• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności na autobusie na lotnisko wydajmy na PKM

Łukasz Piesiewicz Stowarzyszenie Miasto Wspólne
27 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Autobusy linii 4A będą jeździły jeszcze kilkanaście dni. Zdaniem ZKM Gdynia pasażerowie przesiądą się do pociągów PKM. Autobusy linii 4A będą jeździły jeszcze kilkanaście dni. Zdaniem ZKM Gdynia pasażerowie przesiądą się do pociągów PKM.

- Likwidacja linii autobusowej 4A na lotnisko jest sensowna z ekonomicznego punktu widzenia, ale powinna być też sensowna z punktu widzenia interesów pasażera. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli Urząd Miasta Gdyni zaoszczędzoną na likwidacji linii kwotę spożytkuje właśnie na rzecz użytkowników komunikacji zbiorowej - apelują społecznicy z Miasta Wspólnego.



Jak Gdynia powinna spożytkować pieniądze po likwidacji linii 4A?

W piątek poinformowaliśmy, że 10 grudnia przestanie kursować linia 4A, jeżdżąca pomiędzy dworcem kolejowym w Gdyni a lotniskiem w Rębiechowie. Data nie jest przypadkowa, bo tego dnia zostaną uruchomione przystanki Stadion i Karwiny, skąd będą odjeżdżały pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Czytaj więcej o okolicznościach likwidacji linii

Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczyli, że to najważniejszy powód, dodając jednocześnie, że roczny koszt linii, którą jeździło coraz mniej pasażerów, to 1,4 mln zł. Mieszkańców nie przekonali. Ponad 70 proc., z blisko 3 tys. osób głosujących w naszej ankiecie przy artykule, uznało tę decyzję za złą.

Przedstawiciele Miasta Wspólnego apelują, by zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM, której rozkład nie spełnia oczekiwań pasażerów.

Oto ich propozycje:

Likwidacja linii autobusowej 4A na lotnisko jest sensowna z ekonomicznego punktu widzenia, ale powinna być też sensowna z punktu widzenia interesów pasażera. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli Urząd Miasta Gdyni zaoszczędzoną na likwidacji linii kwotę spożytkuje właśnie na rzecz użytkowników komunikacji zbiorowej. Porównanie rozkładu 4A i SKM na lotnisko przez nowe przystanki PKM Karwiny i Stadion pokazuje, że prócz godziny 4 rano, kursy PKM pokrywają się z kursami 4A, jednak linia ta nie służyła tylko jadącym na lotnisko.

Czytaj też: Dlaczego miasta nie dofinansują kursów PKM?

W kwestii zapewnienia pierwszego porannego kursu na lotnisko stowarzyszenie Miasto Wspólne wyręczyło urzędników i podjęło działania, wystosowując pismo do marszałka województwa o jedną, drobną poprawkę w rozkładzie, która ten problem załatwia. Chodzi o skierowanie składu z bazy SKM w Cisowej, jadącego "na pusto" do Wrzeszcza, tak by do Wrzeszcza dojechał przez Karwiny i Lotnisko - z pasażerami z Gdyni.

Społecznicy: nie mamy możliwości robić wszystkiego

Potrzebne są inne działania, wykraczające poza możliwości społeczników. Od dawna jako jedyni zabiegamy o lepszy rozkład połączeń przez otwierane 10 grudnia gdyńskie przystanki PKM. Dlatego ponawiamy w związku z informacją o likwidacji linii 4A apel do prezydenta Wojciecha Szczurka o podjęcie wysiłku finansowego na rzecz wzmocnienia siatki połączeń kolejowych w obrębie Gdyni.

Przypominamy, że roczne wytrasowanie jednego składu na linii PKM to koszt 400 tysięcy złotych. Oszczędności z 4A to 3 dodatkowe składy w ciągu dnia przez cały rok, niejako "dzierżawione" przez gdynian. Skoro my, gdyńscy podatnicy byśmy za nie płacili, to skorzystajmy z nich w jak największym stopniu: niech zaczynają bieg z pasażerami od przystanku w Cisowej lub Chyloni, a na odcinku do Gdyni Karwiny, w PKM-kowych szynobusach niech będą honorowane bilety ZKM.

Społecznicy wskazują, by zaoszczędzone na autobusie środki przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM. Społecznicy wskazują, by zaoszczędzone na autobusie środki przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM.
Rozumiemy, że gdyński samorząd czeka, by PKM był dofinansowywany także przez Gdańsk czy Kartuzy. Dlatego jeśli powyższe rozwiązanie nie znajdzie zrozumienia wśród gdyńskich władz, to warto zastanowić się nad alternatywnym rozwiązaniem, "rekompensatą" za likwidowany 4A. Jeśli nie wzmocnienie kursów PKM, to więcej dojazdowych linii do PKM, skoordynowanych z kursami kolejki. I mówimy tu o krótkich liniach dzielnicowych, które sprawnie i bezpośrednio dowiozą pasażerów do stacji PKM.

Za mało kursów

Na koniec warto przypomnieć, że Gdynia zaoszczędziła właśnie 2 mln złotych planowane w budżecie na dofinansowanie budowanych przez marszałka przystanków Karwiny i Stadion. Te pieniądze należy potraktować jako rezerwę, którą powinno się spożytkować na rozwój projektu PKM dla Gdyni - czy to przez dofinansowanie kursów - w formule, jaką przedstawiliśmy wyżej, czy też poprzez wzmocnienie obsługi stacji PKM przez ZKM.

Dziś zgodnie z propozycją rozkładu, od 10 grudnia na przystankach PKM Karwiny i Stadion będzie się zatrzymywać 21 składów w kierunku Gdyni i 18 składów do Gdańska Wrzeszcza dziennie. To zdecydowanie za mało, by w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w tej inwestycji.

Ostatnie prace przy budowie nowych stacji PKM w Gdyni

Łukasz Piesiewicz Stowarzyszenie Miasto Wspólne

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (159) 3 zablokowane

  • A kiedy likwidacja linii R (6)

    i dołożenie do SKM?

    • 30 1

    • A kiedy likwidacja linii 6 ??? (5)

      Tak tak ten tramwaj to jeden wielki dubel SKM.

      • 8 1

      • Zlikwidować 6 i S. (4)

        • 8 1

        • (3)

          i trolejbus 26 (skm-ką będzie nawet szybciej)

          • 2 0

          • To akurat fakt. Jest 26, który można przedluzyc do Sopot Reja, a S skasować. (1)

            • 2 0

            • 26 jest o tyle ważne, ze zatrzymuje sie wszędzie. Natomiast jako linia pospieszna lepiej spisuje sie SKM.

              • 3 0

          • Wszystko zlikwidować

            • 4 0

  • ) (20)

    Obniżyć tez ceny biletów bo są bardzo wysokie.Nieadekwatne do zarobków.Swoją drogą dziwię się kierowcom aut że tak mało jeździ skmką i wolą stać po 2 godz. w korku.

    • 88 55

    • Nie rozumiem (5)

      Wysokie ceny biletow? Caly czas ceny biletow sa ponizej kosztow utrzymania linii. Moze ty bys chcial "za darmo" komuszku?

      • 20 35

      • do 1 biletu PKM dopłaca podatnik 22-23 zł (2)

        do SKM tylko 50 groszy dopłaty

        • 4 16

        • Tylko, ze SKM dochodziła do tego 60 lat

          Pozwólmy i pomóżmy PKM sprawnie sie rozwinąć.

          • 2 0

        • Zarząd PKM

          Zarząd PKM wysłać na obowiązkowy staż do jednej z firm oczyszczających miasto (jeśli zechcą bez dopłaty).

          • 2 1

      • to tak jak towary w sklepach - poniezej kosztów utrzymania Januszy

        a że te same produkty co na zachodzie są nieraz o 50% droższe - eee tam płać i płacz polaku

        • 0 0

      • PKMce brakuje perfekcji a oni wszystko pakują w tą PKMkę. Powinni od Warszawy się uczyć

        jak pociąg (SKM linia S2 i S3 w Warszawie) powinien jeździć na lotnisko

        • 9 2

    • taniej samochodem

      Na utrzymanie samochodu wydaje średnio 300zł miesiecznie (łącznie z naprawami i OC) na bilet metroplitalny, bo taki musiałbym kupic 250zl. Oszczedzam czas, jest o wiele wygodniej i sprawniej. Dopoki nie bedzie nromalnego rozkladu jazdy, punktualnych pociągów, autbusów, trolejbusów, tramwaji to nie przesiadę się do komunikacji miejskiej.

      • 4 1

    • Ostatnio

      przejechałam się SKMką. Ludzie upchani jak śledzie w beczce, kolejka jeździ jak chce, rozkład jazdy mając za nic. Po pól godzinie jazdy miałam dość. W samochodzie nawet w korku ma się lepszy komfort stania (znaczy siedzenia).
      Żeby zachęcić ludzi do korzystania z publicznego transportu trzeba przede wszystkim zadbać o częstotliwość kursowania i przyzwoite warunki, inaczej taka dyskusja nie ma sensu, ludzie zawsze wybiorą samochód.

      • 13 1

    • ale te przystanki są paskudne i nudne (4)

      • 2 19

      • przystanki jak przystanki, no może wyjątkiem jest nie zonakowany Wrzeszcz i 5 peronów, na (2)

        ktorych stoi PKM i nikt nie wie gdzie pojedzie

        • 13 1

        • Nie kłam (1)

          Informacja koło kas wie, poza tym PKM zawsze odjeżdza z 2 peronu, przynajmniej w kierunku Kartuz.

          • 2 11

          • nie kłamie

            Informacja koło kas albo zamknięta, albo oblężona. Jeszcze nie udało mi się z niej skorzystać. A brak prxejrzystej informacji wizualnej jest karygodny. Jak zwykle durni kolejarze nie potrafią rozwiązać najprostszych problemów.

            • 12 1

      • paskudne i nudne? Tak jak Ty?

        A co, mają tam się odbywać koncerty, wyprzedaże ciuchów czy kino?

        • 6 1

    • (3)

      Ceny biletów nie muszą być adekwatne do zarobków, koszty utrzymania pojazdów i infrastruktury nie są magicznie 3x niższe niż w Niemczech.

      • 13 8

      • taaak? (1)

        Place utrzymujacych je ludzi sa conajmniej 4x nizsze...
        Moze za duzo prezesow?

        • 19 1

        • głupie gadanie z tymi cenami adekwatnymi do zarobków bo przykładowo w Londynie ceny biletów komunikacji miejskiej uszczupla rodzinny budżet o 12% :)

          • 1 3

      • no wlasnie, nie musza...

        A powinny...
        I w tym tkwi problem.

        • 0 1

    • Dziwisz się kierowcom?

      A jak mam dojechać PKM do pracy, skoro rozkłąd jest ułozony w taki sposób, że albo jestem w pracy ponad godzinę za wcześnie albo pół godziny za póżno? I to niezależnie od zmiany, na którą jadę...

      • 19 0

    • no ja z Dąbrowy skm nie podjade do centrum

      • 13 1

    • W 3 city odległości są ogromne a komunikacja fatalna i tak po pracy pojechać po dzieci a następnie na zakupy to kilkanascie km niekiedy, autem przy sprawnym kierowcy zajmuje to chwile zaś komunikacja zbiorą do wieczora. .. i oczywisty brak komfortu, nie umyć ludzie pot,pijący, głośno studenci, itp....

      • 18 5

  • Alternatywy

    Kazda chyba linia ZKM ma swoja alternatywe. Jak nie z jednej strony, to da sie dojechac z drugiej. Absolutnie nie rozumiem likwidacji wlasnie tej jednej z wazniejszych alternatyw!! Ostatnia sytuacja na PKM - opoznienie wynosi ok 10 min na Kacku, pomimo mini dworca nikt nie informuje co sie dzieje, dzwonie na infolinie i krzycze do pozostalych czekajacych pasazerow ze kurs jest odwolany. Tylko dzieki temu ze czekal ze mna ktos z samochodem, zdazylam na samolot. A gdyby nie to? tco taksowka? o 8 rano "od tak" to tez nie taka prosta sprawa. Jezeli nastepnym razem sie spoznie na samolot koszt dodatkowego biletu powedruje do inteligentnych od zmian. Obiecuje.

    • 9 0

  • Przystanki PKM są raptem dwa,

    przy czym ten w Redłowie nie jest skomunikowany z niczym. Autobus 4A służył wielu ludziom jako dojazd do pracy, a nie na lotnisko. Teraz w najlepszym razie będą musieli się raz przesiadać. Z autobusu/trolejbusu do PKM a potem może jeszcze na autobus w Gdańsku. Pomijając już rozkład jazdy PKM który mógłby posłużyć jako przykład niedostosowania do potrzeb. A ja osobiście nie wierzę,żeby pieniądze zaoszczędzone na likwidacji autobusu znacząco wpłynęły na częstotliwość kursowania PKM.

    • 14 0

  • PKM (1)

    Zastanawiało mnie ( i dalej zastanawia) dlaczego PKM-ka dojeżdża tylko do Gdańska Wrzeszcza.Po wybudowaniu stacji SKM Gdańsk Śródmieście można spożytkować tor i peron z którego odjeżdżały pociągi w Gdańsku Głównym do Nowego Portu jako przystanek końcowy PKM-ki.I niech sobie wtedy wraca do Gdyni przez Wrzeszcz.W obecnej sytuacji aby z Karwin dostać się do Gdańska Głównego to ZAWSZE trzeba się przesiąść. Raz z autobusu do SKM ,a po oddaniu stacji Gdynia Karwiny czaka nas obowiązkowa przesiadka we Wrzeszczu.

    • 15 0

    • PKM jest bezsensownie wpięta w linię 202 zamiast w linię 250.

      A te przesiadki we Wrzeszczu znakomicie dopasowane są. Kiedyś przyjechałem PKM przed 9, w sam raz, żeby pomachać ludziom z SKM odjeżdżającej do Gdańska Gł. Następna po 20 minutach, tak wspaniały takt ma to nasze "metro".

      • 1 0

  • Gdynia powinna miec swoje lotnisko. (4)

    Mam dosc dojezdzania do Gdanska. Czesto latam do Luton. Jak tak dalej bedzie to sie przeprowadze do Gdanska. Gdynia moze przez to stracic wiele mieszkancow i opustoszec. Moi znajomi mysla podobnie jak ja. Ciagle utrudnienia.

    • 13 15

    • Nie trać nadziei!

      Już niedługo wielki hub Wojciech B. Szczurek Int'l będzie miał największą liczbę odpraw w Europie Wschodniej, a za kolejnych parę lat dogoni LAX i Narita. Ta stodoła im. Bolesława się schowa ze wstydu!

      • 0 0

    • szczur to ty trollujesz?? (2)

      • 3 0

      • Kiedy Kosakowo ruszy ? (1)

        • 0 0

        • gdynia lotnisko

          W kosakowie będzie lotnisko wojskowo służbowe żadne duże latać nie będą tylko małe typu np szybowiec czy awionetka

          • 1 0

  • ilu z tych 70% przeciwników kiedykolwiek jechało tą linią? (5)

    70% głosujących w ankiecie było przeciwnych. Teraz kolejna ankieta: ilu z nich kiedykolwiek jechało tą linią?

    • 10 21

    • Rano w kierunku Gdańska jest pełno ludzi

      A korzystają z niej nie pasażerowie lotniska, tylko dojeżdżający do pracy. Tłumy wysiadają na przystanku Agrarna np.

      • 1 0

    • Codziennie do pracy i autobus jest wypełniony przynajmniej jeśli chodzi o siedzące miejsca. Gdyby zrobić dodatkowy kurs około/po 16 to też by był pełen.

      • 2 0

    • (2)

      Oj byłbyś zdziwiony, ile ludzi jeździ tą linią.

      • 12 0

      • Oj bardzo byłby zdziwiony. Jeżdżę regularnie. (1)

        Fakt, że co dwa tygodnie. Ale zawsze siedzące widzę zajęte, więc nie jest tak że ludzie nie jeżdżą. Nie wiem o co chodzi ZKM ?

        • 6 1

        • Pewnie nigdy tym autobusem nie jechał

          • 0 0

  • Nie likwidujcie tego autobusu!! I tak nie będę jeździł PKM ką bo mam do niej za daleko

    a nie stać mnie na dojazdy do niej!! To podwaja koszty. Czy nikt tego nie rozumie??

    • 9 0

  • A nie można było puścić 4A pół godziny później? Przestałby się pokrywać z PKM a siatka połączeń na lotnisko wreszcie miałaby sensowną gęstość. A tak, do pracy za obwodnicą zostaje już tylko własny samochód.

    • 8 1

  • Oczywiscie, ze wszystkie gminy przez ktore przejezdza PKM powinny dolozyc sie do finansowania.
    Ale zapewne wydadza je na swoje premie, oraz rozne rzeczy, ktore sa kompletnie nie przydatne mieszkancowi.
    Bo ci ludzie maja nas gdzies.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane