• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot: zniknie wąskie gardło dla pieszych oraz rowerzystów. Nowa kładka nad torami

Krzysztof Koprowski
25 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec prac na al. Niepodległości w Sopocie
  • Tak obecnie wygląda przestrzeń dla pieszych i rowerzystów na wiadukcie.
  • Tak obecnie wygląda przestrzeń dla pieszych i rowerzystów na wiadukcie.
  • Tak obecnie wygląda przestrzeń dla pieszych i rowerzystów na wiadukcie.

Wiadukt nad torami kolejowymiMapka w ciągu al. Niepodległości w Sopocie to "wąskie gardło" dla pieszych i rowerzystów. W najbliższych latach możliwe jest poszerzenie tej przestrzeni poprzez budowę kładki. Projekt wprawdzie nie wygrał w głosowaniu do Budżetu Obywatelskiego, ale urzędnicy nie rezygnują z tego pomysłu.



Potrzeby której grupy są najważniejsze w projektach drogowych w Trójmieście?

Cztery pasy ruchu dla kierowców i wąski chodnik, na którym "na centymetry" mijają się piesi i rowerzyści - tak dzisiaj wygląda układ komunikacyjny na wiadukcie nad torami kolejowymi w ciągu al. Niepodległości.

Konstrukcja ta w ostatnich latach przeszła gruntowny remont, na którym jednak skorzystali wyłącznie kierowcy, otrzymując płaską jak stół nawierzchnię. Teraz urzędnicy chcą wreszcie rozdzielić ruch pieszych i rowerzystów poprzez budowę dodatkowej kładki dla jednośladów.

Pomysł ten pierwotnie został zgłoszony do Budżetu Obywatelskiego, ale przegrał w ostatnim głosowaniu z zakupem karetki, łodzi ratunkowej, zatrudnieniem dodatkowego chirurga i technika radiologa do ambulatorium, badaniami wykrywającym raka piesi oraz montażem domków dla jeży.


  • Po obu stronach wiaduktu znajdują się znaki, które jednak wskazują na odmienne pierwszeństwo. Od strony Gdańska - dla pieszego, zaś od strony Gdyni rowerzysty.
  • Po obu stronach wiaduktu znajdują się znaki, które jednak wskazują na odmienne pierwszeństwo. Od strony Gdańska - dla pieszego, zaś od strony Gdyni rowerzysty.
  • Jednakowa jest jednak tabliczka pod znakiem - po obu stronach wiaduktu wskazuje na pierwszeństwo pieszego.

Zamiast realizacji na razie tylko przetarg na projekt



Wyższą pozycję zajął też tor do jazdy na rowerze, na desce i na rolkach, który nie wszedł jednak do puli projektów przeznaczonych do realizacji. Podobny los spotkałby także kładkę przy al. Niepodległości, gdyby nie decyzja urzędników.

Wniosek w BO opiewał na 2 mln zł i dotyczył zaprojektowania wraz z budową kładki, ale ostatecznie zdecydowano się wygospodarować środki na przygotowanie projektu.

- Aby wykorzystać wszystkie środki przeznaczone na projekty ogólnomiejskie, 155 tys. zł zostanie przekazane na zlecenie koncepcji budowy kładki rowerowej nad torami przy wiadukcie na al. Niepodległości, na wysokości Kamiennego Potoku. Projekt budowy kładki został złożony w tegorocznej edycji BO i był bardzo bliski wygrania - wyjaśniała we wrześniu ubiegłego roku Katarzyna Alesionek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
Pozycje 1-7 w wynikach głosowania ostatniej edycji sopockiego BO. Pozycje 1-7 w wynikach głosowania ostatniej edycji sopockiego BO.

Nieudana próba wyboru projektanta nowej kładki



Obecnie inwestycja jest na etapie drugiego podejścia do wyłonienia projektanta. W pierwszym postępowaniu złożono trzy oferty, z czego najtańsza została wyceniona na kwotę 289 tys. zł, więc ostatecznie przetarg unieważniono.

Należy zaznaczyć, że potencjalny projektant będzie musiał nie tylko dokonać wszelkich uzgodnień z miejskimi jednostkami oraz spółkami kolejowymi, bo niezbędny będzie też dobór odpowiedniej technologii - kładki "przytwierdzonej" do wiaduktu lub konstrukcji samonośnej.

Możliwa realizacja w ciągu pięciu lat



Urzędnicy w zapisach przetargu zaznaczyli, aby projektant był przygotowany do nadzoru nad prowadzoną inwestycją w ciągu pięciu lat od przekazania pełnej dokumentacji, na której przygotowanie ma czas do 20 grudnia br.

O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.), czas reakcji zespołu projektowego na potrzebę zwołania spotkania (20 proc.) oraz deklaracja przygotowania zamiennych rozwiązań projektowych (20 proc.).

Czytaj też:

Nowa trasa rowerowa w Sopocie. Ułatwi dojazd do centrum kurortu z Gdyni



Opinie (75)

Wszystkie opinie

  • (2)

    Zbudować kolej gondolową dla pieszych a dla rowerzystów owe wąskie gardło poszerzyć.Prosta sprawa,na makiecie dwa ruchy.Ale znając życie będą nad tym 2 lata debatować, plany,koncepcje i może w 2030 coś zrobią...co za czasy moi mili,co za czasy.

    • 10 22

    • ok marudo

      • 7 0

    • Lepsze to, niż milionowe pensje dla zarządu za pilnowanie pola w Baranowie.

      • 4 2

  • Czy władze Sopotu (6)

    mogłyby się w końcu zająć ulicą Cieszyńskiego? Przecież to jest dramat

    • 14 15

    • Nie ma czasu,są ważniejsze krajowe problemy.

      • 6 7

    • (1)

      Nie wiem co tam jest palącego i dramatycznego na tej ulicy, ale władze Sopotu ci nie odpowiedzą na komentarz na trojmiasto.pl. Jak masz jakiś pomysł/potrzebę to uderzaj do Urzędu Miasta.

      • 9 1

      • Jak żesz nie?

        • 0 4

    • (1)

      Nie

      • 3 2

      • Strzyżenie całodobowo
        Proszę się z nami skontaktować

        • 3 0

    • Nie możemy tym się zająć

      • 1 1

  • (4)

    na tej drodze spokojnie mozna zrobic 2 pasy dla samochodow, 2 buspasy i jeszcze na jezdni zostanie po pasie dla rowerow w obu kierunkach. 4 pasy dla samochodow to jest absurd

    • 30 58

    • da się ale muszą mieć te pasy 3.5m. tyle co ekspresówki. (3)

      bo się kierofczyki nie mieszczą

      • 8 15

      • A gdzie oni się mieszczą

        • 8 2

      • Od razu widać, słychać i czuć (1)

        ped**arza na zasiłku.

        • 6 6

        • ped**arz = 3 razy kierofczyk

          chyba że jeździ hybrydą

          • 0 0

  • Gdyby tam rzadzilły szkodniki urzedowe z Gdańska to by zrobili by tam szkodliwy nieefektywny tramwaj (4)

    • 10 23

    • Rower był zawsze najlepszym środkiem komunikacji w mieście ten zwykły nie elektryczny!! (1)

      Niestety urzednicze szkodniki j wszystko co robia na zasadzie kaprysu własnego mody i pod publikę.!! Przejazd dla rowerzystów mogli zrobic i 10lat temu ale wtedy twierdzili ze pieniędzy niema i nie będzie !!Że za drogie, ze niepotrzebne !!

      Ale teraz nagle ci sami ludzie twierdza ze trzeba ze kasa to nie problem!

      • 3 8

      • No fakt najlepszy jak się go podwozi komunikacją miejską

        • 3 2

    • Jeden szkodliwy i nieefektywny tramwaj w tym miejscu już jest (1)

      a dokładniej nazywa się szybka kolej miejska. Nikt nie wie skąd nazwa kolej a tym bardziej szybka jeśli z Gdańska do Gdyni te 35 minut jazdy to czas typowy dla bezkolizyjnych linii tramwajowych. Tak, nawet w Polsce są trasy tramwajowe z taką samą średnią prędkością jak skm. (podkreślam - trasy, nie całe systemy).

      • 5 1

      • jakie kryteria efektywności stosujesz?

        SKM to rozwiązanie bardziej efektywne niż jazda prywatnym samochodem

        • 0 0

  • A co tam robi rowerzysta na zdjęciu, skoro chodnik nie ma 2m szerokości? (6)

    • 10 22

    • a znak nakazu jazdy rowerem po tym chodniku widzi?

      • 13 3

    • Jedzie. Drogą dla rowerów i pieszych. Substandardową - ale jednak DDRiP.

      • 12 1

    • (3)

      Robi to, co mu każe oznakowania. W normalnym mieście jechałby jezdnią, ale w Sopocie najważniejszy jest kierofczyk z pasami ruchu jak pod czołg, bo przecież nie umiecie nawet utrzymać toru jazdy.

      • 7 5

      • Po niepodległości jest zakaz jazdy rowerem. (2)

        Na przedłużeniu, w Gdyni i Gdańsku też. Rowerzysta tam to śmierć

        • 4 2

        • warto odróżniać tworzenie zagrożenia od narażania się na ryzyko

          rowerzysta korzystający z prawa do jazdy po jezdni naraża się na ryzyko, ale nie stwarza zagrożenia. Kierowca jadący po jezdni, chodniku lub drodze dla rowerów stwarza zagrożenie dla innych kierowców, pieszych i rowerzystów, zwłaszcza wtedy, gdy lekceważy limity prędkości

          • 0 0

        • w Gdyni żadnych zakazów nie ma sieroto

          • 0 0

  • Cztery pasy ruchu dla kierowców i wąski chodnik, na którym "na centymetry" mijają się piesi i rowerzyści (1)

    to się nazywa zrównoważony transport po 3miejsku. :D

    • 20 13

    • a ten wąski chodnik zastawiony przez samochody

      tak więc i tak przejść się nie da

      • 5 2

  • o jaką kładke chodzi (2)

    na ul. Niepodległości - bo nie kojarzę

    • 3 6

    • Masz link do mapy w nagłówku artykułu.

      • 4 1

    • Na Żoliborzu jej nie zbudują.

      • 4 2

  • Świetna wiadomość, wreszcie będzie tam cywilizowany łącznik rowerowy!

    • 6 2

  • Opinia wyróżniona

    Cudownie (5)

    Nie tak dawno temu ten wiadukt był remontowany = były utrudnienia. Zamiast wtedy od razu poszerzyć ciąg pieszo-rowerowy to nagle się obudzili. To się nazywa gospodarnosc po polsku. 5 razy te sama robotę robić, żeby zarobili ci co maja zarobić.

    • 114 8

    • (3)

      Bo kierofczyki już potrzebowały likwidacji dziur. Największa grupa szkodników w miastach.

      • 14 25

      • pedalczyki.... (1)

        niech jeżdżą dołem jak im źle ;)

        • 5 7

        • pedalczyki to inaczej mówiąc kierofczyki

          chyba że jadą samochodem z napędem hybrydowym, wtedy trzeci pedał (sprzęgła) nie jest potrzebny. A, sorry, używanie jakichkolwiek degradujących określeń nie jest dopuszczalne...;-)

          • 0 1

      • Spójrz w lustro a znajdziesz głupka. Jak w banku.

        • 3 5

    • Czytać to ty może umiesz ale zrozumieć to już nie. Nic dziwnego - w gimnazjach tego nie uczyli.

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane