• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorząd województwa dołoży 40 mln zł do mostu w Sobieszewie

Maciej Naskręt
2 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Tak będzie wyglądał most zwodzony w Sobieszewie.


Władze samorządu województwa pomorskiego dały zielone światło dla przyszłej budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie. Jeśli miasto złoży dobry projekt o dofinansowanie, dostanie nawet 40 mln zł.



Czy wydatek 75 mln zł na most zwodzony to dużo?

Jest dobra aura wokół planowanej budowy mostu zwodzonego nad Martwą Wisłą w Sobieszewie zobacz na mapie Gdańska. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ma zamiar dofinansować gdańską inwestycję.

- Jeśli projekt budowy mostu w Sobieszewie będzie bardzo dobry, niewkluczone, że inwestycję dofinansujemy kwotą 40 mln zł. Będzie ona pochodzić z funduszu operacyjnego Unii Europejskiej na lata 2014-2020 - tłumaczy Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Przypomnijmy: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego jest dysponentem pieniędzy przekazanych przez Unię Europejską na m.in infrastrukturę transportową w regionie.

- To bardzo dobra informacja dla mieszkańców. Jednak czekamy na bardziej zdecydowane działanie ze strony gdańskiego magistratu. Liczymy na szybszą budowę obiektu. Przypomnę jedynie, że prezydent Gdańska obiecywał nowy most już podczas pierwszej kadencji. Teraz trwa już trzecia kadencja - zauważa Monika Leńska, przewodnicząca zarządu Rady Osiedla Wyspa Sobieszewska.

ZDiZ chce wydać 5,6 mln zł na remont mostu pontonowego.

Również władze Gdańska nie kryją zadowolenia z decyzji samorządu województwa. - Jest to świetna informacja - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta miasta Gdańska.

Budowa mostu zwodzonego ma pochłonąć 75 mln zł. Skoro 40 mln zł już zagwarantowały władze województwa, a 20 mln zł planuje wydać Gdańsk, by rozpocząć budowę przeprawy brakuje 15 mln zł. Skąd wziąć te pieniądze?

- Będziemy ubiegać się m.in. o dotację z budżetu centralnego - tłumaczy zastępca prezydenta. A czy brakujące 15 mln zł, nie powinna dołożyć przyległa do Sobieszewa gmina Pruszcz Gdański, która z budowy mostu również skorzysta? - Powinna. Jednak nie jest to bogata gmina i na pieniądze stamtąd nie liczę - dodaje Bojanowski.

Choć inwestycja na Wyspie Sobieszewskiej ma zagwarantowane finansowanie z samorządu województwa, nie oznacza to, że przybliża się jej rozpoczęcie budowy. Ma to nastąpić po 2014 r.

Budową nowego mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską w imieniu Gdańska miałby się zająć Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. Obiekt w Sobieszewie powstanie nieco na północ od istniejącego mostu pontonowego i zastąpi starą przeprawę. Most ma mieć dwa uchylne przęsła. Projekt przewiduje m.in. budowę ścieżek rowerowych, a także chodników.

Tak wyglądają przęsła most pontonowego.

Miejsca

Opinie (180) 6 zablokowanych

  • sraty taty, i znuw te same obietnice zeby choc na chwile zapchac ludzia geby...

    • 1 0

  • Za 76 mln. mozna wybudować trzy takie mosty (1)

    pazerne, bez kwalifikacji i wiedzy fachowej urzędasy zlecają wyceny tylko "zaprzyjaźnionym "firmom

    • 9 3

    • Gdyby zbudować most stały na śmiałej Wiśle to nawet z nowo zbudowaną nowoczesną drogą do Trasy Sucharskiego byłoby sporo taniej.

      • 0 1

  • Może w końcu Wyspa stanie się perełką. (11)

    Życzę włodarzom Gdańska, aby popatrzyli na Wyspę jak na inwestycję. Jeżeli wreszcie zostanie poprawiona infrastruktura, spowoduje to również budowę większej liczby hoteli i napływ większej liczby turystów. Dla niezorientowanych podaję, że opłata klimatyczna to 2PLN dziennie od głowy. Do tego dochodzą podatki z CIT i bardzo, bardzo wysokie podatki od nieruchomości. Wyspa to tylko 3,5 tys. stałych mieszkańców, ale aż 36 km kw. Miasto chętnie sprzedaje również grunty na wyspie, a Skarb Państwa posiada ich bardzo dużo. Myślę, że od wielu lat Wyspa jest po prostu dojona i nie dostaje nic w zamian. Po co ludzie mają jeździć do Krynicy, jak mogliby zamieszkać rzut beretem od Gdańska? Warunek jest jednak jeden - infrastruktura. Nie mogą gubić tłumików na moście, uciekać z wózkami w krzaki z braku chodników jak nadjeżdża samochód, gubić elementów zawieszenia na dziurawych drogach, pić wody która nie spełnia norm od lat. Lata zaniedbań robią swoje, czas aby doinwestować ją trochę, a ona w zamian da znacznie więcej do budżetu Miasta. Źle się dzieje, że antagonizowani są mieszkańcy Gdańska, bo w ich wspólnym interesie jest, aby ta dzielnica przynajmniej dorównała infrastrukturalnie pozostałym dzielnicom.

    • 20 4

    • Ale most stały powinien być na śmiałej Wiśle i nowoczesna droga przez Stogi do Trasy Sucharskiego.

      • 0 1

    • To jest bardzo przykre jak ludzie są podburzani. Jak chce się ukryc swoją niegospodarnośc, to na lekarzy, a jak nie na lekarzy to na nauczycieli, że mało pracują, a ja nie na nauczycieli to na mundurowych, a jak nie na mundurowych to na wysparzy, że chca bezpiecznie jeździc do domu.
      No niech politycy zrobia porządek we wszystkich grupach zawodowych, ale by byc bardziej wiarygodnymi niech zaczną od siebie. No niech Pan Adamowicz pomieszka z 6 miesięcy na wyspie i powie wtedy, że mu nie przeszkadza ten mostek i zakatek zaniedbany przez władze miasta prze 40 lat.

      • 0 1

    • ta perełką, no jasne stary (3)

      szczególnie z tą hałdą fosforów niedaleko, już widzę te tłumy w maskach gazowych.

      • 0 2

      • Tej hałdy juz prawie nie widać, bo jest przykryta zielenią. (2)

        Na wyspie po włączeniu do Gdańska więcej groźniejszych "proekologicznych" inwestycji zrobiono, co przyczyniło się na wiele lat do zahamowania, lub zmniejszenia ruchu turystycznego na wyspę.
        Np. składowisko popiołów, już zrekultywowane, czy rurę ściekową (już znacznie mniej trującą). Nie przesadzajmy zatem z tymi fosfogipsami. Woda "pitna" na razie jest groźniejsza i chęć przechadzki wzdłuż drogi 501 z Sobieszewa do Świbna niż ta górka.

        • 2 1

        • (1)

          Ta wyspa cała wygląda jak teren "powojskowy". Trelinka, płyty jumbo, pozostałości wojskowych instalacji. Poza sennym "centrum" z kilkoma sklepami i 3 średniej klasy hotelami na krzyż NIC więcej tam nie ma. Całą infrastrukturę trzeba w zasadzie zbudować od zera. Warto? Są w Gdańsku ciekawsze miejsca oczekujące inwestycji.

          • 1 0

          • Czy warto. Odpowiedź jest kilkadzisiąt kilomentrów od wyspy.

            Chodzi mi o Krynicę Morską. Tam jest mniej niż 1500 mieszkańców i dochód na mieszkańca jeden z wyższych w kraju? Wielu słyszało o Krynicy Morskiej w Polsce, a o Wyspie? Nawet w Trójmieście trudno niektórym zlokalizować to miejsce. Przecież ci co przyjadą na Wyspę zostawią całość swoich pieniędzy dla Gdańska. Gdańsk ma najwyższy potencjał rozwoju ze wszystkich dużych miast w Polsce właśnie ze względu na różnorodność, ale jest on kompletnie nie wykorzystywany. Może rozwijać się w wielu branżach: przemysł, transport, logistyka, nauka, turystyka i to w wielu wydaniach, tylko schylić się i czerpać.
            Jeżdżę często do Rzeszowa. Zapraszam aby zobaczyć, jak miasto na peryferiach kraju wygląda. Dwu i trzypasmowe (niedziurawe) trasy przecinają miasto, zadbane ulice, ładna starówka, zakłady jakimś cudem nie poupadały, miasto się rozwija. Jak to możliwe, na takim zaścianku, gdzie nic niema w okolicy? Skoro nie miejsce to może ludzie jacyś inni? Dodam, że w tym "ciemnogrodzie", gdzie bardziej na prawo jest tylko ściana, od lat rządzi SLDowiec. Jednak nie wtrąca się w sacrum, tylko sprawnie rządzi miastem, co widać ... Mieszkańcy nie wydają się podzieleni tylko zjednoczeni wokół miasta.

            • 1 0

    • (4)

      Inna opcja to natura. Zielona wyspa bez ruchu kołowego, z odtworzoną szatą roślinną na wzór naturalnej. Agroturystyka w takim miejscu miałaby nie mniejsze wzięcie, niż hotele w stylu majami bicz.

      • 0 0

      • Lepsze do zarabiania jest Miami Beach, ryczące skutery, dyskoteki i burdele, kasyna, quady (3)

        koncerty i inne atrakcje. My tego nie lubimy - wolimy cisze i spokój. Należymy do elity ale dużą kasę zarabia się na rozrywkach.

        • 1 0

        • Tu chyba nie ma miejsca na promenady, skutery etc. (2)

          Nie zapominajmy, że ta Wyspa ma status wyspy ekologicznej i w takim nurcie powinny następować zmiany. Nie oznacza to, że na tym nie da się zarobić. Ludzie z wypchanymi portfelami tez szukają ciszy i spokoju. Nie chcą jednak narażać swoich nisko zawieszonych cacek na przygody na moście albo na ul. Świbnieńskiej. Inną grupą są rodziny. Jedna 4 osobowa rodzina to 4 x 2 PLN do kasy misata dziennie za sam nocleg, a inne wydatki?
          Dla mnie jako turysty chore i niezrozumiałe było, że w deszczu mnie kierowca wysadza przed mostem, bo nie zarezerwowałem sobie miejsca siedzącego. A wytłumaczcie to obcokrajowcowi? Teraz wiem, bezpieczeństwo, można sobie głowę obtłuc przejeżdżając przez most na stojąco, ale perspektywa drałowania kilka setek metrów niezależnie od aury i z nadzieją, że kierowca po drugiej stronie na ciebie zaczeka nie jest zachęcająca. Jak turysta ma jeszcze ze sobą walizki, to dopiero jest przywitanie na Wyspie :). Popatrzcie jaki to wizerunek robi nie tylko dla Wyspy , ale i całego Gdańska.

          • 4 0

          • Znaczy... (1)

            ...jak turysta nie zaparkuje przednimi kołami w samym morzu, to już nie wypocznie? Dajcie se siana, samochód to nie pępek świata.

            • 0 0

            • Tu nie chodzi o to aby wjechał samochodem do morza

              Kto był na wyspie ten wie, że na plażę zwykle trzeba drałować o co najmniej kilkaset km przez las. Tu chodzi aby turysta mógł bezpiecznie dojechać do wyspy, niezależnie, czy samochodem, czy autobusem (taki przypadek też opisałem z autopsji), czy rowerem i po niej się poruszać. Wtedy ma większą szansę, że odpocznie zamiast sie stresować.

              • 3 0

  • Proszę nie kręcić. To nie od marszałka jest kasa, lecz z naszych podatków. (16)

    • 82 16

    • czytaj ze zrozumieniem (15)

      "...że inwestycję dofinansujemy kwotą 40 mln zł. Będzie ona pochodzić z funduszu operacyjnego Unii Europejskiej na lata 2014-2020..."

      • 7 8

      • czyli między innymi właśnie z naszych podatków (14)

        • 22 6

        • (10)

          a jak infrastruktura nie jest budowana z naszych podatków w miescie? bredzisz od rana jak połamany

          • 5 7

          • to nie ja pisałem pierwszego posta (9)

            a chodzi mi o to, że niektórzy myślą, że dotacje z unii to prezent od świętego Mikołaja, tyle że ten nie istnieje i to my sobie to finansujemy. Ale PR musi być

            • 17 4

            • (8)

              Póki co, więcej dostajemy z kasy unijnej niż wpłacamy, więc nie chrzań.

              • 7 12

              • rąbany tłuścioch nie omieszkał się polansować dziś w telewizji gdańskiej (2)

                grabi sobie grabi ale nic nie zostanie mu zapomniane

                • 1 1

              • Boli cię trollu ? (1)

                Twój problem polega na tym, że nikt nigdzie ciebie nie zapasza,

                • 0 1

              • przynajmniej nie jestem łysy i nie mam krzywych zębów

                jak ty

                • 0 1

              • Ciekawe,

                to jak to jest że unia na wszystko wciąż daje i daje a w ciagu 4 lat rządów tuska dług publiczny został niomal podwojony w stosunku do długu "wypracownaego" przez wszystkie rządy po 1989 roku?

                • 5 1

              • nie do końca, u nas mało tych pieniędzy w końcu zostaje

                większość idzie na zakup produktów, maszyn, komputerów, które nie są produkowane w polsce. Pensje wypłacane w projektach EU idą na... zakupy produktów głównie zagranicznych wydawanych w zagranicznych sieciach handlowych.

                • 8 0

              • dokładnie jest na odwrót a jeśli podliczyć koszty utrzymania całego tego systemu zajmującego się pieniędzmi z "unii" to wychodzi wręcz katastrofalnie, ponadto gratuluję kultury osobistej która aż "błyszczy"

                • 11 3

              • pewnie, grunt to patrzeć krótkoterminowo:]

                • 7 0

              • Odrobią sobie. Np na pomocy dla "biednej" Grecji.

                • 9 6

        • komu Ty to tłumaczysz, oni myślą że UE tylko rozdaje pieniądze (2)

          zapomnieli ile płacimy rocznie za członkostwo.

          • 9 2

          • oświeć mnie i powiedz ile? (1)

            • 3 3

            • skoro tak się wielce na tym wszystkim znasz, to sam powinieneś wiedzieć

              jeśli nie wiesz poszukaj, a znajdziesz informacje, że trudno dokładnie oszacować te kwoty, gdyż informacja nie jest wprost podana, a w zasadzie panuje na ten temat dezinformacja, dużo sprzecznych danych.

              • 2 3

  • Budujemy mosty dla pana starosty .....

    - a pan starosta w Jantarze smaży się na plaży . -:)
    W przyszłości bez żadnej przeprawy, myk i już jesteśmy w Krynicy.

    • 2 0

  • (11)

    Lepszy byłby tunel lub wysoki, nie zwodzony most z torowiskiem tramwajowym. Stary most by został, a ta przeprawa nowa mogłaby połączyć Górki Wschodnie i Górki Zachodnie, czyli przedłużenie autobusu 111 i linii tramwajowej 9.

    • 23 23

    • Zabytek by został, 5,6 baniek na remont by nie było zmarnowane czyli hmmmm

      • 0 0

    • tia... (2)

      Może puścić też SKM lub PKM?

      • 10 3

      • i trolejbusy (1)

        no i po co się ograniczać - wybudujmy tam LOTNISKO

        Dla tych paru ludzi co tam mieszka super się przyda.

        • 20 5

        • jak będzie most i droga to powstanie tam spore miasto a ludzie będą potrzebowali komunikacji miejskiej

          • 2 2

    • z tą linią tramwajową to przesada... (1)

      ale bus - czemu nie? :)

      • 4 1

      • dlaczego przesada? do śmiałej wisły i na wyspie linia tramwajowa swoim traktem a na moście jak na siennickim wspólny pas dla aut i dla tramwaju żeby było jeszcze taniej a całość byłaby tańsza jak ten zwodzony

        • 0 1

    • m (1)

      dawno juz nie byłes w Gdansku, 9 tka na Stogi juz dawno nie jezdzi. troche sie przez ten czas pozmienialo

      • 4 0

      • tutaj nie chodzi żeby 9-tka jechała na stogi tylko na wyspę

        • 0 1

    • po co? (1)

      jakby faktycznie tam był jakiś wieli ruch to ok, ale tam jeżdżą 2 auta na minutę;]

      • 1 0

      • skoro są to drogi ślepe to jadą rzadko, a wraz z nowoczesną drogą natychmiast tereny te byłyby zabudowane i stałyby się atrakcyjne i dla turystów i dla mieszkańców i dla firm

        • 0 0

    • W tym miejscu po prostu nie musiałby być zwodzony, a i chyba krótsza trasa do centrum, a przyszłą Trasą Sucharskiego na Zaspę, do Nowego Portu, Brzeźna czy na Przymorze to już na pewno bliżej. Poza tym cała trasa przebiegałaby przez miasto Gdańsk.

      • 1 1

  • Stały błąd... (5)

    Przewodnicząca Zarządu Osiedla a nie "Zarządu Rady Osiedla" - takie stanowisko nie istnieje, a przynajmniej nie w Gdańsku

    • 33 6

    • (3)

      Jeśli to będzie wyglądało jak na prezentacji to będzie lipa. Wystarczy że za mostem na tym rondzie zbierze się kilka samochodów w oczekiwaniu na podniesienie szlabanu i rondo zablokowane. Ale kogo to obchodzi ważne że na prezentacji ładnie wygląda.
      PS
      Przy budowie nowej lini tramwaju na Chełmie też komuś zabrakło wyobraźni. Widocznie na prezentacjach wszystko wyglądało ładnie i starczy a to że uprzykrzono życie mieszkańcom jednostki F - kogo to obchodzi.
      Kiedyś jadąc od strony Gdańska na jednostkę można było wjechać w dwóch miejscach, teraz tylko w jednym. Teraz zamiast jechać główną drogą i skrencić w Cebertowicza myk, myk trzeba swoje odstać i tłuc się kiepską osiedlową drogą z garbem. I w drugą stronę też to działa. Zlikwidowano możliwość wyjazdu z Cebertowicza w lewo i trzeba się tłuc do jedynego skrzyżowania na wysokości Witosa żeby odbić w lewo - pełen komfort.

      • 1 2

      • Nie jest tak źle (2)

        Problem w tym że niewiele tam da się wymyślić. Nie zbudujesz w tym miejscu drogi która przyjmie 500 metrowy sznurek pojazdów. Na pewno nie będzie gorzej niż obecnie, bo teraz oczywiście koreczek tworzy się natychmiast i ciągnie się daleko za skrzyżowanie ale przejazd z górek w kierunku świbna odbywa się w miarę płynnie bo kierowcy starają się nie blokować wyjazdów i skrzyżowań.

        • 1 0

        • a takie rondo jak na budowlanych ??? (1)

          • 1 0

          • Prawda

            W sumie masz rację, takie rondo byłoby pewniejsze i dawałoby gwarancję przejazdu. Faktycznie można to lepiej przemyśleć.

            • 0 0

    • Portal Trojmiasto.pl

      Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

      • 23 3

  • No i gicio ! mnie sie podoba !

    no a jakby tak tunel wywiercić ?...

    • 1 0

  • A ja uważam, że te na 15 mln powinni się zrzucić mieszkańcy wyspy i działające tam firmy (5)

    Tylko im na tym moście zależy i tylko oni na tym będą trzepać kasę.

    • 7 21

    • (1)

      Ośle zobaczymy jak będziesz chciał przyjechać na wyspę czy tak samo będziesz myślał.

      • 2 4

      • ale nikt tam nie jeździ jenteligencie

        • 1 2

    • To źle uważasz

      na wyspie nie żyją jedynie hotelarze, jako normalny obywatel, który również płaci podatki mam prawo do normalnej drogi dojazdowej do domu. Ciekawe co by było jakby zlikwidować główną i praktycznie jedyną drogę do Twojego domu. Chyba nie byłbyś już taki ochoczy na składanie się na drogę?

      • 2 2

    • a ty się zrzucasz?

      • 2 0

    • dokładnie!

      dla 99% mieszkańców gdańska ten most jest do NICZEGO nie potrzebny. JEst tyle palących inwestycji a oni zwodzone mosty do hoteli budują.

      • 5 10

  • Przejazd płatny- osobówka 10 pln, ciężarowy 15pln, motocykl 5pln, rower, pieszy 3pln autobus zkm 8pln. (1)

    • 1 1

    • A mieszkańcy symboliczna 1pln

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane