- 1 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (95 opinii)
- 2 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (85 opinii)
- 3 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (61 opinii)
- 4 Mieczysław Struk wybrany na marszałka (60 opinii)
- 5 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (416 opinii)
- 6 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (955 opinii)
Specjalna strefa wokół lotniska. Będzie można dostać odszkodowanie
Mieszkańcy i przedsiębiorcy z dzielnic położonych w pobliżu lotniska w Gdańsku, narażeni na hałas lotniczy, wkrótce będą mogli ubiegać się o odszkodowanie za spadek wartości nieruchomości czy zwrot kosztów dodatkowego wyciszenia budynków. Wokół Portu Lotniczego w Rębiechowie powstał długo oczekiwany obszar ograniczonego użytkowania.
Czym jest Obszar Ograniczonego Użytkowania
- Utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania nakazują przepisy ustawy o ochronie środowiska. Wyznaczenie obszaru jest też naturalną konsekwencją rozwoju gdańskiego lotniska i zwiększenia liczby operacji lotniczych. Z punktu widzenia lotniska o obszarze decydują więc obiektywne kryteria techniczne. W relacji lotnisko - planowanie przestrzenne, powstanie obszaru działa porządkująco i stabilizuje sytuację prawną nieruchomości - wyjaśnia Michał Dargacz, rzecznik lotniska w Gdańsku.
Wokół gdańskiego portu lotniczego powstały dwie strefy: A (wewnętrzna) i B (zewnętrzna). W obu nie można będzie przeznaczyć terenu pod budowę nowych szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży (tj. szkół, przedszkoli, internatów, domów dziecka etc.).
Dlaczego OOU powstał dopiero teraz?
- Poprzedni obszar utworzony przez wojewodę w 2002 r. byłby nieodpowiedni dla stanu po rozbudowie lotniska. Lotnisko jest dziś, po rozbudowie, zupełnie innym obiektem. Wyznaczenie OOU zgodnie z przepisami musi być poprzedzane wdrożeniem możliwych rozwiązań technicznych i organizacyjnych, ograniczających hałas lotniczy oraz szczegółowymi analizami tego hałasu. Nie chcieliśmy bazować na modelach teoretycznych, stąd utworzenie obszaru opiera się na wynikach systemu kilkuletniego, ciągłego monitoringu hałasu, który wdrożyliśmy w pełni w 2011 r. i wnioskach, jakie mogliśmy wysnuć na tej podstawie po zakończeniu rozbudowy. Chodziło więc o to, by ograniczenia dla mieszkańców, wprowadzane w uchwale tworzącej obszar, były minimalne i naprawdę niezbędne oraz miały podparcie w rzeczywistych i wiarygodnych danych - dodaje Michał Dargacz.
Wicemarszałek województwa - Krzysztof Trawicki, który zajmował się opracowaniem OOU z ramienia władz wojewódzkich tłumaczy, że jego wprowadzenie wymagało wypracowania kompromisu między mieszkańcami a władzami samorządowymi.
- Ze względu na ograniczenia w lokalizacji budynków użyteczności publicznej, jakie OOU narzuca samorządom, władze np. Żukowa chciały, by strefa była jak najmniejsza. Mieszkańcy - ze względu na możliwość uzyskania rekompensaty - odwrotnie. Wypracowanie wariantu, który byłby najbardziej realny do zrealizowania trwało ponad rok - przyznaje Krzysztof Trawicki.
W obu strefach będzie dopuszczalna zabudowa mieszkaniowa. Inwestorzy będą jednak musieli pamiętać, by wytłumić nowe budynki, co z pewnością podniesie cenę inwestycji.
Co z budynkami, które już istnieją i znalazły się w jednej lub drugiej strefie? Ich właściciele mogą domagać się teraz odszkodowania np. z tytułu utraty wartości nieruchomości czy za wykonanie dodatkowego wyciszenia budynku lub lokalu użytkowego. Po otrzymaniu stosownego wniosku, zarządca portu lotniczego zleci ekspertyzę w celu określenia, czy w danym obiekcie przekroczone są dopuszczalne normy hałasu i na jej podstawie określi rodzaj izolacji akustycznych, jaki należy zastosować. Koszty realizacji tej inwestycji poniesie zarządca lotniska, ale na razie trudno oszacować, jakiego rzędu będą to kwoty.
- Na dziś uchwała o obszarze nie weszła jeszcze w życie, a doświadczenia innych lotnisk pokazują, że do kwestii roszczeń, jakie pojawiają się w związku z hałasem lotniczym, nie można przyłożyć jednej miary. Zmienia się również stosunek ludzi do lotnisk, sąsiedztwo lotniska w wielu przypadkach staje się częściej niż kiedyś szansą, a nie ograniczeniem. Każdą ze spraw będziemy analizować indywidualnie, dopiero wyniki tych analiz wyznaczać będą kwoty. Mówienie o nich obecnie jest przedwczesne - dodaje Dargacz.
Uchwała została już opublikowana w dzienniku urzędowym województwa pomorskiego. W życie wejdzie pod koniec marca. I dopiero po tym terminie (ustawowe 14 dni mija 30 marca) mieszkańcy będą mogli składać pierwsze wnioski o ewentualne odszkodowania.
Start wojskowego MIG-a 29 z lotniska w Rębiechowie.
Miejsca
Opinie (219) 8 zablokowanych
-
2016-03-18 16:51
:))))))))))) DOBRE SOBIE !!!!!!!!
- 3 0
-
2016-03-18 16:13
Zatem w Kosakowie
lotnisko może nagle przestać być potrzebne...
- 0 0
-
2016-03-18 15:27
Odszkodowanie za zamknięcie Słowackiego za lotniskiem
Większą uciążlwością niż hałas jest utrudniony dojazd do okolic lotniska / lub obwodnicy w kierunku Gdyni (Owczarni).
Za to należy się nam zdecydowanie oszkodowanie.- 5 1
-
2016-03-18 14:22
Ta obietnica odszkodowań chyba łączy się z tym, że ma być budowany jeszcze jeden pas - tak słyszałam. I trzeba zatkać gęby protestującym ludziom, którzy za ciężkie pieniądze kupili mieszkania na trasie przelotu. A nie można by tak przewoźników tanich linii wysłać do Gdyni? Tam lotnisko wybudowane stoi nieczynne, a mieszkańcy Rębiechowa i okolicy odczuliby ulgę. Dojazd nie jest znów takim problemem, skoro samolotami latające do Beauvais pod Paryżem mają zawsze komplet, a to 80 km od Paryża.
- 11 4
-
2016-03-18 07:53
A co z niemieckim typem plującym na Polaków (3)
Zobaczcie co mówi typ co ma irmę w Kossakowie "Zabiłbym wszystkich Polaków. Nie miałbym z tym problemu. Nienawidzę Polaków, naprawdę. Nienawidzę. To nie, że ich nie lubię. Nienawidzę ich. Tak, jestem, jestem hitlerowcem, ale to wina tego kraju, że taki jestem' podaje to portal kresy.pl i http://wpolityce.pl/polityka/285579-zabilbym-wszystkich-polakow-reduta-dobrego-imienia-podejmuje-dzialania-wobec-skandalicznych-slow-niemieckiego-przedsiebiorcy
- 16 6
-
2016-03-18 08:26
(2)
złóż na niego doniesienie do prokuratury i nie zawracaj d.... w temacie który tego nie tyczy, to nie temat plujący przedsiębiorca tylko lotniska
- 7 5
-
2016-03-18 09:05
(1)
Tyczy, bo ma wsparcie władz trójmiejskich, tych samych które kombinują z "wycyganionymi" odszkodowaniami lotniskowymi.
- 2 0
-
2016-03-18 13:04
to tak jakbyś napisał że władze trójmiasta mają coś wspólnego z wypłatą odszkodowań dla kościoła w ramach rekompensaty za utracone w czasach PRL majątki ziemskie
- 0 0
-
2016-03-18 12:59
ale kopci!
Mig przeleciał mi nag głową. Nie było go widać już z pięć minut, a huk jeszcze się niósł po okolicy.
- 4 0
-
2016-03-18 12:41
Ciekawie wyznaczona strefa
dziwnym trafem jest w jednym miejscu nienaturalny uskok, a miejsce to (zupełnie przypadkiem) obejmuje całe wiszące ogrody i kończy się tuż za tym osiedlem. Widząc codziennie samoloty przelatujące dokładnie nad moim blokiem zaczynam wątpić w fachowość wyznaczenia tej strefy.
- 6 0
-
2016-03-18 12:32
kurcze
trzeba było wcześniej pisać że będzie odszkodowanie, to już bym tam mieszkanie kupowała!
- 10 1
-
2016-03-18 12:23
Ktoś zamieszkał koło lotniska i ma dostać odszkodowanie bo tam mieszka? To jakaś paranoja.
- 14 3
-
2016-03-18 11:51
Ta mapa to bzdura, nie oddaje istoty problemu:
Piloci tanich linii (Wizz, Ryan) zaraz po oderwaniu kol od pasa i nabraniu mininalnej wysokosci zmieniaja kurs, przelatujac z pelna moca silnikow podczas wznoszenia nad glowami mieszkancow Pepowa, Tuchomia itd a nie tylko Banina, czy Tokar (w linii prostej do pasa startowego). Chec zaoszczedzenia kilku promili na paliwie powoduje, ze juz o 6 rano mamy pobudke. Zaznaczam, ze problem pojawil sie razem z pojawieniem tanich linii lotniczych, kupujac dzialke sprawdzilem, czy przypadkiem nic mi nad glowa nie lata.
- 16 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.