- 1 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (87 opinii)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (151 opinii)
- 3 Napad na bank czy głupi żart? (83 opinie)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (657 opinii)
- 5 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (345 opinii)
- 6 Były wiceprezydent Gdańska skazany (193 opinie)
Słoweńcy wygrali konkurs na projekt kładki na Ołowiankę
Do zaprojektowania kładki przez Motławę na Ołowiankę zaproszona zostanie pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii, która wygrała międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną przeprawy. W pobitym polu zostawiła prace 67 konkurentów.
Drugie miejsce i 30 tys. zł trafiło do pracowni architektonicznej AiM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku. Trzecie miejsce zajął projekt pracowni ASA Architekci i ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa, który otrzymał 20 tys. zł.
Całkowita pula nagród wynosi 120 tys. zł.
Zwycięska praca to projekt, który nie narzuca się swoją wielkością i formą, a jednocześnie nawiązuje charakterem do portowego miasta - jej konstrukcja i wygląd sterowni kładki nawiązuje do kabiny dźwigu portowego.
W ocenie komisji konkursowej zwycięska praca spójną i czystą formą wpisuje się w sylwetę miasta, ale jednocześnie posiada własny charakter. Kładka nie ingeruje w nabrzeża i zapewnia pełną pierwotną szerokość toru wodnego. Jej zaletą jest także oszczędne podnoszenie konstrukcji przy zastosowaniu siłowników hydraulicznych.
Międzynarodowy konkurs na projekt kładki miasto Gdańsk ogłosiło w maju tego roku. Do 18 czerwca pracownie miały czas, aby pobrać dokumentację konkursową i złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie. Ostatecznie, po weryfikacji, na liście uczestników zaproszonych do składania prac znalazło się 130 architektów i pracowni, w przeważającej części z Polski (oczywiście także Trójmiasta), ale też m.in. z Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii.
Termin nadsyłania prac został wydłużony. Ze 130 uczestników zaproszonych do konkursu swoje prace nadesłało ostatecznie 68 pracowni.
Głównym celem ogłoszenia konkursu na kładkę i jej przyszłej budowy jest połączenie Głównego Miasta z Ołowianką, zapewnienie łatwiejszego dostępu do instytucji kultury, umożliwienie mieszkańcom i turystom łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w Krakowie. W Gdańsku obudziło sprzeciw środowiska żeglarskiego.
Koszt inwestycji został określony przez inwestora - miasto Gdańsk - na 13 milionów złotych - wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego. Według założeń konkursowych kładka ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Swoim stylem i jakością ma odpowiadać randze miejsca.
Jeden z pomysłów na kładkę, który nie przypadł do gustu sądowi konkursowemu. Autor: Ryszard Gabriel.
Pierwsze miejsce - 50 tys. zł
Pracownia Ponting d.o.o. z Mariboru na Słowenii
Drugie miejsce - 30 tys. zł
AIM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku
Trzecie miejsce - 20 tys. zł
Autorskie Studio Architektury ASA Sp. z o.o. i Pracownia architektoniczna ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa
Dwa wyróżnienia - po 10 tys. zł
Magdalena Wroniszewska i Witold Doboszyński z Warszawy
Adam Drohomirecki, Mikołaj Miśkiewicz, Karolina Rochman - Drohomirecki, Marek Białkowski, Jakub Drohimirecki z Trójmiasta
Cztery wyróżnienia honorowe
DIM '84 Dom i Miasto Sp. z o.o. z Warszawy
Monika Kucharska z Poznania, Jarosław Grunwald z Jarocina, Justyna Zbierska - Klamerek z Wrześni, Zbigniew Bucior - Lorenc z Jarocina
Ostrowcy Architekci s.c. z Katowic
Zwarts&Jansa Architects z Amsterdamu i DHV Polska z Warszawy
Skład Sądu Konkursowego (od momentu ogłoszenia konkursu nastąpiły w nim zmiany):
1. mgr inż. arch. Wiesław Bielawski- Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej;
2. mgr inż. arch. Ryszard Comber- Pomorska Izba Architektów;
3. dr inż. arch. Wiesław Czabański- Wydział Architektury, Politechnika Gdańska;
4. mgr inż. arch. Andrzej Duch - Dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków, Urząd Miejski w Gdańsku;
5. dr hab. Beata Szymańska- Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku;
6. mgr inż. mech. Józef Chrostowski- ekspert od maszyn dźwigowych;
7. prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski- Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska;
8. prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt- Politechnika Gdańska, senator RP;
9. prof. dr hab. inż. Henryk Zobel- Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska;
10. Janusz Kaniewski - BA, Transportation Design, IED Torino. Opiekun MA i PhD, Royal College of Design, London, MAIED Torino;
11. kpt Jerzy Wąsowicz- żeglarz i armator.
Wystawę prac konkursowych oglądać można do 13 listopada na dziedzińcu im. Jana Heweliusza w gmachu głównym Politechniki Gdańskiej w godz.9 - 16.
Opinie (214) 8 zablokowanych
-
2012-11-09 13:09
mhmhm
Nie podoba mi się... zabrakło finezji i polotu
- 15 4
-
2012-11-09 13:04
ranga miejsca?
w którym miejscu zycięska kładka swoim stylem odpowiada randze miejsca? bo chyba niedowidze, z tej perspektywy to cos zasłoniło 1/4 filharmonii
- 19 4
-
2012-11-09 13:04
sam projekt nie najgorszy.
Liczyłem jednak na coś bardziej oryginalnego. Mimo wszystko jest i tak o niebo lepszy niż koncepcje pojawiające się do tej pory. Mam nadzieję, że powstanie
- 11 9
-
2012-11-09 13:03
druga nagroda, przypimina mi barierki wiaduktu na zaspie:)
nuta klasyki normalnie;)
- 18 1
-
2012-11-09 13:03
Wielka podnoszona kutanga
litości. 90% prac była bardziej ambitna. Projekt i tak do szuflady, ale przynajmniej nie można zarzucić tym razem, że ustawiony. Chyba tylko po to był ten konkurs.
- 25 9
-
2012-11-09 13:02
bomba
lekka, niemal niewidoczna, zgrabna.. wlasnie o to chodzilo! :)
oby powstala w takim ksztalcie!- 21 15
-
2012-11-09 13:01
Architektoniczny zgrzyt...
- 43 24
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.