• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd sądem, ale przetargi na autostradę i tak robimy

Mikołaj Chrzan
18 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
GTC: Sąd przyznał, że to my mamy budować autostradę A1 do Torunia. Minister Polaczek: Ogłaszam przetarg na wykonawców tego odcinka. GTC: Sąd przyznał, że to my mamy budować autostradę A1 do Torunia. Minister Polaczek: Ogłaszam przetarg na wykonawców tego odcinka.
Choć sąd uznał, że autostradę A1 między Nowymi Marzami a Toruniem powinna budować firma GTC, minister transportu Jerzy Polaczek (PiS) nie przyjął wyroku do wiadomości i ogłosił przetarg na realizację tego odcinka.

Podległa Jerzemu Polaczkowi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 60-kilometrowy odcinek A1 z Nowych Marz do Torunia podzieliła na cztery mniejsze: Nowe Marzy-Grudziądz, Grudziądz-Lisewo, Lisewo-Lubicz i Lubicz-Czerniewice. Termin składania ofert upływa 15 listopada. Wszystkie fragmenty mają być oddane w ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy. Do tego czasu nie wlicza się okresu zimowego - między 15 grudnia a 15 marca. To oznacza, że autostrada byłaby gotowa w 2010 r.

- Tyle że to fikcja. Wyrok sądu jest jednoznaczny: rząd nie ma prawa budować autostrady na tym odcinku - komentuje Aleksander Kozłowski, członek rady nadzorczej Gdańsk Transport Company.

Kozłowski mówi o werdykcie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 października. Kilka miesięcy wcześniej Polaczek ogłosił, że koncesja GTC na realizację inwestycji wygasła, a sąd jego decyzję uchylił.

Minister się tym jednak nie przejął i zapowiedział wystąpienie ze skargą kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Kolejnym potwierdzeniem determinacji Polaczka są ogłoszone przetargi.

- Problemem jest nie tylko wyrok. Ministerstwo nie ma pozwoleń na budowę, a decyzja środowiskowa wydana dla autostrady została oprotestowana. Pod znakiem zapytania stoi finansowanie ze środków unijnych tak ryzykownego prawnie przedsięwzięcia - twierdzi Kozłowski.

GTC planuje opublikować reklamę-apel do firm z branży budowlanej, by nie brały udziału w ministerialnych przetargach. - To byłaby po prostu strata czasu - tłumaczy Kozłowski.

Wszystko wskazuje na to, że losy tego fragmentu A1 wyjaśnią się dopiero po wyborach. - Te przetargi to kampania wyborcza, mają być dowodem skuteczności Polaczka. Po wyborach już go zapewne nie będzie i ostateczną decyzję, co dalej, podejmie jego następca - mówi proszący o zachowanie anonimowości ekspert od drogownictwa.

GTC chce zacząć budowę w 2008 r. i zakończyć ją dwa lata później.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (150) ponad 20 zablokowanych

  • Znowu polityka

    • 0 0

  • Filipie S.

    "Może jesteś związana z GTC, ze tak ich bronisz?"

    Zabrakło rzeczowych argumentów?

    • 0 0

  • Filipie

    Umowa ze stalexportem to faktycznie jawny przekręt - ale żaden to argument dla Twojej ręki. Chodziło mi o biadolenie odnośnie ILOŚCI SAMOCHODÓW na niej a nie innych jej warunków - innych nie wspomniałem. W tej umowie z GTC wszystko jest jasne - Państwo ustala cenę i dopłaca, jak ruch jest za mały. GTC bierze kredyt z banków za poręczeniem rządowym (co przecież nie jest równoznaczne z wydawaniem kasy przez rząd).

    Pisałem pracę magisterską o efektywności inwestycji A1 w kontekście partnerstwa publiczno-prywatnego. Dla tej autostrady zrobiłem analizę kosztów-korzyści, w której liczy się nie tylko rzeczy stricte finansowe ale i takie, których w "klasycznym" rachunku inwestycyjnym nie bierze się pod uwagę. A więc będą to koszty paliwa, emisji spalin, hałasu, CZASU, zysków okolicznych firm itd. przeliczone na złotówki (jak, to już sobie poczytaj w necie). Ewentualna dopłata Państwa zwraca się temuż Państwu ponad dwukrotnie jeżeli weźmiemy pod uwagę taką analizę. Ale tego oczywiście takie PiSowskie orły jak minister Polaczek nie biorą pod uwagę, bo i po co? A Ty, Filipie, bierzesz to pod uwagę? Czy tylko widzisz szarą sieć układów i zależności? I baronów i oligarchów z PO? W interesie rządu jest jak NAJSZYBCIEJ tą autostradę postawić i jakby nie anulowali tej koncesji, to warunki (patrząc na dzień dzisiejszy) byłyby wręcz fantastyczne. GTC miało wszystko co potrzeba: ludzi, sprzęt i całą dokumentację. Ale poszło o CENĘ za kilometr (sic!). Także, doedukuj się Filipie.

    Piszesz także o modernizacji połączeń kolejowych - konia z rzędem temu, kto mi powie KIEDY PKP zmodernizuje połączenie E65 do Wawy i CE 65/1 do Poznania? Mieli zacząć robić to już w lecie i jakoś NIC NIE WIDAĆ! Polaczek (bo toż i ten sam minister jest od tego) znów dał dupy - ciekawe na kogo TYM RAZEM ZRZUCI WINĘ?

    • 0 0

  • Filipie

    Dodam, że do ewentualnego przetargu (jakby GTC przegrało w drugiej instancji lub kasacji) prawdopodobnie staną spółki wchodzące w skład GTC. Więc kasa i tak trafi do tych samych firm. Podaję skład i akcjonariuszy GTC (gdzie tu widzisz oligarchów?):

    Struktura i zarząd:
    * Skanska ID – 30%,
    * brytyjska Laing Roads – 30%,
    * Nederpol Development & Investment S.A. z Sopotu – 25%,
    * Intertoll z Afryki Południowej – 15% udziałów.

    * Prezes zarządu: Torbjörn Nohrstedt
    * Członkowie zarządu:
    o Anna Tomczak
    o Uwe Sauerburg
    o Grzegorz Buchcic

    • 0 0

  • Mam nadzieje,ze Pis przegra wybory

    potrafia tylko wywolywac konflikty,dzielic.Pamietacie Kaczynskiego w ST.Gdanskiej gdy mowil gdzie on i jego partia to jest solidarnosc a reszta tam gdzie bylo ZOMO.Mysle,ze mieszkancy wezma to pod uwage.Dziwie sie Plazynskiemu-sprzedal sie za pierwsze miejsce na liscie PiSu.Judasz.

    • 0 0

  • Do baja

    "aleś PiSdolot KLASYCZNY."

    F.S. - Mogę też Ciebie wyzwać od POpaprańców, tak to już jest jak sie stawia bilboardy z napisami "agresja" itp.

    "ważne, że KTOŚ zarabia. I niewątpliwie to oligarcha lub jego kumpel. Niewątpliwie "lody kręci", biedny lud oszukuje, dorabia się kosztem tego "luda"."

    F.S. - Nie, dobrze jak gospodarka kwitnie - insynuowanie poglądów jakich nie mam to też przesada. Ważne czy umowa jest w porządku czy oznacza dojenie podatników. I są podstawy do wątpliwości, bo poprzednie umowy były nieuczciwe.

    "A czy TY, żuczku, pracowałbyś DOPŁACAJĄC DO INTERESU?????"

    F.S. - Z tego wynika, że wygrać kolejny kontrakt mogliby tylko dając ceny dumpingowe??? Czy inne firmy zaoferowałyby super niskie ceny w sytuacji, kiedy jest pełno ofert? Piszesz, jak potłuczony.

    "Nie zrozumiesz też, że zwłoka w budowie, to STRATA, że bezzasadne włóczenie się po sądach i odwlekanie budowy, to STRATA, że kierowanie się partyjną propagandą to GŁUPOTA TOTALNA."

    F.S. - Przez te lata podatnicy tacy jak my mogą dopłacić grube miliony, a może i miliardy temu konsorcjum. Dlatego rozwiązanie umowy jest zasadne. I nie branie tego pod uwagę to GŁUPOTA TOTALNA.

    Jasne, sędzia niesprawiedliwy, jest jeszcze kasacja - ale czy będzie???? Szkoda słów na takie dyletanctwo.

    F.S. - Będzie, to ostatnia szansa dla nas podatników.

    Po prostu: nie jestesmy PiSdolotami...zrozum to, jeśli potrafisz, choć wątpię.....

    F.S. - po obraźliwym języku wyglądacie mi na wykształciuchów (półinteligentów).

    • 0 0

  • Umowa ze stalexportem to faktycznie jawny przekręt - ale żaden to argument dla Twojej ręki. Chodziło mi o biadolenie odnośnie ILOŚCI SAMOCHODÓW na niej a nie innych jej warunków - innych nie wspomniałem. W tej umowie z GTC wszystko jest jasne - Państwo ustala cenę i dopłaca, jak ruch jest za mały. GTC bierze kredyt z banków za poręczeniem rządowym (co przecież nie jest równoznaczne z wydawaniem kasy przez rząd).

    F.S. - GTC uzyska ogromne pieniądze bez żadnego ryzyka biznesowego. To ma być przedsiębiorczość? Ta wiąże się z ryzykiem. I jak piszesz to nie pierwsza umowa-przekręt dotycząca budowy autostrad.

    Dla tej autostrady zrobiłem analizę kosztów-korzyści, w której liczy się nie tylko rzeczy stricte finansowe ale i takie, których w \

    • 0 0

  • Podaję skład i akcjonariuszy GTC (gdzie tu widzisz oligarchów?):

    Struktura i zarząd:
    * Skanska ID – 30%,
    * brytyjska Laing Roads – 30%,
    * Nederpol Development & Investment S.A. z Sopotu – 25%,
    * Intertoll z Afryki Południowej – 15% udziałów.

    Nederpol jest związany z CENTRUM HAFFNERA sp. z o.o. A tam wiceprezesem został Ojciec Kaczmarka - tego samego dzięki któremu prokuratura nie zajęła się sprawą Centrum Haffnera.

    • 0 0

  • Czarna Żmija

    No dobra. Dojedziesz swoją A1 do Łodzi i co dalej? Jak samopoczucie? Byłbym wdzięczny za odpowiedź.

    • 0 0

  • Filiip Stankiewicz

    Teraz to już wsio ryba. Przegraliście (jako PiS) wybory (bez sensu się zgodziliście na wcześniejsze wybory), ale trudno, baja wygrywa i PO wygrywa. Baja się cieszy, a mnie to zwisa, bo jesteście sami siebie warci. Czy PO czy PiS to polska przyroda i tak dostanie w d... Wyłączam się.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane