• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siedlce i Nowy Port chcą lepszego połączenia tramwajowego

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień. Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień.

Radni osiedla Nowy Port i Siedlce proszą o zwiększenie częstotliwości linii 10 lub uruchomienia nowego połączenia miedzy dzielnicami. Urzędnicy odpowiedzialni za komunikację uważają, że zmiana jest niepotrzebna, bo mało kto by z niej korzystał.



W jaki sposób należy poprawić skomunikowanie Siedlec?

Radni Nowego Portu i Siedlec w swoim wspólnym piśmie skierowanym do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku apelują o zwiększenie częstotliwości kursowania linii 10 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Hucisko - Siedlce) oraz przywrócenie jej funkcjonowania w pełnym zakresie, tj. przez cały dzień, a nie jak dotychczas wyłącznie od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu komunikacyjnego.

- Obecnie linia 10 wykonuje 23 kursy dziennie - zdecydowanie zbyt mało w stosunku do realnego zapotrzebowania. Łączy ona dwie istotne dzielnice na komunikacyjnej mapie miasta. Z jednej strony Siedlce, dobrze skomunikowana dzielnica, stanowiące swoiste "obrzeża" kluczowego dla właściwego funkcjonowania sieci komunikacyjnej, a jednocześnie słabo skomunikowanego Śródmieścia. Z drugiej, Nowy Port, jedna z kilku rewitalizowanych dzielnic miasta, stająca się powoli lokalnym centrum kulturalnym Gdańska, a jednocześnie odizolowana od pozostałych obszarów miasta i słabo skomunikowana - argumentują radni w piśmie przesłanym do ZTM-u.

Z tymi argumentami nie zgadzają się urzędnicy. - Zmniejszenie częstotliwości kursowania linii 10 dokonano już w 1999 roku, kiedy to większość jej kursów zastąpiono nową wówczas linią 11 relacji Siedlce-Abrahama. Już wtedy malało napełnienie w pojazdach "dziesiątki" na rzecz "dwunastki", co wynikało z większej potrzeby kursowania mieszkańców Siedlec w kierunku Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Opery i Wrzeszcza. Linia 11 odciążyła wówczas linię 12 - przypomina Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Ponadto ZTM w 2009 roku dokonał pomiarów ruchu na popyt w tramwajach między Siedlcami a Nowym Portem. Wynika z nich, że w ciągu całego dnia liczba wykonywanych podróży przez gdańszczan w tej relacji wynosi mniej niż 1 procent. Jeszcze bardziej szczegółowe badania w 2012 r. przeprowadzone w formie wywiadu bezpośredniego na przystankach: Siedlce, Ciasna i Zakopiańska oraz Wyzwolenia, PGE Arena, Swoja i Załogowa wykazało brak potrzeby zmiany rozkładów jazdy.

- Prawie 65 proc. pasażerów w tej relacji to dojazdy na trasie dom - praca, zaś 12 proc. dom - szkoła. W godzinach pozaszczytowych zapotrzebowanie na tę relację oscyluje wokół 0 proc. Liczby te jednoznacznie pokazują, że potrzeba bezpośredniej relacji Nowy Port - Siedlce występuje jedynie w godzinach szczytu przewozowego - dodaje Zomkowski i ponadto zwraca uwagę, że takie połączenie bardziej niż Siedlcom potrzebne jest tzw. dzielnicom południowym - Badania wskazują wręcz, że należałoby nawet zawiesić funkcjonowanie linii 10 i skierować tramwaje na trasę Nowy Port - Łostowice.

Radni sugerują jednak inny możliwy wariant zmian w konfiguracji linii tramwajowych: - W zamian za ograniczenie linii nr 10, zaoferowano linię 14 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Urząd Miejski - dop. red.). Powyższa linia jest niefunkcjonalna, jako że zasadniczo nie służy ani mieszkańcom Nowego Portu (ograniczając możliwość dotarcia do dalej położonych dzielnic - Piecek-Migowa, Suchanina, Jasienia itd.), ani Siedlec (które całkowicie pomija). Proponujemy zatem likwidację linii nr 14, dublującej w znacznym zakresie trasę linii 10 i przeniesienie jej taboru do obsługi zmodyfikowanej linii 10.

Na taką zmianę również nie zgadza się Zarząd Transportu Miejskiego, który zwraca uwagę, że linia 14 jest krótsza niż 10, więc skutkowałoby mniejszą częstotliwością między Śródmieściem a Nowym Portem. W efekcie pasażerowie mieliby problem, by w ogóle wejść do pojazdów, nie mówiąc już o wygodnej podróży.

Nadzieją dla mieszkańców Siedlec i być może Nowego Portu będą zmiany towarzyszące budowie trasy tramwajowej na osiedle Morena, która będzie przedłużeniem istniejącej trasy z siedleckiej pętli. - Uruchomienie tramwaju na Piecki-Migowo, uruchomienie kolei metropolitalnej i przystanku SKM Gdańsk Śródmieście z pewnością zmieni relacje podróżowania. Jeszcze niejednokrotnie nasz układ komunikacyjny (w tym komunikacja tramwajowa) przejdzie metamorfozę. Musimy się więc nastawić na częste zmiany - kończy zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • połączenie nowego portu z wrzeszczem

    Proponuję połączenie Nowego Portu (poprzez Marynarki Polskiej) z Wrzeszczem.

    • 31 2

  • czas na zmiany !!!!!!! (1)

    warto aby ZTM skorzystał np. z propozycji mieszkańców Gdańska ( w końcu to ZTM jest dla mieszkańców a nie odwrotnie ) =
    może portal trójmiasto zorganizuje forum, gdzie mieszkańcy mogą wyrazić swoje uwagi i sugestie co do całej siatki połączeń tramwajowych i autobusowych w Gdańsku ???

    • 29 4

    • ;)

      Jestem jak najbardziej za...

      • 5 0

  • A dlaczego 9 i 5 jeżdżą tylko do pętli Strzyża? (6)

    A dlaczego tramwaje 9 i 5 jeżdżą tylko do pętli Strzyża? Przystanek dalej jest Uniwersytet Gdański, gdzie dojeżdża mnóstwo studentów, działa już jedno duże centrum biurowe (Oliwia Gate), a kolejne (Alchemia) kończy budowę. OGROM LUDZI!!!

    Już teraz poranne dotarcie do pracy czy na studia jest koszmarem (tak samo powroty), a przecież wystarczy wysłać 9 i 5 do pętli Oliwa (5 przystanków dalej) co choć odrobinę rozładuje i tak już zapchane Swingi.

    Osoby dojeżdżające w ten rejon z przesiadką przeżywają upychanie do puszki sardynek:
    - autobusem do dworca Wrzeszcz,
    - dalej przesiadka na tramwaj na przystanku Klonowa, co jest koniecznością i oznacza 20 minut oczekiwania podczas, którego widzimy przejeżdżającą 2 razy linię 9 i 3 razy linię 5. A jak już doczekamy się na 6,11 lub 12 to niejednokrotnie nie da się do nich wejść, bo miejsca BRAK.

    • 46 5

    • Bo tak jest śmieszniej i ktoś udaje ,że pracuje

      • 6 2

    • (3)

      Bo w Oliwie już 2 linie kończą bieg, a 2 kolejne przez nią przejeżdżają? Liczba składów, które się tam mieszczą jest ograniczona...
      Z której linii zrezygnujesz, żeby zmieścić tam jeszcze 5/9?

      • 3 3

      • (2)

        One mają jeździć, a nie tam stać i się mieścić.

        • 9 0

        • (1)

          Motorniczy linii 2 po godzinie jazdy z pętli Łostowice nie ma prawa nawet do 5-minutowej przerwy?

          • 4 2

          • Owszem ma.

            • 0 0

    • dokladnie

      jest tak jak pisze SebaZ.Puste 5 i 9, masakrycznie zapchana reszta. kiedys 5 jezdzila do oliwy i bylo o wiele wiele lepiej.. to moj 7!! rok jezdzenia na tej trasie i jest coraz gorzej. nie wiem czy wzieto pod uwage fakt, ze po otwarciu petli Łostowicka caly ogrom ludzi np. do szostki wsiada juz tam i jedzie do konca..

      • 1 0

  • Durnota...

    Urzędnicy mają w d,, juz chyba starsze dzielnice-10 była jedynym i dobrym połączeniem N.P z metropolia na Łostowicach - no fakt że bliżej jest od ul Wilanowskiej z Chełmu no ale tam połączenie tylko w dni robocze i godz szczytu a też 7 miła kursować codziennie. Radni jak zwykle czy zarząd zkm czy ztm nie do końca liczy się z mieszkańcami- PASAŻERAMI...

    • 15 3

  • Morena (1)

    A tak w ogole to sobie ludzie wyobraźcie, że na morenę na ul. Myśliwską dojeżdżają tylko dwa autobusy 1 do Gdańska i 1 do Wrzeszcza.

    A wy narzekacie na komunikacja przyjedźcie do nas i podyndajcie 20 min na przystanku to wtedy się zburzycie bo jedzie 127 a minutę lub 3 minuty za nim 130 jak nie zdążycie to peszek

    Więc nie narzekajcie

    • 11 6

    • morena

      trzebabylo nie kupowac mieszkania na zadupiu

      • 4 2

  • PRZYDAŁY BY SIĘ MEGA ZMIANY Z ROZKŁADAMI...

    A co do pętli na Świetokrzyskiej tak miło fajnie funkcjonować autobusy zgrane z tramwajami-a jak jest..tramwaj podjeżdża na przystanek, a autobus już stoi na rondzie albo jeździe dalej nie czekając..Głupotą jest częstotliwość 213 i 113 jednocześnie a nie w większych odstępach czasowych..nie wiem co za głupole to wymyślają..

    • 13 2

  • więcej "12" poproszę

    codziennie jeżdżę "12" z Siedlec do pracy (wysiadam na Hucisku i przesiadam się na autobus 186 do Sobieszewa). wcześnie rano jest znośnie, potem już słabo. "10" jeździ mało, w weekendy w ogóle. powrót do domu prędzej autobusem niż tramwajem, bo "12" jest na lekarstwo. poza tym rano często "12" odjeżdżają 2-3 minuty wcześniej. poproszę więcej połączeń tramwajowych z Siedlec do Śródmieścia.

    • 14 3

  • Chcemy połaczenia z Kiełpina Górnego przez Kokoszki do Wrzeszcza i Oliwy

    KIEŁPINO to też Gdansk . A szkoda!

    • 7 5

  • Radykalnie (2)

    Z Przeróbki i Stogów należy się wyprowadzić a cały teren zasypać lub zalać wodą. Będzie wreszcie spokój.

    • 6 20

    • Mops do MOPSu

      • 1 1

    • szkoda pisać

      oj głupiś Mposie

      • 1 0

  • wiecej 10 rano (1)

    do godz. 8 bo wsiąść przy dworcu sie nie da

    • 12 0

    • wysiąść też ciężko...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane