- 1 Nocna komunikacja do poprawki (156 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (356 opinii)
- 3 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (51 opinii)
- 4 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (328 opinii)
- 5 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (69 opinii)
- 6 Pościg między autami na trzypasmówce (66 opinii)
Ściany na stacjach Kolei Metropolitalnej będą wyjątkowe
PKM we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" w Gdańsku prowadzi międzynarodowy konkurs artystyczny na grafikę ścian osłonowych wiat przystankowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wykonana w postaci perforacji artystyczna grafika wraz z iluminacją podkreślać będzie wyjątkowy charakter każdej stacji.
Konkurs ma charakter zamknięty i przeznaczony jest dla artystów, architektów i twórców multimedialnych, nominowanych przez jury konkursu, w skład którego wchodzą kuratorzy sztuki współpracujący z Galerią Zewnętrzną Miasta Gdańska.
Jurorzy nominowali do udziału w konkursie siedmiu artystów pochodzących z Polski (w tym dwóch z Pomorza), Niemiec, Włoch, Luksemburga i USA, którzy mają obecnie ponad trzy miesiące na przygotowanie projektów. Termin składania prac konkursowych mija 12 listopada 2012 r. Następnie jury przystąpi do oceny nadesłanych prac i wybierze spośród nich najlepsze.
Prace oceniane będą zarówno pod kątem wartości artystycznych i estetycznych, jak i poziomu szacunkowych kosztów wykonania dzieła (artyści wraz z projektem przedstawić mają również jego kosztorys, uwzględniający nadzór autorski).
- Bardzo zależy nam, aby przystanki PKM stworzyły nową jakość architektoniczną na Pomorzu - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Chcemy przy okazji takich inwestycji budować również społeczne zapotrzebowanie na estetyczne, nowocześnie zaprojektowane obiekty oraz kontakt ze sztuką w przestrzeni publicznej - dodaje.
Jakie są nagrody w konkursie? Przewidywane jest wręczenie jednej nagrody głównej - w wysokości 5 tys. euro - oraz dwóch wyróżnień - I wyróżnienie - 3 tys. euro, II wyróżnienie - 1,5 tys. euro. Regulamin konkursu daje jednak jurorom możliwość innego podziału nagród. Zwycięzca konkursu dodatkowo zyska możliwość realizacji swojego projektu w ramach największej inwestycji Województwa Pomorskiego.
To drugi międzynarodowy konkurs zorganizowany przez spółkę PKM. Latem 2011 r. wybierano przyszłą architekturę stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Konkurs wygrało gdańskie biuro projektowe BPBK, które zgarnęło grant finansowy na kwotę 40 tys. zł.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.
Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.
Miejsca
Opinie (97) 2 zablokowane
-
2012-08-02 12:22
Gdanska, nie Metropolitarna........ (4)
Regionalna, nie Pomorska.............
Kilka osob z Gdanska postanowilo zbudowac swoim mieszkancom nowa kolejke,
a Szczur nic w tym temacie nie robi.
Niby pierwszy odcinek mial byc juz wkrotce oddany wzdluz istniejacej trasy Gdynia - Osowa, a nic sie o tym nie mowi.....
Na Malym Kacku, na Karwinach powinny byc juz ukonczone perony i wezly....
NIE MA NIC !!!! Szczurek i reszta obudzcie sie, Dzialac !!!- 28 2
-
2012-08-02 18:58
Pomorska i Metropolitalna
Pomorska, bo finansowana przez wojewodę pomorskiego. Metropolitalna, bo poza głównym szlakiem (SKM2) będzie też umożliwiać jazdę do miejscowości przyległych - dzięki dobremu wpięciu w infrastrukturę PKP
- 0 0
-
2012-08-03 08:40
Odcinek Osowa Gdynia jest modernizowany
przez jego właściciela czyli PLK i będzie wcześniej zrobiony niż odcinek gdański.
Jeśli chodzi o przystanki to polecam zwrócić się do UM Gdynia.- 0 0
-
2012-08-03 09:30
Gdańsk - Kartuzy - Sierakowice - Lębork - Łeba (1)
Jeśli metropolitalna to prosimy władze PKP o wskrzeszenie zapomnianej i porzuconej linii 229, drogi kolejowej łączącej Łebę z Pruszczem Gdańskim przez malownicze kaszubskie rejony. Dzięki nowej linii kolei metropolitalnej pociągi będą mogły wjeżdzać bezpośrednio do stolicy województwa z pominięciem Pruszcza co znaczenie zwiększy jej atrakcyjność.
- 4 0
-
2012-08-03 13:43
jestem za
ale PKP nie lubi "zbędnej" infrastruktury. Przykład? Dawno temu był sobie tor Kwidzyn-Prabuty-Małdyty. Zamiast odbudować całość po wojnie - niedawno wycięto ostatnie rozjazdy. Dlaczego m. in. ten kawałek wspominam? Ponieważ UE naciska na PLK, aby przebudować tor między Malborkiem a Białystokiem na dwa tory, zelektryfikowane na całej długości i dla wysokich prędkości. Między Elblągiem a Pasłękiem jest jeden tor. Podobnie Korsze - Ełk (szansę na odbudowę obejścia fragmentu Sątopy - Kętrzyn pogrzebano ostatecznie w 2006 roku). A to i tak nie wszystkie grzechy PKP. Niedługo zostaną im chyba tylko linie magistralne.
- 2 0
-
2012-08-02 12:34
Wygląda mi to raczej na próby łatania sztuką nieszczęśliwej architektury. (1)
- 17 3
-
2012-08-02 13:11
Też mi się tak wydaje,
projekty przystanków są wyjątkowo brzydkie i przytłaczające; chyba ktoś to wreszcie zrozumiał stąd całe przedsięwzięcie. Proponuję zawczasu ogłosić analogiczny konkurs dla ECSu i Teatru Szekpirowskiego.
- 7 1
-
2012-08-02 12:39
i zdewastowane jak to w Polsce bywa
- 3 3
-
2012-08-02 12:53
Pan Michal Tusk jako ekspert od kolei powinnien dostac ta fuche
jw.
- 14 10
-
2012-08-02 12:58
Przerost formy nad treścią...
- 5 6
-
2012-08-02 13:00
Bajki z mchu i paproci
A konkretnie, to kulki z nosa
- 5 4
-
2012-08-02 13:05
Dlaczego stacja w szczerym polu pomiędzy Rębiechowem a Firogą została nazwana
BANINO ?
- 9 1
-
2012-08-02 13:07
To i tak nie powstanie
- 7 4
-
2012-08-02 13:18
:)
ja nie dozyje...
- 3 2
-
2012-08-02 13:36
a co to jest strzysza grzecznie pytam? (1)
stszysia?
- 3 4
-
2012-08-02 13:54
nazwa wrzeszczańskiej rzeczki Strzyża
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.