• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ściany na stacjach Kolei Metropolitalnej będą wyjątkowe

Maciej Naskręt
2 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Ściany m.in. stacji Gdańsk - Matarnia nie będą miały rudawych powierzchni. Ściany m.in. stacji Gdańsk - Matarnia nie będą miały rudawych powierzchni.

PKM we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" w Gdańsku prowadzi międzynarodowy konkurs artystyczny na grafikę ścian osłonowych wiat przystankowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wykonana w postaci perforacji artystyczna grafika wraz z iluminacją podkreślać będzie wyjątkowy charakter każdej stacji.



Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy.

Czy konkursy dla artystów gwarantują wybór najlepszych form?

Trwa międzynarodowy konkurs Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" na grafikę ścian osłonowych wiat przystankowych przyszłych stacji Kolei Metropolitalnej, które mają powstać między Wrzeszczem, a Osową.

Konkurs ma charakter zamknięty i przeznaczony jest dla artystów, architektów i twórców multimedialnych, nominowanych przez jury konkursu, w skład którego wchodzą kuratorzy sztuki współpracujący z Galerią Zewnętrzną Miasta Gdańska.

Jurorzy nominowali do udziału w konkursie siedmiu artystów pochodzących z Polski (w tym dwóch z Pomorza), Niemiec, Włoch, Luksemburga i USA, którzy mają obecnie ponad trzy miesiące na przygotowanie projektów. Termin składania prac konkursowych mija 12 listopada 2012 r. Następnie jury przystąpi do oceny nadesłanych prac i wybierze spośród nich najlepsze.

Prace oceniane będą zarówno pod kątem wartości artystycznych i estetycznych, jak i poziomu szacunkowych kosztów wykonania dzieła (artyści wraz z projektem przedstawić mają również jego kosztorys, uwzględniający nadzór autorski).

- Bardzo zależy nam, aby przystanki PKM stworzyły nową jakość architektoniczną na Pomorzu - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Chcemy przy okazji takich inwestycji budować również społeczne zapotrzebowanie na estetyczne, nowocześnie zaprojektowane obiekty oraz kontakt ze sztuką w przestrzeni publicznej - dodaje.

Jakie są nagrody w konkursie? Przewidywane jest wręczenie jednej nagrody głównej - w wysokości 5 tys. euro - oraz dwóch wyróżnień - I wyróżnienie - 3 tys. euro, II wyróżnienie - 1,5 tys. euro. Regulamin konkursu daje jednak jurorom możliwość innego podziału nagród. Zwycięzca konkursu dodatkowo zyska możliwość realizacji swojego projektu w ramach największej inwestycji Województwa Pomorskiego.

To drugi międzynarodowy konkurs zorganizowany przez spółkę PKM. Latem 2011 r. wybierano przyszłą architekturę stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Konkurs wygrało gdańskie biuro projektowe BPBK, które zgarnęło grant finansowy na kwotę 40 tys. zł.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • proponuję

    zacząć w końcu budować

    • 4 0

  • Weźcie najpierw zbudujcie tą kolej, a później martwcie się o takie (3)

    pierdoły jak ściany, albo nazwy stacji. Do tej pory tylko makietki mamy, a kolei i za 5 lat nie będzie.

    • 9 0

    • Binho (2)

      Kolei nie będzie, bo chodzi o to by wszyscy wszędzie jeździli samochodami. To generuje zysk i rozwój, a nie transport publiczny. Prawo popytu i podaży.

      • 0 3

      • zysk i rozwój? (1)

        ceny paliw naftowych są bandyckie. Osoba poruszająca się sampochodem po Gdańsku wyda na paliwo około 400 złotych miesięcznie (chodzi o około 10-kilometrowe dojazdy 6 razy w tygodniu). Do tego ubezpieczenia, przeglądy, inne materialy eksploatacyjne (opony, zawieszenie - nie śmiać się, pada często na gdańskich ulicach). Powiedz to osobie zarabiającej 1500 netto (i nie wyjeżdżaj mi tu z tekstem o nauce i kwalifikacjach, gdy podwójny inżynier musi pracować za 1200 złotych). A teraz koszty transportu, które zawyżają ceny towarów i zmniejszają popyt na te towary (prawo popytu i podazy)

        • 1 0

        • A co mnie obchodzą ceny paliw?

          Zarabiam dużo, to mnie stać. Jestem biznesmenem, a nie inżynierem. Jeżdżę samochodem i gardzę transportem publicznym oraz rowerami, gdyż są lewackie i powodują bezpłodność oraz impotencję.

          • 0 2

  • Ten konkurs/pomysł to czysta Fanaberia !

    Projekt i kolor musi byc jednolity i prosty (klasa).
    Malujcie na zaspie, nowym porcie, itp... ale NIE nowo powstającą architekturę!

    • 2 0

  • o większej bzdurze dawno nie czytałem

    nowa trasa... koń by się uśmiał....aż by zdechł.

    • 5 0

  • BPBK (1)

    ... i wszystko jasne. Jest to instytucja istniejąca od 1951 roku. Ludzie tam pracujący - średnia wieku 60+, więc o jakiej estetyce mówimy? Wystarczy zobaczyć inne ich "dzieła": Węzeł Wzgórze, niedoszła kładka na Ołowiankę, linia tramwajowa na Chełm. Ich styl to beton, beton, kostka bauma (do wyboru różowy i szary kolorek) i toporna mała architektura. Nic dziwnego, że traz artystów wyciągają, żeby przykryli choć trochę ten estetyczny koszmar.

    • 8 0

    • kl

      Ale czy Polakom nie wystarczy beton?

      • 0 0

  • chociaż 1 przystanek...

    wiadukty po starel kolei służyły wiele lat kilku pokoleniom wspinaczy do treningów na "świerzym powietrzu", byłoby miło aby ktoś to upamiętnił (nie śmiem marzyć o ściance...) projektując któryś z przystanków, strata tych murków to strata niepowetowana bo nie ma niczego co zastąpiłoby wspinanie na nich...

    • 3 3

  • przestańcie wreszcie zajmować się głupotami i zacznijcie budować tę linję!!!!! (1)

    • 2 0

    • linię, nie linję!!!

      Linji to nie zbudują

      • 0 0

  • Najlepszesze interesy robi się na wielkich słomianych inwestycjach !

    ...5 tys. + 3 tys.+ 1,5 tys. euro. + 40 tys. zł. + 2 terenowe samochody, a jeszcze nawet jednego podkładu nie położyli !

    • 4 0

  • " Wykonana w postaci perforacji artystyczna grafika wraz z iluminacją podkreślać będzie wyjątkowy charakter każdej stacji."

    Te osłony będą dziurawe? To może lepiej w ogóle z nich zrezygnować? Będzie taniej przynajmniej.

    • 4 0

  • Wiaty

    Mam tylko nadzieje że na peronach będą wiaty pod którymi będzie można doczekać na przyjazd pociągu suchym.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane