• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot: jeden bilet na wszystkie autobusy?

Piotr Weltrowski
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Władze Sopotu w końcu poszły po rozum do głowy i przygotowały projekt uchwały, która ma sprawić, że we wszystkich jeżdżących po kurorcie autobusach i trolejbusach będą respektowane zarówno gdańskie, jak i gdyńskie bilety.



Zdarzyło ci się jechać w Sopocie autobusem z niewłaściwym biletem?

Sopot własnej komunikacji publicznej nie posiada. Siłą rzeczy część połączeń obsługuje gdańska komunikacja, a część gdyński ZKM. Sytuacja od lat jest dość uciążliwa, szczególnie dla turystów, którym trudno zrozumieć, że w obrębie jednego, niedużego przecież miasta, w użyciu są dwa rodzaje biletów - do tego honorowane tylko na wybranych połączeniach.

Już wcześniej próbowano problem rozwiązać, czy też raczej zniwelować skutki całego zamieszania: jeszcze przed wakacjami na przystankach rozwieszono szczegółowe informacje dotyczące biletów, na których wyraźnie zaznaczono, które linie obsługiwane są przez Gdańsk, a które przez Gdynię. Na niewiele się to jednak zdało.

Dlatego teraz pojawił się projekt uchwały Rady Miasta, która ma rozwiązać problem raz, a dobrze. Wedle jej zapisów bilety gdyńskie mają być honorowane w autobusach obsługiwanych przez gdańskich przewoźników i odwrotnie - bilety gdańskie mają zapewnić przejazd autobusami i trolejbusami gdyńskiego ZKM. Wszystko to jednak tylko w granicach administracyjnych Sopotu.

- Wielokrotnie zwracaliśmy się do Związku Metropolitalnego o wprowadzenie elektronicznego biletu w całej aglomeracji, w różnych środkach transportu, łącznie z SKM. Dzięki temu pieniądze za przejazd otrzymywałby ten, kto dokonywał faktycznie przewozu. Dopóki jednak taki system nie istnieje, chcemy doprowadzić do sytuacji, że w Sopocie będą uznawane - i rozliczane pomiędzy przewoźnikami - bilety wszystkich przewoźników na wszystkich liniach. Sopot jest miastem, gdzie jest wiele starszych osób, a jednocześnie jest ośrodkiem turystycznym i na absurd zakrawa fakt, że z biletem gdyńskim nie można jechać po Sopocie linią obsługiwaną przez firmę gdańską i odwrotnie - tłumaczy Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Zaznacza też, że jeżeli uchwała nie sprawi, że przewoźnicy zaczną respektować oba rodzaje biletów, miasto jest gotowe na bardziej radykalne kroki. - Jeśli nie uda się tego zrealizować, to rozważymy wypowiedzenie umowy jednemu z przewoźników i przekazanie wszystkich połączeń na terenie Sopotu drugiemu - dodaje Karnowski.

Obecnie gdańscy przewoźnicy obsługuje w Sopocie cztery linie: 143, 122,117, N1. Gdyński ZKM obsługuje z kolei aż dziewięć linii: 144, 181, 185, 187, 287, 244, S, 21 i 31.

Opinie (141)

  • BRAVO

    Brawo za odwagę!. Ciekawe tylko gdzie do tej pory włodarze mieli głowy ?
    Na całym świecie jest to normalna rzecz że jeden bilet obowiązuje w obrębie jednej aglomeracji a u Nas jak zwykle potrzeba Kolumba żeby odkryć Amerykę.
    Pozazdrościć, pozazdrościć ...

    • 4 1

  • Komunikacja powinna być darmowa dla wszystkich. (18)

    Miasto powinno dbać o mieszkańców tak jak to jest w cywilizowanych krajach.

    • 42 36

    • Dlaczego dla wszystkich?

      Ktoś kto jest trollem i całe życie nie pracował i nie płacił podatków dlaczego ma jeździć za darmo tak samo jak ci co płacą podatki.

      • 1 3

    • co widać i czego nie widać? (14)

      "darmowa" komunikacja miejska to wyższe podatki i opłaty bo z czegoś tą kase na paliwo i autobusy trzeba mieć.A czemu ma za to płacić np ktoś kto z komunikacji miejskiej nie korzysta?

      • 15 6

      • saif... (9)

        ...to czym ty jeździsz, jeżeli nie korzystasz z komunikacji miejskiej. Domyślam się ze jeździsz samochodem, więc dlaczego ja mam płacić za twoje jezdnie z których ja nie korzystam.

        • 15 1

        • (7)

          Chodzi o to, że wszelkie koszty w przypadku "darmowej" komunikacji zostaną i tak przeniesione gdzie indziej w postaci wyższych podatków i opłat.Kierowca np ponosi takie koszta w podatkach zawartych w cenie paliwa,a ktoś korzystający z "darmowej" komunikacji poniesie te koszta gdzie indziej (i ci nie korzystający też).

          • 2 5

          • (6)

            A z "darmowej" komunikacji nie będziesz korzystał? A czemu?

            • 6 1

            • (5)

              A co to jest jakiś obowiazek?Nie korzystam z komunikacji miejskiej bo wszędzie praktycznie "mam z buta" tzn w moim przypadku każdą odlegołość do 1,5 km przechodze pieszo i traktuje to jako jedną z form prozdrowotnej aktywności fizycznej.

              • 5 3

              • (4)

                Oczywiście że nie obowiązek tylko zachęta, propozycja nie do odrzucenia... zresztą jak wszystko co "darmowe". Bo po co płacić za paliwo, zużywać części od samochodu jak można jeździć "za darmo".

                • 3 2

              • (3)

                Zrozum, że nie ma nic za darmo,zawsze zapłacisz czy bezpośrednio (np za bilet) czy w wyższych podatkach i opłatach (i wtedy płacą wszyscy także ci którzy nie korzystają z danej usługi).

                • 8 3

              • Jak myślisz saif, dlaczego mówiąc o "darmowej" komunikacji (tak samo jak wcześniej o "darmowej" służbie zdrowia, oświacie i wszelkim socjalu) pisząc to słowo "darmowe" zawsze pisałem je w cudzysłowie?

                • 2 1

              • (1)

                Nigdzie tak naprawdę darmowa komunikacja się nie sprawdziła i nie sprawdzi, wystarczy spojrzeć jaki był stan autobusów w Grecji gdzie takie zarządzenie wprowadzono...po prostu nie było pieniędzy na remonty.
                Trzeba też pamiętać, że Trójmiasto odwiedza wielu turystów więc koszty przewozu osób są dużo większe niż ilość osób realnie płacących podatki w Gdańsku, Gdyni czy Sopocie.
                Nie zapominajmy też, że są to miasta na dorobku i przed nami duże inwestycję nie stać nas po prostu na darmową komunikację...

                • 4 2

              • To wtedy musi być stać na budowę nowych, coraz nowocześniejszych dróg.

                • 4 0

        • a autobusy to po czym jeżdzą??

          • 1 2

      • Tramwaje w całym Trójmieście (3)

        Po to, by z tej komunikacji miejskiej zaczął korzystać. Nie dość, ze sam psuje powietrze to jeszcze jego auto smrodzi.

        Ekonomia nie jest taka oczywista, bo "darmowa" komunikacja miejska to i brak konieczności budowy nowych dróg, bardzo przecież kosztownych - wtedy wystarczyłoby tylko wyremontować te istniejące.

        • 10 2

        • w Gdyni chcą zrobić tramwaje (1)

          na terenie Gdyni Zachód

          • 7 3

          • Oby się to udało D:

            • 4 3

        • Mniejsze korki, mniejsze zużycie paliw. To jest zbyt piękne, żeby w Polsce stało się prawdziwe.

          • 8 0

    • taaa a ciekawe skąd kasa na paliwo, na nowe autobusy itd (1)

      • 8 11

      • Sopot to bogate miasteczko, da radę.

        • 11 2

  • Rozkłady jazdy w Trójmieście

    Zapraszam na nowy blog: rozkladytrojmiasto.blox.pl Najnowsze informacje o kursowaniu komunikacji miejskiej w Trójmieście.

    • 0 7

  • A kanary? (3)

    Na czym rANOMA będzie zarabiać?

    • 30 5

    • (2)

      Nie wiem czy Ci dać plusa czy minusa - na kogo głosowałeś w wyborach?

      • 4 1

      • (1)

        Oddałem nieważny głos. Dawaj plusa i chodź się napić.

        • 10 0

        • hehe nowomowę masz jak... a kto stawia?

          • 1 0

  • Za komuny kiedy nic nie było ( tzn między innymi nie było bezrobocia )

    wyciagałem z kieszeni w Warszawce bilet kupiony w moim miescie za 1,50 zł i jezdziłem do woli legalnie i bezterminowo. Pewne rozwiązania można by było skopiować skoro działały.

    • 6 3

  • bilety powinny być ważne (12)

    na terenie całego 3miasta i powinny być jednakowe bo teraz są 3- ztm, zkm, metropolitalne, paranoja

    • 154 5

    • no przecież są, nazywają się metropolitarne (11)

      • 6 8

      • (4)

        Strasznie drogie. Pewnie korzystają z nich tylko ci, którzy mają uprawnienia "nabyć" je za darmo.

        • 11 6

        • Strasznie drogie? (2)

          Weź pod uwagę, że mając te bilety możesz bezpiecznie jeździć po całym terenie Związku Metropolitalnego, bez obawy o jakąś "Renomę". Poza tym jednorazowe bilety mertropolitalne kupowane przez telefon kosztują 2,80zł i są tańsze od jednorazowych miejskich 3,00zł. Tak więc jeżeli ktoś sporadycznie korzysta z przejazdów przez całe 3-miasto to może to zrobić właśnie na metropolitalnym, a jeżeli porusza się często w ten sposób, to bilet okresowy metropolitalny jest na pewno tańszy niż trzy bilety ( gdański, gdyński i wejherowski). Martwi tylko ich słaba dostępność.

          • 2 6

          • owszem, tanie nie są: (1)

            bilet tylko do centrów, bez opłotków--------24h------3dni-----30dni
            Wawa (MZT: MZA MZT METRO SKM)--------12zł------24zł------90zł
            Poznań (MZT tramwaje i autobusy)---------12zł------20zł------99zł
            Łódź (MPK tramwaje i autobusy)------------11zł------23zł------80zł
            Kraków (MPK tramwaje i autobusy)---------12zł------30zł-----94zł
            Wrocek (MPK tramwaje i autobusy)---------11zł------26zł-----98zł
            3miasto (MZKZG: ZTM ZKM SKM)-----------20zł------40zł-----220zł

            tc2

            • 20 0

            • a jeśli porusza się rzadko? i nie chce miesięcznego?

              niby jest moBilet i jest CallPay

              ale SKM ich nie uznaje* i na każdy przejazd trzeba płacić osobny bilet, nie ma czasowych z przesiadkami jak w Wawie

              dlatego mam bilet uniwersalny:
              Skodę Felcię z gazem Lavato
              a w korkach słucham "Yes" i TokFM

              *-panie prezydencie Jacku 10km/h Karnowski, jeśli okaże pan cojones i zastosuje pan skutecznie podobne pogróżki wobec świętej krowy komunikacji trójmiejskiej, jaką jest SKM, jeśli pan zmusi ich, by uznawała bilety jednorazowe MZKZG i/albo umożliwią ich kupno przez telefon, to jeśli panu pana właśni Sopociaki nie postawią pomnika, to postawie go panu ja sam osobiście w moim ogrodzie w Gdańsku Oliwie, howgh

              • 9 1

        • Albo ci, którzy mieszkają daleko od swojego miejsca pracy / studiów, ale w obrębie granic pociągów Cieplewo-Luzino. Wtedy te bilety opłacają się. W innych przypadkach nie wychodzi tanio, to prawda. Płaci się albo tyle samo, jakby jeździło się na jednorazowych biletach, albo drożej :)

          • 14 0

      • (2)

        rewelacyjna dostępność. czemu bilet zwykły kupiony w kiosku/u kierowcy/w automacie w gdańsku nie jest ważny w gdyni i w skmce? warszawa ma większą sieć i jeden bilet. o londynie nie wspomnę.

        • 10 2

        • Warszawa ma o wiele większy budżet na komunikacje.. (1)

          i płaci wszystykim..W tym także koleji.. A jak wiadomo Kolej jest kilka razy droższa niz taki autobus lub chociazby nawet tramwaj..

          Gdyby to było takie łatwe jż dawno ten "związek metropolitalny" coś takiego załatwił.. ale to niestety kosztuje a nikt nie chce dawac pieniędzy...

          • 3 6

          • tchórzostwo polityczne i tyle.
            wojewoda powinien nakazać to - z dnia na dzień, grożąc delegalizacją przewoźników. jak by się który wyłamał, pozostali by przejęli jego sieć. Byłby turbulencje, ale po chwili był by porządel. najwyżej na czas niepokoju nakazał bym uruchomić rezerwy LOK, wojska itd.

            • 6 1

      • (1)

        jak się nazywają?

        • 0 1

        • będzie gorzej

          są 4:
          ZKM, ZTM, ZKMZG i SKM
          a będzie 5:
          ZKM, ZTM, ZKMZG, SKM i Kolej Metropolitalna

          paranoja pogłębia się

          • 9 1

      • " i powinny być jednakowe"

        no są 3 powinien być 1 jak pisałem
        uściślenie: nie chodzi mi o ceny i czy godzinny czy przejazdowy tylko o to ze na ztm gdansk i zkm gdynia powinien byc tylko taki sam bilet a sa 2 na kazdego z przewoznikow (ztm ma ztm + metropolitalny, zkm ma zkm + metropolitalny a tylko metropolitalny jest na zkm i ztm)

        • 3 0

  • bilety krotkookresowe (1)

    Dobre rozwiazanie,ale byloby ogromnym ulatwieniem wprowadzenie biletow waznych np. na tydzien lub 10 dni wlasnie m.in.dla turystow,co byloby dla nich duzym ulatwieniem i usprawnieniem ruchu. Swego czasu byly takie krotkookresowe bilety w gdynskiej komunikacji,zlikwidowano je pare lat temu i moi goscie np.z zagranicy bardzo nad tym ubolewali.

    • 12 1

    • za mordę ich wziąć!

      Istnieje niby "karta turysty", ale to i tak jest namiastka. Za te 20 zeta nie można i tak jeździć SKMką. A bez SKM całość się nie klei.

      ZTM i ZKM połączyć można by od dziś, jedną decyzja administracyjną. Zawalidrogą jest SKM. To tych ludzi trzeba by rozpędzić na cztery wiatry, to oni sabotują normalność.

      • 2 1

  • Dziękujemy Panie Prezydencie

    wreszcie!

    • 3 9

  • Sopot wypowie umowe Gdynia... (1)

    Gdynia zwinie trakcje trolejbusowa i w jej miejsce bedzie torowisko Gdanskich tramwajow, tak 3mac :D

    • 11 5

    • a tory to pan połozy? :D

      a tory to pan połozy? :D

      • 4 1

  • co za bzdura...

    Karnowski już tak się odgrażał odnośnie linii 181. I co usłyszał?
    "Bardzo proszę panie Karnowski - niech 181 przejmie ZTM Gdańsk, tylko wtedy pętlę końcową musisz sobie zorganizować na Brodwinie :)))
    I dokładnie tak samo ma się sytuacja z liniami S i 21 z jednej strony oraz 117, 143 i 122 z drugiej.
    Tak to jest jak polityk bierze się za komunikację.
    A swoją drogą układ nie honorowania biletów rzeczywiście chory, ale to wina Prezydentów zasłaniających się przepisami prawnymi.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane