- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (83 opinie)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (55 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (307 opinii)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (129 opinii)
- 5 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (109 opinii)
- 6 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (65 opinii)
Spór w Letnicy. "Strefa zamieszkania" czy "tempo 30"?
Nietypowa sytuacja w Letnicy: drogowcy chcą podwyższyć dopuszczalne tempo poruszania się po dzielnicy, mieszkańcy chcą zachowania obecnego, niższego limitu. Drogowcy: Dziś kierowcy nie wiedzą, jak odczytywać znaki, więc jeżdżą za szybko. Mieszkańcy: Będzie chaos z parkowaniem.
Niebieskie znaki D-40 dają pieszym większą swobodę w poruszaniu się po dzielnicy, np. umożliwiają przekraczanie jezdni w dowolnym miejscu. Ograniczają także prędkość kierowców do 20 km/h. Pozwalają również na parkowanie wyłącznie w wyznaczonych miejscach.
Wkrótce ma się to jednak zmienić, bo GZDiZ jeszcze w styczniu zamierza na terenie całej dzielnicy wprowadzić tzw. strefę tempo 30.
Od strefy zamieszkania różni się ona przede wszystkim wyższą o 10 km/h dopuszczalną maksymalną prędkością, daje też większą swobodę parkującym i ogranicza poruszanie się pieszych (mogą przekraczać jezdnię na wyznaczonych przejściach).
Mieszkańcy są przeciwni zmianom. Wyliczają powody
- O planowanych zmianach dowiedziałem się jesienią ubiegłego roku - przyznaje Adrian Kowalczyk, radny Letnicy. - Zdając sobie sprawę z problemów, z jakimi mierzy się nasza dzielnica, a więc parkowaniem gdzie popadnie, zwłaszcza w czasie meczów, a także z nadmierną prędkością, jaką kierowcy notorycznie przekraczają na ul. Starowiejskiej, nietrudno przewidzieć skutki planowanych zmian. Podniesienie maksymalnej dopuszczalnej prędkości o 10 km/h czy dopuszczenie swobody parkowania naszych problemów nie rozwiąże, a wręcz przeciwnie - nasili.
Miasto rezygnuje z budowy kompleksu boisk w Letnicy
Obawy radnego nie są odosobnione. W ramach konsultacji z projektem zmian zapoznało się ok. 200 mieszkańców Letnicy. 75 proc. z nich opowiedziało się za pozostawieniem obecnej organizacji ruchu.
Za pośrednictwem dzielnicowego z planowanymi zmianami zapoznali się także policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego. Jak mówi Kowalczyk - także policja była za tym, by w Letnicy nadal obowiązywała "strefa zamieszkania".
Mieszkańcy wskazują, że podniesienie limitu prędkości trudno pogodzić z dbałością o bezpieczeństwo - zwłaszcza w kontekście kolizji, do jakich dochodzi na wąskich i zastawionych ulicach. Do takiego zdarzenia doszło pod koniec października 2021 r., gdy na ul. Suchej w wyjeżdżający z zatoki postojowej samochód uderzyła jadąca z dużą prędkością inna osobówka.
Dopuszczenie parkowania "gdzie popadnie" może też ich zdaniem uniemożliwić w przyszłości dojazd służbom ratunkowym i antagonizować kierowców z pieszymi.
- Poza nadmierną prędkością czy kłopotem z parkowaniem borykamy się też z egzekwowaniem ruchu ciężarówek oraz jazdy "pod prąd". Czy potrzebne nam są kolejne problemy? Czy naprawdę ktoś myśli, że po wprowadzeniu tych zmian będzie bezpieczniej? - dopytuje Kowalczyk.
Jednocześnie zapowiada, że wkrótce uruchomiona zostanie również petycja ws. wstrzymania zmiany organizacji ruchu w Letnicy.
Strefa ma uporządkować zasady poruszania po dzielnicy
Ale i drogowcy mają swoje argumenty. Zdaniem Agaty Lewandowskiej, miejskiego inżyniera ruchu, zmiana ma uporządkować zasady poruszania się po wciąż rozrastającej się dzielnicy. Podkreśla, że wielu kierowców błędnie interpretuje wyjazd z ulicy objętej "strefą zamieszkania" i kontynuuje jazdę na kolejnej ulicy, zakładając, że to droga w terenie zabudowanym, gdzie można jechać 50 km/h.
- Powstająca zabudowa w Letnicy wymusiła budowę wielu dróg wewnętrznych. Zarządzający nimi właściciele lub wspólnoty wprowadzili oznakowanie w formie znaków D-40 "strefa zamieszkania" i D-41 "koniec strefy zamieszkania". One mylą kierowców, którzy myślą, że opuszczając strefę zamieszkania, wyjeżdżają na drogę publiczną, np. ul. Suchą czy Starowiejską lub Letnicką, gdzie - ich zdaniem - obowiązuje ograniczenie do 50 km/h. Takie błędne interpretowanie organizacji ruchu było wielokrotnie zgłaszane do GZDiZ oraz do Zespołu ds. Zarządzania Ruchem przez mieszkańców, szkołę podstawową przy ul. Suchej, zarządy wspólnot mieszkaniowych, straż miejską - wylicza Lewandowska.
Jak dodaje, decyzja o zmianie strefy zamieszkania na strefę "tempo 30" ma na celu głównie uporządkowanie oznakowania i umożliwienie służbom efektywniejsze podejmowanie interwencji związanych z parkowaniem w niedozwolonych miejscach.
Letnica: nowe życie starej dzielnicy. Wideo z grudnia 2018 r.
Letnica: nowe zagłębie mieszkaniowe Gdańska. Materiał ze stycznia 2021 r.
Miejsca
Opinie (222) 5 zablokowanych
-
2022-01-19 13:59
Moje gratulacje dla zespołu BRG! Order się należy!
Za wkład w 100latplanowania, polską w gdańskim wydaniu myśl urbanistyczną. Brawa należą się przede wszystkim za: Spektakularne zaprzepaszczenie szans na stworzenie dzielnicy przyjaznej do mieszkania, za wywalanie się na tych samych błędach urbanistycznych, a mimo to z uporem godnym maniaka powtarzanie ich z nadzieją na inny efekt - determinacja godna wariata, no i last but not least: za kolejne ohydne blokowisko - jego wysublimowana i wręcz ikoniczna sylweta wraz z kolejnymi planowanymi w sąsiedztwie na pewno wzbogaci gdański pejzaż - w końcu pamiątkowe pocztówki z Gdańska zyskają kolejny atrakcyjny wariant. Chodzą plotki, że pocztówka z marszu zyska status kolekcjonerskiej.
- 6 3
-
2022-01-19 09:34
kumata (3)
Ludzie!
jak się wprowadzi " tempo 30" to parkowanie tylko w wyznaczonych miejscach, więc potem trzeba szybko wprowadzić strefę płatnego parkowania i kasoirka płynie- 6 4
-
2022-01-19 13:46
I właśnie o takich jak ty jest ten artykuł. Nie odróżniasz strefy zamieszkania od strefy tempo 30
Brawo
- 2 0
-
2022-01-19 11:56
parkowanie tylko w wyznaczonych miejscach jest w strefie zamieszkania, a nie w strefie 30
- 4 0
-
2022-01-19 11:02
Ludzie! Lepsza jest swawola i wolna amerykanka,nie? :)
- 2 0
-
2022-01-19 12:32
Nie był winny wyjeżdżający z zatoczki? No, chyba jednak był. (1)
Nie używał migacza, co wyraźnie widać na filmie. Ot! Postanowił wyjechać i to zrobił - TYŁEM, nie mając dostatecznej widoczności i bez migacza, a oczywiście winien jest ten, kto jechał 10 km szybciej. Wyjeżdżał tyłem, widział nic, ale twardo kontynuował, bo przecież inni mają uważać na niego i go wpuszczać na zawołanie. Żart?
- 5 7
-
2022-01-19 13:41
Rozumiem, że to sarkazm
Wytaczał się z miejsca parkingowego z prędkością żółwia mniej więcej - właśnie po to aby gwałtownym ruchem nie wymusić pierwszeństwa na innym uczestniku ruchu. Brak kierunkowskazu? Nawet gdyby włączył halogeny wzięte z boiska piłkarskiego to nic by nie dało skoro drugi kierowca gapił się w telefon i pruł grubo ponad dozwoloną prędkość. Zero śladów hamowania, wyhamował dopiero po najechaniu na włączającego się do ruchu.
- 4 0
-
2022-01-19 12:40
W całym miescie powinno byc dla blachosmrodów mkasymalnie 30albo strefy bez spalin!
- 3 3
-
2022-01-19 12:18
Ja słyszałem że kierowcy są po kursach i egzaminach i na przepisach się znają.
Taka legenda jest
- 9 2
-
2022-01-19 12:17
Cytuję: "Podkreśla, że wielu kierowców błędnie interpretuje wyjazd z ulicy objętej "strefą zamieszkania" i kontynuuje jazdę na kolejnej ulicy, zakładając, że to droga w terenie zabudowanym, gdzie można jechać 50 km/h." Większej bzdury nie czytałem. Wielu kierowców błędnie interpretuje znak teren zabudowany i sunie po 70-80km/h, zatem zmieńmy znaki na teren niezabudowany, w ten sposób unikniemy przykrych pomyłek. Ręce opadają
- 8 1
-
2022-01-19 12:05
kierowcy nie ogarniają?
może tabliczka: "tu ciśniesz do 20km/h"
- 7 0
-
2022-01-19 11:55
Mieszkan w strefie 30 ale tyle jadą tylko nauki jazdy. Trzeba zmienić znaki na 90
- 6 0
-
2022-01-19 11:49
Zmienimy znaki, bo tych co są, kierowcy nie rozumieją. Dobre! :D
- 10 1
-
2022-01-19 11:43
zła zmiana
MIeszkam tu i to jest absurd, samochody poparkowane gdzie sie da, wystarczy zlikwidowac podwojne oznaczenie strefy d-40 i po problemie
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.