• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore zmiany w projekcie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy. Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy.

Wojewoda wyda w czwartek zgodę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ponieważ PKP PLK na czas nie zelektryfikuje linii z Osowy do Gdyni, na trasę PKM jako pierwsze wyjadą spalinowe szynobusy. Będzie ich 10 i pojadą co 15 minut. Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie.



Stacja Gdańsk-Port Lotniczy. Stacja Gdańsk-Port Lotniczy.
Stacja Gdańsk-Niedźwiednik. Stacja Gdańsk-Niedźwiednik.
Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski podpisze w czwartek decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Kolei Metropolitalnej. Prawomocna decyzja oznacza zielone światło dla budowy linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy.

Tymczasem plany PKM zmieniły się w porównaniu do tych, jakie znaliśmy jeszcze pół roku temu.

Przypomnijmy: pierwotnie budowa Kolei Metropolitalnej została podzielona na dwa zadania. Pierwsze zakładało wybudowanie jednego toru wraz z tymczasowym peronem przy terminalu T2, na odcinku od portu lotniczego w Rębiechowie do linii relacji Gdynia-Kościerzyna, jeszcze przed Euro 2012 . Po nowym szlaku miały kursować regularnie szynobusy z Rębiechowa do Gdyni.

Drugie zadanie miało objąć budowę dwutorowej i zelektryfikowanej linii z Wrzeszcza do Osowy, wiodącej m.in. przez Strzyżę, Niedźwiednik, Brętowo oraz Kiełpino.

Decyzja lokalizacyjna przesądza jednak o rezygnacji z pierwszego zadania. Dlaczego?

- Pierwszym czynnikiem, który spowodował przesunięcie pierwotnego harmonogramu budowy kolei było blisko czteromiesięczne opóźnienie w przekazaniu nam dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. Musieliśmy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, by móc dokonać nowego podziału działek na potrzeby nowej kolei - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Kolejarze podkreślają, że o wycofaniu się z wcześniejszej budowy tego odcinka zdecydował także brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku przy lotniskowym Terminalu T2 oraz uruchomienia tymczasowych połączeń tylko na czas turnieju Euro 2012.

Decyzji nie zmieniło nawet to, że w połowie ubiegłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obu zadań. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, a dokumentacja miała być gotowa do końca sierpnia. W ogóle nie przystąpiono do jej opracowania.

- Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r., taki termin przewidywała umowa dla drugiego zadania - wyjaśnia Konopacki.

Która zmiana w planach Kolei Metropolitalnej jest najpowżniejsza?

Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. PLK wciąż szuka pieniędzy na wykonanie tego przedsięwzięcia. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawę budowy sieci trakcyjnej zaangażował się wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Andrzej Massel.

Tymczasem bez sieci trakcyjnej na tym fragmencie trasy Kolei Metropolitalnej, nie ma sensu budowa zasilania elektrycznego między Wrzeszczem a Portem Lotniczym. A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego.

- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki.

Jesienią 2011 r. pisaliśmy, że samorządowa spółka - PKM - musi dołożyć do inwestycji ok. 110 mln zł na wykup terenów na Kolej Metropolitalną. PKM musiała szukać oszczędności w projekcie i jej znalazła. Zrezygnowano m.in. z budowy drugiego parkingu przy przystanku Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię, na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego.

- Według najświeższej wyceny na wykup nieruchomości musieliśmy przeznaczyć ok. 95 mln zł - mówi Konopacki. Wcześniej było to ok. 164 mln zł.

Władze Gdańska mają zamiar przekazać Kolei Metropolitalnej grunty należące do samorządu z 99 proc. bonifikatą, na co zgodzić się musi Rada Miasta. Natomiast właściciele prywatnych gruntów dostaną oferty ich wykupu za 2-3 miesiące.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej.Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Film promujący budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • ...plany budowy dróg.... (6)

    kiedy w końcu wykurzą z lotniska wąsatych taxiarzy???co się stało się: )

    • 89 7

    • (3)

      "NIE-DA-SIĘ" to przecież Polska. Usuną ich z jednego miejsca, znajdą sobie inne. I tak w kółko. Swoją drogą wąsy-TAXI MAFIA swoją nachalnością przypomina kraje arabskie a nie Europę. COŚ Z TĄ WIOCHĄ TRZEBA ZROBIĆ PANIE PREZESIE !!!!!!!

      • 20 0

      • jeden postój dla wszystkich, ustalony cennik do informacji potencjalnego klienta zanim wsiądzie (2)

        a nie że kilku śmierdzieli mafie udaje

        • 13 1

        • Gdyby była sprawna komunikacja miejska... (1)

          ... to dużo mniej osób korzystałoby z taksówek. A tak autobus do Gdańska co pół godziny lub co godzinę, autobus do Gdyni co trzy( ! ) godziny, autobusu do Sopotu nie ma wcale ( !!! ). Chyba włodarze naszych miast mają udziały w taksówkowej mafii.

          • 11 2

          • Dokładnie tak

            większość (uprzywilejowanych) taxsiarzy to młodzi emeryci z policji, którzy rządzą się własnym prawem. Zobacznie tylko że często stoją na zakazie taksówki przy gal Bałtyckiej a policja ich nie tyka. Bo to kumple lub podpłaceni

            • 0 1

    • (1)

      kasujących 50 zł w nocy za przejazd na drugą stronę pasa startowego - złodzieje-niecałe 5 km

      • 6 0

      • Trzeba się dopytywać o ceny usług, zawsze można zadzwonić po jakieś "halotaxi". Nikt nie każe, a wręcz odradza się jeździć z naganiaczami z postoju.

        • 3 0

  • paliwo musi byc takie drogie (1)

    paliwo w naszym kraju jest cholernie drogie a ruch we wrzeszczu w godzinach porannych to juz udreka albo po poludniu dojazd do lotniska to juz udreka w stone kartuz to normalna katastrofa udreka numer 1 dobrze sie stanie ze ruszy ta kolej na kaszuby tu sa ladne tereny zwaszcza na dworcu odbudujemy ta kolejke zrobimy wszystkim na reke tyle ciezaruwek jezdzi przez miasto ze latwo o wypadek a nawet o smierc dobrze bylo by zeby pkp wziela bezpieczenstwo ludzi tyle wypadkow a nawet smierci no cuz linia 229 ta brama na kaszuby, lembork kartuzy pruszcz gdanski ketrzyn kartuzy somonino kartuzy jest 1 male ale jak wspomnialam paliwo jest drogie jezeli zostanie podjeta decyzja,,to mamy kilka pytan czy po elyktryfikacji lini 229 czy ruch pasazerski sie oplaca nie lepiej bylo by zaniechac od leborka do kartuz zaniechac kursowania nowoczesnych kolejek na tomiast zalezy wszystko od ilosci osob przeworzonych koleja mamy nowy rok paliwa drozeja ceny ida do gury zycie jest o wiele drosze nisz w latach poprzednich pkp,poszukuje paliw oszczednosci wprowadzania katalizatorow olej jest drogi wiec olej rzepakowy paliwa roslinne alkochol metynowy spirytus nie oplaca sie z leborka ruch osobowy za malo pasazeruw do kaszub chyba ze latem turysci chyba ze pkp, od leborka kartuzy pruszcz g pusci calkowity ruch towarowy na wagonach beda tiry z specjalnymi pasami zapiete to znaczy ciezaruwki z naczepami beda tedy jezdzidz przykro mi 2 osoby osobowym od lotniska to zastanawia mnie fakt ze do lotniska bedzie pelny natomiast od lotniska bedzie pusto czy to ma sens a pospieszny stajacy na wszystkich przystankach wiekszych to ma sens

    • 0 2

    • w życiu nie czytałem tak długiego zdania

      • 0 0

  • pk pomorska kolej metropolitalna..

    wrzeszcz idac kolo walu na polankach tereny gdzie ma byc kolej metropolitalna no cus to sa piekne tereny troche zaniedbane ale sa piekne zwaszcza idac w strone kokoszek ciekawi mnie czy ktos ma orginalne zdjecia czaro biale 1935 roku chcialbym miec takie fotki w domu albo zeby pokazali je w youtube bylo by fajnie oglondac klosa w munduze niemieckiego oficera abwery..

    • 1 3

  • wiedziałem wiedziałem

    ze nic z tego nie Bedzie, kasę buchną, a miasto odda z naszych podatków dotacje unii, buaahahahahahahaaaaaa, wiedziałem ze to jest zło!!!!

    • 0 0

  • Gdynia Karwiny (1)

    Mieszkańcy tej dzielnicy byli by bardzo zadowoleni gdyby taki piekny przystanek powstał na trasie Gdynia Gdańsk.Właśnie na wysokości dzielnicy Karwiny.Obecnie jest bardzo trudny dojazd czy to samochodem czy środkami komunmikacji. Wieczne korki są bardzo uciążliwym elementem życia mieszkańców.

    • 6 0

    • Popieram

      • 0 0

  • Czyli jak zwykle wszystko będzie inaczej niż miało być a zaraz okaże się że ta kolejka wogóle nie powstanie (7)

    • 112 25

    • (2)

      a na trasę puszczą jeszcze parowozy jeden już czeka w Kościerzynie a drugi w Gdyni. Żal jak zawsze , wczoraj info o SKM i braku modernizacji a dziś to a co jutro ?

      • 24 2

      • Jedzie pociąg z daleka... konduktorze łaskawy byle nie do siedziby PKP

        • 0 1

      • Lepszy parowóz na trasie która jest...

        ... niż suprpociąg na trasie której nie ma.

        • 9 1

    • (2)

      Skąd u ciebie taki pesymizm? kilka dużych inwestycji się jednak udało zrobić.

      • 4 13

      • IMAX (1)

        ... Młode Miasto - inwestycja WIDMO ! Dla mnie ta inwestycja nie miała by znaczenia gdyby nie fakt, że w tym kompleksie zostały podpisane umowy na jedyne kino 3D (IMAX) w Trójmieście i nigdzie indziej ... i se czekam tak parę lat ... a ekipa rządzi ta sama i jakoś te stołki nic im nie dają. Dobrze, że mieszkam w Gdyni.

        • 6 1

        • Dobrze że mieszkasz w Gdyni

          ...

          • 0 1

    • no i dobrze. bo jest niepotrzebna.

      • 7 8

  • Cały czas tylko plany artykuły o tej koleji a nie wbito jeszcze żadnej łopaty jak to w Polsce mało się robi a dużo gada w (14)

    Chinach już dawno by ją zbudowali

    • 100 21

    • przeprowadź się do Chin

      • 1 0

    • to do chin!! (5)

      to wypierd.. do chin pesymisto!! przez takich jak wy ten kraj ma taką mentalność !!

      • 17 22

      • (1)

        O mentalność to ty zapytaj urzędników, którzy od lat szukają dziury w całym i nie mogą ruszyć z PROSTYM projektem, który powinien już być ZAKOŃCZONY. Ciekawe, że jakoś przed wojną kolej na tej trasie zbudowano znacznie szybciej, a w Andach polski inżynier Malinowski w kilka lat wybudował kolej mającą parę tysięcy kilometrów. Popatrz sobie na skalę tych dwóch przedsięwzięć i zastanów się, dlaczego wtedy, przy znacznie niższym poziomie technologii i przemysłu można było, a teraz są ciągłe problemy?
        Zresztą, połowy tych problemów by nie było, gdyby nie IDIOTYCZNE forsowanie pomysłu budowy tramwaju czy jakiejś hybrydy tramwajowo-kolejowej na tej trasie przez władze Gdańska. To była główna przeszkoda. Upierali się przy tym jak dzieci, choć wszyscy, włącznie ze specami z UE, mówili, że nie warto.

        • 12 5

        • Wiadomo dlaczego się upierali.

          Tramwaj byłby własnością miasta a kolej już nie. I nie ważne dobro obywateli tylko splendor władz : 'mamy tramwaj na lotnisko". W Krakowie z centum miasta koleją 10 min do lotniska, splendor władz nie ucierpiał.

          • 10 2

      • a może raczej przez takich ludzi jak Adamowicz i Bojanowski, którzy upierali się przy tramwaju, aż w końcu sponsor (UE) musiał im przemówić do rozumu, stwierdzając zdecydowanie, że nie ma takiej opcji?? I sam się wynoś ze swoją mentalnością, najlepiej do Burakowa, bo tam twoje miejsce. Ładnie cię matka wychowała, nie ma co...

        • 11 1

      • to przez takie przedwczesne wytryski jak ty buraku ten kraj jest taki dziki platfusie (1)

        • 14 8

        • Na tylku masz napis MADE IN CHINA

          • 5 3

    • Tak bo w Chinach by ci zabrali dom i ziemie i koniec . Tam wszystko mozna szybciutko zalatwic. (3)

      • 5 3

      • Wywłaszczenie z urzędu w Polsce trwa naprawdę krótko. Przepisy się zmieniły. (1)

        • 8 0

        • Za to wyrzucenie niekompetentnego urzędnika z urzędu trwa naprawde długo.

          • 6 0

      • jakoś przed wojną prawo własności było chronione jeszcze bardziej, niż teraz, a kolej powstała w parę lat. Ponad 100 lat temu! Ciekawe, czemu wtedy mogli, a teraz nie? Może dlatego, że urzędnicy wtedy mądrzy, a dzisiejsi są... no właśnie, jacy?

        • 12 1

    • Mniejsza o łopaty. W Polsce budowa liczy się od kropidła.

      • 2 4

    • łopaty to akurat juz są wbite. (1)

      W okolicach obwodnicy i lotniska.

      • 6 2

      • przecież to idealnie pasuje do tej piosenki:

        "a kto sobie koleinę już wydeptał,
        bierze szmalec.
        I odwala partaninę powołując się na walec
        Apel przeto gromkim basem wnoszę ludziom ku przestrodze:
        `przypomnijmy sobie czasem, jak trza iśc po równej drodze.
        Przyda się tak sztuka trudna, gdy naprawdę w którymś dniu,
        Przyjdzie walec - i wyrówna! Przyjdzie walec - i wyru!" (Młynarski, "Przyjdzie walec i wyrówna")

        • 7 2

  • I bardzo dobrze akurat. (1)

    Nowoczesne szynobusy są ciche, sprawne. Widać je np na trasie do Helu. Skoro mogą równie sprawnie obsługiwać trasę KM to po co dopłacać do elektryfikacji? Przynajmniej trakcja nie będzie zrywana więc mniejsza szansa na przestoje w trakcie eksploatacji.

    • 1 1

    • Swoją drogą uważam,

      że koszty można ograniczyć również wywalając z inwestycji te rozbuchane architektoniczne koszmarki jakimi mają być staje KM. Po co budować dworce na takiej linii. Wystarczy schludne, funkcjonalne przystanki, a oszczędzone pieniądze można wykorzystać do innych inwestycji.

      • 0 1

  • Sopot pominiety (2)

    dlaczego Sopot został pominięty w projekcie super kolei

    • 2 6

    • Którędy?

      Którędy proponujesz przebieg tej kolei przez Sopot?

      • 1 0

    • Bo z Sopotu do Wrzeszcza nie jest tak daleko i można dojechać autobusem lub kolejką SKM

      • 3 0

  • spalinowe niespalinowe przecież nie muszą kończyć biegu na Barniewickiej w Osowej.

    mogą jechać do Gdyni na co liczę.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane