• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siedlce i Nowy Port chcą lepszego połączenia tramwajowego

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień. Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień.

Radni osiedla Nowy Port i Siedlce proszą o zwiększenie częstotliwości linii 10 lub uruchomienia nowego połączenia miedzy dzielnicami. Urzędnicy odpowiedzialni za komunikację uważają, że zmiana jest niepotrzebna, bo mało kto by z niej korzystał.



W jaki sposób należy poprawić skomunikowanie Siedlec?

Radni Nowego Portu i Siedlec w swoim wspólnym piśmie skierowanym do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku apelują o zwiększenie częstotliwości kursowania linii 10 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Hucisko - Siedlce) oraz przywrócenie jej funkcjonowania w pełnym zakresie, tj. przez cały dzień, a nie jak dotychczas wyłącznie od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu komunikacyjnego.

- Obecnie linia 10 wykonuje 23 kursy dziennie - zdecydowanie zbyt mało w stosunku do realnego zapotrzebowania. Łączy ona dwie istotne dzielnice na komunikacyjnej mapie miasta. Z jednej strony Siedlce, dobrze skomunikowana dzielnica, stanowiące swoiste "obrzeża" kluczowego dla właściwego funkcjonowania sieci komunikacyjnej, a jednocześnie słabo skomunikowanego Śródmieścia. Z drugiej, Nowy Port, jedna z kilku rewitalizowanych dzielnic miasta, stająca się powoli lokalnym centrum kulturalnym Gdańska, a jednocześnie odizolowana od pozostałych obszarów miasta i słabo skomunikowana - argumentują radni w piśmie przesłanym do ZTM-u.

Z tymi argumentami nie zgadzają się urzędnicy. - Zmniejszenie częstotliwości kursowania linii 10 dokonano już w 1999 roku, kiedy to większość jej kursów zastąpiono nową wówczas linią 11 relacji Siedlce-Abrahama. Już wtedy malało napełnienie w pojazdach "dziesiątki" na rzecz "dwunastki", co wynikało z większej potrzeby kursowania mieszkańców Siedlec w kierunku Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Opery i Wrzeszcza. Linia 11 odciążyła wówczas linię 12 - przypomina Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Ponadto ZTM w 2009 roku dokonał pomiarów ruchu na popyt w tramwajach między Siedlcami a Nowym Portem. Wynika z nich, że w ciągu całego dnia liczba wykonywanych podróży przez gdańszczan w tej relacji wynosi mniej niż 1 procent. Jeszcze bardziej szczegółowe badania w 2012 r. przeprowadzone w formie wywiadu bezpośredniego na przystankach: Siedlce, Ciasna i Zakopiańska oraz Wyzwolenia, PGE Arena, Swoja i Załogowa wykazało brak potrzeby zmiany rozkładów jazdy.

- Prawie 65 proc. pasażerów w tej relacji to dojazdy na trasie dom - praca, zaś 12 proc. dom - szkoła. W godzinach pozaszczytowych zapotrzebowanie na tę relację oscyluje wokół 0 proc. Liczby te jednoznacznie pokazują, że potrzeba bezpośredniej relacji Nowy Port - Siedlce występuje jedynie w godzinach szczytu przewozowego - dodaje Zomkowski i ponadto zwraca uwagę, że takie połączenie bardziej niż Siedlcom potrzebne jest tzw. dzielnicom południowym - Badania wskazują wręcz, że należałoby nawet zawiesić funkcjonowanie linii 10 i skierować tramwaje na trasę Nowy Port - Łostowice.

Radni sugerują jednak inny możliwy wariant zmian w konfiguracji linii tramwajowych: - W zamian za ograniczenie linii nr 10, zaoferowano linię 14 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Urząd Miejski - dop. red.). Powyższa linia jest niefunkcjonalna, jako że zasadniczo nie służy ani mieszkańcom Nowego Portu (ograniczając możliwość dotarcia do dalej położonych dzielnic - Piecek-Migowa, Suchanina, Jasienia itd.), ani Siedlec (które całkowicie pomija). Proponujemy zatem likwidację linii nr 14, dublującej w znacznym zakresie trasę linii 10 i przeniesienie jej taboru do obsługi zmodyfikowanej linii 10.

Na taką zmianę również nie zgadza się Zarząd Transportu Miejskiego, który zwraca uwagę, że linia 14 jest krótsza niż 10, więc skutkowałoby mniejszą częstotliwością między Śródmieściem a Nowym Portem. W efekcie pasażerowie mieliby problem, by w ogóle wejść do pojazdów, nie mówiąc już o wygodnej podróży.

Nadzieją dla mieszkańców Siedlec i być może Nowego Portu będą zmiany towarzyszące budowie trasy tramwajowej na osiedle Morena, która będzie przedłużeniem istniejącej trasy z siedleckiej pętli. - Uruchomienie tramwaju na Piecki-Migowo, uruchomienie kolei metropolitalnej i przystanku SKM Gdańsk Śródmieście z pewnością zmieni relacje podróżowania. Jeszcze niejednokrotnie nasz układ komunikacyjny (w tym komunikacja tramwajowa) przejdzie metamorfozę. Musimy się więc nastawić na częste zmiany - kończy zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • Dodatkowa linia Siedlce-Stogi

    i zostawić 10 w soboty i niedziele.

    • 8 0

  • to chyba żart (3)

    mają bezpośrednie połączenie i jeszcze im źle. Ja mieszkam w Oliwie , a pracuję na Marynarki Polskiej. żeby tam dojechać korzystam z 4 tramwajów bo zabrali z Oliwy 5, a czwórka ma tak zmieniony rozkład że nijak mi nie pasuje. Koleżanka z Żukowa jest szybciej w pracy niż ja z Oliwy. SZOK!

    • 20 3

    • w energa mają zwalniac wiec problem sie rozwiąże (2)

      niebawem

      • 4 3

      • (1)

        och jacy ludzie teraz mili, sama słodycz, pozdrawiam

        ps

        są tam też inne firmy

        • 2 0

        • od razu wiadomo, ze pracujesz w enerdze ;)

          • 0 1

  • Tallin

    Bezpłatną komunikację wprowadziła lewicowa władza przed wyborami. Tyko ciekawe na jak długo starczą pieniądze na pełną dotację ? Już widzę tą bezpłatną komunikację za pewien czas. Poza tym raptem po kilka linii tramwajowych i trolejbusowych i trochę autobusowych.

    • 7 2

  • Świetne żarty

    Nie wiem jakie badania przeprowadza ZTM ale to jakis zart! Opowiesci o ułatwieniu dojazdu???Codziennie jezdże 5 na Uniwersytet Gdański. Od ub. r przybylo tam pare tysiecy studentów- nowe gmachy itd.A tramwaj 5 ciągle do Abrahama. A wsiadanie do innego tramwaju na tej trasie graniczy z cudem- taki tlok. Więc gdzie te ulatwienia i ww. badania, w jakich godzinach one sa robione bo na pewno nie 7-8.00 rano i 16.-17.00 po poludniu!!

    • 17 2

  • a Przymorze

    a na Zaspe jezdzi tylko linia nr 2, bo 8 tez zadko i urzędnicy tez uwazaja ze wystarczy, moze niech pojezdza w godzinach od 13-17 jak jest ciasno

    • 6 4

  • wiecej tramwaji nr 7 i w weekendy tez !!

    • 6 5

  • 7 zamiast 10

    ja już wiele razy jeździłem 10 o różnych godzinach i zawsze była mniej zapełniona niż dzisiejsza solówkowa 4. Podczas remontu jak 7 całodziennie jeździła 7 na Chełm i ona zawsze była napełniona, więc to ona powinna jeździć całodziennie a nie 10

    • 3 5

  • to wszystko pikus ,mam pytanko kiedy pojawia sie ponownie ksiazki w tramwajach??

    • 6 1

  • Sugestia (3)

    W ogóle przydałaby się w ZTM rewolucja. Dlaczego z kierunku Nowy Port/Brzeźno nie jeździ żaden tramwaj przez Mickiewicza w kierunku Przymorza/Zaspy? Dlaczego nie ma w Gdańsku żadnej lini okrężnej? Np. Dworzec Gł. - Oliwa - Jelitkowo - Przymorze - Dworzec Gł. albo Dworzec Gł.- Jana z Kolna - Nowy Port - Brzeźno - Dworzec? Dlaczego nie planuje się nowych lini tramwajowych zagęszczających już istniejące Np. wzdłuż planowanej drogi Zielonej, Nowej Wałowej, Starej Kościuszki, Obrońców Wybrzeża, Jana Pawła itd; a preferuje się drogie linie na wzgórza rozbijające jeszcze bardziej przestrzennie miasto? (Morena jest akurat potrzebna). Dlaczego dojechanie z Zaspy, Brzeźna, Nowego Portu, Letnicy do Sopotu lub na Stogi komunikacją miejską jest praktycznie awykonalne? Dlaczego tunelem pod Martwą Wisłą nie poprowadzona zostanie żadna linia autobusowa/tramwajowa? Dlaczego nie myśli się o odtworzeniu lini tramwajowych na Orunię, Dolne Miasto, Sopot i choć jedną na Głównym/Starym mieście? Moja propozycja na dziś: NOWA LINIA od PGE ARENY przez DROGĘ ZIELONĄ do ERGO ARENY i dalej do SOPOTU!

    • 8 5

    • 4 (1)

      "Dlaczego z kierunku Nowy Port/Brzeźno nie jeździ żaden tramwaj przez Mickiewicza w kierunku Przymorza/Zaspy?"
      Czwórka jeździ.

      • 3 2

      • Ale przez Brzeźno 4 nie jeździ

        No tak, Bardzo to pomocne dla kogoś kto mieszka w Brzeźnie, a chce się dostać na Przymorze/Zaspę. Musi jechać do Nowego Portu, a później na okrętkę przez Marynarki Polskiej, brawo. Z buta szybciej by było.

        • 2 0

    • Jak dasz drobne to będzie :)

      • 1 1

  • narazie to zmieńcie idiotyzm pt. Siedlce na Siedlcach

    aż się prosi napisac na wiacie oprawdziwy adres czyli Siedlce ul. Szara

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane