• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ściany na stacjach Kolei Metropolitalnej będą wyjątkowe

Maciej Naskręt
2 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Ściany m.in. stacji Gdańsk - Matarnia nie będą miały rudawych powierzchni. Ściany m.in. stacji Gdańsk - Matarnia nie będą miały rudawych powierzchni.

PKM we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" w Gdańsku prowadzi międzynarodowy konkurs artystyczny na grafikę ścian osłonowych wiat przystankowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wykonana w postaci perforacji artystyczna grafika wraz z iluminacją podkreślać będzie wyjątkowy charakter każdej stacji.



Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy.

Czy konkursy dla artystów gwarantują wybór najlepszych form?

Trwa międzynarodowy konkurs Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" na grafikę ścian osłonowych wiat przystankowych przyszłych stacji Kolei Metropolitalnej, które mają powstać między Wrzeszczem, a Osową.

Konkurs ma charakter zamknięty i przeznaczony jest dla artystów, architektów i twórców multimedialnych, nominowanych przez jury konkursu, w skład którego wchodzą kuratorzy sztuki współpracujący z Galerią Zewnętrzną Miasta Gdańska.

Jurorzy nominowali do udziału w konkursie siedmiu artystów pochodzących z Polski (w tym dwóch z Pomorza), Niemiec, Włoch, Luksemburga i USA, którzy mają obecnie ponad trzy miesiące na przygotowanie projektów. Termin składania prac konkursowych mija 12 listopada 2012 r. Następnie jury przystąpi do oceny nadesłanych prac i wybierze spośród nich najlepsze.

Prace oceniane będą zarówno pod kątem wartości artystycznych i estetycznych, jak i poziomu szacunkowych kosztów wykonania dzieła (artyści wraz z projektem przedstawić mają również jego kosztorys, uwzględniający nadzór autorski).

- Bardzo zależy nam, aby przystanki PKM stworzyły nową jakość architektoniczną na Pomorzu - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Chcemy przy okazji takich inwestycji budować również społeczne zapotrzebowanie na estetyczne, nowocześnie zaprojektowane obiekty oraz kontakt ze sztuką w przestrzeni publicznej - dodaje.

Jakie są nagrody w konkursie? Przewidywane jest wręczenie jednej nagrody głównej - w wysokości 5 tys. euro - oraz dwóch wyróżnień - I wyróżnienie - 3 tys. euro, II wyróżnienie - 1,5 tys. euro. Regulamin konkursu daje jednak jurorom możliwość innego podziału nagród. Zwycięzca konkursu dodatkowo zyska możliwość realizacji swojego projektu w ramach największej inwestycji Województwa Pomorskiego.

To drugi międzynarodowy konkurs zorganizowany przez spółkę PKM. Latem 2011 r. wybierano przyszłą architekturę stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Konkurs wygrało gdańskie biuro projektowe BPBK, które zgarnęło grant finansowy na kwotę 40 tys. zł.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • (3)

    Proponuje umieścić podobiznę Macieja N. jak układa tyczki.

    • 33 18

    • a ja proponuje (1)

      zebys wiecej nie proponowal nic :)

      • 8 9

      • Ja z kolei proponuję w końcu

        je wybudować, bo póki co czytamy tylko o jakichś koncepcjach.

        • 11 2

    • Ja poproszę

      najpierw kolej, potem ozdoby, ponieważ głupio się mówi o czymś czego nie ma. Ogólnie jestem pod wrażeniem koncepcji, ale to nadal tylko pomysły.

      • 5 0

  • Graficiarze poza konkursem przystąpią do projektu... (1)

    • 157 1

    • Liczę na uliczne dzieło sztuki

      Mam nadzieję, że grafiki będą nowoczesne, ozdobne, tematyczne, wykonane profesjonalnie i będą pasowały do otoczenia.

      • 9 1

  • Ładnie (2)

    wszystko idzie ku lepszemu w naszym mieście :)

    • 34 10

    • (1)

      powiedz to tym którzy zalewani są po każdej burzy w mieście bo wszystko jest zaasfaltowane i zabetonowane

      • 6 7

      • Bo to jest miasto a nie wieś za lotniskiem

        • 6 1

  • (2)

    Moze lepiej po prostu ruszyc laskawie tylki i w koncu zabrac sie za budowe tego ? Caly czas tylko widzimy kolejne wizualizacje (juz tak od 2007 roku), a nawet ani jednej lopaty nie wbito. Polska jest biurokracyjnym koszmarem, kazdy przetarg, rozpatrywanie to jest po prostu strata czasu...a armie urzednikow mamy nie mala, zatem to chyba powinno isc raz dwa?

    • 67 8

    • dużo gadać mało robić (1)

      tacy są nasi włodarze

      • 9 2

      • Predzej czy pozniej to powstanie, jestem tego pewien...ale cos trzeba zmienic w calym tym procesie, przeciez to smiech na sali by budowa parunastu km torow kolejowych miala trwac prawie 10 lat....w takim czasie to sie buduje tunele przez Alpy albo pod dnem oceanu, a nie zwyczajna kolej podmiejska...

        • 10 1

  • PKM się wygłupia z tymi konkursami... (5)

    Przecież niby projekty mają a teraz chcą wszytsko zmieniać?!

    • 44 6

    • polska logika prowadzenia projektów

      • 2 1

    • od miesięcy pokazują wizualizacje przystanków, a teraz nagle konkurs (3)

      mondzioły

      • 4 0

      • why? (2)

        pkm to kolejna spolka miasta gdansk, ktora pomoze ukrywac rzeczywiste zadluzenie gdanska. twor podobny do gik'u. poziom wiedzy marny za to pr na najwyzszym poziomie, pomysly zmieniajace sie jak w kalejdoskopie.

        bedzie wesolo, przyszli wykonawcy, powodzenia zycze, uzbrojcie sie w prawnikow bo tak jak gik od wszystkiego myje raczki to pkm bedzie robil podobnie.

        • 4 1

        • PKM nie jest miejską spółką (1)

          • 0 0

          • racja

            spolka powolana przez wojewodztwo. ale suma sumarum niczego to nie zmienia.
            kryzys argentynski blisko

            • 0 0

  • ... (1)

    Proponuję, żeby zamiast kombinowania ze ścianami, zadbać o to, żeby pasażerowie nie musieli marznąć na zimnie czekając na spóźnioną kolejkę i żeby nie kapało im na głowę podczas deszczu. To już będzie bardzo dużo.

    • 79 3

    • Tak to się budowało przed wojną

      Teraz ma być nowocześnie

      • 14 1

  • Będą wyjątkowo obs...e przez gołębie (1)

    Ten kolor nie wybaczy.

    • 26 3

    • kiedyś z kolesiami wzięliśmy chleb i namoczyliśmy go w kroplach na przeczyszczenie i potem nakarmiliśmy nim gołębie, ale ubaw był jak ptaki rozwolnienie miały i s****y na wszystkich dookoła. Takiego pogromu to dawno nie widziałem.

      • 4 9

  • Jury powinno składać się z mieszkańców Trójmiasta (2)

    Każda osoba (pow. 18 lat) zameldowana w Trójmieście powinna mieć możliwość wyboru stacji. Głosowanie mogłoby się odbywać przez Internet i wcale nie musi być anonimowe. Od jakiegoś czasu jestem zarejestrowany na ePUAP. Tam może zarejestrować się każdy (swoją rejestrację trzeba potwierdzić - ja musiałem osobiście pofatygować się do urzędu, gdyż nie mam podpisu elektronicznego), więc wystarczyłoby dodać jedną funkcjonalność do tej platformy, a mianowicie głosowania. Wówczas osoby mieszkające w danym regionie mogłyby w prosty sposób decydować - w tym przypadku o wyglądzie przystanku. A jury powinno co najwyżej poddać pod głosowanie np. 15 ofert. Wtedy też można stworzyć 2-3 tury takiego głosowania. Co do kosztów - portal ePUAP już istnieje, więc nie wydaje mi się aby jakoś szczególnie skomplikowane czy drogie było dorzucenie tam jeszcze jednej funkcjonalności.

    • 28 11

    • jeszcze czego (1)

      70 procent mieszkańców Trójmiasta to wielbiciele tandety w stylu jarmarcznym, fani odpustowych przypinek i banerów reklamowych na płocie. Projektowanie i "design" zostawcie tym co mają jakieś poczucie estetyki.

      Stylistykę trzeba narzucać społeczeństwu, bo inaczej ładne rzeczy będziemy oglądać tylko na zdjęciach z zagranicy.

      • 21 2

      • A skąd są niby te dane ?

        Zresztą napisałem, że głosowanie dotyczyłoby pewnej puli. Jakieś tam jury poddaje pod głosowanie np. 15 projektów. Wiadomo jeden będzie lepszy, drugi gorszy. Jeden bardziej funkcjonalny, inny mniej - niemniej każdy nadający się do zastosowania. Natomiast uważam, że o wyborze jednego z tych projektów powinni decydować mieszkańcy.

        • 3 4

  • Plany,plany,wizualizacje... (9)

    Przecież to powstanie za jakieś 50-60 lat.Takie realia tego kraju.Od kilkudziesięciu lat ul.Wajdeloty we Wrzeszczu ma być deptakiem...

    • 35 14

    • .... (7)

      Przyjmuję każdy zakład, że ani za 50 ani za 60. Wchodzisz w to malkontencie??

      • 4 2

      • (6)

        Za 80,to tak :)
        Jak widze zarastajaca rozgrzebana Slowaka to az mi slabo:) Skoncza ja przy dobrych ukladach za 5 lat,na metropolke nie styknie kasy bo nasz lakomy prezydent wyzywi za nia swoje dwa pokolenia a ciulowate gdanszczanie dalej beda mu klaskac :)

        • 4 1

        • prezydent nie ma tu nic do rzeczy, bo to inwestycja województwa (5)

          Jak się nie znasz, to proszę nie pisz. Bo piszesz straszne głupoty.

          Inteligentnemu człowiekowi byłoby głupio pisać takie rzeczy.

          • 1 4

          • No fakt, masz rację (4)

            • 0 1

            • (3)

              Tee papuga :)

              Do Patryki takie info ze prez. ma tutaj duuzo do gadania,i powiem Ci wiecej...to Ty sie nie znasz na rzeczy :) Coz z tego ze inwestycja wojezodzka jak prezio bierze za to kase?:)Jesli wierzysz jeszcze w wiarygodnosc i dzialanie z prawem naszych wladz to jestes w wielkim bledzie i tej papudraczanej wiekszosci ktora wybiega tych pajacow :)

              • 1 0

              • observateur (2)

                Bierze nie bierze. Grunt, że się kręci i gospodarka się rozwija, A poza tym Aprez nous le deluge.

                • 0 1

              • (1)

                Nie 'Aprez' tylko 'Apres'...chciales sie popisac ale nie wyszlo :)
                poza tym ze chciales zablysnac nie wiem kompletnie czego dotyczy Twoja ,nazwijmy to,riposta :D

                • 0 0

              • Ano tego

                że liczy się zysk tu i teraz, a po nas choćby potop.

                • 0 0

    • Dokaldnie te konkursy i brednie o kolei metropolitarnej są po to bo z tego jest

      kasa do wyssania z budżetu. Debilne konkursy "festyny" i inne są po to bo kolesie maja pretekst do wypłaty. Kolej taka jest potrzebna ale nie prędzej niż za 50 lat ona powstanie. Firmy padają Słowackiego z wiaduktem oddane zostanie w całości za jakieś 5-8 lat przy dobrym wietrze

      • 2 4

  • Ciagle powtarzam........... (4)

    Gdanska kolej dojazdowej.

    za Osowa powinny byc jeszcze nowe stacje w Gdyni,
    ale nikt o polnocnej czesci nigdy nie pamieta
    wiec jaka ona metropoitarna.......

    • 42 10

    • Napisz jeszcze raz, tym razem w jakimś zrozumiałym języku np. polskim

      • 12 0

    • a metropolitalna (1)

      a to, że jej bieg w Gdyni będzie się kończyć na Głównej - to zasługa Szczurka. PKM miała dojeżdżać aż do Kosakowa, pod sam terminal. I co? Szczurek stwierdził, że nie chce.

      • 6 0

      • Ratman to buc. Od dłuższego czasu działa na szkodę Gdyni.

        Wymieńmy go w najbliższych wyborach. Już naprawdę pora.

        • 8 0

    • Uśmiechnij się! Jesteś w Gdyni!! :p

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane