• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd sądem, ale przetargi na autostradę i tak robimy

Mikołaj Chrzan
18 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
GTC: Sąd przyznał, że to my mamy budować autostradę A1 do Torunia. Minister Polaczek: Ogłaszam przetarg na wykonawców tego odcinka. GTC: Sąd przyznał, że to my mamy budować autostradę A1 do Torunia. Minister Polaczek: Ogłaszam przetarg na wykonawców tego odcinka.
Choć sąd uznał, że autostradę A1 między Nowymi Marzami a Toruniem powinna budować firma GTC, minister transportu Jerzy Polaczek (PiS) nie przyjął wyroku do wiadomości i ogłosił przetarg na realizację tego odcinka.

Podległa Jerzemu Polaczkowi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 60-kilometrowy odcinek A1 z Nowych Marz do Torunia podzieliła na cztery mniejsze: Nowe Marzy-Grudziądz, Grudziądz-Lisewo, Lisewo-Lubicz i Lubicz-Czerniewice. Termin składania ofert upływa 15 listopada. Wszystkie fragmenty mają być oddane w ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy. Do tego czasu nie wlicza się okresu zimowego - między 15 grudnia a 15 marca. To oznacza, że autostrada byłaby gotowa w 2010 r.

- Tyle że to fikcja. Wyrok sądu jest jednoznaczny: rząd nie ma prawa budować autostrady na tym odcinku - komentuje Aleksander Kozłowski, członek rady nadzorczej Gdańsk Transport Company.

Kozłowski mówi o werdykcie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 października. Kilka miesięcy wcześniej Polaczek ogłosił, że koncesja GTC na realizację inwestycji wygasła, a sąd jego decyzję uchylił.

Minister się tym jednak nie przejął i zapowiedział wystąpienie ze skargą kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Kolejnym potwierdzeniem determinacji Polaczka są ogłoszone przetargi.

- Problemem jest nie tylko wyrok. Ministerstwo nie ma pozwoleń na budowę, a decyzja środowiskowa wydana dla autostrady została oprotestowana. Pod znakiem zapytania stoi finansowanie ze środków unijnych tak ryzykownego prawnie przedsięwzięcia - twierdzi Kozłowski.

GTC planuje opublikować reklamę-apel do firm z branży budowlanej, by nie brały udziału w ministerialnych przetargach. - To byłaby po prostu strata czasu - tłumaczy Kozłowski.

Wszystko wskazuje na to, że losy tego fragmentu A1 wyjaśnią się dopiero po wyborach. - Te przetargi to kampania wyborcza, mają być dowodem skuteczności Polaczka. Po wyborach już go zapewne nie będzie i ostateczną decyzję, co dalej, podejmie jego następca - mówi proszący o zachowanie anonimowości ekspert od drogownictwa.

GTC chce zacząć budowę w 2008 r. i zakończyć ją dwa lata później.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (150) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    P. Filip usiłuje rozmawiac rzeczowo, CZ nie potrafi artykułu przeczytac ale zarzuca innym, że nie wiedzą co mówią, Rumun serwuje żelazną porcję swoich dowcipów.

    • 0 0

    • nie to miejsce

      "P. Filip usiłuje rozmawiac rzeczowo" ????
      Byc moze. Niestety bez rzeczowych argumentow.
      "CZ nie potrafi artykułu przeczytac ale zarzuca innym, że nie wiedzą co mówią"???
      Z czego to wnioskujesz?
      "Rumun serwuje żelazną porcję swoich dowcipów".
      A coz w tym zlego?
      Nie wiem jednak czy to pochwala, czy nagana.

      • 0 0

  • Panie Filipie Stankiewicz. (2)

    Kochany Filipie, poswiecilem troche mojego cennego czasu, zeby ogladnac sobie twoja strone.
    Widze, ze pierdoly piszecie kolego nie tylko tutaj, ale i na swojej stronie.
    O podatkach:
    " Przede wszystkim je obniżymy! Po pierwsze przez likwidację biurokracji, ogromnego zatrudnienia w rozmaitych instytucjach państwowych, marnotrawstwa w wydatkach. Po drugie przez prywatyzację, i to nie tylko przemysłu, lecz również tych wszystkich dziedzin życia, którymi niepotrzebnie i marnotrawnie zajmuje się rząd, np. służby zdrowia, szkolnictwa, telewizji".
    - Tanie panstwo tak, ale prywatyzacja sluzby zdrowia?
    Z ktora partia sie identyfikujesz?

    • 0 0

    • (1)

      P. Filip nie kryje, że popiera w tych wyborach PiS. Zważywszy na antyliberalną retorykę tej partii musi być to dla prezesa trójmiejskiego oddziału stowarzyszenia KoLiber trudne. Ale przecież marszałek Dorn nie tak dawno pisał w blogu, że by głosować na PiS, należy wpierw zacisnąć zęby.

      • 0 0

      • Wydawało mi się, że UPR nie chce koalicji z PiS tylko z LPR?

        • 0 0

  • Fili Stankiewicz

    aleś koleś wtopił - nie znasz kompletnie zapisów umowy między GTC a rządem a chcesz pisać manifesty. Otóż CENĘ za przejazd A1 ustala PAŃSTWO. Prawdą, jest, że jeżeli ruch będzie za mały, to Pańśtwo ma dopłacić GTC. Ale taka sama sytuacja była ze Stalexportem a jakoś masa ludzi jeździ tamtą autostradą.

    • 0 0

  • do Rumun (1)

    Piszesz: "Heweliusza", "Kaszuba", czy "Jantara"?
    Ja osobiscie preferuje nazwanieie ich wszystkich mianem: Perly europejskiego systemu szybkich polaczen kolejowych."

    Ja bym prosił, żebyś czytał wcześniejsze posty - pisałem o czasie za kilka lat, po modernizacji linii kolejowej.

    • 0 0

    • Panie Filipie

      Planujecie po modernizacji linii kolejowej zmienic nazwy super pociagow?
      Przeciez to nie sa zadne komunistyczne nazwy.
      Po tej modernizacji, czyli kiedys tam, pomkna jak szczala.
      Francuzom, Japoncom i Niemcom szczeka opadnie.
      Do Warszawy planowo w 3 godziny, czyli tak szybko jak to drzewniej bywalo.

      • 0 0

  • do Rumun (2)

    Piszesz "Dzieki panu zrozumialem, dlaczego PiS chce budowac wylacznie za pieniadze podatnikow.
    Policja, straż pożarna czy pogotowie sa juz najwidoczniej przeinwestowane i nalezy cos zrobic z nadmiarem wolnej kasy."

    Te umowy z establishmentowymi firmami są po prostu niekorzystne i budowa przez Generalną Dyrekcję będzie znacznie tańsza. Strzeliłeś kulą w płot.

    • 0 0

    • Filipie

      Strzeliłem kulą w płot?
      Pozyjemy, zobaczymy .
      Nawet jednak gdyby tak bylo, to ja strzelam na komende "pal", a ty odpowiadasz ogniem o dwa dni za pozno - troche jak Filip z Konopii.
      Nie przespij wyborow kolego.
      "budowa przez Generalną Dyrekcję będzie znacznie tańsza".
      Wedlug kalkulacji przed, czy po 21.10.2008 ?

      • 0 0

    • Zadziwiające, jako liberał powinieneś wiedzieć, że cokolwiek w co miesza się państwo, ZAWSZE jest zbyt drogie i zbyt zbiurokratyzowane.

      • 0 0

  • Do Czarna Zmija (2)

    "Filip to chyba kolejny, który w ogóle nie wie o czym mówi. Co ma do tego trasa Gdańsk-Warszawa?"

    Już pisałem: Czy jadący do Warszawy nie będą jechali A1? Będą, a później zjadą na wysokości Warszawy i dojadą inną drogą do samej Warszawy.

    • 0 0

    • filipie

      do warszawy jedzie sie krajowa 'siódemka' najszybciej,
      autostrada a1 w zamysle miała być trasa polnoc-południe, warszawa, mimo wszystko i z szacunkiem do stolicy, ma tu bardzo małe znaczenie,
      i przytaczajac ruch Gdansk-Warszawa odnosnie A-1 pokazujesz, ze malo wiesz o czym mówisz.

      • 0 0

    • Jasne. Tylko po co, skoro do dyspozycji będzie wyremontowana siódemka?
      Nikt nie jeździ do Warszawy przez Łódź. Tak jak napisała Jana, nie wiesz o czym piszesz.

      • 0 0

  • do Rumun (1)

    "- Tanie panstwo tak, ale prywatyzacja sluzby zdrowia? Z ktora partia sie identyfikujesz?"

    Żadna duża partia nie popiera prywatyzacji służby zdrowia (tylko UPR). Uważam, ze można to stopniowo robić, ale uczciwie, a nie jak (według posłanki Sawickiej) ta grupa posłów PO robić przekręty na grube miliardy złotych z naszych kieszeni.

    Byłem w UPR i czuję sympatię do tej partii - opuściłem ją kiedy JKM zablokował w 2005 roku start UPR (startowała Platforma JKM). Uważam, że byłby lepszym posłem od większości polityków PO.

    • 0 0

    • Filipie

      Wez sobie poczytaj zasady polityki programowej twojego UPR-u.
      Szczegolnie punkt 4.
      - Ustanowienie konstytucyjnej zasady, że nikomu nie wolno, wbrew stronom, podważyć umowy ani zmienić jej treści, chyba że stanowi o­na przestępstwo, wynika zeń, albo ma je na celu.
      Co robi min. Polaczek?

      • 0 0

  • Do Czarna Zmija (1)

    "Dlaczego uważasz, że jeśli jest opłacalne dla GTC, to nieopłacalne dla Polski? Są sytuacje, w których skorzystają obie strony. Nie do końca chyba też rozumiesz jak funkcjonuje firma."

    Owszem, że są takie sytuacje. Ale tu chodzi o nowy przetarg i fakt, że obowiązujący jest ewidentnie niekorzystny dla Polski (podatników). To ostatnie zdanie z firmą to rozwiń, bo ciekawe :-)

    • 0 0

    • Czy jest niekorzystny - zdania są podzielone. Natomiast co do firmy - skoro pytasz dlaczego GTC tak kurczowo trzyma się koncesji, to chyba nie masz pojęcia o tym, jak funkcjonuje firma. Tu nie musi koniecznie chodzić o to, że mają w tym koniecznie jakiś lewy interes, tylko o to, że mają już budżet, zatrudnionych pracowników, zakupione maszyny i inne rzeczy. Inwestycja np. w sprzęt czy personel planowana była na X lat, a tu nagle okazuje się, że będzie to X:2 albo X:3, więc np. koszty inwestycji inaczej się rozkładają. Myślę, że straty będą ogromne, a za to prawdopodobnie przewidziane są w umowie jakieś odszkodowania, za które zapłaci nie kto inny, tylko MY.

      • 0 0

  • do JJJ (1)

    Piszesz: "P. Filip nie kryje, że popiera w tych wyborach PiS. Zważywszy na antyliberalną retorykę tej partii musi być to dla prezesa trójmiejskiego oddziału stowarzyszenia KoLiber trudne. Ale przecież marszałek Dorn nie tak dawno pisał w blogu, że by głosować na PiS, należy wpierw zacisnąć zęby."

    PiS opowiada się za utrzymaniem służby zdrowia w rękach państwa, PO tak samo. PiS obniżył jako pierwszy rząd po 1989 podatki, przygotował reformę finansów publicznych mogącą dać wielomiliardowe oszczędności (utrącona przez opozycję - może trudniej byłoby rządzić w razie wygranej PO-LiD?). Dlaczego miałbym poprzeć partię, której politycy po 1989 roku kompletnie się nie sprawdzili zdobywając przydomek "aferałów"? Znacznie prędzej bym poparł UPR.

    Co do Stowarzyszenia KoLiber to są w nim ludzie z kilku partii (PiS, UPR, PO, LPR) oraz bezpartyjni.

    Marszałek Dorn pisał to w liście do niepełnych inteligentów. Chodziło o to, że są (zostali) nastawieni negatywnie do PiS i żeby przezwyciężyli emocje i kierowali się rozumem.

    • 0 0

    • "PO tak samo" ?
      PO jeszcze sie nie zdecydowało, która wersja ich programu to jest TA.

      • 0 0

  • do baca (1)

    Nie znam umowy dokładnie, napisałem "jeśli opłaty będzie mogło sobie ustalać GTC to mogą dać bardzo wysokie,a i tak wyjdą na swoje". Minister Polaczek nie wszczynałby afery gdyby ryzyko dopłat było niskie tylko podpisał jak z Kulczykiem.

    Piszesz: "Ale taka sama sytuacja była ze Stalexportem a jakoś masa ludzi jeździ tamtą autostradą."

    Tamta autostrada to rażący przypadek złej umowy - powołując się na nią dajesz mi argumenty do ręki :-) Jest w ciągłym remoncie, średnia prędkość na niej to 40-50 km/h, a opłaty są taki jak za normalny przejazd! W dodatku w odległości 30 km państwo nie ma remontować dróg. Trudno o gorszy przykład partnerstwa publiczno-prywatnego.

    • 0 0

    • OK, jeszcze jedna ciekawostka, bo znów przeczysz sam sobie. Skoro twierdzisz, że jeśli GTC będzie przez 30 lat zarządzać autostradą, to ustawi wysoko poprzeczkę opłat i mało ludzi będzie nią jeździć, więc nie będzie trzeba remontować, to jak w takim razie wytłumaczysz fakt, że A4 jest w ciągłym remoncie?
      Akurat to, że A4 jest w remoncie, jest spowodowane czymś zupełnie innym, ale to temat na kolejną rozmowę.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane