• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadła sprzedaż biletów okresowych w Trójmieście

Szymon Zięba
28 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
Darmowa komunikacja obejmuje wszystkie osoby w wieku od 4 do - w zależności od rodzaju szkoły średniej - 18, 19 lub nawet 20 lat. Darmowa komunikacja obejmuje wszystkie osoby w wieku od 4 do - w zależności od rodzaju szkoły średniej - 18, 19 lub nawet 20 lat.

Po ok. 9 tys. średnio miesięcznie spadła sprzedaż biletów okresowych w Gdańsku i w Gdyni po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla dzieci i młodzieży.



Zobacz również: Karta miejska - sprawdź ważność karty miejskiej

Czy darmowa komunikacja miejska dla dzieci i młodzieży w Gdańsku sprawdziła się?

Od ponad roku w Gdyni i Sopocie oraz niemal od roku w Gdańsku dzieci i młodzież w wieku szkolnym mogą za darmo korzystać z komunikacji miejskiej.

Przypomnijmy: w lutym 2018 r. na sesji gdańskiej Rady Miasta przegłosowano uchwałę o darmowej komunikacji miejskiej dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Koszt tej "uchwały socjalnej", jak nazwali ją radni PO, wyniósł w 2018 r. 4,5 mln zł (weszła w życie 1 lipca ubiegłego roku), a w 2019 r. ma wynieść ok. 9 mln zł.

O miesiąc dłużej, bo od 1 czerwca ubiegłego roku, komunikacją jeżdżą za darmo dzieci z Gdyni i Sopotu.

W Gdańsku spadek wpływów o 470 tys. zł miesięcznie



Zapytaliśmy przedstawicieli gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego, jak darmowa komunikacja dla wszystkich dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych i wszystkich ponadpodstawowych wpłynęła na sprzedaż biletów okresowych.

Czym różni się GAiT od ZTM?



Z udostępnionych nam liczb wynika, że przez sześć pierwszych miesięcy 2018 roku, sprzed wprowadzenia darmowej komunikacji dla dzieci i młodzieży, średnia sprzedaż "karnetów" była o ponad 9 tys. większa niż przez 11 kolejnych miesięcy - od 1 lipca 2018 roku (czyli od daty, w której zaczęła obowiązywać uchwała RM) do końca maja tego roku.

Rzecz jasna, mniej sprzedanych biletów okresowych oznacza też niższe wpływy.

- Średnia miesięczna sprzedaż biletów okresowych od stycznia 2018 do 30 czerwca 2018 wyniosła 74 427 sztuk, a od lipca 2018 do końca maja 2019 - 65 021 sztuk. Średnia miesięczna wartość sprzedaży biletów okresowych od stycznia 2018 do czerwca 2018 to 5 484 735 zł brutto, a od lipca 2018 do końca maja 2019 5 014 623 zł brutto - wylicza Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.

Gdańsk: darmowe przejazdy komunikacją do ukończenia szkoły średniej



Zygmunt Gołąb zapewnia, że w tegorocznym planie finansowym ZTM uwzględniono spadek dochodów ze sprzedaży biletów "spowodowany wprowadzeniem dodatkowych uprawnień do bezpłatnych przejazdów."

- W planie założyliśmy, że w okresie od stycznia do 31 maja 2019 osiągniemy dochody ze sprzedaży biletów na poziomie 41 326 470 zł (40,35 proc. rocznego planu), a wykonanie za analogiczny okres to kwota 41 288 614,63 zł (40,31 proc.) - podsumowuje.

Gdynia: niemal 9 tys. biletów okresowych miesięcznie mniej



Również w Gdyni spadła liczba chętnych na zakup biletów okresowych. Przez pierwszych pięć miesięcy 2018 roku sprzedano ich 213 922. To daje średnią miesięczną sprzedaż na poziomie około 42 784 sztuk.

Przez kolejnych siedem miesięcy, to jest do końca grudnia 2018 roku, mowa była o sprzedanych 237 290 biletach, co daje średnio miesięcznie ok. 33 898 sprzedanych biletów okresowych.

Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy w Zarządzie Komunikacji Miejskiej w Gdyni, podkreśla, że przy ocenie spadku przychodów z tytułu rozszerzenia uprawnień należy mieć na uwadze, że część dzieci już korzystała z uprawnienia do bezpłatnych przejazdów w Gdyni (co prawda tylko liniami zwykłymi) na podstawie kart Gdynia Rodzinna Plus - wydawanych rodzinom zamieszkałym w Gdyni, posiadającym na utrzymaniu minimum troje dzieci. Analogiczna sytuacja ma jednak miejsce w Gdańsku.

- Karty te są nadal wydawane na dotychczasowych zasadach - wskazuje rzecznik gdyńskiego ZKM.

Sopot: organizację przewozów przejęły Gdańsk i Gdynia



Sopot - jak przypomina Anna Dyksińska z magistratu kurortu - nie posiada własnej komunikacji miejskiej. Na podstawie porozumień międzygminnych organizację przewozów przejęły Gdańsk i Gdynia.

- I to w ich imieniu sprawą organizacji zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku i Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni - mówi Anna Dyksińska.
Bezpłatne przejazdy dla uczniów uzależnione są nie od miejsca nauki, a od miejsca zamieszkania (decyduje adres podany w legitymacji ucznia):

  • dzieci do 7 roku życia jeżdżą po Sopocie i Gdyni za darmo niezależnie od miejsca zamieszkania (na podstawie dowolnego dokumentu potwierdzającego wiek);
  • dzieci do 4 roku życia jeżdżą po Gdańsku bezpłatnie (na podstawie dowolnego dokumentu potwierdzającego wiek);
  • dzieci między 4 a 7 r.ż. zamieszkałe w Sopocie mogą poruszać się za darmo po Gdańsku wyłącznie liniami gdańskimi wyjeżdżającymi z Sopotu, tj. 117, 122, 143, N1 (na podstawie Karty Sopockiej);
  • uczniowie między 7 a 20 r.ż. zamieszkali w Sopocie mogą poruszać się za darmo po całym Sopocie, a po Gdańsku wyłącznie liniami gdańskimi wyjeżdżającymi z Sopotu, tj. 117, 122, 143, N1 (na podstawie legitymacji szkolnej);
  • uczniowie zamieszkali w Sopocie - uczący się w Gdyni - nie mogą za darmo korzystać z komunikacji na terenie Gdyni.

Opinie (302) 9 zablokowanych

  • A jak wygląda wpływ innych czynników?

    Czy ktoś badał wpływ Mevo i hulajnóg na spadek liczby zakupowanych biletów? Jak wyglądają kwestie demograficzne?

    • 10 0

  • (4)

    I bardzo dobrze. Ceny komunikacji w Trójmieście to absurd. A z kolei nastawienie ZTM/ZKM-ów do klienta jest skandaliczne (szczególnie przy reklamacjach za niesłuszne mandaty).
    Nie współczuje. Wybieram rower i nogi :)

    • 52 25

    • (2)

      Mamy najtańszą komunikację w całej Polsce

      • 3 27

      • to jedź do Warszawy

        I porównaj co dostajesz za cenę "miesięcznego"...

        • 7 2

      • Za taką jakość usług- ceny biletów sa bardzo wysokie

        Codziennie (statystycznie) awarie trakcji tramwajowej czy wozów.
        Jak oceniam, ponad 90% autobusów nie jeździ zgodnie z rozkładem, i nie chodzi tu o minutę naprzód czy później, kursy nierzadko ,,wypadają".
        Robiłam kiedyś notatki codziennie- sprawozdanie z jakości jazdą ZTM/ZKM, by sprawdzić czy przypadkiem nie wyolbrzymiam opinii, wychodziłam dużo wcześniej niż mówi to zdrowy rozsądek i tak często się spóźniałam.
        Do tego: brak włączonej klimy gdy za oknem 28 st., a włączona gdy 21 stopni.
        Rezygnuję, przesiadam się na samochód. Mimo, iż koszt dojazdów mam wyższy, jestem zadowolona, czysto, nie spóźniam się mimo korków (wyjeżdżam wcześniej, ale nie tyle ile wcześniej wychodziłam na autobus czy tramwaj.)
        Nie odnowiłam Karty Miejskiej.

        • 15 3

    • Ceny wyższe niż w stolicy!

      Dziękuję!

      • 13 2

  • Przedwyborcze szastanie nie swoimi pieniedzmi w Gdansku się mści

    tak samo jak budyniowe przekupstwa przy POmocy oddawanych premii urzędniczych , opłacanie klakierów w tvn-ie produkującym gnioty na cześć budynia , czy kupowanie rydwanów, lub oddawanie lukratywnych działek kościołowi , i deweloperom. Tu sa wasze pieniądze Gdańszczanie !!!

    • 6 5

  • Szoook za te kwotę można by kupić 3 Rydwany !!

    • 12 0

  • Chyba logiczne

    To bylo do przewidzenia i nad czym sie tu zastanawiac.

    • 3 0

  • jednak wierze w ludzi

    czytając komentarze stwierdzam że ludzie są jednak mądrzy i nie chcą rozdawnictwa, brakuje nam tylko narzędzi aby przejąć podejmowanie decyzji i nie polegać na politykach którzy robią to co im się wydaje. Marzę o modelu szwajcarskim w Polsce gdzie to społeczeństwo w głosowaniach podejmuje decyzje o działaniach.

    • 16 2

  • Nie trzeba bylo byc mozgiem aby to przewidziec

    • 4 0

  • Juz dawno komunikacja powinna byc darmowa, moze wtedy przesiadl bym sie z samochodu. Bo gratis, to odpowiednia cena do jakosci komunikacji. Jak chce placic, place za paliwo do auta, aczkolwiek rzadko za nie place. Za to wiem, ze jade w komforcie, czystosci i spokoju.

    • 8 2

  • Chargeback (1)

    Beda mieli większe spadki wpływów jak ludzie zaczną cofać płatności dokonane kartą za zakup biletów jednorazowych czy miesięcznych
    Płatność można cofnąć między innymi jak klient/pasażer nie jest zadowolony z jakości usług
    ZTM daje mnóstwo powodów do cofnięcia płatności - ciągle awarie, niedziałające klimatyzacje, wypadające kursy itp

    Pasażerowie korzystajcie z tego!!!
    Może jak im poznikaja pieniądze z konta to wezmą się do roboty i zaczną oferować usługi na odpowiednim poziomie

    Wygooglujcie sobie chargeback i poczytajcie jak cofnąć platnosc

    • 14 2

    • Nie chce mi sie. I tak jezdze za darmo.

      • 1 1

  • socjalizm :)

    dla dzieci OK, dla rodziców OK ... dla reszty ukryty podatek poprzez wprowadzenie droższych biletów lub obniżonej jakości usług...eh tracę wiarę w Polskę Polki i Polaków.

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane