• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śmiała koncepcja zmian przy wysepce we Wrzeszczu

rb
4 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Widok na wysepkę we Wrzeszczu od strony ul. Jesionowej.
  • Koncepcja zakłada przeniesienie ruchu samochodowego na północną stronę wysepki, a ruchu tramwajowego, autobusowego i pieszego na południową.
  • Przestrzeń nad obiema nitkami między wysepką a Galerią Bałtycką mogłaby zostać zakryta płytą z nasadzeniami.
  • Z odzyskanej dla pieszych przestrzeni mogłyby też korzystać tramwaje i autobusy.

Przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki, schowanie samochodów pod nowym skwerem oraz współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów - to niektóre założenia w koncepcji zmian przestrzeni przy wysepce we Wrzeszczu k. Galerii Bałtyckiej przygotowanej przez Pawła Mrozka z FRAG. Pojawiła się też śmiała propozycja zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa, które miałyby zostać zwężone z trzech do dwóch pasów.



Zaproponowane zmiany przy wysepce i na Grunwaldzkiej są:

Koncepcja opracowana przez Pawła Mrozka zrodziła się kilka lat temu po warsztatach zorganizowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska. Jak mówi nam członek Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, prace nad zmianami przy wysepce trwają po godzinach pracy i są dla niego zajęciem całkowicie hobbystycznym.

- Warsztaty BRG i pewne wizje studentów z Politechniki Gdańskiej zainspirowały mnie do działania. To jedyne takie miejsce we Wrzeszczu z zachowanymi gabarytami urbanistycznymi sprzed wojny i jednocześnie dość specyficzne, bo z ruchem tramwajowym w szczelinie między budynkami. To od zawsze nie był układ docelowy i przetrwał dziesięciolecia tylko przez jakieś dziwne zbiegi okoliczności. Ma ogromny potencjał, który warto wykorzystać - mówi Paweł Mrozek.
Zaproponowana przez niego idea zakłada przełożenie ruchu na al. Grunwaldzkiej na jej północną nitkę (jezdnię bliższą Galerii Bałtyckiej). Wówczas tory tramwajowe zostałyby przeniesione z centralnej części wysepki na obecną południową jezdnię, gdzie powstałby ciąg pieszo-jezdny.

Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami. Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami.
Paweł Mrozek zakłada, że tzw. woonerf mógłby sięgać aż do Garnizonu. Co ważne, przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki nie musiałoby oznaczać ograniczenia przepustowości al. Grunwaldzkiej, ale z pewnością wiązałoby się z likwidacją obecnego chodnika i miejsc postojowych oraz przebudową skrzyżowań i przeplotem z torowiskiem tramwajowym. Jednocześnie północną nitkę, na której odbywałby się ruch w obu kierunkach, można by przykryć płytą i stworzyć na poziomie +1 skwer.

- Likwidacja chodnika byłaby pozorna, bo cały ruch pieszy przeniósłby się na drugą stronę wysepki, gdzie powstałaby szeroka i atrakcyjna przestrzeń współdzielona z tramwajami i autobusami - podkreśla projektant. - Warto zauważyć, że już teraz mieszkańcy wysepki to wyłącznie lokatorzy mieszkań komunalnych bez możliwości wykupu mieszkania na własność. To oznacza, że miasto zakłada zmiany w tym miejscu i systematycznie się do nich przygotowuje, przenosząc mieszkańców w inne miejsca - dodaje.
  • Widok na wysepkę od strony ul. Jesionowej. Po prawej w tle Galeria Bałtycka.
  • Zdaniem Pawła Mrozka uwolnione działki na wysepce byłyby bardzo atrakcyjne pod kątem nowych inwestycji.
  • Wizualizacja planowanej inwestycji w miejscu stacji paliw.
  • Schody prowadzące na skwer nad jezdnią przy Galerii Bałtyckiej.
  • Koncepcja zmian przy wysepce z lotu ptaka.

Jak podkreśla, uporządkowanie przestrzeni wokół wysepki mogłoby zostać sfinansowane nie tylko przez miasto, ale też inwestorów zewnętrznych. Przeniesienie ruchu samochodowego i torowiska tramwajowego uwolniłoby bowiem bardzo atrakcyjne działki pod kątem inwestycyjnym. Pojawiłaby się pierzeja, usługi w parterze, ogródki kawiarniane.

- Jako autor tej pracy jestem świadomy tego, że nie jest to projekt łatwy i szybki do realizacji, ale podobnie jak wiele innych projektów pokroju Wyspy Spichrzów, Młodego Miasta czy właśnie Garnizonu, jest możliwy do realizacji przy wsparciu władz miasta, które otworzą się na możliwość znalezienia prywatnego partnera do takiego przedsięwzięcia. W nadchodzących czasach, taki właśnie projekt mógłby być wizytówką rozwoju tego miasta i jednym z ambitnych celów, jakie stawiamy sobie jako mieszkańcy - dodaje Mrozek.

Aleja Grunwaldzka dwupasmówką?



O jeszcze bardziej radykalne zmiany na al. Grunwaldzkiej apeluje na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto dziennikarz Michał Jamroż. Wicenaczelny trójmiejskiego oddziału "GW" uważa, że narodowa kwarantanna spowodowana epidemią koronawirusa to z jednej strony - wielkie wyzwanie dla miast, by utrzymać jakość transportu publicznego na dotychczasowym poziomie, a z drugiej - idealny moment na "oddanie miast rowerzystom i pieszym". Pierwszym krokiem do rewolucji miałoby być zwężenie al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów.

Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów? Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów?
- Ze zbliżającego się ogromnego problemu zdają sobie sprawę miasta na całym świecie i podejmują bardzo zdecydowane i odważne działania. Ich cel jest jeden: nie pozwolić, aby odejście mieszkańców od transportu publicznego zamknęło ich w samochodach. Wszędzie robią to samo: oddają ulice pieszym i rowerzystom. Oddają rowerzystom pasy ruchu na wielopasmowych drogach, tworzą współdzielone ulice, wprowadzają ograniczenia prędkości, zamieniają ulice w deptaki - napisał Jamroż w swoim artykule.
A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach i oddania głosu w naszej ankiecie.
rb

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • Danziger (2)

    To nierealny projekt. Lepiej byłoby namalować tam jakiś fajny mural Looney'a.

    • 40 57

    • W Polsce nierealny.

      • 1 0

    • Jo

      Najlepiej Bolka, jak tymi ręcami sam komunę obalał. Albo jakichś innych żołnierzy przeklętych. Tylko murale i zmniejszanie ilości pasów ruchu uratują zakorkowany Wrzeszcz.

      • 3 2

  • (4)

    Koncepcje,plany,projekty...ileż to lat się ciągnie.Mam nadzieję że kiedyś przyjdzie gospodarz typu Dyzmy i rozwiąże to wszystko jedną konkretną decyzją...

    • 84 27

    • Znów wizje, a i tak nic się nie zmieni. To stało się już nudne.

      • 0 0

    • próbujących takich "prostych decyzji" jest wielu (1)

      ostatnie sukcesy notuje taki Dyzma z pewnej dzielnicy Warszawy zaczynającej się na literę Ż. Nie ma możliwości rozwiązywania złożonych problemów przy pomocy "jednej konkretnej decyzji" nie poprzedzonej refleksją odpowiedniej jakości. Łódka tego pana już nabiera wody. Orkiestra na Titanicu jeszcze gra, ale grodzie nie wytrzymują.

      • 6 3

      • A jednak jest możliwość

        Co on udowadnia.
        Niemożliwe jest tylko wdrażanie utopijnych projektów socjalistów miejskich

        • 2 0

    • To nie świata 500 lat temu. Teraz wszystko jest ze sobą połączone i skomplikowane, ale ludzie nie rozumiejąc nawet 1% tych procesów krzyczą: ma być zrobione. Typowy folwark i jedyny problem to że krowa się nie cieli. To nie ta rzeczywistość i nie te czasy.

      • 3 1

  • cóż za wizja przyszłości ...

    Moze tak wiadukt nad grunwaldzka dwupasmowy , taki jaki powinien być od początku , najbardziej zakorkowane miejsce w gdańsku , a oni chcą po dwa pasy ruchu hahaha , jesteście the best , zero myslenia , wizja z przyszłości

    • 9 1

  • (2)

    deptak współdzielony z tramwajem, naprawdę?

    • 8 2

    • sprawdzone w wielu miastach Polski (np. Katowice) i Europy (Berno, Karlsruhe etc. etc.)

      • 1 1

    • a dlaczego to jest niepojęte dla Ciebie?

      • 2 2

  • Przepustowość ponad wszystko (3)

    Czytając komentarze tutaj, mam wrażenie że kierowcy są najbardziej roszczeniową grupą w Polsce, wyprzedzając nawet matki, właścicieli Januszexów oraz Polki 6/10 na Tinderze.

    • 6 9

    • równie dobrze mogłeś się podpisać ciasne kalesony (1)

      poluzuj gumkę, bo na żyłkę od myślenia cię uciska.
      Nie odwracaj kota ogonem, bo tak się składa i niestety, najbardziej roszczeniowa grupa w Gdańsku to rowerzyści. Zwłaszcza ci, którzy wzdłuż głównej arterii w Gdańsku pędzą na złamanie karku swojego i innych. Za nic mając przepisy i innych uczestników drogi, chodnika, ulicy, bijąc rekordy czasu przejazdu np. do i z pracy.

      • 3 3

      • przecież wiesz, że ściemniasz

        po co piszesz nieprawdę?

        • 0 1

    • ale takich jak ty nic nie zatrzyma

      żaden pieszy, żadne auto, żadne czerwone światło. Ty jesteś Pan Rowerzysta!

      • 3 3

  • Pomysł (1)

    Dlaczego zwężenie do dwóch pasów? Zamiast rozbudowywać to oni zwężają... Ludzie! Litości! Przecież tam się będzie gotowało od korków!

    • 8 3

    • przecież się już od wielu lat gotuje

      estakada nic nie pomogła na korki. Można za to tanio poprawić rozwiązania dla alternatyw samochodu

      • 0 0

  • (1)

    FRAG to ci co nie chcą estakady argumentując ,że niegdzie w Europie nie ma takiego rozwiązania...
    Mieszkam tutaj i chcę mieć możliwość szybkiego przemieszczania się . Muszą być miejsca i na deptki i na jezdnie , również te szybkie . Nie zaburzajcie tego....

    • 6 13

    • tia, szybkość w okolicach skrzyżowania Słowackiego i Kościuszki z Grunwaldzką powala

      wszystko przez nadmiar samochodów. Jedyny szybki środek lokomocji w tej okolicy to SKM.

      • 0 0

  • To mam rowerem z redy do wrzeszcza do pracy dojeżdżać? kogos porąbało? (3)

    • 15 4

    • Spacer, hulajnoga, wrotki, albo zmień pracę, weź kredyt (2)

      A serio
      To jest skm
      Tylko trzeba najpierw przerobić syf kiłę i mogiłę na szybką kolej miejską.

      • 2 2

      • To może najpierw komunikację usprawnić... (1)

        A potem samochodom utrudniać, a nie odwrotnie.

        • 2 1

        • można to robić jednocześnie

          trzeba zacząć od opracowania i wypromowania spójnej wizji

          • 1 0

  • gadanie (1)

    wyburzyć wszystko na wysepce i wtedy projektować , kilka starych zagrzybionych budynków - wielki problem ---w kilka dni znikną --- co wy kombinujecie - proste praktyczne rozwiązanie - Wyprostować ULICĘ - przy okazji tunel do Galerii - ktoś chce 2 pasy zostawić --jasne i zakorkować na amen centrum ---przy wyburzeniu i mądrej koncepcji wszystko się Rozsądnie rozplanuje ,, proste rozwiązanie a sami stwarzacie Problem dla potomnych. ps za komuny zostawili obecny stan i jest problem - nie popełnijmy tego samego.

    • 4 4

    • 100% racji!

      • 0 2

  • Super pomysł

    Martwię się o realność realizacji, ale wygląda i zapowiada się świetnie. Duże natężenie ruchu pieszego, idealne miejsce na taki projekt

    • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane