• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot wie, jak przebuduje dworzec

Piotr Weltrowski
24 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Inwestycja ma zupełnie zmienić nie tylko sam budynek dworca (po prawej), ale też całe jego otoczenie. Inwestycja ma zupełnie zmienić nie tylko sam budynek dworca (po prawej), ale też całe jego otoczenie.

230 mln zł będzie kosztowała przebudowa dworca w Sopocie i terenów wokół niego. Kolej odsprzeda swoje tereny miastu, a ono w maju ogłosi przetarg i wyłoni prywatnego inwestora, który wyłoży na budowę własne pieniądze.



Czy partnerstwo publiczno-prywatne to dobry sposób na zmianę wizerunku polskich miast?

Oprócz nowego budynku dworca, wzdłuż torów powstanie kompleks budynków usługowych, hotel oraz dwupoziomowy parking podziemny na ponad 300 samochodów. Gruntownie przebudowane zostaną drogi wokół dworca.

W przyszły piątek sopoccy radni będą głosować dwie uchwały, które formalnie umożliwią rozpisanie przetargu na inwestora.

Pierwsza z nich dotyczyć będzie przyjęcia modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), w drugiej radni wyrażą zgodę na podpisanie przez prezydenta Sopotu umowy przedwstępnej z koleją, dotyczącej odkupienia należących do PKP działek, które również objęte mają być inwestycją.

Ostatecznie zapłaci za nie jednak nie miasto, a prywatny inwestor. Umowy z PKP upoważnią natomiast urzędników do dysponowania kolejowymi nieruchomościami. Dzięki temu miasto będzie mogło ogłosić przetarg. Jeżeli zgłoszą się chętni i obejdzie się bez komplikacji, firmę, która przebuduje dworzec i tereny wokół niego, poznamy jesienią.

- Wariant optymistyczny zakłada, że prace mogłyby rozpocząć się w 2011 roku. Przewidujemy, że trwać będą około dwóch lat. Chcemy jednak, aby poszczególne obiekty oddawane były do użytku wcześniej. Przede wszystkim chodzi nam o dworzec - mówi Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

Jak inwestycja będzie przeprowadzona? Prywatny inwestor wyłoży pieniądze na budowę. Miasto zyska nowy układ drogowy, PKP - nowy dworzec, zaś inwestor pozostałe budynki.

Po zawarciu umowy PPP inwestor będzie zobowiązany zapewnić inwestycji finansowanie i przygotować projekt do realizacji, czyli m.in. zdobyć pozwolenia budowlane. Gdy bezpieczeństwo finansowe projektu zostanie zapewnione, dopiero wówczas Sopot sprzeda nieruchomości. Umowa PPP będzie zawierała wszelkie zapisy dotyczące obowiązków inwestora, m.in. do wybudowania dworca i przebudowy układu komunikacyjnego (najpierw błędnie napisaliśmy, że powstanie spółka miasta i inwestora).

Poważne zainteresowanie wartą około 230-240 mln zł inwestycją wyraziło kilkanaście firm, zarówno z Polski, jak i z Europy Zachodniej. Są wśród nich firmy z Włoch, Francji i Niemiec. - Już wcześniej realizowały one podobne projekty, traktujemy je więc bardzo poważnie - mówi nam jeden z sopockich urzędników.

Opinie (99) ponad 20 zablokowanych

  • za tas kase (1)

    to mozna S bane wybudowac,szybka kolej jak w Berlinie

    • 10 4

    • przecież mamy S-Bahn

      (SKM)

      pewnie myślałeś o U-Bahn? (metro) ale na to nie mamy warunków geologicznych.

      • 1 1

  • brud i smieci wokolo dworca i torow

    brud i smieci wokolo dworca i torow

    • 7 2

  • Pamietamy jak było głosowanie nad wyborem koloru malowania peronu (1)

    i tak sie okazało ze pomalowali na zupelnie inny kolor.

    • 9 2

    • a te minusy za co? :) kazdy moze sobie sprawdzic jaki kolor wybrany na jaki jest

      peron pomalowany zamiast minusowac to wystarczy podjechac i sie przekonac.

      • 0 0

  • sprzedac sopot

    skoro wladze sopotu nie potrafia dobrze gospodarzyc kasa to sopot sprzedac

    • 10 7

  • Budowa/przebudowa potrwa pewnie z 5 lat

    Jak tak patrze ile czasu mecza sie z peronem skm.

    • 15 3

  • No i git majonez!

    W końcu Sopot, to nie Poronin.

    • 7 7

  • Uśmiechnij sie--jestes w Sopot....MIASTO TYLKO DLA OPTYMISTÓW! (2)

    Bravo Sopot!

    • 3 10

    • I japiszonów. BRAVO

      • 3 2

    • BRAWO SOPOT !

      • 0 3

  • hihihi :) (1)

    ten murek który umożliwia osobom niepełnosprawnym wjazd na dworzec budowali z 3 miesiące jak nie dłużej :) Zasłonili się niebieskimi plandekami i tak pracowali. Dworzec pewnie będzie powstawał z 5 lat. Końca peronu SKM też nie widać.

    Proponowałbym zacząć kontrolować firmy, które podejmują się tych wszystkich inwestycji. Szybciej wybudują Baltic Arenę, niż wyremontują peron kolejko SKM w Sopocie Głównym.

    • 15 2

    • Nie mędrkuj....

      tylko wal na Długą.Odstoisz 1,5godz. i porcja leniwych za pół ceny.
      I co z tego że zimne ?

      • 0 1

  • szkoda ze wiedza

    jak porodowke wybudowac z toaletami

    • 0 2

  • Zaraz, zaraz????? (1)

    Kolej odsprzeda swoje tereny miastu, a miasto znajdzie prywatnego inwestora (ów) - (czyli też odsprzeda) którzy wyłożą swoją kasę na to??:)
    Reasumując inwestycja w infrastrukturę miejską (między innymi kolejowa) będzie się odbywała kosztem prywatnego kapitału.......?? A władze miasta Sopotu będą za to wieszali sobie medali i przycinali wstążki z okazji uroczystości otwarcia akurat przed kolejnymi wyborami:)))
    Nie wspomnę o kombinacjach dot. kupna - sprzedaży - kupna - sprzedaży.....jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o.......:)))

    • 12 4

    • dokładnie tak, medale są za np znalezienie inwestora, który za część komercyjną wybuduje część społeczną czyli dworzec. Miasto nie wykłada pieniędzy a zyskuje budowle i podatki z części biurowo-hotelowo-handlowe. Gdyby podobnie myślacy jak ty rządzili sopotem, furmanki z goownem stały by dalej na monciaku a jedyny telewizor byłby w ośrodku kultury na spółkę z proboszczem

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane