zasada, ze "samemu nie zjem i nie dam drugiemu zjesc" wziela gore. Postkomunisci wspolnie z Powcami zadecydowali o zagladzie Stoczni i zawlaszczeniu terenow stoczniowych. Za to dranstwo, za ta wielka afere, tak jak za wiele innych (np FOZ, PZU) nikt nie odpowiedzial. Co wiecej odpowiedzialni sa ciagle "przy korycie" i sa bezkarni, tak jak wszyscy z postkomunistycznego "okraglostolowego" Ukladu.

    • 3 6

    • Upadek?

      Rydzyk to sobie zbudował imperium za cegiełki na "ratowanie stoczni"
      I to wcale nie były niewielkie pieniądze.
      Stocznia padła bo to był moloch zatrudniający niepotrzebnych pracowników.
      17 tys ludzi!!!
      "Chcieliśta kapitalizmu - no to go mata".

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane