- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (159 opinii)
- 2 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (105 opinii)
- 3 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (112 opinii)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (65 opinii)
- 5 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (126 opinii)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (119 opinii)
Sąd sądem, ale przetargi na autostradę i tak robimy
Podległa Jerzemu Polaczkowi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 60-kilometrowy odcinek A1 z Nowych Marz do Torunia podzieliła na cztery mniejsze: Nowe Marzy-Grudziądz, Grudziądz-Lisewo, Lisewo-Lubicz i Lubicz-Czerniewice. Termin składania ofert upływa 15 listopada. Wszystkie fragmenty mają być oddane w ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy. Do tego czasu nie wlicza się okresu zimowego - między 15 grudnia a 15 marca. To oznacza, że autostrada byłaby gotowa w 2010 r.
- Tyle że to fikcja. Wyrok sądu jest jednoznaczny: rząd nie ma prawa budować autostrady na tym odcinku - komentuje Aleksander Kozłowski, członek rady nadzorczej Gdańsk Transport Company.
Kozłowski mówi o werdykcie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 października. Kilka miesięcy wcześniej Polaczek ogłosił, że koncesja GTC na realizację inwestycji wygasła, a sąd jego decyzję uchylił.
Minister się tym jednak nie przejął i zapowiedział wystąpienie ze skargą kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Kolejnym potwierdzeniem determinacji Polaczka są ogłoszone przetargi.
- Problemem jest nie tylko wyrok. Ministerstwo nie ma pozwoleń na budowę, a decyzja środowiskowa wydana dla autostrady została oprotestowana. Pod znakiem zapytania stoi finansowanie ze środków unijnych tak ryzykownego prawnie przedsięwzięcia - twierdzi Kozłowski.
GTC planuje opublikować reklamę-apel do firm z branży budowlanej, by nie brały udziału w ministerialnych przetargach. - To byłaby po prostu strata czasu - tłumaczy Kozłowski.
Wszystko wskazuje na to, że losy tego fragmentu A1 wyjaśnią się dopiero po wyborach. - Te przetargi to kampania wyborcza, mają być dowodem skuteczności Polaczka. Po wyborach już go zapewne nie będzie i ostateczną decyzję, co dalej, podejmie jego następca - mówi proszący o zachowanie anonimowości ekspert od drogownictwa.
GTC chce zacząć budowę w 2008 r. i zakończyć ją dwa lata później.
Opinie (150) ponad 20 zablokowanych
-
2007-10-18 15:20
(1)
P. Filip usiłuje rozmawiac rzeczowo, CZ nie potrafi artykułu przeczytac ale zarzuca innym, że nie wiedzą co mówią, Rumun serwuje żelazną porcję swoich dowcipów.
- 0 0
-
2007-10-18 15:27
nie to miejsce
"P. Filip usiłuje rozmawiac rzeczowo" ????
Byc moze. Niestety bez rzeczowych argumentow.
"CZ nie potrafi artykułu przeczytac ale zarzuca innym, że nie wiedzą co mówią"???
Z czego to wnioskujesz?
"Rumun serwuje żelazną porcję swoich dowcipów".
A coz w tym zlego?
Nie wiem jednak czy to pochwala, czy nagana.- 0 0
-
2007-10-18 15:23
Panie Filipie Stankiewicz. (2)
Kochany Filipie, poswiecilem troche mojego cennego czasu, zeby ogladnac sobie twoja strone.
Widze, ze pierdoly piszecie kolego nie tylko tutaj, ale i na swojej stronie.
O podatkach:
" Przede wszystkim je obniżymy! Po pierwsze przez likwidację biurokracji, ogromnego zatrudnienia w rozmaitych instytucjach państwowych, marnotrawstwa w wydatkach. Po drugie przez prywatyzację, i to nie tylko przemysłu, lecz również tych wszystkich dziedzin życia, którymi niepotrzebnie i marnotrawnie zajmuje się rząd, np. służby zdrowia, szkolnictwa, telewizji".
- Tanie panstwo tak, ale prywatyzacja sluzby zdrowia?
Z ktora partia sie identyfikujesz?- 0 0
-
2007-10-18 15:28
(1)
P. Filip nie kryje, że popiera w tych wyborach PiS. Zważywszy na antyliberalną retorykę tej partii musi być to dla prezesa trójmiejskiego oddziału stowarzyszenia KoLiber trudne. Ale przecież marszałek Dorn nie tak dawno pisał w blogu, że by głosować na PiS, należy wpierw zacisnąć zęby.
- 0 0
-
2007-10-18 15:34
Wydawało mi się, że UPR nie chce koalicji z PiS tylko z LPR?
- 0 0
-
2007-10-18 15:32
Fili Stankiewicz
aleś koleś wtopił - nie znasz kompletnie zapisów umowy między GTC a rządem a chcesz pisać manifesty. Otóż CENĘ za przejazd A1 ustala PAŃSTWO. Prawdą, jest, że jeżeli ruch będzie za mały, to Pańśtwo ma dopłacić GTC. Ale taka sama sytuacja była ze Stalexportem a jakoś masa ludzi jeździ tamtą autostradą.
- 0 0
-
2007-10-18 15:37
do Rumun (1)
Piszesz: "Heweliusza", "Kaszuba", czy "Jantara"?
Ja osobiscie preferuje nazwanieie ich wszystkich mianem: Perly europejskiego systemu szybkich polaczen kolejowych."
Ja bym prosił, żebyś czytał wcześniejsze posty - pisałem o czasie za kilka lat, po modernizacji linii kolejowej.- 0 0
-
2007-10-18 15:45
Panie Filipie
Planujecie po modernizacji linii kolejowej zmienic nazwy super pociagow?
Przeciez to nie sa zadne komunistyczne nazwy.
Po tej modernizacji, czyli kiedys tam, pomkna jak szczala.
Francuzom, Japoncom i Niemcom szczeka opadnie.
Do Warszawy planowo w 3 godziny, czyli tak szybko jak to drzewniej bywalo.- 0 0
-
2007-10-18 15:43
do Rumun (2)
Piszesz "Dzieki panu zrozumialem, dlaczego PiS chce budowac wylacznie za pieniadze podatnikow.
Policja, straż pożarna czy pogotowie sa juz najwidoczniej przeinwestowane i nalezy cos zrobic z nadmiarem wolnej kasy."
Te umowy z establishmentowymi firmami są po prostu niekorzystne i budowa przez Generalną Dyrekcję będzie znacznie tańsza. Strzeliłeś kulą w płot.- 0 0
-
2007-10-18 15:52
Filipie
Strzeliłem kulą w płot?
Pozyjemy, zobaczymy .
Nawet jednak gdyby tak bylo, to ja strzelam na komende "pal", a ty odpowiadasz ogniem o dwa dni za pozno - troche jak Filip z Konopii.
Nie przespij wyborow kolego.
"budowa przez Generalną Dyrekcję będzie znacznie tańsza".
Wedlug kalkulacji przed, czy po 21.10.2008 ?- 0 0
-
2007-10-18 19:48
Zadziwiające, jako liberał powinieneś wiedzieć, że cokolwiek w co miesza się państwo, ZAWSZE jest zbyt drogie i zbyt zbiurokratyzowane.
- 0 0
-
2007-10-18 15:47
Do Czarna Zmija (2)
"Filip to chyba kolejny, który w ogóle nie wie o czym mówi. Co ma do tego trasa Gdańsk-Warszawa?"
Już pisałem: Czy jadący do Warszawy nie będą jechali A1? Będą, a później zjadą na wysokości Warszawy i dojadą inną drogą do samej Warszawy.- 0 0
-
2007-10-18 17:14
filipie
do warszawy jedzie sie krajowa 'siódemka' najszybciej,
autostrada a1 w zamysle miała być trasa polnoc-południe, warszawa, mimo wszystko i z szacunkiem do stolicy, ma tu bardzo małe znaczenie,
i przytaczajac ruch Gdansk-Warszawa odnosnie A-1 pokazujesz, ze malo wiesz o czym mówisz.- 0 0
-
2007-10-18 19:37
Jasne. Tylko po co, skoro do dyspozycji będzie wyremontowana siódemka?
Nikt nie jeździ do Warszawy przez Łódź. Tak jak napisała Jana, nie wiesz o czym piszesz.- 0 0
-
2007-10-18 15:54
do Rumun (1)
"- Tanie panstwo tak, ale prywatyzacja sluzby zdrowia? Z ktora partia sie identyfikujesz?"
Żadna duża partia nie popiera prywatyzacji służby zdrowia (tylko UPR). Uważam, ze można to stopniowo robić, ale uczciwie, a nie jak (według posłanki Sawickiej) ta grupa posłów PO robić przekręty na grube miliardy złotych z naszych kieszeni.
Byłem w UPR i czuję sympatię do tej partii - opuściłem ją kiedy JKM zablokował w 2005 roku start UPR (startowała Platforma JKM). Uważam, że byłby lepszym posłem od większości polityków PO.- 0 0
-
2007-10-18 16:15
Filipie
Wez sobie poczytaj zasady polityki programowej twojego UPR-u.
Szczegolnie punkt 4.
- Ustanowienie konstytucyjnej zasady, że nikomu nie wolno, wbrew stronom, podważyć umowy ani zmienić jej treści, chyba że stanowi ona przestępstwo, wynika zeń, albo ma je na celu.
Co robi min. Polaczek?- 0 0
-
2007-10-18 15:58
Do Czarna Zmija (1)
"Dlaczego uważasz, że jeśli jest opłacalne dla GTC, to nieopłacalne dla Polski? Są sytuacje, w których skorzystają obie strony. Nie do końca chyba też rozumiesz jak funkcjonuje firma."
Owszem, że są takie sytuacje. Ale tu chodzi o nowy przetarg i fakt, że obowiązujący jest ewidentnie niekorzystny dla Polski (podatników). To ostatnie zdanie z firmą to rozwiń, bo ciekawe :-)- 0 0
-
2007-10-18 19:41
Czy jest niekorzystny - zdania są podzielone. Natomiast co do firmy - skoro pytasz dlaczego GTC tak kurczowo trzyma się koncesji, to chyba nie masz pojęcia o tym, jak funkcjonuje firma. Tu nie musi koniecznie chodzić o to, że mają w tym koniecznie jakiś lewy interes, tylko o to, że mają już budżet, zatrudnionych pracowników, zakupione maszyny i inne rzeczy. Inwestycja np. w sprzęt czy personel planowana była na X lat, a tu nagle okazuje się, że będzie to X:2 albo X:3, więc np. koszty inwestycji inaczej się rozkładają. Myślę, że straty będą ogromne, a za to prawdopodobnie przewidziane są w umowie jakieś odszkodowania, za które zapłaci nie kto inny, tylko MY.
- 0 0
-
2007-10-18 16:08
do JJJ (1)
Piszesz: "P. Filip nie kryje, że popiera w tych wyborach PiS. Zważywszy na antyliberalną retorykę tej partii musi być to dla prezesa trójmiejskiego oddziału stowarzyszenia KoLiber trudne. Ale przecież marszałek Dorn nie tak dawno pisał w blogu, że by głosować na PiS, należy wpierw zacisnąć zęby."
PiS opowiada się za utrzymaniem służby zdrowia w rękach państwa, PO tak samo. PiS obniżył jako pierwszy rząd po 1989 podatki, przygotował reformę finansów publicznych mogącą dać wielomiliardowe oszczędności (utrącona przez opozycję - może trudniej byłoby rządzić w razie wygranej PO-LiD?). Dlaczego miałbym poprzeć partię, której politycy po 1989 roku kompletnie się nie sprawdzili zdobywając przydomek "aferałów"? Znacznie prędzej bym poparł UPR.
Co do Stowarzyszenia KoLiber to są w nim ludzie z kilku partii (PiS, UPR, PO, LPR) oraz bezpartyjni.
Marszałek Dorn pisał to w liście do niepełnych inteligentów. Chodziło o to, że są (zostali) nastawieni negatywnie do PiS i żeby przezwyciężyli emocje i kierowali się rozumem.- 0 0
-
2007-10-18 20:13
"PO tak samo" ?
PO jeszcze sie nie zdecydowało, która wersja ich programu to jest TA.- 0 0
-
2007-10-18 16:15
do baca (1)
Nie znam umowy dokładnie, napisałem "jeśli opłaty będzie mogło sobie ustalać GTC to mogą dać bardzo wysokie,a i tak wyjdą na swoje". Minister Polaczek nie wszczynałby afery gdyby ryzyko dopłat było niskie tylko podpisał jak z Kulczykiem.
Piszesz: "Ale taka sama sytuacja była ze Stalexportem a jakoś masa ludzi jeździ tamtą autostradą."
Tamta autostrada to rażący przypadek złej umowy - powołując się na nią dajesz mi argumenty do ręki :-) Jest w ciągłym remoncie, średnia prędkość na niej to 40-50 km/h, a opłaty są taki jak za normalny przejazd! W dodatku w odległości 30 km państwo nie ma remontować dróg. Trudno o gorszy przykład partnerstwa publiczno-prywatnego.- 0 0
-
2007-10-18 19:55
OK, jeszcze jedna ciekawostka, bo znów przeczysz sam sobie. Skoro twierdzisz, że jeśli GTC będzie przez 30 lat zarządzać autostradą, to ustawi wysoko poprzeczkę opłat i mało ludzi będzie nią jeździć, więc nie będzie trzeba remontować, to jak w takim razie wytłumaczysz fakt, że A4 jest w ciągłym remoncie?
Akurat to, że A4 jest w remoncie, jest spowodowane czymś zupełnie innym, ale to temat na kolejną rozmowę.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.