• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śmiała koncepcja zmian przy wysepce we Wrzeszczu

rb
4 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Widok na wysepkę we Wrzeszczu od strony ul. Jesionowej.
  • Koncepcja zakłada przeniesienie ruchu samochodowego na północną stronę wysepki, a ruchu tramwajowego, autobusowego i pieszego na południową.
  • Przestrzeń nad obiema nitkami między wysepką a Galerią Bałtycką mogłaby zostać zakryta płytą z nasadzeniami.
  • Z odzyskanej dla pieszych przestrzeni mogłyby też korzystać tramwaje i autobusy.

Przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki, schowanie samochodów pod nowym skwerem oraz współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów - to niektóre założenia w koncepcji zmian przestrzeni przy wysepce we Wrzeszczu k. Galerii Bałtyckiej przygotowanej przez Pawła Mrozka z FRAG. Pojawiła się też śmiała propozycja zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa, które miałyby zostać zwężone z trzech do dwóch pasów.



Zaproponowane zmiany przy wysepce i na Grunwaldzkiej są:

Koncepcja opracowana przez Pawła Mrozka zrodziła się kilka lat temu po warsztatach zorganizowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska. Jak mówi nam członek Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, prace nad zmianami przy wysepce trwają po godzinach pracy i są dla niego zajęciem całkowicie hobbystycznym.

- Warsztaty BRG i pewne wizje studentów z Politechniki Gdańskiej zainspirowały mnie do działania. To jedyne takie miejsce we Wrzeszczu z zachowanymi gabarytami urbanistycznymi sprzed wojny i jednocześnie dość specyficzne, bo z ruchem tramwajowym w szczelinie między budynkami. To od zawsze nie był układ docelowy i przetrwał dziesięciolecia tylko przez jakieś dziwne zbiegi okoliczności. Ma ogromny potencjał, który warto wykorzystać - mówi Paweł Mrozek.
Zaproponowana przez niego idea zakłada przełożenie ruchu na al. Grunwaldzkiej na jej północną nitkę (jezdnię bliższą Galerii Bałtyckiej). Wówczas tory tramwajowe zostałyby przeniesione z centralnej części wysepki na obecną południową jezdnię, gdzie powstałby ciąg pieszo-jezdny.

Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami. Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami.
Paweł Mrozek zakłada, że tzw. woonerf mógłby sięgać aż do Garnizonu. Co ważne, przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki nie musiałoby oznaczać ograniczenia przepustowości al. Grunwaldzkiej, ale z pewnością wiązałoby się z likwidacją obecnego chodnika i miejsc postojowych oraz przebudową skrzyżowań i przeplotem z torowiskiem tramwajowym. Jednocześnie północną nitkę, na której odbywałby się ruch w obu kierunkach, można by przykryć płytą i stworzyć na poziomie +1 skwer.

- Likwidacja chodnika byłaby pozorna, bo cały ruch pieszy przeniósłby się na drugą stronę wysepki, gdzie powstałaby szeroka i atrakcyjna przestrzeń współdzielona z tramwajami i autobusami - podkreśla projektant. - Warto zauważyć, że już teraz mieszkańcy wysepki to wyłącznie lokatorzy mieszkań komunalnych bez możliwości wykupu mieszkania na własność. To oznacza, że miasto zakłada zmiany w tym miejscu i systematycznie się do nich przygotowuje, przenosząc mieszkańców w inne miejsca - dodaje.
  • Widok na wysepkę od strony ul. Jesionowej. Po prawej w tle Galeria Bałtycka.
  • Zdaniem Pawła Mrozka uwolnione działki na wysepce byłyby bardzo atrakcyjne pod kątem nowych inwestycji.
  • Wizualizacja planowanej inwestycji w miejscu stacji paliw.
  • Schody prowadzące na skwer nad jezdnią przy Galerii Bałtyckiej.
  • Koncepcja zmian przy wysepce z lotu ptaka.

Jak podkreśla, uporządkowanie przestrzeni wokół wysepki mogłoby zostać sfinansowane nie tylko przez miasto, ale też inwestorów zewnętrznych. Przeniesienie ruchu samochodowego i torowiska tramwajowego uwolniłoby bowiem bardzo atrakcyjne działki pod kątem inwestycyjnym. Pojawiłaby się pierzeja, usługi w parterze, ogródki kawiarniane.

- Jako autor tej pracy jestem świadomy tego, że nie jest to projekt łatwy i szybki do realizacji, ale podobnie jak wiele innych projektów pokroju Wyspy Spichrzów, Młodego Miasta czy właśnie Garnizonu, jest możliwy do realizacji przy wsparciu władz miasta, które otworzą się na możliwość znalezienia prywatnego partnera do takiego przedsięwzięcia. W nadchodzących czasach, taki właśnie projekt mógłby być wizytówką rozwoju tego miasta i jednym z ambitnych celów, jakie stawiamy sobie jako mieszkańcy - dodaje Mrozek.

Aleja Grunwaldzka dwupasmówką?



O jeszcze bardziej radykalne zmiany na al. Grunwaldzkiej apeluje na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto dziennikarz Michał Jamroż. Wicenaczelny trójmiejskiego oddziału "GW" uważa, że narodowa kwarantanna spowodowana epidemią koronawirusa to z jednej strony - wielkie wyzwanie dla miast, by utrzymać jakość transportu publicznego na dotychczasowym poziomie, a z drugiej - idealny moment na "oddanie miast rowerzystom i pieszym". Pierwszym krokiem do rewolucji miałoby być zwężenie al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów.

Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów? Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów?
- Ze zbliżającego się ogromnego problemu zdają sobie sprawę miasta na całym świecie i podejmują bardzo zdecydowane i odważne działania. Ich cel jest jeden: nie pozwolić, aby odejście mieszkańców od transportu publicznego zamknęło ich w samochodach. Wszędzie robią to samo: oddają ulice pieszym i rowerzystom. Oddają rowerzystom pasy ruchu na wielopasmowych drogach, tworzą współdzielone ulice, wprowadzają ograniczenia prędkości, zamieniają ulice w deptaki - napisał Jamroż w swoim artykule.
A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach i oddania głosu w naszej ankiecie.
rb

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • fragowcy rowerowa metropolia - niszczyciele miasta

    • 23 10

  • A najlepsze

    te esyfloresy torów tramwajowych na skrzyżowaniu ze Słowackiego XD. O koncepcjach budynkach to sie nie wypowiem, bo wymoderują.
    NAtomiast rozdział ruchu, jako zasada, to słuszna koncepcja

    • 7 4

  • Kogoś poniosło... (1)

    "(...) współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów" - czyli co, piesi mają kluczyć między wiecznie spieszącymi się autobusami i tramwajami? Matki z wózkami (jak na grafice) mają spacerować po torowisku? Ktoś pomyślał jakie będą konsekwencje zwężenia ruchu kołowego w tym miejscu (ruchliwa galeria handlowa)? Przecież już teraz jest tam tłoczno, nie ma tygodnia żeby nie doszło do jakiejś kolizji lub wypadku... Fajnie, że ktoś chce porządkować przestrzeń miejską, ale niech to będzie przemyślana i racjonalna wizja poprawiająca komfort mieszkańców, a nie artystyczny kaprys jakiegoś oderwanego od rzeczywistości estety. Ps Autobusy na nawierzchni chodnikowej? Serio? Ktoś nie widział co się dzieje na Przeróbce?

    • 36 7

    • Cangi miło przeczytać racjonalną opinię opartą na praktyczności

      • 3 1

  • (1)

    wizja chorego człowieka... więcej betonu, mniej korzyści, większy kłopot komunikacyjny. swoją drogą zobaczcie jak będzie wyglądał pseudo biurowiec na miejscu byłej stacji benzynowej - szare bure szkaradztwo. Wrzeszcz staje się wolną amerykanką projektantów - ustawa krajobrazowa...? ha ha dobre sobie, powinna być ustawa ładu architektonicznego

    • 38 9

    • jakich "projektantów" ? - klocostawiaczy !

      • 4 1

  • Kolejny pomysł z cyklu "utrudnijmy samochodziarzom" (4)

    dorównujący temu, co zrobiono na leśnym odcinku Słowackiego budując drogę odwrotnie pochyloną na zakrętach, żeby (podobno) zmusić kierowców do wolniejszej jazdy. Efekt uzyskany to częste wpadanie na barierki przy zachowaniu dozwolonej prędkości przy pierwszym deszczu po przerwie. Szczególnie częsty w czasie wakacji, kiedy przyjezdni nie domyślają się, że można taką durnotę wymyślić. Dodatkowy coroczny koszt tzw. "uszorstnienia". Dajcie już rowerowi geniusze spokój z takimi pomysłami. Zajmijcie się rowerami i nie wysilajcie mózgów, bo one nietęgie, delikatnie mówiąc. Trójmiasto jest nietypowe, Grunwaldzka to jednocześnie droga przelotowa do Sopotu i Gdyni.
    Lepszy pomysł miał tylko podobny wam geniusz, który pod Szczecinem przy drodze ekspresowej kazał zlikwidować utwardzone pobocza, żeby, jak to powiedział "zmusić TIR-owców do wolniejszej jazdy. Ilość wypadków po tej akcji spowodowała odbudowę tych poboczy.

    • 41 9

    • Ciekawe, że na Słowackiego nikt jadąc przepisowo, nawet lekko przekraczając prędkość nie wypada z zakrętów. (1)

      • 5 2

      • Po każdym niewielkim deszczu...

        są takie wypadki. Właśnie dlatego robią te uszorstnienia. I na barierki wpadają właśnie samochody jadące z dozwoloną prędkością.

        • 3 3

    • samochodziarze sami dbają o wzajemne utrudnianie sobie życia

      jeśli ktoś tego nie rozumie, nieświadomie cierpi na samochodozę. To się leczy.

      • 3 4

    • Powinno być praktycznie - warto racjonalnie przemyśleć przebudowę i raczej dołożyć pasy jezdni niż je zabrać

      • 3 1

  • Widzę, że dla mieszkańców Gdańska (2)

    Ujrzenie zcywilizowanej przestrzeni to szok równy temu, jaki pół mongolska Armia Czerwona doznała jak ujrzała przed wojenny Gdańsk. I potem go zniszczyła.

    • 17 21

    • Masz na myśli to betonowe lodowisko? W sumie, do gry w hokeja na rolkach idealne.

      • 5 3

    • to co napisałeś dotyczy tylko części mieszkańców Gdańska

      mam wrażenie, że się ona kurczy coraz bardziej.

      • 1 2

  • przejscie dla pieszych na zdjeciu nr 6 to jakas kompletna pomylka, poza tym pomysl ciekawy

    • 7 7

  • Co z tego, że projekt ładnie wygląda skoro jest niefunkcjonalny (1)

    Miasto jest zakorkowane a tu się jeszcze proponuje zwężanie jezdni. Osoba, która to planowała kompletnie nie ogarnia tematu.

    • 32 5

    • żadne miasto nie zostało odkorkowane przez poszerzanie ulic

      wiele miast zostało odkorkowanych przez sensowną politykę poprawiania komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych, rowerzystów i klientów transportu zbiorowego.

      • 3 1

  • A bzdura, Panie...

    ... przecież 262 tamtędy nie jeździ!

    • 8 3

  • już i tak jest ciasno na Grunwaldzkiej (1)

    Przewężenie Grunwaldzkiej i ustawienie dodatkowych budynków do których trzeba będzie dojechać nie tylko utrudni życie kierowcom ale także samym mieszkańcom Wrzeszcza, lepiej pomyślmy o alternatywnych rozwiązaniach dróg dojazdowych na Zaspę z Wrzeszcza, na Port lotniczy z Wrzeszcza i w kierunku Gdyni z Wrzeszcza

    • 24 6

    • zamiast poprawiania "dróg dojazdowych" warto poprawiać warunki ruchu i dojazdu

      pieszym, rowerzystom i klientom transportu miejskiego/ SKM

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane