• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samotni kontrolerzy na wieżach. 2 lata temu jeden z nich dwukrotnie zasnął

ms
18 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Podczas pandemii wprowadzono wiele samodzielnych dyżurów kontrolerów ruchu lotniczego. Wcześniej na wieżach pracowały kilkuosobowe zespoły kontrolerów. Zdjęcie ilustracyjne z 2017 r. Podczas pandemii wprowadzono wiele samodzielnych dyżurów kontrolerów ruchu lotniczego. Wcześniej na wieżach pracowały kilkuosobowe zespoły kontrolerów. Zdjęcie ilustracyjne z 2017 r.

Za pierwszym razem siedmiu, za drugim razem dziewięciu minut trzeba było, by dobudzić samotnie pracującego w nocy kontrolera lotów na lotnisku w Gdańsku. Do zdarzenia doszło dwa lata temu, ale od roku z powodu pandemii taki tryb pracy stosowany jest znacznie częściej.



Czy zastanawiała(e)ś się kiedyś, jak wygląda nadzór nad bezpieczeństwem ruchu lotniczego?

Sprawę szczegółowo opisali w swoim reportażu filmowym dziennikarze telewizji TVN 24. Przebieg wydarzenia odtworzyli dzięki wpisowi do Centralnej Bazy Zgłoszeń prowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Był 21 maja 2019 roku, godz. 1:50. Do lotniska w Rębiechowie zbliżał się boeing międzynarodowej firmy kurierskiej. Pilot cztery razy wywoływał kontrolera ruchu z wieży na lotnisku w Gdańsku. Bez odzewu.

Pilot nie miał wyjścia, bez kontaktu z kontrolerem nie mógł lądować, więc odszedł na drugi krąg.

Kontroler na wieży milczał przez siedem minut. Nie odpowiadał pilotowi przez radio, nie odebrał też telefonu od kontrolera pracującego przy obsłudze radaru w innej części wieży lotniska w Gdańsku.

Dopiero gdy ten poszedł osobiście sprawdzić, co się dzieje na wieży, odkrył, że jego kolega śpi. Po obudzeniu zajął się kurierskim boeingiem i pozwolił na jego lądowanie.

Maszyna spędziła na lotnisku w Gdańsku niespełna godzinę. O godz. 2:55 załoga była gotowa do startu i próbowała oznajmić to kontrolerowi. Jednak próby nawiązania kontaktu z nim przez dziewięć minut kończyły się na niczym. Dopiero wówczas na stanowisku pojawił się zmiennik, który obudził ponownie śpiącego kontrolera.

***

W relacji z tego zdarzenia zapisano, że: "Kontroler nie był świadomy faktycznego stopnia swojego zmęczenia w chwili rozpoczęcia pracy". Dopisano, że jedną z przyczyn incydentu było to, że kontroler pracował na wieży sam.

***

Przypomnijmy, że kontrolerzy lotów, czy to pracujący przy tzw. zbliżaniu, którzy na radarze obserwują obszar o promieniu kilkudziesięciu kilometrów wokół lotniska, czy też pracujący na wieży kontroli lotów i wydający bezpośrednią zgodę na start i lądowanie kolejnych maszyn, nie są pracownikami lotniska, na którym wykonują swoje obowiązki. Ich pracodawcą jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i to ona organizuje ich pracę.

Praca w wieży kontroli lotów. Film z 2017 r.



***

W dokumencie dotyczącym incydentu w Gdańsku zawarto zalecenia, by "kierownik działu kontroli lotniska w ciągu trzech miesięcy od otrzymania raportu w miarę możliwości kadrowych i prawnych zmienił praktykę planowania obsady w taki sposób, aby ograniczyć konieczność pracy w trybie SPO" [chodzi o "single person operations", czyli system pracy jednego kontrolera - dop. red.].

W okresie, gdy doszło do incydentu w Gdańsku, tryb SPO był stosowany w Polsce tylko na najmniejszych lotniskach oraz w nocy.

Jednak od roku, wraz z pojawieniem się pandemii koronawirusa, władze Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej znacznie rozszerzyły zakres jego funkcjonowania.

W 2017 r. odwiedziliśmy wieżę kontroli lotów na lotnisku w Gdańsku



***

Na nic zdały się protesty kontrolerów, którzy zwracali uwagę, że system jest niebezpieczny, a jego wprowadzeniu nie towarzyszyło wykonanie analiz bezpieczeństwa.

Przyznał to nawet Urząd Lotnictwa Cywilnego nadzorujący pracę PAŻP. W lutym 2021 roku opublikował on dokument, w którym napisano, że kontrole systemu SPO na lotnisku w Modlinie "ujawniły niezgodności proceduralne" dotyczące "wprowadzenia SPO w 2020 roku".

Ile godzin kontrolerzy pracują samodzielnie? I co to właściwie znaczy?



Jak wyglądają samodzielne dyżury kontrolerów? Ile godzin pracują oni w trybie SPO? Według prezesa PAŻP Janusza Janiszewskiego "w technice jednostanowiskowej" na lotniskach w Krakowie, Katowicach i Poznaniu pracują oni od jednej do trzech godzin na dobę.

Cytowani przez dziennikarzy kontrolerzy uważają jednak, że PAŻP zaciemnia prawdziwy obraz sytuacji dzięki wąskiej definicji pracy jednostanowiskowej. Agencja uważa bowiem, że tryb SPO ma miejsce wyłącznie wtedy, gdy w całym budynku jest tylko jeden kontroler. Niezależnie, gdzie znajduje się i co robi druga osoba.

W takim ujęciu kontroler, który dwukrotnie zasnął na służbie w Gdańsku, nie pracował samodzielnie, bo w budynku wieży, choć w innym pomieszczeniu, pracował jego kolega obserwujący radar.

Kontrolerzy krytykują takie podejście. Ich zdaniem SPO ma miejsce wówczas, gdy jest jeden kontroler na stanowisku operacyjnym. To definicja przyjęta przez Międzynarodową Federację Stowarzyszeń Kontrolerów Ruchu Lotniczego.

Z grafików pracy na polskich lotniskach, do których dotarli dziennikarze TVN24, wynika, że w rzeczywistości tryb pojedynczego kontrolera obowiązuje nawet kilkanaście godzin w ciągu doby.

Pan Jerzy z wieży - rozmowa poświęcona pracy kontrolera lotów
ms

Opinie (173) 5 zablokowanych

  • znowu atakują lotnisko naszego noblisty

    i tym samym atakują naszego noblistę. Hańba i zdrada.

    • 12 17

  • Spanie to jeszcze rozumie, ale jak przyciśnie po bigosie to ile ma się czasu na wykasztanienie? (4)

    • 46 1

    • Kto rozumie? (3)

      • 8 1

      • Rozumiem czlowieka że komara przytnie, ale jak jest jeden to kasztan nie wybiera... (2)

        I jak 5 samolotow leci to i tak On kontroler też leci ale do kibla. A co jak ma dłuzszego prezesa?25 minut? Samoloty sobie fruwają w holdingu bo Pan jest u Prezesa i kasztana męczy??

        • 11 0

        • czyli przycisk czuwak i nocnik (1)

          problem solved

          • 4 0

          • Mission complete

            • 4 0

  • W pociągach maszynista ma przycisk (''czuwak') (2)

    W pociągach maszynista ma 'czuwak', który musi co jakiś czas naciskać.
    Dlaczego tutaj nie można stosować czegoś podobnego?

    • 39 0

    • Bo zalepili by go taśmą by dawal sygnal . (1)

      • 6 1

      • przecież ten przycisk tak nie działa...

        kontrolerzy to tacy dawni latarnicy, jak widzę

        • 7 0

  • Dobra zmiana, bardzo.

    • 12 3

  • Dziwne lotnisko (4)

    kolizja samochodu technicznego z samolotem, następnie kolizja samochodu wodniarki z samolotem
    teraz znajdują śpiocha w budynku wieży

    • 42 3

    • Incydent miał miejsce w 2019 (2)

      Rzeczywiście bardzo teraz

      • 4 3

      • Czyli tuszowanie nie wyszło,nawet tego nie potrafią... (1)

        • 6 0

        • PISowcy? niespecjalnie - patrz afera objatka

          • 5 2

    • Kiedyś jedna pani pilot to wyhamowała samolot dopiero w polu za lotniskiem

      • 1 0

  • Dobra zmiana

    • 12 5

  • A co on kontrolerem ruchu lotniczego jest, że przysnąć nie może?

    A nie.. czekajcie..

    • 14 1

  • wyjściem jest (4)

    syrena wzbudzana przez samolot, po braku kontaktu z wieżą.

    • 24 1

    • Junkers Ju87 Stuka miał takie (3)

      stary sposób, nie wiem czemu od tego odeszli

      • 14 0

      • Stara tradycja, jeszcze z początków lotnictwa :D

        Muszą nam oddać samolot.
        A furę?
        No furę też.

        • 8 0

      • niby tak (1)

        ale nurkowanie liniowcem, trochę słabo to widzę.

        • 3 0

        • wtedy przelot nad wiezą, z głośników moga puszczać Walkirię

          nie wiem tylko co na to mieszkańcy Banina
          może zrobią po tym dyżury obywatelskie by kontrolerzy nie zasypiali?

          • 6 0

  • Kto wymyślił taką beznadziejną ankietę?!

    • 17 0

  • mozna latwo zasnac po posilku gdy jest nieodpowiedni tzn

    jamy obiad i idziemy sie zdrzemnac. Blad !!! obiad byl zly bo nie pobudzil ciala do akcji. Gdy obiad bedzie wlasciwy dla osoby to da jej tzw "kopa" - energii do dzialania. Na tym polega odzywianie sie. Jak najesz sie kanapek fast foodow czy bigosu z kielbasa to i spac sie chce k-a-z-d-e-m-u. Z kolei lekcewazace podejscie do zagrozenia to juz chyba inna sprawa...?

    • 9 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane