• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siłą do tramwaju

Agnieszka Mańka
24 sierpnia 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
- Pasażer to nasz klient i chcemy mu zapewnić najwyższy komfort jazdy oraz miłą obsługę - mówi Antoni Szczyt, dyrektor Wydziału Infrastruktury w gdańskim magistracie. Prezydent Paweł Adamowicz chciałby z kolei, aby gdańszczanie częściej korzystali z komunikacji miejskiej niż prywatnych samochodów, dlatego zapowiedział, że będzie... utrudniał życie kierowcom.

- Ja to nazywam nieułatwianiem życia kierowcom - precyzuje A. Szczyt.
Na czym więc ma polegać ten proces?
- W wielu miejscach zwęzimy jezdnie. Zamiast trzech pasów, będą dwa. Autobusy będą miały możliwość jazdy po torowisku, a samochody nie. Zależy nam na tym, żeby ułatwić przejazdy autobusom i tramwajom - dodaje. - Mamy trochę pomysłów, żeby stworzyć mocną sieć przejazdów miejskich i zachęcić społeczeństwo do przesiadki z auta do tramwaju.

Zgodnie z obietnicami obecnych władz, w przyszłości komunikacja miejska ma być tania, funkcjonalna, bezpieczna, wygodna, nowoczesna, a tramwaj pojedzie nawet na Chełm. Dlatego też miasto postawiło na rozwój i modernizację komunikacji miejskiej i podpisało umowę z fracuską firmą Systra, która za 1 mln euro zbada kondycję gdańskiej komunikacji i przygotuje ją do reformy.

- Zastanawiające, po co ciągnęli nas dwa lata temu do Hanoweru i pokazywali rozwiązania komunikacyjne przed wystawą Expo oraz zapoznawali z systemem sterowania komunikacją, a teraz chcą płacić za kolejne rady - dziwi się Ryszard Zagłoba (SLD). - Poza tym, żeby ludzie chcieli się przesiadać, to najpierw muszą być efekty przemian w komunikacji. Na razie problemu nie rozwiąże kilka nowych autobusów.

Radny Zagłoba przyznaje, że czasami zmuszony jest do jazdy tramwajem. I nie ukrywa, że sprawia mu to wielką przykrość. Żeby się dostać z Nowego Portu, Brzeźna czy Stogów do centrum, trzeba nie tylko poświęcić 30 min na przejazd, ale tyle samo czasu potrzeba na złapanie tramwaju. Radny nie wierzy też w skuteczność zwężania ulic. Za przykład podał eksperyment dyrektora Szczyta zwężenia ulicy Wolności w Nowym Porcie i nazwał go "jednym z większych nieporozumień, które zamiast ułatwić, utrudniło jazdę".

Inne spojrzenie na problem ma radny Wiesław Kamiński (PO), który uważa, że rosnąca liczba samochodów w mieście wręcz skazuje nas na rozwój komunikacji miejskiej i dobrze, że trwają prace, by była ona lepsza i stała się alternatywą dla samochodów.

- Pracujemy nad wspólnym biletem elektronicznym dla Trójmiasta i są już nowe autobusy - twierdzi.
- Korzysta pan z usług komunikacji? - pyta "Głos".
- Nie. Jednak jeśli będę musiał stać godzinę w korku, to się pewnie przesiądę.

Właściciele prywatnych pojazdów zaczynają już się zastanawiać, czy formą zachęty do korzystania z usług Zakładu Komunikacji Miejskiej nie jest przypadkiem niewystarczjąca liczba parkingów w mieście i liczne parkomaty. Wystarczy bowiem przystanąć, choćby na minutę w pobliżu parkomatu, żeby poprawić pas czy odebrać ważny telefon, a już w okna samochodu pukają pracownicy gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni odpowiedzialni za strefę płatnego parkowania i domagają się uiszczenia opłaty (przypadek zanotowany w środę przy hotelu Szydłowski we Wrzeszczu). Kierowcom nie podoba się taka forma zmuszania do płacenia. Powołują się nawet na przepisy drogowe, rozróżniające chwilowe zatrzymanie pojazdu i dłuższy postój.

- Tak obcesowo nasi pracownicy zachowywać się nie mogą. Muszą kulturalnie poprosić kierowcę o opłatę. Bez żadnej nachalności - tłumaczy dyrektor Szczyt.

- Zarząd Dróg i Zieleni został sprywatyzowany i na mieniu miejskim dorabiają się prywatne spółki, więc większa część pieniędzy z opłat trafia do prywatnych kieszeni - mówi Zagłoba. I proponuje władzom miasta nową receptę na łatanie budżetu.
- Parking Urzędu Miejskiego jest niedostępny dla radnych, choć często załatwiają tam wiele służbowych spraw. Proponuję więc wprowadzić płatne wjazdowe.
Głos WybrzeżaAgnieszka Mańka

Opinie (96)

  • What'ha fuck?

    1 mln EURO ??? Ja pierdziele... ale oni se ZBADAJA nasza komunikacje... buahahahah zamiast wydawac tyle kasy niech lepiej za to wybuduja linie tramwajowe na Chelm i Morene, lub niech wykarmia glodne dzieci w szkolach. Badanie mozna zostawic ludziom na codzien kozystajacym z tej komunikacji!!!

    Zwezanie ulic... hmm genialne... teraz karetka aby sie przebic musi trabic itp, pytanie czy karetka z ciezko rannym TEZ bedzie jezdzila po TOROWISKU... to juz podziekuje za ratowanie w takiej karetce!

    • 0 0

  • idiotyzm

    Iile razy musze zrezygnować z samochodu i skorzystać z tramwaju lub autobusu to szlak mnie trafia:
    1. niepunktualność
    2. syf (może i przez pasażerów ale co z tego - niech więcej sprzątają, bo np. kurz to nie wina pasażerów)
    3. rozmieszczenie przystanków i trasy autobusów - często brak w tym wszystkim jakiejkolwiek logiki.
    Ostatni przetarg na naprawę torowiska to dowód na to jak będą ulepszać naszą gdańską komunikacje : ))))

    • 0 0

  • pomysl rzeczywiscie delikatnie mowiac debilny. 1 ml Euro na jakies watpliwe badania - strata pieniedzy podatnikow - nie po raz pierwszy i nie ostatni.

    a'propos wydawania pieniedzy na "watpliwe cele"

    http://www.uzp.gov.pl/biulety/2002/131/131_8883.html

    przeciez na uczelni technicznej artykulem pierwszej potrzeby jest fortepian renomowanej firmy za kilka miliardow starych zlotych ............ !!!!!!!

    polecam wszytskim powyzszy artykul - nie mam slow na tyle nieparlamentarnych by opisac moje odczucia na powyzszy temat :/

    co do Kwidzyna i rond - nie pisz o czyms o czym nie masz bladego pojecia - tak sie sklada ze autobusy ZKM ( ktorych nota bene jest tyle ze na palcach jednej reki mozna zliczyc ) miescily sie na rondach - podobnie jak i ciagniki siodlowe z naczepami. Te ronda naprawde sprawily iz przemieszczanie sie samochodem po zatloczonym komunikacyjnie Kwidzynie stalo sie znacznie latwiejsze.

    • 0 0

  • a wy internauci

    myślałem że jesteście trochę mądrzejsi. Ten artykuł jest żywcem przedrukowany z głosu wybrzeża a ta gazeta to zlepek sfrustrowanych maniaków typu pan Formela oraz ostoja takich baranów jak Kiżewski. A kto Adamowicza nie szanuje niech mnie w d... pocałuje !

    • 0 0

  • Szczyt debilizmu

    Ludzie charuja calymi dniami w samochodach zeby zarobic pare zl w tym wielkim bezrobciu a tu ci tacy sku... beda utrudniac zycie i drogi powezac!!! Mam wiele do powiedzenia na ten temat ale doslownie nie wiem od czego zaczac. Jedno jest pewne (?) to sie kiedys musi zmienic - pewnie za paredziesiat lat ale sie zmieni (wladza) !!!

    • 0 0

  • Qrrrrr...

    Noz mi sie w kieszeni otwiera... Tak sie sklada, ze ja i mnostwo osob pracujemy samochodem... Jasne, za male jest bezrobocie, utrudnijmy zycie tym, ktorzy cierpia na luksus posiadania posady... Brawo Adamowicz!! Cholera mnie bierze normalnie:(

    • 0 0

  • Wiecie co

    jak ja te artykuly na temat komunikacji czytam, to sie niedziwie
    ze musza za ekspertyze 1mln placic. Mieszkam w niemczech
    i takich komunikacyjnych bzdor tutaj nie ma . Zwezenia jezdni owszem sa , nie na glownych trasach , tylko na osiedlach
    mieszkaniowych gdzie obowiazuje 30/godz.
    Zgadzam sie w tym wypadku z tym co napisala durna pala

    • 0 0

  • MAMcośZmuzgiem:)))->ONIteż

    Przesiądzcie się wszyscy na rowery i zrobimy TU "Polską Holandię".... SAME rowery :)))....wodne...jeżdzące...DLA kazdego mieszkańca COŚ dobrego :))) !!!
    Francuzi nie zarobią / Polska nie zbiednieje !!!
    ..LUDNOŚĆ zacznie się gimnastrykować... TAK jak w szokle na "w-f" ... Adamowiczowi by się przydało :))))

    • 0 0

  • A kierowca w Gdańsku to czyj klient?

    "- Pasażer to nasz klient i chcemy mu zapewnić najwyższy komfort jazdy oraz miłą obsługę - mówi Antoni Szczyt........Głupoty,". Ależ proces zwężania dróg rozpoczął się już paręlat temu! Ci z was którzy śmigają dalekobieżnie np. 1 do Łodzi lub & do Warszawy więdzą, w czym rzecz. Wysepki z wysokim krawężnikiem na środku jezdni wydatnie zwiększają bezpieczeństwo, szczególnie w nocy! Szykany tak ciasne, że osobówka ledwo przemknie. Śmiać mi się chce, jak podświetlane pachołki są notorycznie taranowane zapewne przez zfrustrowanych tirowców, którzy choćby chcieli się zmieścić, nie dadzą rady! A te ronda!!!! To teraz taka moda, nie? Upłynniają ruch, a jakże... Do tej pory stało się tylko na podporządkownych, teraz także na drogach z pierwszeństwem, bo 9 na dziesięciu robi przed rondem STOP bo wydaje mu się, że tam hen, we mgle jakiś wóz majaczy.... A słyszeliście, że w Kwidzynie w parę dni po uroczystym otwarciu ronda zamknęli, by powiększyć, bo autobusy ZKM nie wyrabiały? Tamtejsze władze to zapewne idole Adamowicza i Szczyta!

    • 0 0

  • Ludzie utwórzmy na powrót FREI STADT DANZIG

    Utwórzmy Wolne Miasto Gdańsk zaprośmy Niemców niech tu zrobią porządek. Za tamtych czasów to nawet król Polski musiał od Gdańska wziąść kredyt żeby wyjechać na jakąś wojnę, a Miasto nasze było miodem, piwem, złotem i goldwasserem płynące. Nie było takich szczytów głupoty ani modrych głów typu adamowicz i był porządny browar.
    Ludzie na TACZKI z tym tałatajstwem tu nawet niektóre firmy klepią biede przez takich jak adamowicz.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane