• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorządy wspólnie walczą o rozbudowę Węzła Kowale

Maciej Naskręt
14 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Węzeł Kowale od lat nie spełnia oczekiwań kierowców. Przejazd tam w godzinach szczytu to niemal pewna strata cennego czasu i niepotrzebne nerwy. Węzeł Kowale od lat nie spełnia oczekiwań kierowców. Przejazd tam w godzinach szczytu to niemal pewna strata cennego czasu i niepotrzebne nerwy.

Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska, który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu osiąga granice przepustowości. List intencyjny w tej sprawie podpisali pomorscy samorządowcy. Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.



Czy rozbudowa Węzła Kowale jest potrzebna?

W poniedziałek marszałkowie Mieczysław StrukRyszard Świlski wraz z samorządowcami z Kolbud, Pruszcza Gdańskiego oraz Gdańska podpisali list intencyjny dotyczący rozbudowy Węzła Kowale na obwodnicy Trójmiasta.

Planowana inwestycja miałaby objąć m.in. rozbudowę węzłów Kowale i Szadółki, budowę równoległych dróg do obwodnicy (tzw. dróg zbiorczo-rozprowadzających) od Węzła Południe do Węzła Szadółki oraz rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej 221 od Nowej Karczmy, która docelowo ma łączyć się z ul. Nową Świętokrzyską na terenie Gdańska.

Pod listem intencyjnym zabrakło tego, czego zwykle pod takimi listami brakuje - czyli podpisów tych, którzy mają daną inwestycję sfinansować - w tym wypadku ministerialnych urzędników. Bez ich zgody, a właściwie bez zarządzanych przez nich pieniędzy, rozbudowa układu drogowego w obrębie obwodnicy na Kowalach się nie rozpocznie. Powód? Samorządów na to nie stać.

- Zapraszaliśmy przedstawicieli ministerstwa na podpisanie listu, ale nie doczekaliśmy się odpowiedzi z Warszawy - przyznali podczas uroczystości.
Na razie nie wiadomo, ile dokładnie może kosztować rozbudowa Węzła Kowale.

Kolejność zadań

Już chwilę po podpisaniu listu intencyjnego, podlegający pod samorząd województwa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla rozbudowy dróg w rejonie obwodnicy. Koszty powstania tego dokumentu pokryje województwo.

- Dokumentacja powinna być gotowa do końca przyszłego roku. Wykonawca będzie musiał stworzyć koncepcję, opracować dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, a także przygotować dokumentację geologiczno-inżynierską - wylicza Grzegorz Stachowiak, szef Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Całość prac ma być prowadzona przy wsparciu merytorycznym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mimo wyraźnego poparcia władz rządowych.

Jeśli jednak uda się przeprowadzić przygotowania do inwestycji, wtedy ZDW w Gdańsku będzie inwestorem zastępczym, czyli będzie realizował rozbudowę dróg na Kowalach w swoim imieniu, a także GDDKiA, miasta Gdańska, gminy Kolbudy i Pruszcz Gdański.

Proponowane wstępne rozwiązanie na Węźle Kowale. Proponowane wstępne rozwiązanie na Węźle Kowale.
Nowy wiadukt i dodatkowe drogi

W ramach rozbudowy węzła, nad obwodnicą pojawi się nowy wiadukt - tuż obok istniejącego obiektu. Droga wojewódzka na odcinku Bąkowo - granica Gdańska, zostanie poszerzona do dwóch jezdni po dwa pasy.

Obwodnica w rejonie Węzła Kowale będzie poszerzona o dodatkowe jezdnie po obu stronach, czyli tzw. jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Samorządowcy chcą, by ich wykonanie sfinansowały firmy rezydujące przy obwodnicy, bowiem z wspomnianych jezdni będzie można wykonać zjazd do poszczególnych przedsiębiorstw lub obiektów.

Sygnatariusze listu intencyjnego dot. rozbudowy Węzła Kowale. Sygnatariusze listu intencyjnego dot. rozbudowy Węzła Kowale.
Podwójne utrudnienia na obwodnicy?

Przypomnijmy, że miasto Gdańsk planuje także przebudować sąsiedni węzeł na Szadółkach zobacz na mapie Gdańska. Niedawno wyłoniono nawet firmę, która to zaprojektuje.

Czy to oznacza, że obwodnica od Szadółek do Kowal zmieni się w jeden wielki plac budowy?

- Nie będziemy czekali z naszą inwestycją do czasu rozpoczęcia rozbudowy Węzła Kowale. Nie chcemy oddalać w czasie naszego przedsięwzięcia - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
To oznacza, że jeśli uda się przygotować od strony formalnej obie inwestycje - w Kowalach i na Szadółkach, kierowców prawdopodobnie czekają utrudnienia jedne po drugich.

Wszystko zależy jednak od terminarza inwestycji, który na razie nie jest znany.

Miejsca

Opinie (130) 2 zablokowane

  • Żadnego połączenia z Gdańskiem

    • 1 2

  • zobaczmy "moc" posłow PIS

    żenada. Predzej beda chodzic za premier by wybudowala obwodnice kosciola Rydzyka niz o sprawy Trojmiasta

    • 7 0

  • Odłączyć Kowale od Kolbud (3)

    Przenieść problem na barki Gdańska, którego mieszkańcy notorycznie korkują Kolbudy i okolice w weekendy.

    • 65 35

    • Kto kogo korkuje.

      To chyba przejeżdżający przez Kowale w kierunku Kolbud wszystko korkują,a nie na odwrót.

      • 2 1

    • Stań o 7 rano na Armii Krajowej w Gdańsku i zobacz kto kogo korkuje. (1)

      Podobnie na innych wjazdówkach - wyjazdówkach.

      • 34 6

      • Wiadomo
        Folcfageny ałdi na trzyliterowych blachach z flagowym T4 z zapijaczoną ekipą remontowo-budowlaną.
        Więc trochę szacunku sceptic bo tu zarabiacie na jedzenie i alko, a nie u siebie.

        • 17 7

  • (1)

    "nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa" - drodzy Kierowcy... Jedynie Wy sami możecie sobie zapewnić bezpieczeństwo, np. zdejmując nogę z gazu, chowając nerwy do konserwy i patrząc, co się dookoła dzieje!

    • 6 2

    • No to spróbuj tędy zjechać z obwodnicy i na górze skręcić w lewo tak około 16-17.
      Powodzenia!

      • 4 1

  • Teraz się obudzili (3)

    Mieli takiego fachowca z PO i nie mógł przez 8 lat wybudować. Zamiast festyny dla TK robić to kredycik wzięli jak bul proponował. Lekką ręką sprzedają tereny deweloperom to niech się dorzucą

    • 50 47

    • (2)

      To napisz kretynie pisowski do prezesa źeby dał pieniądze, skoro to " bułka z masłem "

      • 13 11

      • boli?? ma boleć. (1)

        będziesz teraz przez 10 lat zdychał POmiotku by wreszcie Polska wschodnia się rozwinęła

        • 7 17

        • masz na myśli rozwój a la peron we Włoszczowej ?

          • 16 4

  • włączyć Kowale do Gda i po sprawie, nie trzeba będzie się dogadywać (3)

    • 20 11

    • (2)

      niby kto ma włączyć? pomyśl

      • 1 6

      • Wojewoda (1)

        • 5 2

        • Wojewoda nie dostal przykazu z centrali PiSu

          Samodzielnie nie podejmie decyzji, a jak narazie ma sabotowac pomorze jako odwet za dobry wynik PO.

          • 5 1

  • Bardzo potrzebne!!! (1)

    Przede wszystkim dla bezpieczeństwa, węzeł Kowale jest bardzo niebezpieczny !!!! Przy okazji rozbudowa obydwu węzłów usprawnilaby ruch !!! Potrzebne bardzo, oby rządzący się przychylili! !!

    • 58 3

    • Tak jak i nowa Swietokrzyska podlaczona do obwodnicy odciazyla by ten wezel

      • 1 2

  • List musieliby podpisać wierni pajace prezesa z Źoliborza. Pewnie to teź by nic nie dało bo rozdawnictwo kosztuje i się zemści prędzej czy później. Kasy juź brakuje, a zbrojenie Antosia nie jest tanie.

    • 7 4

  • najpierw sprzedaja developera ziemie wszedzie a potem sie martwia jak ludzie maja dojechac i wrocic z pracy caly budynioland

    • 7 6

  • Do Maciej N. i moderatorów. Zdanie do poprawy. CZEGOŚ BRAKUJE!

    "Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale , który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu granice przepustowości."

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane