• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochody przestaną jeździć przez Bramę Nizinną?

Katarzyna Moritz
7 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kondycja Bramy Nizinnej jest zła, nie pomaga w tym fakt, że ciągle jeżdżą przez nią samochody i miejskie autobusy. 

Kondycja Bramy Nizinnej jest zła, nie pomaga w tym fakt, że ciągle jeżdżą przez nią samochody i miejskie autobusy.

W budżecie Gdańska znalazło się 4,5 mln zł na wyczekiwany od lat remont Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska, ale co ważniejsze mają się też znaleźć środki na przeniesienie z niej ruchu drogowego dla aut. Mieszkańcy Olszynki i Oruni trafią do Śródmieścia przez pobliski most kolejowy.



Czy warto wydawać 4,5 mln zł na remot bramy?

Gdańsk planuje jeszcze w tym roku rozpocząć realizację długo wyczekiwanego przeniesienia ruchu drogowego, stanowiącego zagrożenie dla zabytkowej, XVII-wiecznej Bramy Nizinnej na Starym Przedmieściu. Apelują o to od lat kierowcy, mieszkańcy, ale głównie miłośnicy zabytków.

Urzędnicy chcą wkrótce zlecić wykonanie dokumentacji technicznej, która określi potrzeby terenowe oraz szczegółowe rozwiązania techniczne dotyczące zmiany organizacji ruchu w tym miejscu.

- Dopiero na podstawie wykonanej dokumentacji będzie możliwość podania kosztów oraz terminów realizacji powyższej inwestycji. Jeśli będzie to tylko możliwe, to chcielibyśmy rozpocząć realizację jeszcze w tym roku - zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie.
Szef wydziału nie chce obecnie zdradzać więcej szczegółów, mówił o nich trochę więcej radnym na komisji zrównoważonego rozwoju. Ruch samochodowy miałby być przeniesiony na pobliski most kolejowy zobacz na mapie Gdańska. To nie jest nowy pomysł, most od dawna nie pełni swojej pierwotnej funkcji, a był czas, że niektórzy kierowcy omijali właśnie nim bramę, do momentu kiedy PKP nie zablokowała go betonowymi zaporami.

Przejazd przez tereny PKP wymagać będzie regulacji prawnej, ale też sporych nakładów finansowych na remont mostu kolejowego. 
Przejazd przez tereny PKP wymagać będzie regulacji prawnej, ale też sporych nakładów finansowych na remont mostu kolejowego.
Choć most nie jest w najlepszym stanie technicznym, przeprowadzone niedawno badania mówią, że po jego remoncie mógłby się tam odbywać ruch pojazdów do 40 ton nośności. Obecnie przez Bramę Nizinną nie można jeździć autami, których ciężar przekracza 3,5 tony, z wyjątkiem autobusów miejskich.

- Odciążyłoby to całkowicie Bramę Nizinną, która bez ruchu aut nie będzie narażona na drgania. Na pewno to pomoże mieszkańcom Oruni, którzy przez często opuszczane szlabany kolejowe, nie będą stać w korkach, a będą mieli alternatywną drogę - podkreśla Łukasz Hamadyk, radny PiS.
4,5 mln zł na remont Bramy Nizinnej

Pewne natomiast jest przyjęcie zmiany w budżecie miasta Gdańska, którą przyjęli w zeszłym tygodniu radni. Dzięki temu 4,5 mln zł będzie przeznaczone na prace ratownicze Bramy Nizinnej.

W ramach modernizacji Bramy Nizinnej będzie wykonany remont sklepienia, prace konserwatorskie elewacji i sklepienia, izolacja, wymiana okien i drzwi, zagospodarowanie terenu oraz podziemny łącznik, który umożliwi swobodne przemieszczanie się między kondygnacjami bramy, co pozwoli na udostępnienie obiektu i ulokowanie w nim kawiarni.

W bramie wykonano doraźne prace zabezpieczające, w 2013 roku zdjęto oryginalne wrota. W bramie wykonano doraźne prace zabezpieczające, w 2013 roku zdjęto oryginalne wrota.
Brama Nizinna jest obecnie jedyną z historycznych bram Gdańska, przez którą odbywa się regularny ruch drogowy i z roku na rok coraz gorzej to znosi. Z tego powodu w styczniu 2013 roku zdjęto z bramy oryginalne wrota, bo z powodu błota i soli ich stan był coraz gorszy.

Miasto już w maju zeszłego roku przekazało 1 mln zł na ratowanie bramy. Pieniądze w dużej mierze były przeznaczone na wstępny etap prac, czyli na badania architektoniczno-konserwatorskie, wykonanie kompletu dokumentacji architektonicznej, konserwatorskiej - niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę oraz na pilne prace remontowo-konserwatorskie, w tym także na remont wrót.

Opinie (91)

  • Czy 4,5 mln. wystarczy? (1)

    Mam uczucie, że kwota nie wystarczy. Zobaczymy ile będzie kosztowało naprawdę, jeżeli się to dowiemy. A jak będzie wykorzystywany obiekt w przyszłości?

    • 5 3

    • oczywiście, że nie wystarczy..

      ..a przez kilka lat będzie tam urzędował klub 'Zejman' i będzie tam muzeum morskie.

      • 0 0

  • (5)

    Jak widać ratują już przynajmniej od roku - sądząc po artykułach
    Lepiej późno niż wcale
    bo się jakiś deweloper zainteresuje i uratuje w swoim stylu jak np przy Wałowej

    • 95 8

    • istnieje roznica miedzy brama z XVIIIw., a budynkiem szwalni... (4)

      Znajmy miare

      • 7 11

      • A jaka różnica, że tak zapytam ? (3)

        Szwalnia też była niczego sobie budynkiem. Twoim zdaniem klocek bankiera będzie lepszy ?

        • 15 5

        • Trudno jest mi dyskutowac na tym poziomie (2)

          1. Nie popieram budowy zespolu budynkow LCC
          2. Nie jest istotne, czy to, co tam powstanie uwazam za lepsze w kontekscie mojej wczesniejszej wypowiedzi
          3. Brama Nizinna jest unikalnym w skali Europejskim obiektem

          Znowu zadam pytanie - czy szwalnia z walowej rowna sie wartoscia historyczna i architektoniczna Bramie Nizinnej? Uwazam, ze nie. Nie znaczy to, ze nalezy ja wyburzyc. Jednak nierozsadnym jest zestawianie tych dwoch obiektow obok siebie.

          • 4 0

          • Tu nie chodzi o wartość historyczna a o metody

            • 2 1

          • Ale cegły pruskie szkoda niszczyć, w przypadku szwalni tak zrobiono. Na całym świecie budynki z tego materiału się restauruje, bo sama cegła pruska nie ma sobie równych.

            • 7 0

  • A niedługo napiszą... (8)

    Po dogłębnej analizie Nadzoru Budowlanego, Konserwatora Zabytków i Jaśnie nam panującego Prezydenta Developerów, obiekt nadaje się jedynie do rozbiórki, a w jego miejsce powstanie apartamentowiec. Oczywiście zostawimy jedną ze ścian dla upamiętnienia Bramy Nizinnej...

    • 208 25

    • I tak w Gdansku 100 lat temu robiono (7)

      a wszyscy tak bardzo placza za tym jakze pieknym Gdanskiem przedwojennym...

      • 4 34

      • (6)

        Gdyby Gdańsk nie byłby zabytkowym miastem, to pies z kulawą nogą by tu zaglądał. ...

        • 31 4

        • zadaj sobie pytanie, co glownie sprawia, ze owa zabytkowosc sie tak sprzedaje? (3)

          Architektura? Moze tez.
          Urbanistyka?
          Polozenie?
          Kultura?
          Atmosfera?

          Jesli chodziloby tylko o uklad ulic, to jest wiele miast, gdzie mozna znalezc podobne wzorce. Jesli chodzi o architekture - mozna przeciez zbudowac dzielnice wielkosci Glownego Miasta za wcale nie tak wielkie pieniadze gdzies w ladnym miejscu.

          Popularnosc Gdanska jest suma bardzo wielu czynnikow. I zdziwisz sie, ze akurat zabytki nie sa tu najwazniejsze. Coraz wiecej ludzi przyjezdza do Wrzeszcza czy Oliwy, bo te miejsca tez sa bardzo klimatyczne, a juz niedlugo - uwaga, uwaga - Zaspa stanie sie ciekawostka. Bo jest to niezwykly pomnik swoich czasow. Ja wiem, ze zakompleksiony Seba tego nie widzi. Jednak Zaspa jest swietna implementacja pewnej mysli urbanistycznej (czy slusznej nie bede rozstrzygal).

          • 2 4

          • Tak, ta zabytkowość się sprzedaje (2)

            Jeżeli tego nie widzisz to jesteś ślepy. Popatrz na Sopot, był zabytkowy, miał swój urok, a teraz ? Po zabetonowaniu wszystkiego co można było zabetonować, jest wstrętny, jak kiedyś lubiłem tam się przejść, tak od chyba 5 lat nie stanęła tam moja stopa.
            Kultura ? A co się dzieje takiego nadzwyczajnego w Gdańsku ?
            Atmosfera ? Widać w zimie jaka jest atmosfera, poza enerdowskimi turystami nie ma żywej duszy (zresztą przyjechali zobaczyć swoje HISTORYCZNE miasto).
            Położenie ? No tu trafiłeś. Turyści, którzy latem przyjechali się poopalać, chcąc niechcąc idą zobaczyć HISTORYCZNĄ starówkę i rynek (tak nazywają turyści Główne Miasto i ul. Długą i Długi Targ). Takiego HISTORYCZNEGO układu miasta nie znajdziesz nigdzie indziej.
            A jak choć trochę się wsłuchasz w to co mówią turyści, to usłyszysz, że ten LOT tu wcale nie pasuje, że ta elewacja Teatru Wybrzeże też coś tu nie współgra z resztą i co to jest za czarny sarkofag. Przyjeżdżają tu dla "krzywej wieży" zwanej przez tubylców Żurawiem.
            Zaspa jest wygodnym osiedlem, sam na niej mieszkam i nie zmieniłbym na żadną inną dzielnicę, ale nie jest i nie będzie żadną atrakcją turystyczną jako taka. To akurat murale na Młyńcu stanowią o atrakcyjności turystycznej tego miejsca. Tu trzeba przyznać, że to był i jest świetny pomysł.
            Ale wróćmy do zabytków, budynek szwalni można było wyeksponować poprzez posprzątanie terenu pomiędzy ECS a samym budynkiem szwalni. Nie stał on tam samotnie, z jednej strony LO w zabytkowym budynku, z drugiej strony Przychodnia Wałowa. Była też historyczna hala sportowa, o której szczerze mówiąc dowiedziałem się dopiero po jej wyburzeniu, w której przechowywano ciała zabitych Pocztowców Gdańskich. No i jeszcze stoi budynek montowni u-bootów. Przecież można to było wyeksponować jak nieopodal stojący budynek dyrekcji SNG.
            Ech, co ja się będę produkował, pewnie znowu dyskutuję z jakimś inżynierem z NDI zachwalającym swoje dzieło w Sopocie...

            • 6 0

            • Chyba słabo znasz Gdańsk i jego klimaty. Chyba nie znajdziesz piękniejszej ulicy niż Mariacka. Za każdym razem gdy jestem z rodziną na spacerze musimy tam wejsc i za każdym razem ta uliczka jest piękna, za każdym razem odkrywa coś nowego. Na ale Tobie murale w głowie.
              OK LOT nie pasuje do tego otoczenia chętnie widziałbym w tym miejscu budynki przedwojenne Ty widzisz i wskazujesz minusy ja widze cały czas plus. Chocby remont dawnej przychodni kolejowej przy dworcu PKP, byłem sceptycznie nastawiony ale z dnia na dzien budynek ten wyglada piękniej.

              • 3 0

            • Ps

              To w takim razie, turyści jeżdżą do Malborka oglądać osiedla wojskowe, a nie zamek ?

              • 4 0

        • Tak, bo tlumy walily do szwalni na walowej...

          • 2 3

        • i zadna inna durma pała by tego nie skomentowała ;-)

          • 1 13

  • (2)

    Przez tą bramę powinni co najwyżej poruszać się piesi czy rowerzyści. Każdy przejazd auta niszczy zabytek, a miasto zdaje się tego od lat nie widzieć.

    • 16 2

    • zdaje sie nie widziec bo gdyby nie ten przejazd, to Orunia by się zakorkowała zupełnie

      • 0 0

    • *tę bramę

      • 0 0

  • Tylko dlaczego dopiero teraz się ratuje takie zabytki, co prędzej robił konserwator zabytków?

    • 4 0

  • protest

    dlaczego

    • 0 0

  • Jak wybuduja obok apartamenty i MR Budyń zakupi conieco

    to zatrzymanie ruchu kołowego będzie naturalna konsekwencją i da się to uzasadnić. A Olszynka będzie się bujała dookoła.

    • 3 0

  • "W budżecie Gdańska znalazło się 4,5 mln zł"

    Mam rozumieć, że wcześniej ktoś te 4,5 mln zł zgubił? Nie można napisać, że "wygospodarowano 4,5 mln zł"?

    • 6 0

  • Most kolejowy

    Bramę Nizinną pewnie da sie uratować. Ale czy przy okazji przniesienia ruchu na na dawny most kolejowy, nie dałoby sie choćby ciut zrewitalizować pozostałości bramy kolejowej? żeby to razem się jakos oryginalnie komponowało? Stare z nowym?No cóż takich zabytków jak Brama Nizina jest na pęczki... A brama kolejowa w umocnieniach twierdzy to jednak unikat. Ale mam przeczucie, że rozbiorą wszystko do cna.

    • 2 0

  • Wreszcie

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane