• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siedlce i Nowy Port chcą lepszego połączenia tramwajowego

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień. Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień.

Radni osiedla Nowy Port i Siedlce proszą o zwiększenie częstotliwości linii 10 lub uruchomienia nowego połączenia miedzy dzielnicami. Urzędnicy odpowiedzialni za komunikację uważają, że zmiana jest niepotrzebna, bo mało kto by z niej korzystał.



W jaki sposób należy poprawić skomunikowanie Siedlec?

Radni Nowego Portu i Siedlec w swoim wspólnym piśmie skierowanym do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku apelują o zwiększenie częstotliwości kursowania linii 10 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Hucisko - Siedlce) oraz przywrócenie jej funkcjonowania w pełnym zakresie, tj. przez cały dzień, a nie jak dotychczas wyłącznie od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu komunikacyjnego.

- Obecnie linia 10 wykonuje 23 kursy dziennie - zdecydowanie zbyt mało w stosunku do realnego zapotrzebowania. Łączy ona dwie istotne dzielnice na komunikacyjnej mapie miasta. Z jednej strony Siedlce, dobrze skomunikowana dzielnica, stanowiące swoiste "obrzeża" kluczowego dla właściwego funkcjonowania sieci komunikacyjnej, a jednocześnie słabo skomunikowanego Śródmieścia. Z drugiej, Nowy Port, jedna z kilku rewitalizowanych dzielnic miasta, stająca się powoli lokalnym centrum kulturalnym Gdańska, a jednocześnie odizolowana od pozostałych obszarów miasta i słabo skomunikowana - argumentują radni w piśmie przesłanym do ZTM-u.

Z tymi argumentami nie zgadzają się urzędnicy. - Zmniejszenie częstotliwości kursowania linii 10 dokonano już w 1999 roku, kiedy to większość jej kursów zastąpiono nową wówczas linią 11 relacji Siedlce-Abrahama. Już wtedy malało napełnienie w pojazdach "dziesiątki" na rzecz "dwunastki", co wynikało z większej potrzeby kursowania mieszkańców Siedlec w kierunku Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Opery i Wrzeszcza. Linia 11 odciążyła wówczas linię 12 - przypomina Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Ponadto ZTM w 2009 roku dokonał pomiarów ruchu na popyt w tramwajach między Siedlcami a Nowym Portem. Wynika z nich, że w ciągu całego dnia liczba wykonywanych podróży przez gdańszczan w tej relacji wynosi mniej niż 1 procent. Jeszcze bardziej szczegółowe badania w 2012 r. przeprowadzone w formie wywiadu bezpośredniego na przystankach: Siedlce, Ciasna i Zakopiańska oraz Wyzwolenia, PGE Arena, Swoja i Załogowa wykazało brak potrzeby zmiany rozkładów jazdy.

- Prawie 65 proc. pasażerów w tej relacji to dojazdy na trasie dom - praca, zaś 12 proc. dom - szkoła. W godzinach pozaszczytowych zapotrzebowanie na tę relację oscyluje wokół 0 proc. Liczby te jednoznacznie pokazują, że potrzeba bezpośredniej relacji Nowy Port - Siedlce występuje jedynie w godzinach szczytu przewozowego - dodaje Zomkowski i ponadto zwraca uwagę, że takie połączenie bardziej niż Siedlcom potrzebne jest tzw. dzielnicom południowym - Badania wskazują wręcz, że należałoby nawet zawiesić funkcjonowanie linii 10 i skierować tramwaje na trasę Nowy Port - Łostowice.

Radni sugerują jednak inny możliwy wariant zmian w konfiguracji linii tramwajowych: - W zamian za ograniczenie linii nr 10, zaoferowano linię 14 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Urząd Miejski - dop. red.). Powyższa linia jest niefunkcjonalna, jako że zasadniczo nie służy ani mieszkańcom Nowego Portu (ograniczając możliwość dotarcia do dalej położonych dzielnic - Piecek-Migowa, Suchanina, Jasienia itd.), ani Siedlec (które całkowicie pomija). Proponujemy zatem likwidację linii nr 14, dublującej w znacznym zakresie trasę linii 10 i przeniesienie jej taboru do obsługi zmodyfikowanej linii 10.

Na taką zmianę również nie zgadza się Zarząd Transportu Miejskiego, który zwraca uwagę, że linia 14 jest krótsza niż 10, więc skutkowałoby mniejszą częstotliwością między Śródmieściem a Nowym Portem. W efekcie pasażerowie mieliby problem, by w ogóle wejść do pojazdów, nie mówiąc już o wygodnej podróży.

Nadzieją dla mieszkańców Siedlec i być może Nowego Portu będą zmiany towarzyszące budowie trasy tramwajowej na osiedle Morena, która będzie przedłużeniem istniejącej trasy z siedleckiej pętli. - Uruchomienie tramwaju na Piecki-Migowo, uruchomienie kolei metropolitalnej i przystanku SKM Gdańsk Śródmieście z pewnością zmieni relacje podróżowania. Jeszcze niejednokrotnie nasz układ komunikacyjny (w tym komunikacja tramwajowa) przejdzie metamorfozę. Musimy się więc nastawić na częste zmiany - kończy zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • tramwaj numer 5 !!!!!!!!! (4)

    zastanówcie się też nad przywróceniem tramwaju numer 5 do Oliwy, a nie tylko na Strzyża...studenci nie mogą nawet na UG dojechać.

    • 20 6

    • (1)

      w d*pie mam studetow nie ro-by i pijaki biedne robaczki

      • 6 8

      • dokładnie. Ani do wojska ani do pracy tylko by imprezowali całe życie

        • 3 6

    • (1)

      Jaką linię kończącą obecnie trasę w Oliwie zlikwidujesz/skrócisz, żeby zmieścić tam składy 5, które miałyby tam dojeżdżać? Oliwska pętla nie jest z gumy...

      • 1 1

      • one nie mają na pętli stać tylko zawracać i jechać dalej, teraz ruszają stadami i czeka się godzinę a potem jedzie jeden za drugim bez sensu

        • 2 3

  • 14 dubluje 7 i 10 tak? (1)

    I to praktycznie na całej swojej długości. Likwidując 14 dostajemy trzy (o ile dobrze liczę) składy, które możemy wykorzystać, prawda? Jeden dajemy na 10, dwa na 7, skoro tak panu Zomkowskiemu zależy na połączeniu do Łostowic. W ten sposób zachowujemy (tak tak proszę ZTM, a'propos przedostatniego akapitu!) częstotliwość do Nowego Portu i zwiększamy częstotliwości na Siedlce i Łostowice.

    • 11 2

    • Tylko policz sobie ile razy ten jeden skład jest w stanie obrócić na trasie NwPort-Centrum (ok 25 min. w jedną stronę) a ile razy jest w stanie obrócić na trasie NwPort-Łostowice (ok 40 min. w jedną stronę).
      Czujesz tę różnicę?

      • 1 2

  • niech puszczą autobus z Moreny do Nowego Portu,
    a kiedy zamkną torowisko do NP na czas przebudowy drogi to autobus bezpośredni z Gdańska Głównego do NP.

    • 6 0

  • (1)

    to na piesz jak za ciasno

    • 1 3

    • nie "na pieszo" tylko "pieszo"

      • 1 0

  • budowac tramwaj na morene

    jak najszybciej budowac tramwaj na morene

    • 11 2

  • Po co linia 14?

    Proponujemy zatem likwidację linii nr 14, dublującej w znacznym zakresie trasę linii 10 i przeniesienie jej taboru do obsługi zmodyfikowanej linii 10.

    I to jest rozwiązanie tego problemu....

    • 14 4

  • póki co zamykają na długi okres linie do Nowego Portu (1)

    szczegóły na stronie ZTM-u

    • 8 1

    • Ano zamykają.Minimum na dwa lata,a być może na dłużej.

      • 2 0

  • Kiedyś do Nowego Portu

    z Gdańska jeździł mój starszy kolega pociąg elektryczny.

    • 20 2

  • Co za komunistyczne myślenie.

    Kiedyś też I sekretarz mówił, że z mleka mozna zrobić tylko ileś masła i ileś mleka, więc w sklepach ich nie było. Komuniści się odsunęli i teraz jest tego pełno, a i mleka jest nagle zbyt wiele, chociaż rolnictwo się zmniejszyło.
    Dać nowe tramwaje i zostawić istniejące.

    • 8 1

  • O nowa linia powinna byc (1)

    ja mieszkam w Letniewie i wieczorem dostac sie do domu np z Gdańska to masakra a z wrzeszcza to juz wogóle.Powinno byc jakies połączenie Nowy Port-Oliwa bo z tamta cześcia miasta wogóle nie mamy połączenia

    • 17 3

    • Dokładnie, powinno być połączenie Nowy Port - Zajezdnia Wrzeszcz. Bo teraz dostanie się np. ze Swojskiej do Manhattanu jest nierealne w normalnym czasie. Nie ma nawet tam żadnego autobusu ani nic.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane