• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot wie, jak przebuduje dworzec

Piotr Weltrowski
24 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Inwestycja ma zupełnie zmienić nie tylko sam budynek dworca (po prawej), ale też całe jego otoczenie. Inwestycja ma zupełnie zmienić nie tylko sam budynek dworca (po prawej), ale też całe jego otoczenie.

230 mln zł będzie kosztowała przebudowa dworca w Sopocie i terenów wokół niego. Kolej odsprzeda swoje tereny miastu, a ono w maju ogłosi przetarg i wyłoni prywatnego inwestora, który wyłoży na budowę własne pieniądze.



Czy partnerstwo publiczno-prywatne to dobry sposób na zmianę wizerunku polskich miast?

Oprócz nowego budynku dworca, wzdłuż torów powstanie kompleks budynków usługowych, hotel oraz dwupoziomowy parking podziemny na ponad 300 samochodów. Gruntownie przebudowane zostaną drogi wokół dworca.

W przyszły piątek sopoccy radni będą głosować dwie uchwały, które formalnie umożliwią rozpisanie przetargu na inwestora.

Pierwsza z nich dotyczyć będzie przyjęcia modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), w drugiej radni wyrażą zgodę na podpisanie przez prezydenta Sopotu umowy przedwstępnej z koleją, dotyczącej odkupienia należących do PKP działek, które również objęte mają być inwestycją.

Ostatecznie zapłaci za nie jednak nie miasto, a prywatny inwestor. Umowy z PKP upoważnią natomiast urzędników do dysponowania kolejowymi nieruchomościami. Dzięki temu miasto będzie mogło ogłosić przetarg. Jeżeli zgłoszą się chętni i obejdzie się bez komplikacji, firmę, która przebuduje dworzec i tereny wokół niego, poznamy jesienią.

- Wariant optymistyczny zakłada, że prace mogłyby rozpocząć się w 2011 roku. Przewidujemy, że trwać będą około dwóch lat. Chcemy jednak, aby poszczególne obiekty oddawane były do użytku wcześniej. Przede wszystkim chodzi nam o dworzec - mówi Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

Jak inwestycja będzie przeprowadzona? Prywatny inwestor wyłoży pieniądze na budowę. Miasto zyska nowy układ drogowy, PKP - nowy dworzec, zaś inwestor pozostałe budynki.

Po zawarciu umowy PPP inwestor będzie zobowiązany zapewnić inwestycji finansowanie i przygotować projekt do realizacji, czyli m.in. zdobyć pozwolenia budowlane. Gdy bezpieczeństwo finansowe projektu zostanie zapewnione, dopiero wówczas Sopot sprzeda nieruchomości. Umowa PPP będzie zawierała wszelkie zapisy dotyczące obowiązków inwestora, m.in. do wybudowania dworca i przebudowy układu komunikacyjnego (najpierw błędnie napisaliśmy, że powstanie spółka miasta i inwestora).

Poważne zainteresowanie wartą około 230-240 mln zł inwestycją wyraziło kilkanaście firm, zarówno z Polski, jak i z Europy Zachodniej. Są wśród nich firmy z Włoch, Francji i Niemiec. - Już wcześniej realizowały one podobne projekty, traktujemy je więc bardzo poważnie - mówi nam jeden z sopockich urzędników.

Opinie (99) ponad 20 zablokowanych

  • Na dworcu PKP w Sopocie winien być założony KRZYŻ Z CHRYSTUSEM bo POLSKA TO KRAJ KATOLIKÓW

    PARAFIA W SOPOCIE POWINNA PODEJMOWAĆ DECYZJĘ O GOSPODARZENIU DWORCEM PKP I MIASTEM ABY WYCHOWAĆ LUDZI NA KATOLIKÓW, A NIE NA POGAŃSKIE SZCZURY.

    • 4 6

  • Sopocki dworzec powinien byc atrakcja nie tylko dla turystow, (1)

    architektura pasujaca do wizerunku i atmosfery Sopotu, sam dworzec moglby byc jednym z najwazniejszych punktow w miescie ktory przyciagalby tysiace ludzi, aby to tylko zobaczyc,i oczy nacieszyc,idealne by bylo gdyby architekci kierowali sie stylem F, Hundretwasser ktory dworce rowniez tworzyl jako indywidualne dziela sztuki, za te same pieniadze mozna stworzyc cos niepowtarzalnego.., gdy tylko sie chce i gdy kasa nie jest dominujacym przewodnikiem wykonywanego zadania.

    • 3 0

    • kassa

      za te same pieniądze nie da się budować bubli i dzieł sztuki, w sztukach użytkowych technologia i materiały są istotne, może być ciekawa forma ale w siermiężnej wersji wykończenia efekt będzie podobny do Centrum Haffnera gdzie szybko i tanio nie okazało się dobrze i niepowtarzalnie a obskurnie i tymczasowo.

      • 0 0

  • Gallux ma zostać zawiadowcą dworca w Sopocie

    dworzec ma być połączony z molem super szybkim trojlebusem
    za jedynie 2,88 PLN

    • 5 1

  • Próby uporządkowania legły w gruzach:(

    1)"...Kolej odsprzeda swoje tereny miastu..."
    2)"...Ostatecznie zapłaci za nie jednak nie miasto, a prywatny inwestor..."
    3)"...Powstanie spółka, do której Sopot wniesie aportem grunty swoje i kolejowe....'

    No to kto zapłaci za grunty ? miasto czy inwestor , jeżeli inwestor to co miasto wniesie aportem?

    Sorki Panie Piotrze , ale te Pana artykuły jakoś sie nie kleja :))Tak samo niezrozumiały był kosztów - odnośnie teatru:))

    • 2 1

  • tak sobie tylko mysle,

    czego tu sie spodziewac po tym , jak to upiekszyli juz dolny Sopot, zabetonowali, zmienili negatywnie wyglad,wiekszosc mieszkancow Sopotu byla przeciwko takiemu rozwiazaniu, i z dworcem moze byc podobnie, wystawia znowuz szary brzydki kloc betonowy za ciezkie miliony,KTO tu liczy sie ze zdaniem ludzi ktorzy mieszkaja od urodzenia i zmiany Sopotu sa dla nich wazne.

    • 4 0

  • Niech położą dach nad dworcem w Sopocie

    Plany mają wielkie, a ludzie mokną, bo nie mogą położyć choćby blachy nad częścią peronu. To jest jakaś paranoja.

    • 1 0

  • to jedyne rozwiazanie na taka inwestycję , PKP nigdy nie znajdzie pieniędzy na remonty dworców , z utrzymaniem czystości jest problem a co tu mówić o jakich kolwiek inwestycjach....

    • 1 2

  • Porada dla projektantów i architektów ( gratis ! ) : - proponuje, aby puścic kolej i dworzec .... pod ziemię. ! ze co ,że (1)

    nie wykonalne ?! - ja wiem jak to zrobić.... :) pozdro ! Na swiecie - nie takie pomysły sie realizuje... trzeba tylko.... chcieć ! :)

    • 2 1

    • Owszem, można. Inżynierowie po PG mogą to nawet zaprojektować i wybudować. Jest tylko 1 drobny problem dla Ciebie do rozwiązania - kilka ton banknotów 500€ :)

      • 0 0

  • jeśli parking na 300 samochodów (1)

    to przy okazji parking na 1200 rowerów.

    Miasto samochodami się dusi
    rowerami się odkorkowuje

    o ile rowerzyści mają szansę znaleźć odpowiednio zabezpieczone parkingi na dworcach kolejowych

    to jest dużo ważniejsza kwestia niż złotówka za przewóz rowerów SKM

    • 5 2

    • ciekawe, jakie argumenty mają ci, co stawiają minusy

      przy propozycji uwzględniania interesów rowerzystów?

      • 0 0

  • A CO Z ALGA??? (2)

    to prawda, ze po skonczonej inwestycj na dworcu zajmią sie Alga??
    Z wyliczen wychodzi, ze ok 2013

    • 1 1

    • Daje się zauważyć.... (1)

      Że w Sopocie do "zrobienia"pozostaje tylko Alga.
      Oj adam będzie żdziwionko szybciej niż myślisz. (a,myślisz?)

      • 0 0

      • a ty

        wiem ze za dwa lata maja dopiero cos z tym robic, sprawa tyczy sie prywatnych gruntów

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane