• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słup, o który zawadzają tramwaje, przesuną dopiero za kilka lat

Szymon Zięba
8 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

Linię nr 12 obsługują tramwaje Pesy, które pokonują zakręt z niewielkim zapasem. Na słupach zamontowano ostrzeżenia.

Słup trakcyjny na al. AdamowiczaMapka, o który lusterkami wadzą tramwaje N8C, zostanie przesunięty dopiero przy okazji budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska. Urzędnicy argumentują tę decyzję aspektami ekonomicznymi oraz m.in. tym, że "dortmundy" w okolicy pojawiają się sporadycznie. O konkretną datę skorygowania ustawienia słupa jednak trudno: przetargu na Nową Warszawską wciąż nie udało się rozstrzygnąć. Szacunkowy koszt przesunięcia elementu trakcji to ok. 50 tys. zł.



Często korzystasz z tramwaju na al. Adamowicza?

O tym, że popularne w Gdańsku tramwaje N8C mają problem z wjazdem na węzeł integracyjny Ujeścisko, informowaliśmy w czerwcu tego roku. Podczas przejazdów próbnych przez al. Adamowicza okazało się, że skład zahacza lusterkiem o słup trakcyjny. Urzędnicy podkreślali wówczas, że trasa zostanie oddana w momencie, gdy wszystko zostanie już dokładnie sprawdzone, przetestowane i gotowe do użycia

Minęło kilka miesięcy i nic w tej sprawie się nie zmieniło. Problem rozwiązano jedynie doraźnie. Tramwaje N8C przy wjeździe na węzeł integracyjny Ujeścisko, mijając słup, muszą składać lusterko.

- Przeniesienie słupa planowane jest w ramach budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W praktyce oznacza to, że trudno w tej chwili o dokładną datę korekty ustawienia słupa trakcyjnego. Miasto ma bowiem spory problem z rozstrzygnięciem przetargu na budowę Nowej Warszawskiej. Mimo to urzędnicy z gdańskiego magistratu stoją na stanowisku, że przesunięcie słupa dopiero w tym czasie jest najlepszym rozwiązaniem "ze względów ekonomicznych i logistycznych".

Czytaj też: Aleja Adamowicza aleją zmarnowanych szans

- Prace związane z budową linii tramwajowej Nowa Warszawska wiązać się będą z wyłączeniem trakcji. Podczas wyłączenia będzie można wykonać roboty związane z przesunięciem słupa - uzasadnia Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Przejazdy techniczne po al. Adamowicza. Materiał z maja.

Zaznacza, że opracowywana Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) Nowej Warszawskiej będzie zawierała punkt związany z przesunięciem słupa trakcyjnego na węźle Ujeścisko.

Słup wykonany zgodnie z projektem i przepisami



Co ciekawe, mimo że o słup zahaczają tramwaje, urzędnicy podkreślają, że został on wykonany "zgodnie z dokumentacją projektową", a dokumentacja wykonana została "zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym z obowiązującymi normami w zakresie skrajni".

Ostrzeżenie o możliwości uszkodzenia lustra tramwaju na pętli.
Ostrzeżenie o możliwości uszkodzenia lustra tramwaju na pętli.
- Dokumentacja projektowa uzyskała akceptacje powiązanych jednostek. Z uwagi na fakt, że słup został zaprojektowany i zbudowany zgodnie z obowiązującymi przepisami i zachowaniem wszelkiej staranności, nie toczą się obecnie żadne postępowania z biurem projektowym i wykonawcą - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Z kolei wstępny, szacunkowy koszt przestawienia słupa trakcyjnego określono na ok. 50 tys. złotych.

Linię numer 12 obsługują tramwaje Pesy



O problemy ze słupem na al. Adamowicza zapytaliśmy także przewoźnika. Anna Dobrowolska z Gdańskich Autobusów i Tramwajów tłumaczy, że wspomniana trasa obsługiwana jest przez dwukierunkowe tramwaje Pesa Jazz Duo, które nie wymagają składania lustra.

Tramwaje N8C to jedne z najpopularniejszych składów, jeżdżących po Gdańsku. Na zdjęciu: przejazd specjalny tramwajem na trasie Migowo-Lawendowe Wzgórze z 27.05.2020. Tramwaje N8C to jedne z najpopularniejszych składów, jeżdżących po Gdańsku. Na zdjęciu: przejazd specjalny tramwajem na trasie Migowo-Lawendowe Wzgórze z 27.05.2020.
- Tramwaje N8C pojawiają się na tej trasie sporadycznie, w zależności od bieżącej sytuacji na trasach - podkreśla przedstawicielka GAiT. Dodaje, że złożenia i rozłożenia lusterka w tramwajach N8C dokonuje się, używając odpowiedniego przycisku na pulpicie sterującym w kabinie motorniczego. - Nie było przypadku uszkodzenia lusterka na tym odcinku torowiska - informuje urzędniczka.

Przy wyjeździe z pętli na Chełmie trzeba złożyć lusterko. Tekst z 2007 roku



Jak często "dortmundy" wjeżdżają na węzeł? W Zarządzie Transportu Miejskiego usłyszeliśmy, że np. 2 września linię 12 (jadącą al. Adamowicza) obsługiwało 14 tramwajów Pesa Jazz i jeden N8C.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej


W odpowiedzi na nasze pytanie, czy powodem tego, że trasa obsługiwana jest przez Pesy, a nie N8C, są właśnie problemy ze zmieszczeniem się tych drugich składów na trasie, Anna Dobrowolska poinformowała, że "linię nr 12 obsługuje zajezdnia tramwajowa we Wrzeszczu, gdzie stacjonują tramwaje Pesa Jazz Duo". Z kolei składy N8C stacjonują w zajezdni w Nowym Porcie.

Trzeci miesiąc tramwajów na al. Adamowicza



Na koniec przypomnijmy: pierwsi pasażerowie przejechali tramwajami przez al. Adamowicza we wtorek, 30 czerwca.

W ciągu dnia trasę obsługują tramwaje linii nr 12 - co 10 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy.

Budowa al. Pawła Adamowicza jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020, a kosztowała ok 243 mln zł.

W pierwszej połowie stycznia tego roku władze miasta i przedstawiciele wykonawcy al. Pawła Adamowicza otworzyli ostatni fragment nowo powstałej trasy łączącej Morenę z Jasieniem.

Ruszyły tramwaje na al. Adamowicza. Materiał z czerwca.

14:05 8 WRZEśNIA 20

Tramwaje składają lusterka przy wjeżdzie na pętlę na Warszawskiej (10 opinii)

Wszystkie tramwaje wjeżdżające na Nowa Warszawską muszą mieć złożone lusterka, a nie tylko Dortmundy. Ale władza mowi ze wszystko jest dobrze: projekt dobry, wykonanie dobre, więc to chyba wina matki natury.
Wszystkie tramwaje wjeżdżające na Nowa Warszawską muszą mieć złożone lusterka, a nie tylko Dortmundy. Ale władza mowi ze wszystko jest dobrze: projekt dobry, wykonanie dobre, więc to chyba wina matki natury.

Opinie (319) ponad 20 zablokowanych

  • Czy tylko ja tak mam, że już nie mogę czytać tej propagandy służb prasowych Dulkiewicz? (3)

    Wymiotować się chce od tego pitu pitu nie da się.

    • 41 6

    • nie tylko Ty :( (2)

      • 8 4

      • To jest was dwóch (1)

        • 1 3

        • Teraz możecie ukraść księżyc

          • 0 1

  • To samo było kilka lat temu na Chełmie na zajezdni (1)

    to wiem nawet ja, zwykły czytelnik trojmiasto.pl. A fachowcy?

    • 18 3

    • Na Chełmie nie ma zajezdni

      Są dwie - we Wrzeszczu i Nowym Porcie.

      • 5 1

  • W Gdyni

    Zrobili zrzute za 50k na dzialo to moze w Gdańsku ktoś też podlapie pomysl XD

    • 7 0

  • Kompromitacja!!

    Wszystko zgodnie z normami przepisami a tramwaje hacza winnych brak kompromitacja.

    • 15 1

  • gdzie OC projektanta, gdzie sprawdający, inspektor nadzoru inwestorskiego? (1)

    tradycyjnie w Gdańsku - wykonanie do pupy, winnych brak

    • 17 3

    • sam widziałeś fotki na tym portalu.

      wszystko kolektywnie i przez 30 firm. Rozmydla się odpowiedzialność i decyzyjność. To miasto to patologia i nie-da-się

      • 2 1

  • (2)

    Czyli projektant po nauczaniu on line - czyli niedoszkolony kretyn. Istnieje przepis określający skrajnię ??? Każdy pojazd jest inny.

    • 11 3

    • Dla pojazdów szynowych są obrysy skrajni

      • 0 0

    • Inność a komptybilność

      Każdy pojazd powinien (chyba) być budowany pod istniejącą infrastrukturę, a każda nowa infrastruktura powinna być budowana pod istniejąca flotę komunikacji. Jeżeli ta flota składa się z niemieckiego demobilu, który pochodzi z różnych rejonów i ich lokalnych uwarunkowań oraz nowych polskich garażowych spółek, plus niekontrolowanych czynników - to mamy co mamy!

      • 0 0

  • takie fuszerki tylko w polsce

    • 9 0

  • Lokalna władza mówi, że wszystko jest zgodnie z przepisami i procedurami

    To niemieccy konstruktorzy źle zaprojektowali lusterka w dortmundach i powinni na własny koszt zmienić ustawienie tych lusterek, żeby nie uderzały o słup. Gdańska władza zawsze wymyśli coś śmiesznego, żeby nie przyznać się do błędu.

    • 22 2

  • Brawo brawissimo, tak sie buduje w Gdansku

    Gratuluje wielkim budowniczym, medale otrzymuja Ci co zawsze bo sa znajomymi znajomych : DRMG, Ola i Przyjaciele, Ryszard i Przyjaciele. Gratuluje, mam nadzieje ze na kolejnych inwestycjach bedzie tak samo zeby duzo poprawiac i kazdy mial prace

    • 18 3

  • Czegoś tu nie rozumiem... (1)

    jeśli inwestycja została wykonana zgodnie z Normami polskimi i wytycznymi to jak te tramwaje jeżdżą po Gdańsku a mianowicie przez inne skrzyżowania i jakoś sobie radzą?

    • 19 0

    • nie radzą sobie

      przejedź takim tramwajem odcinek od opery do wiaduktu. Łuki torowiska sa za małe i tramwaj przeciska się przez nie niszcząc obręcze kół.
      I nie jest to kwestia inności PN - są podobne do niemieckich, tylko Niemcy projektują z zapasem, a nie po minimach wymiarowych

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane