• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ściany na stacjach Kolei Metropolitalnej będą wyjątkowe

Maciej Naskręt
2 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Ściany m.in. stacji Gdańsk - Matarnia nie będą miały rudawych powierzchni. Ściany m.in. stacji Gdańsk - Matarnia nie będą miały rudawych powierzchni.

PKM we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" w Gdańsku prowadzi międzynarodowy konkurs artystyczny na grafikę ścian osłonowych wiat przystankowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wykonana w postaci perforacji artystyczna grafika wraz z iluminacją podkreślać będzie wyjątkowy charakter każdej stacji.



Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy.

Czy konkursy dla artystów gwarantują wybór najlepszych form?

Trwa międzynarodowy konkurs Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" na grafikę ścian osłonowych wiat przystankowych przyszłych stacji Kolei Metropolitalnej, które mają powstać między Wrzeszczem, a Osową.

Konkurs ma charakter zamknięty i przeznaczony jest dla artystów, architektów i twórców multimedialnych, nominowanych przez jury konkursu, w skład którego wchodzą kuratorzy sztuki współpracujący z Galerią Zewnętrzną Miasta Gdańska.

Jurorzy nominowali do udziału w konkursie siedmiu artystów pochodzących z Polski (w tym dwóch z Pomorza), Niemiec, Włoch, Luksemburga i USA, którzy mają obecnie ponad trzy miesiące na przygotowanie projektów. Termin składania prac konkursowych mija 12 listopada 2012 r. Następnie jury przystąpi do oceny nadesłanych prac i wybierze spośród nich najlepsze.

Prace oceniane będą zarówno pod kątem wartości artystycznych i estetycznych, jak i poziomu szacunkowych kosztów wykonania dzieła (artyści wraz z projektem przedstawić mają również jego kosztorys, uwzględniający nadzór autorski).

- Bardzo zależy nam, aby przystanki PKM stworzyły nową jakość architektoniczną na Pomorzu - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Chcemy przy okazji takich inwestycji budować również społeczne zapotrzebowanie na estetyczne, nowocześnie zaprojektowane obiekty oraz kontakt ze sztuką w przestrzeni publicznej - dodaje.

Jakie są nagrody w konkursie? Przewidywane jest wręczenie jednej nagrody głównej - w wysokości 5 tys. euro - oraz dwóch wyróżnień - I wyróżnienie - 3 tys. euro, II wyróżnienie - 1,5 tys. euro. Regulamin konkursu daje jednak jurorom możliwość innego podziału nagród. Zwycięzca konkursu dodatkowo zyska możliwość realizacji swojego projektu w ramach największej inwestycji Województwa Pomorskiego.

To drugi międzynarodowy konkurs zorganizowany przez spółkę PKM. Latem 2011 r. wybierano przyszłą architekturę stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Konkurs wygrało gdańskie biuro projektowe BPBK, które zgarnęło grant finansowy na kwotę 40 tys. zł.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • pkm gdańsk wrzeszcz

    jak będzie wygladała stodoła zwana dworcem GDAŃSK WRZESZCZ. chyba pozostanie jako relikt i skansen komuny.

    • 0 0

  • a nie prościej i taniej byłoby puścić tramwaj od pomorskiej, wzdłuż spacerowej do Osowej? (10)

    • 7 13

    • Bardzo dobry pomysl!! Tramwaj powinien byc pociagniety do Chwaszczyna (7)

      choć by przygotowany trakt, każdy urbanista na świecie by się z tym zgodził ale nie w polakowie , bo w polakowie ma być robione na dzień dzisiejszy a później plącz, ze obwodnica zakorkowana bo tylko 2 pasy , a po co niby było więcej jak w latach 80-tych mało kto tam jeździł, ot takie debilne "myślenie" polaków żałosne

      • 4 1

      • obwodnica nie jest zakorkowana przez "tylko dwa pasy" (6)

        jest zakorkowana przez mizerne zjazdy z niej (w tym także - a może przede wszystkim - zjazd końcowy w Gdyni). Miarą wielkości korka nie jest jego długość, a ilość samochodów w nim.

        • 1 1

        • Głupoty piszesz (2)

          ................

          • 2 2

          • sam piszesz głupoty

            skrzyżowania są miejscem, który ogranicza ruch pojazdów. Nie ma znaczenia, czy są one kolizyjne, czy bezkolizyjne - nawet pełna "koniczyna" może ładnie zablokować ruch.

            • 0 0

          • wracaj gadać głupoty na ssc

            stanie 15 minut na końcowym węźle to nic dziwnego i zdarza się czesto.

            • 0 1

        • racja - dodatkowe pasy to zagęszczanie korka (1)

          w Oliwie pełno jest świateł (bo każda uliczka musi mieć niezależny wjazd), a najlepsza dodatkowa ulica odciążająca (Wita Stwosza) nie jest połączona ze zjazdówką tylko kończy się placykiem i parkingiem. Wymyślił to jakiś kretynek - projektant.

          • 2 0

          • wtedy były problemy z własnością terenu

            oraz dawną pętlą tramwajową (a właściwie - torami odstawczymi)

            • 0 0

        • Obwodnica

          powinna mieć 8 pasów w każdą stronę. Wtedy nie byłoby korków

          • 0 1

    • (1)

      Dobrze się czujesz, tramwaj na wieś?

      • 2 4

      • racja, durny pomysł...przepraszam

        • 6 0

  • Gdanska, nie Metropolitarna........ (4)

    Regionalna, nie Pomorska.............
    Kilka osob z Gdanska postanowilo zbudowac swoim mieszkancom nowa kolejke,
    a Szczur nic w tym temacie nie robi.
    Niby pierwszy odcinek mial byc juz wkrotce oddany wzdluz istniejacej trasy Gdynia - Osowa, a nic sie o tym nie mowi.....
    Na Malym Kacku, na Karwinach powinny byc juz ukonczone perony i wezly....
    NIE MA NIC !!!! Szczurek i reszta obudzcie sie, Dzialac !!!

    • 28 2

    • Gdańsk - Kartuzy - Sierakowice - Lębork - Łeba (1)

      Jeśli metropolitalna to prosimy władze PKP o wskrzeszenie zapomnianej i porzuconej linii 229, drogi kolejowej łączącej Łebę z Pruszczem Gdańskim przez malownicze kaszubskie rejony. Dzięki nowej linii kolei metropolitalnej pociągi będą mogły wjeżdzać bezpośrednio do stolicy województwa z pominięciem Pruszcza co znaczenie zwiększy jej atrakcyjność.

      • 4 0

      • jestem za

        ale PKP nie lubi "zbędnej" infrastruktury. Przykład? Dawno temu był sobie tor Kwidzyn-Prabuty-Małdyty. Zamiast odbudować całość po wojnie - niedawno wycięto ostatnie rozjazdy. Dlaczego m. in. ten kawałek wspominam? Ponieważ UE naciska na PLK, aby przebudować tor między Malborkiem a Białystokiem na dwa tory, zelektryfikowane na całej długości i dla wysokich prędkości. Między Elblągiem a Pasłękiem jest jeden tor. Podobnie Korsze - Ełk (szansę na odbudowę obejścia fragmentu Sątopy - Kętrzyn pogrzebano ostatecznie w 2006 roku). A to i tak nie wszystkie grzechy PKP. Niedługo zostaną im chyba tylko linie magistralne.

        • 2 0

    • Odcinek Osowa Gdynia jest modernizowany

      przez jego właściciela czyli PLK i będzie wcześniej zrobiony niż odcinek gdański.
      Jeśli chodzi o przystanki to polecam zwrócić się do UM Gdynia.

      • 0 0

    • Pomorska i Metropolitalna

      Pomorska, bo finansowana przez wojewodę pomorskiego. Metropolitalna, bo poza głównym szlakiem (SKM2) będzie też umożliwiać jazdę do miejscowości przyległych - dzięki dobremu wpięciu w infrastrukturę PKP

      • 0 0

  • tutaj konkursy i picowanie, a główna "kolejka" to syfkiłamogiła

    wstyd dla całej Polski przed zagranicznymi turystami. o wstydzie dla Trójmiasta nie wspomnę, bo to oczywiste.

    • 1 0

  • ehh lepiej by metro zrobili z Gdańska do Gdyni

    • 1 0

  • kolej

    Wiadukt przy Zaroślaku.Nowa sieć trakcyjna przebiega tuż pod wiaduktem, niewielkim wysiłkiem można dotknąć kawałkiem drutu przewodów pod napięciem.Osłona na balustradzie pozostała na starym miejscu.Do kogo należy obowiązek zabezpieczenia tego miejsca?

    • 2 0

  • Wiaty

    Mam tylko nadzieje że na peronach będą wiaty pod którymi będzie można doczekać na przyjazd pociągu suchym.

    • 3 0

  • PKM się wygłupia z tymi konkursami... (5)

    Przecież niby projekty mają a teraz chcą wszytsko zmieniać?!

    • 44 6

    • od miesięcy pokazują wizualizacje przystanków, a teraz nagle konkurs (3)

      mondzioły

      • 4 0

      • why? (2)

        pkm to kolejna spolka miasta gdansk, ktora pomoze ukrywac rzeczywiste zadluzenie gdanska. twor podobny do gik'u. poziom wiedzy marny za to pr na najwyzszym poziomie, pomysly zmieniajace sie jak w kalejdoskopie.

        bedzie wesolo, przyszli wykonawcy, powodzenia zycze, uzbrojcie sie w prawnikow bo tak jak gik od wszystkiego myje raczki to pkm bedzie robil podobnie.

        • 4 1

        • PKM nie jest miejską spółką (1)

          • 0 0

          • racja

            spolka powolana przez wojewodztwo. ale suma sumarum niczego to nie zmienia.
            kryzys argentynski blisko

            • 0 0

    • polska logika prowadzenia projektów

      • 2 1

  • Ciagle powtarzam........... (4)

    Gdanska kolej dojazdowej.

    za Osowa powinny byc jeszcze nowe stacje w Gdyni,
    ale nikt o polnocnej czesci nigdy nie pamieta
    wiec jaka ona metropoitarna.......

    • 42 10

    • Uśmiechnij się! Jesteś w Gdyni!! :p

      • 3 0

    • a metropolitalna (1)

      a to, że jej bieg w Gdyni będzie się kończyć na Głównej - to zasługa Szczurka. PKM miała dojeżdżać aż do Kosakowa, pod sam terminal. I co? Szczurek stwierdził, że nie chce.

      • 6 0

      • Ratman to buc. Od dłuższego czasu działa na szkodę Gdyni.

        Wymieńmy go w najbliższych wyborach. Już naprawdę pora.

        • 8 0

    • Napisz jeszcze raz, tym razem w jakimś zrozumiałym języku np. polskim

      • 12 0

  • " Wykonana w postaci perforacji artystyczna grafika wraz z iluminacją podkreślać będzie wyjątkowy charakter każdej stacji."

    Te osłony będą dziurawe? To może lepiej w ogóle z nich zrezygnować? Będzie taniej przynajmniej.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane