• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot wie, jak przebuduje dworzec

Piotr Weltrowski
24 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Inwestycja ma zupełnie zmienić nie tylko sam budynek dworca (po prawej), ale też całe jego otoczenie. Inwestycja ma zupełnie zmienić nie tylko sam budynek dworca (po prawej), ale też całe jego otoczenie.

230 mln zł będzie kosztowała przebudowa dworca w Sopocie i terenów wokół niego. Kolej odsprzeda swoje tereny miastu, a ono w maju ogłosi przetarg i wyłoni prywatnego inwestora, który wyłoży na budowę własne pieniądze.



Czy partnerstwo publiczno-prywatne to dobry sposób na zmianę wizerunku polskich miast?

Oprócz nowego budynku dworca, wzdłuż torów powstanie kompleks budynków usługowych, hotel oraz dwupoziomowy parking podziemny na ponad 300 samochodów. Gruntownie przebudowane zostaną drogi wokół dworca.

W przyszły piątek sopoccy radni będą głosować dwie uchwały, które formalnie umożliwią rozpisanie przetargu na inwestora.

Pierwsza z nich dotyczyć będzie przyjęcia modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), w drugiej radni wyrażą zgodę na podpisanie przez prezydenta Sopotu umowy przedwstępnej z koleją, dotyczącej odkupienia należących do PKP działek, które również objęte mają być inwestycją.

Ostatecznie zapłaci za nie jednak nie miasto, a prywatny inwestor. Umowy z PKP upoważnią natomiast urzędników do dysponowania kolejowymi nieruchomościami. Dzięki temu miasto będzie mogło ogłosić przetarg. Jeżeli zgłoszą się chętni i obejdzie się bez komplikacji, firmę, która przebuduje dworzec i tereny wokół niego, poznamy jesienią.

- Wariant optymistyczny zakłada, że prace mogłyby rozpocząć się w 2011 roku. Przewidujemy, że trwać będą około dwóch lat. Chcemy jednak, aby poszczególne obiekty oddawane były do użytku wcześniej. Przede wszystkim chodzi nam o dworzec - mówi Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

Jak inwestycja będzie przeprowadzona? Prywatny inwestor wyłoży pieniądze na budowę. Miasto zyska nowy układ drogowy, PKP - nowy dworzec, zaś inwestor pozostałe budynki.

Po zawarciu umowy PPP inwestor będzie zobowiązany zapewnić inwestycji finansowanie i przygotować projekt do realizacji, czyli m.in. zdobyć pozwolenia budowlane. Gdy bezpieczeństwo finansowe projektu zostanie zapewnione, dopiero wówczas Sopot sprzeda nieruchomości. Umowa PPP będzie zawierała wszelkie zapisy dotyczące obowiązków inwestora, m.in. do wybudowania dworca i przebudowy układu komunikacyjnego (najpierw błędnie napisaliśmy, że powstanie spółka miasta i inwestora).

Poważne zainteresowanie wartą około 230-240 mln zł inwestycją wyraziło kilkanaście firm, zarówno z Polski, jak i z Europy Zachodniej. Są wśród nich firmy z Włoch, Francji i Niemiec. - Już wcześniej realizowały one podobne projekty, traktujemy je więc bardzo poważnie - mówi nam jeden z sopockich urzędników.

Opinie (99) ponad 20 zablokowanych

  • projekt kibla na dworcu w sopot city:

    dwa kije - na jednym powiesic odzienie, a drugim odpedzac sie od zuli i dresow.

    • 3 0

  • nie da się drzwiami to oknem...

    nie ma rady ! Będzie hipermarket w Sopocie ! A jakże, biznesmeni-nieudacznicy z PKP o to zadbali. Nie umieją poprowadzić kolei ale umieją zamienić dworzec w galerię handlową. To nie tak trudno. Wystarczy wziąc kopertę, podzielić się trochę z urzędem miasta i załątwione.....

    • 2 1

  • a gdzie wizualizacja ???

    potraficie T.pl prezentowac prace semestralne z PG , a w temacie Sopot dworzec NIC - obsuwa , powtarzam obsuwa

    • 0 1

  • znaczy bida aż piszczy (1)

    Hala na wyścigach,opera leśna, centrum H. i bęc dworzec poszedł pod młotek, błagam zadbajcie przynajmniej o wymuszenie na inwestorze zabudowy akustycznymi ekranami trasy kolei która przebiega w pobliżu domów mieszkalnych, aby zapewnić poziom głośności w.g norm unijnych, oraz zabezpieczenie zabytkowych domów /cegła + drewniane stropy/ przed spękaniami i tąpnięciami aby uniknąć problemów jakie wystąpiły obecnie w zabytkowej tkance okolic Centrum H na skutek nieprawidłowo prowadzonych robót budowlanych przez NDI, oraz błędów w sztuce popełnionych przez nadzór konserwatorski pełniony nad tą inwestycją

    • 2 1

    • mania coś kręcisz..

      tu tory,tu centrum H ! Gdzie mieszkasz ? Czyżby przy torowisku ?
      Jeżeli przy torowisku,to budowa dworca z całą pewnością niczego
      w natężeniu rabanu w twoim mieszkaniu nie zmieni !

      • 0 0

  • dworzec powinien znajdowac sie pod ziemia n gorze zielen i cos tam

    • 1 1

  • czy pomyślano o mieszkańcach

    Czy pomyślano o tych , którzy mieszkają przy torach kolejowych / ul . Westerplatte/ ? Czy wzięto pod uwagę przekroczenia hałasu związane z ruchem pociągów i czy w związku z tym wybudowany zostanie na tym odcinku ekran
    dźwiękochłonny. Na taką inwestycje mieszkańcy ul. Westerplatte czekają już bardzo długo.
    Tego typu rozwiązania stosuje się w każdym cywilizowanym kraju .
    Sopot to nie tylko ul. Monte Cassino!!!

    • 2 0

  • jakoś nie wierzę...ciekawe dlaczego.

    • 0 0

  • A WC będzie?

    bo w Sopocie nie ma, gdzie się wysikać, czy każdy musi sikać w klatkach schodowych i po piwnicach w tym mieście? Nie można zrobić ubikacji, jak w każdym mieście?

    • 0 0

  • Tak

    bardzo dobrze

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane