• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siłą do tramwaju

Agnieszka Mańka
24 sierpnia 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
- Pasażer to nasz klient i chcemy mu zapewnić najwyższy komfort jazdy oraz miłą obsługę - mówi Antoni Szczyt, dyrektor Wydziału Infrastruktury w gdańskim magistracie. Prezydent Paweł Adamowicz chciałby z kolei, aby gdańszczanie częściej korzystali z komunikacji miejskiej niż prywatnych samochodów, dlatego zapowiedział, że będzie... utrudniał życie kierowcom.

- Ja to nazywam nieułatwianiem życia kierowcom - precyzuje A. Szczyt.
Na czym więc ma polegać ten proces?
- W wielu miejscach zwęzimy jezdnie. Zamiast trzech pasów, będą dwa. Autobusy będą miały możliwość jazdy po torowisku, a samochody nie. Zależy nam na tym, żeby ułatwić przejazdy autobusom i tramwajom - dodaje. - Mamy trochę pomysłów, żeby stworzyć mocną sieć przejazdów miejskich i zachęcić społeczeństwo do przesiadki z auta do tramwaju.

Zgodnie z obietnicami obecnych władz, w przyszłości komunikacja miejska ma być tania, funkcjonalna, bezpieczna, wygodna, nowoczesna, a tramwaj pojedzie nawet na Chełm. Dlatego też miasto postawiło na rozwój i modernizację komunikacji miejskiej i podpisało umowę z fracuską firmą Systra, która za 1 mln euro zbada kondycję gdańskiej komunikacji i przygotuje ją do reformy.

- Zastanawiające, po co ciągnęli nas dwa lata temu do Hanoweru i pokazywali rozwiązania komunikacyjne przed wystawą Expo oraz zapoznawali z systemem sterowania komunikacją, a teraz chcą płacić za kolejne rady - dziwi się Ryszard Zagłoba (SLD). - Poza tym, żeby ludzie chcieli się przesiadać, to najpierw muszą być efekty przemian w komunikacji. Na razie problemu nie rozwiąże kilka nowych autobusów.

Radny Zagłoba przyznaje, że czasami zmuszony jest do jazdy tramwajem. I nie ukrywa, że sprawia mu to wielką przykrość. Żeby się dostać z Nowego Portu, Brzeźna czy Stogów do centrum, trzeba nie tylko poświęcić 30 min na przejazd, ale tyle samo czasu potrzeba na złapanie tramwaju. Radny nie wierzy też w skuteczność zwężania ulic. Za przykład podał eksperyment dyrektora Szczyta zwężenia ulicy Wolności w Nowym Porcie i nazwał go "jednym z większych nieporozumień, które zamiast ułatwić, utrudniło jazdę".

Inne spojrzenie na problem ma radny Wiesław Kamiński (PO), który uważa, że rosnąca liczba samochodów w mieście wręcz skazuje nas na rozwój komunikacji miejskiej i dobrze, że trwają prace, by była ona lepsza i stała się alternatywą dla samochodów.

- Pracujemy nad wspólnym biletem elektronicznym dla Trójmiasta i są już nowe autobusy - twierdzi.
- Korzysta pan z usług komunikacji? - pyta "Głos".
- Nie. Jednak jeśli będę musiał stać godzinę w korku, to się pewnie przesiądę.

Właściciele prywatnych pojazdów zaczynają już się zastanawiać, czy formą zachęty do korzystania z usług Zakładu Komunikacji Miejskiej nie jest przypadkiem niewystarczjąca liczba parkingów w mieście i liczne parkomaty. Wystarczy bowiem przystanąć, choćby na minutę w pobliżu parkomatu, żeby poprawić pas czy odebrać ważny telefon, a już w okna samochodu pukają pracownicy gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni odpowiedzialni za strefę płatnego parkowania i domagają się uiszczenia opłaty (przypadek zanotowany w środę przy hotelu Szydłowski we Wrzeszczu). Kierowcom nie podoba się taka forma zmuszania do płacenia. Powołują się nawet na przepisy drogowe, rozróżniające chwilowe zatrzymanie pojazdu i dłuższy postój.

- Tak obcesowo nasi pracownicy zachowywać się nie mogą. Muszą kulturalnie poprosić kierowcę o opłatę. Bez żadnej nachalności - tłumaczy dyrektor Szczyt.

- Zarząd Dróg i Zieleni został sprywatyzowany i na mieniu miejskim dorabiają się prywatne spółki, więc większa część pieniędzy z opłat trafia do prywatnych kieszeni - mówi Zagłoba. I proponuje władzom miasta nową receptę na łatanie budżetu.
- Parking Urzędu Miejskiego jest niedostępny dla radnych, choć często załatwiają tam wiele służbowych spraw. Proponuję więc wprowadzić płatne wjazdowe.
Głos WybrzeżaAgnieszka Mańka

Opinie (96)

  • Co Za Bezsens

    A moze by tak ludzi zachecic do jazdy komunikacja miejska poprzez znizenie cen, ulepszenie warunkow jazdy, itd., niz przez zmuszanie ludzi do jezdzenia tramwajami i autobusami przez zwezanie drog i stwarzanie korkow drogowych.

    • 0 0

  • szok w trampakch

    jest akyualnie w "wakacyjenej" pracy za granica...i odwiedzam jak moge portal 3miasta zeby dowiedziec sie co w domu slychac...a tu sie okazuje raptem, ze niemam do czego wracac ...co kilbel a nie wladze mamy ...niemowiac o wydanych CHARYTATYWNIE pieniadzach...to wspamniany pomysl zwezania ulic, zakrywa na kpine i smiech calej ludzkosci...jak mozna az takpo chamsku kpic sobie z ludzi dla ktorych sie pracuje(bo to oni dla nas pracuja),tyle ze w rzeczywistosci to my pracujemy dla nich...a oni maja nas w dupie...tak jak ja mam w dupie swojego dotychczasowego szefa :)...mysle ze niedlugo zacznie sie dziac ze MY zaczniemy wladze zmieniac tak samo jak w argentynie...bo juz nic innego nam niezostanie,i bedzie totalna kleska...bo u nas nawet nie ma jak wybrac lepszej wladzy...wszysco sa tacy...ku.....smi...jak przyjade i zobacze pana A ,w postaci kierowcy tramwaju ,lub samego Poszerzajacego ulice ,no chyba ze rozda milion Euro dla poptrzebujacych(no bo co jeden w ta czy wefte dla niego to co ,i tak to niego kasa ...)...jezeli cos takiego zobacze to moze poczuje do niego litosc i nierzuce w niego kamieniem...pocoja sie wogole rozpisuje na taki absurdalny temat...to napewno mi sie sni...zwezanie u....hhrrrrrr....hrrrrrrr

    • 0 0

  • Tak się w Polsce robi kasę

    Przeciez tu nie chodzi o to, ze jeden Szczyt czy Adamowicz wpadli na głupi pomysł. Chodzi o kasę - idą wybory . Admaowicz wie ze nie wygra wiec sie chce ustawic poki może. Stąd pomysły o doradzaniu albo zwężaniu - tylko naiwniak może myśleć, że oni się pomylili. "Zwycięska" w przetargu firma nie pozostanie niewdzięczna za tak lukratywny kontrakt. To przecież Polska

    • 0 0

  • Była Gdańszczanka

    Napisz to na adres prezydent@gdansk.gda.pl

    • 0 0

  • Dyskusja

    jest bardzo goraca i pisze na powaznie o mojej propozycji dla Prezydenta Miasta Gdanska pana Adamowicza. Prosze
    przyjechac i zobaczyc gdzie w Osnabrueck poszerza sie jezdnie o dodatkowy pas dla autobusow, i swiatla na skrzyzowaniach sa tak regulowane ze autobus jedzie jako pierwszy i ma swoj znak na swiatlach. To zadna hanba zobaczyc jak jest rozwiazany problem gdzie indziej.

    • 0 0

  • Qrwa co za idioci

    Zamiast z********ac ze zwęzaniem toby qrwa poszrzyli o jeden dla autobusów idioci...

    • 0 0

  • transport

    Nasza władza poprostu nie ma najmiejszego pojęcia co to jest transport miejski.Nasza władza ( przypadek Zarębski) wogóle nie ma pojęcia jak żyje motłoch.Ci panowie nie zaszczycają klasy robotniczej(na wymarciu) w ich codziennej drodze do pracy.W brudnych ZASYFIONYCH!!!!!!!!!!!! środkach lokomocji miejskiej.

    • 0 0

  • Ada

    Adamowicz to przypadek kliniczny.Wiecznie uśmiechnięty, łysy i ma nawalone w gaciach.A może jest no ten pe...gejem(geyem)(,cwelem)a Szczyt za dużo baluje w Marinie -Jelitkowo

    • 0 0

  • WiN

    mysle ze wszyscy tu potrafia takim jezykiem jak twoj sie wypowiadac, ale sa takie miejsca jak portal trojmiasto gdzie nie wypada w takim stylu pisac. W twoj sposob pisac to nic trudnego, na drugi raz wypowiedz sie w sposob nie obrazajacy innych wypowiadajacych sie. Czy ty skonczyles wogole podstawowke i w jakiej rodzinie sie wychowales,
    ze nie dano sobie z toba rady?

    • 0 0

  • WiN

    Wracaj na swą Białoruś ukochaną i ucałuj swego idola Łukaszenko.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane