• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słowackiego ponownie połączy przedmieścia. Ale za kilkanaście lat

Krzysztof Koprowski
19 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przesuń aby
porównać

Gdańsk zamierza przywrócić ciągłość ul. SłowackiegoMapka i ponownie połączyć ją z przedmieściami. Mieszkańcy tych okolic nie doczekają się tego wcześniej niż za kilka-kilkanaście lat. Obecnie rezerwowane są tereny na taką drogę w nowym planie w granicach Gdańska. Przebieg trasy poza miastem nie jest jeszcze ustalony.



Kto powinien sfinansować odbudowę ul. Słowackiego?

Starsi mieszkańcy Trójmiasta z pewnością pamiętają, gdy nieco ponad dekadę temu zamknięty został górny odcinek ul. Słowackiego, który pozwalał dojechać do Rębiechowa i Banina bez potrzeby korzystania z ul. BudowlanychMapkaNowatorówMapka.

Zamknięcie drogi wywołało wówczas duże protesty mieszkańców, zwłaszcza korzystających na co dzień z auta, ale było to niezbędne dla rozbudowy lotniska. Dzisiaj dawny przebieg ul. Słowackiego pokrywa się z Terminalem 2 oraz płytą postojową dla samolotów.

Warianty połączenia istniejącego odcinka ul. Słowackiego z planowaną Obwodnicą Metropolitalną. Warianty połączenia istniejącego odcinka ul. Słowackiego z planowaną Obwodnicą Metropolitalną.

Odtworzenie ul. Słowackiego w całkowicie nowym przebiegu



Gdańsk zamierza jednak ulżyć mieszkańcom przedmieść i wraca do pomysłu budowy ul. Słowackiego do granic miasta, lecz już w całkowicie nowym przebiegu - około 200 metrów na północ od torów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdzie nie będzie to kolidować z ewentualną dalszą rozbudową portu lotniczego.

Stosowne zapisy pojawiają się w wyłożonym do publicznego wglądu projekcie planu zagospodarowania "Klukowo rejon ulicy Radiowej i linii PKM". Choć jego głównym celem jest zmiana funkcji z terenów rezerwowanych pod pole golfowe na produkcję i usługi, to większą rewolucją względem obowiązujących ustaleń z 2003 r. jest właśnie wpisanie przedłużenia ul. Słowackiego aż do granic miasta (tu zgodnie z prawem kończy się tzw. władztwo planistyczne Gdańska).

Połączenie drogowe pomiędzy dwiema obwodnicami Trójmiasta



- Przedłużenie ul. Słowackiego ma za zadanie zapewnić połączenie węzła LotniskoMapka na Obwodnicy Trójmiasta z węzłem Miszewo Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Został podpisany list intencyjny pomiędzy Województwem Pomorskim, Obszarem Metropolitalnej Gdańsk-Gdynia-Sopot a gminami zainteresowani, w którym zadeklarowano współpracę w zakresie podjęcia działań prawnych, planistycznych i projektowych do realizacji tego powiązania - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej Alicja Gumienna z Zespołu Transportu Biura Rozwoju Gdańska.
Co ważne, ostateczny wariant przebiegu drogi poza granicami Gdańska nie został jeszcze wybrany - wciąż analizowane są różne korytarze transportowe. Warto dodać, że już w 2017 roku starania o powstanie właśnie tej trasy podjął lokalny radny Andrzej Bystron, który do petycji do władz samorządu województwa pomorskiego zebrał ok. 2 tys. podpisów.

W granicach Gdańska przebieg został natomiast właśnie ustalony nowym projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Kolejny krok w stronę budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej Kolejny krok w stronę budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej

Możliwość docelowej rozbudowy do czterech pasów ruchu



W projekcie planu pod przedłużoną ul. Słowackiego rezerwuje się teren pod dwie dwupasowe jezdnie, jednak wariantem podstawowym pozostaje jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu.

- W projekcie planu uwzględniono również obustronne chodniki o szerokości minimum 2 metrów oraz obustronną drogę rowerową o szerokości min. 2,5 m. Zawarty jest także zapis w zakresie szpalerów drzew po obu stronach jezdni - dodaje Gumienna.
  • Obecnie ul. Słowackiego kończy się niewielkim rondem do zawracania przy budynku magazynowo-biurowym.
  • Obecnie najnowszy odcinek ul. Słowackiego kończy się niewielkim rondem do zawracania przy budynku magazynowo-biurowym.
  • Zakończenie dawnego odcinka ul. Słowackiego od strony Rębiechowa.
Nowa droga będzie otoczona terenami przemysłowo-usługowymi, w których zawierają się m.in. składy, bazy, magazyny, produkcja energii odnawialnej oraz również biurowce czy hotele (z myślą o pasażerach lotniska). W granicach planu znajduje się m.in. kompleks biurowy BCB Business Park, który będzie mógł być rozbudowany w przyszłości.

Domy jednorodzinne, usługi i dwa nowe zbiorniki retencyjne



W północnej części dopuszczono zabudowę mieszkaniową ekstensywną (domy wolnostojące jedno- i dwumieszkaniowe), zaś pewnego rodzaju "buforem" pomiędzy funkcją przemysłowo-usługową są obszary usługowe, w tym biura, hotele oraz niewielkie hurtownie do 2 tys. m k w.

Przewiduje się jednocześnie ochronę cieku wodnego wraz z przyległym terenem zieleni oznaczonego jako "Rów M-4"Mapka oraz budowę dwóch nowych zbiorników retencyjnych.

  • Lokalizacja i granice nowego projektu planu zagospodarowania.
  • Schemat funkcjonalny dla obszaru objętego projektem planu oraz w sąsiedztwie.
  • Zagadnienia związane z zielenią i wodą w projekcie planu.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu.

Zabudowa do 25 m wysokości, uwagi do końca października



Pod względem maksymalnej dopuszczonej projektem planu wysokości, nowa zabudowa będzie kształtować się między 12 metrów (tereny zabudowy mieszkaniowej) a 25 metrów w obrębie kompleksu biurowego BCB Business Park.

Należy przy tym podkreślić, że maksymalna wysokość powyżej 11,5 na terenie kompleksu biurowego będzie wymagała uzyskania dodatkowych szczegółowych uzgodnień wynikających z położenia w zasięgu urządzeń radionawigacyjnych i radiolokacyjnych lotniska.

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do końca października.

MTM przebuduje ulicę Budowlanych w rok MTM przebuduje ulicę Budowlanych w rok

Miejsca

Opinie (81) 9 zablokowanych

  • Może za 18 lat wybudują

    Nikt się nie spieszy a i po co.

    • 15 5

  • O, chyba się wybory zbliżają. (1)

    A przetarg na remont Kielnieńskiej... czeka na otwarcie kopert przed wyborami.

    • 26 3

    • Nieprawda, jeden z oferentów zgłosił sprzeciw i sąd rozpatruje :)

      • 3 0

  • Po co miasto ma budować, deweloperzy wybudują

    • 12 3

  • Trzeba było zrobić wraz z lotniskiem (3)

    Dlaczego miasto zamiast myśleć o mieszkańcach to zlikwidowało dojazd na Kaszuby kosztem rozbudowy lotniska?
    Komu służy władza samorządowa?

    • 44 14

    • reptilianom

      • 6 0

    • to zobacz kto jest w zarzadzie

      • 0 1

    • Likwidacja tego połaczenia to był wielki błąd

      • 10 1

  • Po co? (6)

    Kto się tam osiedlił to chyba liczył się z korkami. Coś za coś, kupujesz taniej nieruchomość to niestety sporo życia spędzisz codziennie w samochodzie dojeżdżając do pracy.

    • 29 40

    • A ty gdzie kupiłeś?
      Czy jeszcze u mamy?

      • 8 13

    • A po co drogi na Przymorzu czy Zaspie? (1)

      Kto się tam osiedlił to chyba liczył się z brakiem infrastruktury.

      • 9 7

      • to tam warto budowac a nie na przymorzu czy zaspie gdzie drogi są :)

        • 3 3

    • Skoro miasto zamknęło dotychczasową drogę to miasto musi zapłacić za nową

      • 6 6

    • zwykły pracujący nie jest w stanie kupić działki pod dom w centrum (1)

      • 6 4

      • Można mieszkać w bloku

        Nie każdy musi mieć dom

        • 6 2

  • (6)

    Droga rowerowa po obu stronach jezdni, to w tym miejscu trochę chyba na wyrost. Zaoszczędzone pieniądze możnaby przeznaczyć na inne cele.
    Wiele chodników w centrum, gdzie porusza się tysiące osób jest w fatalnym stanie. Także bardziej w centrum Gdańska brakuje jeszcze kilku dróg rowerowych. A jakże przydałaby się droga rowerowa wzdłuż obwodnicy np. między Auchan a Matarnią...

    • 38 40

    • (1)

      Przy czterech pasach ruchu droga rowerowa powinna być z dwóch stron i bardzo dobrze, że BRG taką opcję uwzględnił w planach.

      • 20 3

      • Przy głównych drogach w ogóle nie powinno być ścieżek rowerowych

        powinny być one budowane oddzielnie, tak, żeby nie trzeba było jeździć w hałasie, smrodzie spalin, ryzyku wypadku, zatrzymując się co chwilę na światłach, uważając na pieszych itp.

        • 3 4

    • Remont chodników w centrum nie ma sensu dopóki nie rozwiążemy problemu demolujących je samochodów.

      • 13 2

    • zostając i osiedlając się w centrum gdzie była stara infrastruktura chyba liczyłeś się (1)

      z tym ze nie będie ona remontowana na poczet ulic które takiej infrastruktury jeszcze nie mają

      • 2 4

      • Fajnie pasożytować na innych jak huba, co nie?

        • 2 0

    • Wystarczy sama droga rowerowa

      • 0 1

  • Wystarczy zrobic 300 metrowy wiadukt albo tunel ppd torami pkm-no ale dla geniuszy z u.m to zbyt skomplikowane... zenada i wstyd (3)

    • 30 7

    • no bo taki tunel to można kupić w każdym sklepie z tunelami xD

      • 7 4

    • nie trzeba nawet wiaduktu bo w tym miejscu pkm jest na estakadzie (1)

      Wystarczy pociągnąć kawałek prosto, potem pod torami w lewo i wzdłuż ogrodzenia portu do starej Słowackiego.

      • 11 0

      • Racja.dobry pomysl.

        • 4 0

  • (5)

    Nie ma i nie będzie. Gdansk nie chce budować dróg. To najprostsza i najłatwiej wydana kasa. Na wschodzie kraju buduje się na potęgę za fundusze unijne, ulice w miastach pięknieją i powstają nowe drogi. U nas tylko projekty i analizy. Wstyd. Gdansk ma niestety jedne z najgorszych dróg w kraju.

    • 76 51

    • (2)

      Chyba nie byłeś dawno poza miastem, co?

      • 12 11

      • Ja jestem regularnie na Podkarpaciu i mają tam świetny poziom dróg (1)

        Kierowcy nie są nerwowi i agresywni, dużo bardziej wyrozumiali i mniej chamscy niż to bydło w BMW z Trójmiasta. Są świetne trasy autostrada A4 plus via carpatia S19, dodatkowo miasta mają swoje lokalne obwodnice. Tam nie dotarła jeszcze poprawność polityczna.

        • 1 2

        • Na wschodzie rząd buduje drogi a u nas przekop za 2 miliardy złotych

          • 0 0

    • Od tego połączenia uchowaj nas Panie (1)

      Taka droga to dodatkowe samochody w Gdańsku. Jest dojazd do P+R w Rębiechowie. Nie potrzeba dodatkowej drogi.

      • 10 17

      • a z tego P+R gdzie dojedziesz? wszędzie z przesiadkami

        większość relacji która mogłaby istnieć na tych torach nie jest prowadzona...

        • 6 2

  • (2)

    Ale niektórym osiedlom z Banina się poprawi komfort życia :) Autostrada przy kurnikach, kto to przewidział :)

    • 18 8

    • bardziej Pępowo dostanie w kość. W Baninie tylko jedno osiedle będzie blisko

      • 1 2

    • Kurniki w Baninie, kurniki w Letniewie, w falowcu, nie dogodzi.

      Każdy w Dworze Artusa mieszka chyba...

      • 2 0

  • W końcu...

    W końcu ktoś pomyślał, żeby budować drogi prostopadle do Grunwaldzkiej, Obwodnicy i Obwodnicy Metrop. Na dojazdach do Trójmiasta tworzą sie największe korki: w Gdyni to Chwaszczyńska i Wielkopolska, W Gdańsku to Spacerowa, Słowackiego, Nowatorów, Kartuska, Jabłoniowa, od Kowal to Staropolska/Świętokszyska. Brak jest porządnych wlotów do Trójmiasta. Proponuje z węzła Owczarnia zjazd do Gdańska a w drugą stronę do Obwodnicy Met. nastepne połączenia i od węzła Osowa, dwupasmowa do oliwy ale i w drugą stronę do Chwaszczyna. Do tego ta nowa Słowackiego i będzie lepiej. Na rzaie patrząc na mapę Trójmiasta wszystkie istniejące główne drogi idą pionowo na mapie, żadnych poziomych się nie buduje.

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane