• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siedlce i Nowy Port chcą lepszego połączenia tramwajowego

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień. Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień.

Radni osiedla Nowy Port i Siedlce proszą o zwiększenie częstotliwości linii 10 lub uruchomienia nowego połączenia miedzy dzielnicami. Urzędnicy odpowiedzialni za komunikację uważają, że zmiana jest niepotrzebna, bo mało kto by z niej korzystał.



W jaki sposób należy poprawić skomunikowanie Siedlec?

Radni Nowego Portu i Siedlec w swoim wspólnym piśmie skierowanym do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku apelują o zwiększenie częstotliwości kursowania linii 10 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Hucisko - Siedlce) oraz przywrócenie jej funkcjonowania w pełnym zakresie, tj. przez cały dzień, a nie jak dotychczas wyłącznie od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu komunikacyjnego.

- Obecnie linia 10 wykonuje 23 kursy dziennie - zdecydowanie zbyt mało w stosunku do realnego zapotrzebowania. Łączy ona dwie istotne dzielnice na komunikacyjnej mapie miasta. Z jednej strony Siedlce, dobrze skomunikowana dzielnica, stanowiące swoiste "obrzeża" kluczowego dla właściwego funkcjonowania sieci komunikacyjnej, a jednocześnie słabo skomunikowanego Śródmieścia. Z drugiej, Nowy Port, jedna z kilku rewitalizowanych dzielnic miasta, stająca się powoli lokalnym centrum kulturalnym Gdańska, a jednocześnie odizolowana od pozostałych obszarów miasta i słabo skomunikowana - argumentują radni w piśmie przesłanym do ZTM-u.

Z tymi argumentami nie zgadzają się urzędnicy. - Zmniejszenie częstotliwości kursowania linii 10 dokonano już w 1999 roku, kiedy to większość jej kursów zastąpiono nową wówczas linią 11 relacji Siedlce-Abrahama. Już wtedy malało napełnienie w pojazdach "dziesiątki" na rzecz "dwunastki", co wynikało z większej potrzeby kursowania mieszkańców Siedlec w kierunku Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Opery i Wrzeszcza. Linia 11 odciążyła wówczas linię 12 - przypomina Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Ponadto ZTM w 2009 roku dokonał pomiarów ruchu na popyt w tramwajach między Siedlcami a Nowym Portem. Wynika z nich, że w ciągu całego dnia liczba wykonywanych podróży przez gdańszczan w tej relacji wynosi mniej niż 1 procent. Jeszcze bardziej szczegółowe badania w 2012 r. przeprowadzone w formie wywiadu bezpośredniego na przystankach: Siedlce, Ciasna i Zakopiańska oraz Wyzwolenia, PGE Arena, Swoja i Załogowa wykazało brak potrzeby zmiany rozkładów jazdy.

- Prawie 65 proc. pasażerów w tej relacji to dojazdy na trasie dom - praca, zaś 12 proc. dom - szkoła. W godzinach pozaszczytowych zapotrzebowanie na tę relację oscyluje wokół 0 proc. Liczby te jednoznacznie pokazują, że potrzeba bezpośredniej relacji Nowy Port - Siedlce występuje jedynie w godzinach szczytu przewozowego - dodaje Zomkowski i ponadto zwraca uwagę, że takie połączenie bardziej niż Siedlcom potrzebne jest tzw. dzielnicom południowym - Badania wskazują wręcz, że należałoby nawet zawiesić funkcjonowanie linii 10 i skierować tramwaje na trasę Nowy Port - Łostowice.

Radni sugerują jednak inny możliwy wariant zmian w konfiguracji linii tramwajowych: - W zamian za ograniczenie linii nr 10, zaoferowano linię 14 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Urząd Miejski - dop. red.). Powyższa linia jest niefunkcjonalna, jako że zasadniczo nie służy ani mieszkańcom Nowego Portu (ograniczając możliwość dotarcia do dalej położonych dzielnic - Piecek-Migowa, Suchanina, Jasienia itd.), ani Siedlec (które całkowicie pomija). Proponujemy zatem likwidację linii nr 14, dublującej w znacznym zakresie trasę linii 10 i przeniesienie jej taboru do obsługi zmodyfikowanej linii 10.

Na taką zmianę również nie zgadza się Zarząd Transportu Miejskiego, który zwraca uwagę, że linia 14 jest krótsza niż 10, więc skutkowałoby mniejszą częstotliwością między Śródmieściem a Nowym Portem. W efekcie pasażerowie mieliby problem, by w ogóle wejść do pojazdów, nie mówiąc już o wygodnej podróży.

Nadzieją dla mieszkańców Siedlec i być może Nowego Portu będą zmiany towarzyszące budowie trasy tramwajowej na osiedle Morena, która będzie przedłużeniem istniejącej trasy z siedleckiej pętli. - Uruchomienie tramwaju na Piecki-Migowo, uruchomienie kolei metropolitalnej i przystanku SKM Gdańsk Śródmieście z pewnością zmieni relacje podróżowania. Jeszcze niejednokrotnie nasz układ komunikacyjny (w tym komunikacja tramwajowa) przejdzie metamorfozę. Musimy się więc nastawić na częste zmiany - kończy zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • Nie ma kasy, samorząd jest zadłużony na setki milionów zł

    • 5 1

  • (1)

    Mieszkańcy to tylko wiecznie narzekający i niezadowoleni malkontenci. Jak macie za mało tramwajów to przesiądzcie się na rowery. Zdrowiej. Zbudowanie nowych scieżek rowerowych spowoduje prawidłowe uporządkowanie komunikacji zbiorowej w mieście.

    • 6 19

    • przesiądź się

      w ciąży na rower cwaniaczku

      • 2 2

  • Proponuję jeden tramwaj z Jelitkowa do Nowego Portu. Teraz trzeba sie przesiadać albo na pętli na Zaspie (4) albo na węźle Kliniczna (wszystkie inne numery). W obydwu przypadkach czeka się wieki aż coś łaskawie przyjedzie.......

    • 12 0

  • Trzeba spłacac stadion

    więc co tu się rozgadywac o nowych tramwajach

    • 17 1

  • a poco na wiochy mają jeździć tramwaje

    Stogi czy nowy port zupełnie bez sensu jest to połączone z gdańskiem. Ludzie z tych wsi powinni bryczkami jeździć lub pieszo łazić. Tramwaje popisane w środku, podrapane dzięki tym ludziom z nowego portu i stogów. Non stop widzę napisy Lechia Stogi lub Lechia Nowy port.

    • 7 30

  • (2)

    Jak na Stogach przestaniecie rzucać kamieniami w tramwaje to może coś się zmieni, na razie to tam jest trzeci świat...

    • 20 7

    • (1)

      gratuluje wypowiedzi widac ze na Stogach nie bylo sie ze 100 lat ;)

      • 2 1

      • Niestety muszę powyższe potwierdzić. Co chwila tramwaj jadący na plażeę traci szybę od rzucanych kamieni na odcinku Pasanil-plaża

        • 3 4

  • Ja bym skorzystał z 10.

    • 4 0

  • Konieczne zmiany w komunikacji do GD Osowy

    Należałoby wprowadzić więcej połączeń linii 171 w godzinach szczytu.

    • 4 3

  • Tramwaje

    Brak komunikacji w soboty i niedziele do Wrzeszcza , świadczy o złej organizacji Miasta i ZTM-u. Jak również traktowania ludzi mieszkających w Letnicy. Dochodzi do tego likwidacja w chwili obecnej przystanku, czy ktoś pomyślał o ludziach i dzieciach. Zwiększenie częstotliwości 10 to żadna łaska. Jedyna Dzielnica na której tramwaj kursuje co 20 minut. Wstyd. Stadion wybudowali, a turyści nie mogą dojechać.

    • 13 3

  • a kiedy wrócą składy 3 wagonowe?? (2)

    bo na liniach 3 i 8 jest czasem straszny tłok

    • 19 2

    • zapomnij

      • 4 2

    • ZKM zamiast naprawiać tramwaje to je pozłomował więc 3 wagonowe składy są nierealne.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane