• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skanowanie tablic rejestracyjnych batem na parkujących na dziko

Szymon Zięba
10 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (309)
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Skanowanie tablic rejestracyjnych usprawniło kontrolę w strefach parkowania. Skanowanie tablic rejestracyjnych usprawniło kontrolę w strefach parkowania.

Samochody, które kontrolują inne auta w strefach parkowania w Gdyni i Gdańsku, poprawiły szczelność systemu poboru opłat. W obu miastach wzrosła liczba kierowców kupujących bilety uprawniające do postoju. Jedno auto e-kontroli pod względem efektywności odpowiada aż ośmiu "pieszym" kontrolerom.



Musiałe(a)ś kiedykolwiek zapłacić "mandat" za nieopłacone parkowanie?

Skuteczna e-kontrola w Gdańsku



W Gdańsku minął rok od uruchomienia e-kontroli stref płatnego parkowania. Od jesieni po ulicach porusza się charakterystyczny, niebieski pojazd elektryczny wyposażony w system kamer skanujących tablice rejestracyjne zaparkowanych aut.

Auto do e-kontroli w zamierzeniu urzędników jest uzupełnieniem i uszczelnieniem dotychczasowego systemu, opartego o pracę 11 kontrolerów, którzy pieszo przemierzają strefy płatnego parkowania i sprawdzają zaparkowane tam pojazdy.

Na podstawie przeprowadzonej analizy skuteczności systemu kontroli mobilnej zaobserwowano, że:

Efekty działania e-kontroli w Gdańsku. Efekty działania e-kontroli w Gdańsku.
  • e-kontrola uwrażliwiła kierowców korzystających z miejsc postojowych w SPP i ŚSPP na konieczność wnoszenia opłaty za parkowanie pojazdu.
  • Większe prawdopodobieństwo kontroli sprawiło, że spada liczba kierowców, którzy ryzykowali zaparkowanie pojazdu bez wykupienia biletu parkingowego.

O ile w okresie rocznym poprzedzającym start e-kontroli 5,84 proc. wszystkich kontroli kończyło się wystawieniem opłaty dodatkowej, tak w ostatnich 12 miesiącach ten odsetek spadł do 4,44 proc., i to mimo faktu wzrostu znaczącej liczby kontroli (wzrost o 208,88 proc.), nastąpiła zmiana liczby sprzedanych biletów po wprowadzonej kontroli mobilnej.

Efekty działania e-kontroli w Gdańsku. Efekty działania e-kontroli w Gdańsku.
W okresie listopad 2020 - październik 2021 kierowcy zakupili łącznie blisko 3,3 mln biletów. Z kolei po wprowadzeniu e-kontroli odnotowano 13 proc. wzrost - kierowcy zakupili ponad 3,7 mln biletów.

Również więcej, w porównaniu z rocznym okresem sprzed e-kontroli, zakupiono abonamentów komercyjnych. W okresie listopad 2020 - październik 2021 aktywnych kart i abonamentów było 5177 - w tym samym okresie rok później było ich 6259, tutaj również odnotowano wzrost na poziomie 21 proc., odnotowano wzrost średniej wartości zakupionego biletu.



Rok przed wprowadzeniem e-kontroli średnia wartość zakupionego biletu wyniosła 6,46 zł, a w okresie funkcjonowania e-kontroli - 6,95 zł. Zaobserwowano, że kontrola mobilna doskonale sprawdza się w sektorach, które posiadają stosunkowo mało miejsc postojowych w OPP, lecz rozciągłość samych sektorów jest bardzo duża, m.in. Oliwa, Przymorze, Wrzeszcz. Nastąpiło również uszczelnienie systemu kontroli poprawności wnoszenia opłat przez kierowców, która do tej pory była realizowana wyłącznie przez kontrolerów terenowych.

Tym samym nastąpiła poprawa skuteczności całej kontroli.

Skanowanie tablic sprawdza się również w Gdyni



W Gdyni mobilne kontrole w Strefie Płatnego Parkowania wprowadzono w sierpniu 2022 roku.

- Te kilka miesięcy działania systemu pokazały, że rozwiązanie się sprawdza. Przede wszystkim nastąpiła poprawa skuteczności kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Wprowadzenie mobilnej kontroli m.in umożliwiło zwiększenie obszaru objętego kontrolą, a także jej częstotliwość - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzeczniczka Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Jeden samochód przeprowadzający mobilne kontrole wykonuje pracę ośmiu pieszych kontrolerów, w związku z tym wykrywalność sytuacji, gdy ktoś nie wniósł opłaty, jest wyższa.

- Przykładowo, w grudniu 2021 roku wystawiliśmy 2750 zawiadomień o opłacie dodatkowej, a w grudniu 2022 r. wystawiliśmy ich 5270. W listopadzie 2021 r. - 2646, w listopadzie 2022 r. - 5256 zawiadomień - słyszymy w ZDiZ w Gdyni.
Porównując grudzień 2021 r. do grudnia 2022 r. - urzędnicy odnotowali także wzrost wartości kupowanego biletu na postój w Strefie Płatnego Parkowania o około 5 proc. - mieszkańcy wykupują bilety na czas dłuży o ok. 5 procent.



- Nie odnotowaliśmy zwiększonej liczby wniosków o wydanie abonamentu. Mobilne kontrole w Strefie Płatnego Parkowania funkcjonują w Gdyni jednak dopiero kilka miesięcy, dlatego dogłębna analiza zostanie dopiero przeprowadzona. Wiele przydatnych danych przyniesie z pewnością sezon wakacyjny - podsumowuje nasza rozmówczyni.

Miejsca

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • Bat to kiedyś będzie na tych wszystkich kontrolujących...

    ...zakazujących,rządzących,mających miasta za swoje prywatne folwarki,kiedyś to się skończy!

    • 1 0

  • Wyborca

    Zagłosuje i przekonam całą rodzinę żeby głosowała na kandydata który zniesie płatne parkowanie w Gdyni. To wstyd żebyśmy płacili tyle podatków i jeszcze nie mogli zaparkować, wstyd

    • 0 0

  • Zaraz, zaraz... (3)

    A z czyich pieniędzy są budowane parkingi w mieście? z pieniędzy urzędników, czy naszych, podatnika? Więc dlaczego musimy płacić za parkowanie w mieście? To tak jakbym wybudował sobie dom, był jego właścicielem, a dodatkowo płacił za jego wynajem.... Ja już podjąłem decyzję o wyprowadzce z 3miasta... ciągłe korki, zwężanie ulic, kołki, słupki i epidemia progów zwalniających.... NIKT tego nie chce, a komuchy w magistracie swoje...

    • 16 13

    • Trzymaj się swojej analogii i wybuduj za swoje

      a nie za pieniądze wszystkich - w tym niezmotoryzowanych

      • 0 0

    • Aleś gupek

      • 2 0

    • Ja wybudujesz dom, to płacisz podatek od nieruchomości

      Czasy braku korków, szerokich ulic, parkowania gdziekolwiek bez słupków, "lubię zapie***ania" bo nie ma progów zwalniających, te czas były w latach 70-80. Teraz mamy cywilizację.

      • 10 6

  • Niech płacą pseudo kierowcy

    Min. Po 1k zł. Odechce się parkowanie byle gdzie.

    • 0 0

  • Płacimy słono (16)

    Płacimy słono za parkowanie, podatek drogowy itd. A jaką jakość dostajemy? Dziurawe nawierzchnie dróg, zwłaszcza w Gdyni, i rozwalone zawieszenia, ograniczanie i likwidowanie miejsc postojowych. Pusta i wymierająca Świętojańska w Gdyni. Inne ulice również. Czemu to ma służyc?

    • 155 25

    • Zlodzieje miejscy

      Jak to komu i**otom z urzedu miasta

      • 0 0

    • zawsze możesz ty i twoja ekipa

      nie głosować na gryzonia

      • 1 0

    • może dlatego chcą się pozbyć samochodów w centrum? (1)

      wtedy nie będą musieli naprawiać dróg... skoro ulicami centrum będą się przemieszczać wyłącznie rowerzyści/piesi to skąd mają się wziąć uszkodzenia na asfalcie? ;) ten kto to wymyślił ma łeb nie od parady

      • 6 5

      • Tak, właśnie dlatego chcemy mniej samochodów na drogach, im więcej i im cięższe samochody (SUVy, elektryki) tym szybciej niszczy się nawierzchnia. W dobrze skomunikowanym i zorganizowanym mieście samochód powinien być zbędny.

        • 6 1

    • Dokładnie. A oni się jeszcze chwalą w artykule ilu kierowców złupili. (2)

      czemu portal nie zada im tych "trudnych" pytań? Czemu jest przyzwolenie na traktowanie kierowców jako pod-ludzi?

      • 15 11

      • Złodziei

        • 2 1

      • po prostu totalna bezczelność oderwanych od rzeczywistości id,..tów zakochanych w sobie

        • 0 4

    • Płacimy jakąś 1/100 rynkowej wartości parkingu i podatek z którego ani grosz nie idzie na drogi w mieście. (3)

      Samochody są w mieście kosztem, nie przychodem.

      • 15 10

      • no pewnie! (2)

        przecież jakby nie było samochodów to Polska rosła by w siłę a ludzie żyli dostatniej

        • 4 8

        • gdyby nie było tylu samochodów co teraz

          jakość przestrzeni miejskiej i ogólnie: jakość życia w naszych miastach byłaby wyższa. Już teraz mało kto jest świadomy prostego faktu, że mamy do czynienia z przewymiarowaną infrastrukturą drogową i parkingową w naszych miastach.

          • 6 2

        • Teraz samochody są, więc gdzie ten dostatek i siła?

          • 7 2

    • Opłaceniu remontów Estakady Kwiatkowskiego, która zżera prawie cały budżet, a nie jest drogą klasy S, żeby cała polska się zrzuciła.

      • 0 0

    • Gdynia już dawno nie jest dla Gdynian...

      to "wizja" prezydenta miasta. Miasto przyjazne młodym przyjezdnym, którzy w Gdyni szukają... no właśnie czego? Tego nie rozumiem, bo zmiany zachodzące w Gdyni nie zgadzają się z myślą przewodnią. Może chce tutaj zrobić "mega" luksusowe "stare" miasto, jak centrum Londynu. Na pewno będzie drogo, mało kogo będzie na nie stać, czyli 100% wynajmu, drogie, "luksusowe" sklepy itp.

      • 4 6

    • Mieszkam w centrum i uważam parkometry za super rozwiązanie!!! (1)

      nareszcie mam miejsce do zaparkowania przed domem w centrum jest mniejsze natężenie samochodów i nie śmierdzi tak spalinami .

      • 11 7

      • Bo twój samochód z rury wypuszcza zapachy fiołków.

        • 5 7

    • Masz płacic a nie zadawać pytania.

      • 2 6

  • jesteśmy niewolnikami

    jeszcze do tego to donosimy na innych pomimo że nie doświadczyliśmy osobiście krzywdy od nich!

    • 2 0

  • Trzeba w koń cu zrobić protest prxeciwko okradaniu obywateli przez urzędy !!!!

    • 1 0

  • Inwigilacja kierowców (1)

    Mam wątpliwości czy jest to zgodne z konstytucją ponieważ jest to rejestracja gdzie dany samochód porusza się po mieście , rejestruje wszystkie rejestracje a obsługujący system mają dostęp do wszelkich danych właściciela samochodu nie tylko tych co nie zapłacili. Pełna inwigilacja obywatela do której ma dostęp "szary " pracownik obsługi tego systemu.

    • 0 1

    • Gdzie ty żyjesz, obudż się.

      Słyszałeś o RODO ?
      Osoby które przetwarzają dane osobowe słyszały i wiedzą jakie kary grożą za jego nieprzestrzeganie.
      Zapoznaj się, zapewniam że trochę się zdziwisz

      • 0 0

  • Tak po prawdzie (1)

    To pobieranie opłat za parkowanie od mieszkańców, którzy płacą podatki w swoim mieście jest zwykłym rozbojem

    • 3 6

    • Puknij się w głowę

      • 2 0

  • Tytuł artykułu wprowadza w błąd (5)

    Sugeruje, że system skanowania tablic, ukrócił proceder parkowania "na dziko" czyli w miejscach niedozwolonych (chodnikach, trawnikach itp). Tymczasem w artykule nie ma o tym ani słowa. Trochę to nieprofesjonalne. Liczymy na to, że ludzie czytają tylko nagłówki?

    • 150 0

    • Gupi dziennikarz

      • 0 0

    • tylko głupcy, którzy przestrzegają prawa, mogą dostać bilety.

      • 0 0

    • Po zbiera na wybory

      Kroi mieszkańców, nie głosujemy na nich

      • 4 4

    • Tylko czekać aż Twój komentarz zniknie ;)

      • 7 0

    • ale wszyscy to zauważają w komentarzach

      i klikają, więc widać, że Szymek się spisał, bo wyświetlacz reklam działa

      • 21 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane