• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samolocik łamie prawo

Magdalena Szałachowska
4 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Szykujący się do lotu samolocik Centralwings nie jest jedyną kontrowersyjną reklamą w historycznym centrum Gdańska. Szykujący się do lotu samolocik Centralwings nie jest jedyną kontrowersyjną reklamą w historycznym centrum Gdańska.
Pozwolenie na zawieszenie reklamy Shreka na Bramie Wyżynnej Muzeum Historyczne Miasta Gdańska otrzymało warunkowo. Jeżeli pod reklamą nie będą prowadzone zapowiedziane prace restauracyjne – reklama zniknie. Ale w najgorętszym czasie przed, i po premierze filmu, i tak szpeci ten zabytek. Pozwolenie na zawieszenie reklamy Shreka na Bramie Wyżynnej Muzeum Historyczne Miasta Gdańska otrzymało warunkowo. Jeżeli pod reklamą nie będą prowadzone zapowiedziane prace restauracyjne – reklama zniknie. Ale w najgorętszym czasie przed, i po premierze filmu, i tak szpeci ten zabytek.
Uśmiechnięty samolot jest drugą po gumowym psie z gigantyczną rolką papieru toaletowego dmuchaną reklamą na terenie historycznego śródmieścia Gdańska. I podobnie jak poprzednik - najpewniej również nielegalną.

Szeroko uśmiechnięty czerwono-biały samolot w przeciwsłonecznych okularach to reklama tanich linii lotniczych Centralwings. Choć jest uroczy, lądowanie na dachu Cinema City "Krewetka" może nie wyjść mu na dobre.

- Wszczynamy postępowanie przeciwko właścicielowi reklamy, gdyż pojawiła się tam bez naszej zgody - mówi Marcin Tymiński, rzecznik prasowy wojewódzkiego konserwatora zabytków. - Widok z Dworca Głównego na panoramę historycznego Gdańska jest najlepszą reklamą miasta. Dmuchany samolot na pewno nią nie jest.

Dlaczego w centrum Gdańska nie ma miejsca na gumowe, gigantyczne stworki? Ponieważ od 1994 roku historyczne śródmieście w zasięgu XVII-wiecznych obwarowań jest uznane za pomnik historii. Od tego czasu właściciele wszystkich budynków znajdujących się na tym terenie, muszą - zgodnie z ustawą o ochronie zabytków - otrzymać od wojewódzkiego konserwatora zabytków pozwolenie na wszelkie prace budowlane. Dotyczy to także stawiania reklam, czy nawet wieszania szyldów.

Od czego uzależniona jest taka zgoda? - Reklamy muszą się komponować z historycznym otoczeniem - tłumaczy Marcin Tymiński.

Budynkiem Krewetki administruje firmy Kino Vision.

- Nie zdawaliśmy sobie sprawy, że musimy się starać o pozwolenie konserwatora - mówi Zbigniew Chrzanowski, regionalny pełnomocnik zarządu Kino Vision. - Musimy płacić miastu bardzo wysokie podatki, dokładamy do utrzymania podziemnego parkingu i na to wszystko potrzebujemy niebagatelnych kwot. Zgodnie z umową reklama ma wisieć do końca lipca, ale jeżeli nie otrzymamy zgody konserwatora, to oczywiście ją zdejmiemy.

Inspektorzy wojewódzkiego konserwatora zabytków przyjrzą się nie tylko samolotowi, ale także innym reklamom wiszącym na budynku Krewetki. Sprawdzą czy ich legalność nie budzi wątpliwości.

A co na to mieszkańcy i turyści? Jak się okazuje reklama budzi wśród nich jedynie uśmiech.

- Myślę, że to niezły dowcip, pod warunkiem, że samolot zniknie za dwa trzy-tygodnie i nie wpisze się na stałe w krajobraz - śmieje się Lars Riemer, turysta z Niemiec.

Podobny problem w kwietniu b.r. pojawił się w związku z dmuchanym psem trzymającym w łapach rolkę papieru toaletowego Velvet. Ogromnych rozmiarów zabawka stanęła na Targu Węglowym w Gdańsku, zasłaniając m.in. elewację Wielkiej Zbrojowni. Po miesiącu (zresztą licznych spięć z konserwatorem zabytków) reklama zniknęła i chociaż od tego czasu dyrekcja teatru kilkukrotnie starała się o pozwolenie na podobnego typu reklamy - nie otrzymała go.

Miejsca

Opinie (73) ponad 20 zablokowanych

  • dlatego tez Kwapinskiego i spółkę łapiduchów

    należy pogonić

    • 0 0

  • europa sie smieje z gdanskich pomników głupoty

    A co to znowu jest?

    Myślę, że to niezły dowcip, pod warunkiem, że samolot zniknie za dwa trzy-tygodnie i nie wpisze się na stałe w krajobraz - śmieje się Lars Riemer

    Europa sie z nas śmieje

    • 0 0

  • ja sie śmieje z twojej głupoty

    komentujący matole

    • 0 0

  • he he

    takie ekspozycje trwają równo miesiąc a więc gadanie, że takie cudo po miesięcznych utarczkach wreszcie zniknęło zakrawa na żart

    • 0 0

  • kiepsko z tym "pieknym" gdańskiem

    no cóż, przez gdańsk przejeżdżałem w sobote około 2 w nocy.
    miasto wymarłe, drogi tragedia, rusztowania, pełno reklam na budynkach.
    naprawde nie ma się czym zachwycać.
    obraz nędzy i rozpaczy.
    jakże byłem zawiedziony tym widokiem.
    smutne, lecz prawdziwe.
    trzymajcie się gdańszczanie :)

    • 0 1

  • jeszcze bedzie przepieknie jeszcze bedzie normalnie

    dzięki turysto.

    • 0 0

  • A co ten konserwator sie teraz obudził...?

    ...od lat cale stare miasto jest obwieszone szmatami zakrywajacymi cale budynki. Bilbordy juz zasłaniają jeden drugiego.
    powiem szczerze... z wszystkich reklam jakie sa w Gdansku ten samolocik jest najbardziej przyswajalny dla mnie.

    • 0 0

  • "tylko starówka wygląda jako tako"

    Gdańsk nie ma starówki ;)

    • 0 0

  • no ja przepraszam ale budynki: Krewetka, siedziba Ery, City Forum.. czy to ma byc ten historyczny Gdansk widziany z dworca??

    • 0 0

  • Chodzi o kasę.

    Gdyby Centralwings wyłożył kasę -to pożal się boże woj. konserwator zezwoliłby na owinięcie reklamami Ratusza, Żurawia i Katowni. Czepianie się "Krewetki" to zwyczajne nadużywanie stanowiska.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane