• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa trasa połączy lotnisko z Obwodnicą Metropolitalną

Maciej Korolczuk
21 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Czy wkrótce mieszkańcy i kierowcy dojeżdżający do Gdańska od strony Banina zyskają nową drogę? Jest na to szansa. Czy wkrótce mieszkańcy i kierowcy dojeżdżający do Gdańska od strony Banina zyskają nową drogę? Jest na to szansa.

Choć budowa Obwodnicy Metropolitalnej ma ruszyć dopiero w drugiej połowie roku, pojawiły się już plany budowy jej odnogi. Nowa trasa miałaby powstać między Portem Lotniczym a węzłem Miszewo. Do połowy przyszłego roku ma powstać dokumentacja uwzględniająca kilka wariantów jej przebiegu. Na budowie trasy mają skorzystać nie tylko pasażerowie lotniska, ale też mieszkańcy dynamicznie rozbudowującego się Banina, Pępowa czy Rębiechowa.



Na otwarcie której trasy czekasz bardziej?

Tak jak mieszkańcy Kaszub czekają na upragnione otwarcie Trasy Kaszubskiej, tak mieszkańcy Trójmiasta - a zwłaszcza kierowcy korzystający z obwodnicy - nie mogą doczekać się wbicia łopaty pod budowę Obwodnicy Metropolitalnej.

Ma to nastąpić w drugiej połowie roku (więcej o tej inwestycji w ramce pod artykułem), ale już teraz trwają prace nad dodatkowym jej połączeniem z Portem Lotniczym w Gdańsku.

Opracowanie to ma być zrealizowane na zlecenie Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego, będącego jednostką Samorządu Województwa Pomorskiego.

Kilka wariantów nowej trasy



Przedmiotem przetargu jest opracowanie Studium Korytarzowego dla nowego połączenia drogowego od projektowanego węzła "Miszewo" na Obwodnicy Metropolitalnej do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Studium korytarzowe to pierwszy i bardzo wstępny krok przed rozpoczęciem ewentualnej realizacji inwestycji, która w rzeczywistości stanie się obwodnicą Banina.

Przygotowana dokumentacja będzie podstawą do ogłoszenia właściwego przetargu na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ-R).

Zadanie będzie polegać na wyznaczeniu i poddaniu analizie potencjalnych korytarzy przebiegu nowej drogi. Wykonawca ma przygotować minimum trzy warianty i uwzględnić dla każdego z nich m.in. klasę drogi, dopuszczalną prędkość, przekrój poprzeczny, szerokość pasa ruchu, kategorię drogi i jej nośność.

Co istotne, węzeł Miszewo na Obwodnicy Metropolitalnej został tak zaprojektowany, by bez problemu podłączyć nową drogę na lotnisko.

Tzw. obwodnica Banina ma połączyć Port Lotniczy w Gdańsku z Obwodnicą Metropolitalną, której budowa ruszy w drugiej połowie roku. Tzw. obwodnica Banina ma połączyć Port Lotniczy w Gdańsku z Obwodnicą Metropolitalną, której budowa ruszy w drugiej połowie roku.
Obecnie trasa między Miszewem (DK 20) a węzłem "Gdańsk Lotnisko" na trasie S6 to drogi o jednojezdniowym przekroju z jedno- lub obustronnymi chodnikami oraz drogami dla pieszych i rowerzystów. Całe połączenie drogowe przebiega przez obszary zurbanizowane z licznymi skrzyżowaniami z drogami gminnymi i zjazdami na prywatne posesje.

Na połączeniu planowanej Obwodnicy Metropolitalnej z trasą Słowackiego i obwodnicą zyskają pasażerowie korzystający z portu lotniczego, mieszkańcy Gdańska i przede wszystkim gminy Żukowo (m.in. z Banina, Pępowa i Rębiechowa).

Warto dodać, że już w 2017 roku starania o powstanie trasy podjął lokalny radny Andrzej Bystron, który do petycji do władz samorządu województwa pomorskiego zebrał ok. 2 tys. podpisów.

Będą konsultacje z mieszkańcami



Aby proces przygotowania inwestycji przebiegał zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, wykonawca zobowiązany jest do przeprowadzenia konsultacji społecznych i spotkań informacyjnych, podczas których mieszkańcy i wszystkie zainteresowane osoby będą mogły zapoznać się z przygotowanymi korytarzami i wariantami każdej trasy, ich parametrami, miejscem węzłów i skrzyżowań, obiektów inżynierskich i obszarów chronionych. Przeprowadzone konsultacje mają zostać opisane w raporcie i przekazane do PBPR.

Przetarg na wykonanie studium ogłoszono kilka dni temu (oferty poznamy w połowie lipca), a wybrany wykonawca na przygotowanie dokumentacji będzie miał 12 miesięcy.

Co z Obwodnicą Metropolitalną?



Rozpoczęcie jej budowy drogowcy planują na drugą połowę roku. Do tego czasu inwestor, a więc Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ma już uzyskać od wojewody pomorskiego obie decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Obie, bo inwestycja została podzielona na dwa odcinki:

Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła), długość ok. 16,3 km - Budimex SA - 715 169 700 zł,

Żukowo (z węzłem) - Gdańsk-Południe (rozbudowa węzła), długość ok. 16 km oraz obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km - Konsorcjum: Mirbud SA (Lider) i Kobylarnia SA (Partner) - 776 999 999 zł (zadanie rozszerzone o doprojektowanie i budowę pasów włączeniowych zarówno na S6, jak i na S7, o łącznej długości niespełna 1,8 km - 49,5 mln zł)

Zadanie nr 1 - najważniejsze elementy:
  • opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
  • budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 16,26 km;
  • budowa jednego węzła drogowego "Miszewo";
  • budowa części węzła drogowego "Chwaszczyno";
  • budowa obwodu utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 201;
  • budowa estakady nad istniejącą drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.


Zadanie nr 2 - najważniejsze elementy:
  • opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
  • budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 16,1 km;
  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km;
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska;
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu Obwodnicy Żukowa;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni;
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (224)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane