• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawdziliśmy wiek pojazdów komunikacji miejskiej w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowsze pociągi SKM wyprodukowano w 2016 r., zaś najstarszy EZT pod koniec lat 60. Najnowsze pociągi SKM wyprodukowano w 2016 r., zaś najstarszy EZT pod koniec lat 60.

Średnia wieku pociągów SKM to 35 lat. Najmłodszy tabor posiada Gdynia, choć pod względem autobusów największy gdański przewoźnik ma pojazdy starsze tylko o kilka miesięcy. Sprawdziliśmy, jak statystycznie wygląda wiek pojazdów, którymi codziennie podróżują mieszkańcy Trójmiasta.



Czy trójmiejska komunikacja miejska potrzebuje fabrycznie nowych pojazdów?

W dni powszednie nauki szkolnej codziennie na trójmiejskie tory i ulice wyrusza ponad 600 pojazdów.

Zdecydowanie najstarszy tabor posiada Szybka Kolej Miejska, której pociągi elektryczne liczą średnio 35 lat, a najstarszy z nich ma aż 48 lat (EN57/71-039 produkcji wrocławskiego Pafawagu, obecnie fabryka kanadyjskiego Bombardiera).

Najmłodszymi pociągami elektrycznymi pozostają dwa Impulsy wyprodukowane w 2016 r. przez nowosądecki Newag. Kursują one obecnie połączone ze sobą jako jeden skład.

Z 2015 r. pochodzą spalinowe pociągi Pesy wykorzystywane na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale są one eksploatowane jedynie przez SKM, zaś ich właścicielem - podobnie jak spalinowych zespołów trakcyjnych Newagu z 2010 r. - pozostaje samorząd województwa.

- W trakcji elektrycznej realizujemy codziennie 28 obiegów. W rezerwie dysponujemy dwoma pociągami EN71 oraz 9 sztukami EZT EN57 - dodaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Najstarsze eksploatowane liniowo wagony 105Na pochodzą z 1976 r. Najstarsze eksploatowane liniowo wagony 105Na pochodzą z 1976 r.
Ok. 9 lat mniej niż SKM wynosi średnia wieku floty tramwajowej w Gdańsku. Najstarsze wagony pochodzą z 1976 r. i są to wysokopodłogowe pojazdy 105Na o numerach taborowych 1202, 1203, 1232 produkcji chorzowskiego Konstala (przejętego w latach 90. przez francuski Alstom). Najmłodszymi tramwajami są natomiast wyprodukowane w 2014 r. dwukierunkowe Pesy Jazz Duo z Bydgoszczy.

- Zgodnie z umową przewozową do obsługi tras tramwajowych potrzebnych jest 109 składów (w okresie wakacyjnym 103 składy). Stan inwentarzowy wynosi natomiast 126 składów - wylicza Alicja Mongird, rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Pesy Jazz Duo to obecnie najmłodsze tramwaje użytkowane przez GAiT Pesy Jazz Duo to obecnie najmłodsze tramwaje użytkowane przez GAiT
Pod względem taboru autobusowego sytuacja w Trójmieście wygląda znacznie korzystniej. Należy jednak pamiętać, że autobusy produkowane są z myślą o eksploatacji przez ok. 15-20 lat, podczas gdy tramwaje i pociągi przez co najmniej 30-40 lat.

U największego gdańskiego przewoźnika średnia wieku autobusów wynosi dokładnie 12,19 roku. Na liniach obsługiwanych przez spółkę GAiT spotkać można pojazdy z 2017 r., jak i z 1994 r. (w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe produkcji Mercedesa).

- W ciągu najbliższych kilku miesięcy planujemy ogłosić przetarg na 46 fabrycznie nowych autobusów, z czego 26 będzie przegubowych, 18 standardowych 12-metrowych, zaś 2 midi (krótkie) - mówi Mongird.
Obecnie do codziennej obsługi liniowej w dni nauki szkolnej GAiT potrzebuje 197 autobusów. To oznacza, że w rezerwie pozostają 34 pojazdy.

Jeden z najstarszych autobusów we flocie GAiT z 1994 r. Jeden z najstarszych autobusów we flocie GAiT z 1994 r.
Oprócz GAiT, na terenie Gdańska spotkać można jeszcze pojazdy Warbusa oraz PKS Gdańsk. Zgodnie z umową z Zarządem Transportu Miejskiego nie mogą to być pojazdy starsze niż z 2008 r.

Wyjątkiem jest jeden autobus przegubowy MAN należący do PKS Gdańsk z 2004 r., który został warunkowo dopuszczony przez ZTM do obsługi liniowej ze względu na braki taborowe po nieplanowanym przedłużeniu umowy z przewoźnikiem.

- Od 1 stycznia obsługę tych linii przejmuje nowy przewoźnik, który będzie dysponował fabrycznie nowymi 38 autobusami Mercedesa - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Jeden z dwóch najstarszych autobusów w Gdyni z 1993 r. Jeden z dwóch najstarszych autobusów w Gdyni z 1993 r.
W Gdyni średnia wieku autobusów wszystkich przewoźników jest nieco niższa od średniej autobusów GAiT i wynosi 11,25 roku. Najstarszymi autobusami są dwa przegubowe Mercedesy z 1993 r. Najnowsze pojazdy, także produkcji Mercedes-Benz, powstały w 2017 r. (10 autobusów).

- Sytuacja znacząco poprawi się już w przyszłym roku, kiedy zacznie się realizacja projektu zakupu z udziałem środków UE 85 pojazdów dla operatorów komunalnych. Najpóźniej w 2018 r. pojawi się też sześć fabrycznie nowych autobusów Mercedes Citaro G2 nabytych przez PKS Gdynia w związku z wygranym przetargiem na obsługę linii 146 - zapowiada Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Najstarsze trolejbusy (nz. po prawej jeden z nich) wyprodukowano w 1993 r. jako autobusy, które następnie przebudowano i dostosowano do zasilania prądem. Najstarsze trolejbusy (nz. po prawej jeden z nich) wyprodukowano w 1993 r. jako autobusy, które następnie przebudowano i dostosowano do zasilania prądem.
Średnia wieku trolejbusów wynosi 12,42 roku. Najstarszymi pojazdami jest dziewięć Mercedesów z 1993 r., wyprodukowanych pierwotnie jako autobusy dla przewoźników w Niemczech i Szwecji. W latach 2004-2007 zostały one zakupione przez Gdynię, a następnie przebudowane na trolejbusy z wykorzystaniem podzespołów z Jelczy.

Najnowsze trolejbusy wyprodukowano w 2016 r. - są to cztery pojazdy wielkopolskiego Solarisa wyposażone w akumulator, który pozwala pokonać dystans 20 km "w cyklu normalnym w ruchu drogowym", bez podłączania się do napowietrznej sieci zasilającej.

W dni powszednie nauki szkolnej do obsługi sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni potrzebnych jest 199 autobusów oraz 74 trolejbusów. Rezerwa wg stanu inwentarzowego to 63 autobusy oraz 15 trolejbusów.

Najnowsze trolejbusy posiadają akumulatory, pozwalające pokonywać kilkukilometrowe trasy bez potrzeby korzystania z sieci zasilającej. Nz. jeden z czterech najnowszych pojazdów z 2016 r. Najnowsze trolejbusy posiadają akumulatory, pozwalające pokonywać kilkukilometrowe trasy bez potrzeby korzystania z sieci zasilającej. Nz. jeden z czterech najnowszych pojazdów z 2016 r.
Oprócz pojazdów eksploatowanych liniowo, trójmiejscy przewoźnicy miejscy posiadają także zabytkowe autobusy, tramwaje i trolejbusy. SKM może natomiast pochwalić się nietypowym pomnikiem fragmentu pociągu EW58 wmontowanego w halę elektrowozowni. Pojazdów tych nie braliśmy pod uwagę w zestawieniu.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Tabor komunikacji miejskiej w Trójmieście

Miejsca

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • REDAKCJO _" Jak stare są pojazdy komunikacji miejskiej? wideo (14" (3)

    to jest po polsku? "Jak stare są pojazdy komunikacji miejskiej? " ktoś w redakcji maturę z język polskiego zdawał?

    • 7 1

    • Tak (1)

      Jezyk polski jest kaleczony ws,edzie niemal! TV poprzez jezyk uzywany w serialach produkcji krajowej, utrwala kiepski jrzyk! Odmiana rzeczownikow przez przypadki jest jakas coraz to inna???

      • 0 3

      • piszemy o tej redakcji, rozumiesz wojcieszku?

        chcesz komentowac inne - idz gdzie indziej i komentuj.

        • 0 2

    • do tej pory nikt

      albo po polobudzie albo po awf-ie som. i takich samych baranow zatrudniaja.

      • 0 1

  • (1)

    Wielokrotnie jechałem składem SKM z 1967 zgodnie z tabliczką znamionową zamieszczoną koło podwójnych drzwi, a to jest znacznie więcej niż 48 lat tak więc jaśnie autorze te dane to chyba z palca wyssałeś.

    • 5 2

    • wyssał

      • 0 2

  • (3)

    Największą część złomu stanowią pojazdy kupowane już jako używane. Koszmarna niegospodarność i marnotrawstwo. Pieniądze idą na budynki dla kacyków i zabawy. A co będzie jak się pokończą "dotacje" (też przecież wyciągane z naszych kieszeni)? Nic?

    • 19 6

    • (2)

      Naepszy jest "nowy" MAN ktory stal gdzies zapomniany po wielkim dzwonie ale...poskladali i zostal kupiony, a ze przecieka caly przod? A kogo to ;) obchodzi

      • 6 0

      • (1)

        no ale niemiec płakał jak sprzedawał... jak to sikorski powiedział o naszej mentalności?

        • 0 2

        • sikorski to twoj guru?

          to wspolczuje popisowy balwanie.

          • 0 0

  • No i bardzo dobrze. To jest prawdziwa ochrona srodowiska! (3)

    To jest prawdziwa ochrona środowiska. Wykorzystanie sprzetu do samego końca, aż ulegnie samoistnej biodegradacji. To nie jest sarkazm!

    • 65 4

    • O to się nie bój. (1)

      Prawa rynku zapewnią odpowiednią eksploatacje. Spora część autobusów zaczynała swój żywot w Niemczech, potem zostały sprzedane do Polski. Polacy z kolei mogliby dalej je sprzedawać do krajów Trzeciego Świata, np: Ukraina.

      • 12 2

      • d*pa z ciebie madraliznka nie ekspert

        zwyczajnie bruzdzisz tu.

        • 0 1

    • jestem za tym i tak samo wykorzystuje komputer.

      • 1 1

  • ankieta do kitu (8)

    Ankieta wrzuca do jednego worka sesnownie utrzymane autobusy/tramwaje i tabor SKM poniżej krytyki.

    • 74 3

    • jak zawsze (2)

      standard, widać że w redakcji nikt socjologi nie studiował.

      • 1 0

      • a co studiowal?

        bo z tego co pamietam to jedno elektronike a drugie awf. ;)

        • 0 0

      • Tak, to, że ankiety na trojmiasto.pl są do bani, obserwuję od lat.

        • 1 1

    • (3)

      jak chcecie tylko nowe to zaplacicie tyle, ze lepiej bedzie przesiasc sie na sasmochod
      i tez beda bardziej awaryjne niz te ktore sa po remontach.

      • 4 3

      • wlasciwie wtedy komunikacja publiczna mija sie z celem (2)

        chyba ze wprowadzimy prywatyzacje i konkurencje.

        • 1 4

        • i będziesz wożony 40 letnim złomem po którym niemiec już nie płakał, bo nie opłacało się go remontować (1)

          gdzie złomowanie go wychodziło drożej niż opchnięcie do Polski

          • 5 1

          • jesli to bedzie konkurencyjne to wchodze w to.

            • 0 0

    • Ankieta powinna brzmieć tak

      Co było najbardziej potrzebne obecnie w Gdańskim transporcie?
      Zmiana nazwy na GAIT?
      Loża dla prezesa GAIT na lokalnym stadionie opłacona z miejskiej kasy?
      Przygotowanie pod deweloperkę terenów GAIT na Hallera, we Wrzeszczu i na Jana z Kolna?
      Zabawa w zamianę pętli Jana z Kolna i z powrotem aby ułatwić życie budowniczym Trytona?
      Systematyczna reforma reforma Gdańskiego transportu publicznego?

      • 4 1

  • w Gdyni do średniej wieku wliczono Mercedesy z 2017 roku?? (21)

    Przecież to auta firm zewnętrznych z głębi kraju które wygrały przetarg na obsługę linii. Wystarczy zwrócić uwagę na tablice rejestracyjne pojazdów!

    • 47 61

    • (4)

      a co za różnica, skoro obsługują linię w Gdyni to wliczają się do komunikacji Gdyni

      • 15 3

      • (3)

        W Gdyni średnia wieku autobusów wszystkich przewoźników jest nieco niższa od średniej autobusów GAiT i wynosi 11,25 roku

        skoro jeżdżą liniowo to się wliczają i nie wiem gdzie masz problem

        • 14 5

        • (2)

          Jego problem to kompleks Gdyni. Nie może znieść tego, że propaganda mówi codziennie, ze jego Gdańsk ciągle kupuje nowe autobusy i tramwaje a Gdynia stoi w maraźmie a w rezultacie to w Gdyni mają nowsze i więcej.

          • 12 3

          • MAnipulacja polega a tym, że w Gdańsku tych nowych od prywatnych przewoźników nie policzyli.. (1)

            Gdynia a starszy tabor a tu na siłę przy pomocy manipulacji danymi próbuje się udowadniac, że nie

            • 1 3

            • Misiu ja nie ściemniaj

              Wszystko policzyli i manipulacje to ty próbujesz urządzać pisząc kompletne bzdury.

              • 0 0

    • ZKM od dawna nie ma własnego taboru. (2)

      Poszczególne linie obsługują różni przewoźnicy swoim taborem. A gdzie są te pojazdy rejestrowane nie ma tu znaczenia. Obsługują transport publiczny w Gdyni, a tego dotyczy artykuł.

      • 11 3

      • Tylko dlaczego w Gdańsku nie policzyli tych nowych od prywatnych przewoźnikow co obługują linie w Gdańsku? (1)

        • 1 1

        • Policzył tłumu, policzyli

          • 1 0

    • (3)

      Jazda po gdyńskich dziurach przyspiesza starzenie x 3

      • 23 17

      • (2)

        wożenie gdańskich jełopów przyśpiesza korozję pojazdów x 4

        • 37 11

        • Dobre

          Ale się uśmiałem :) Dobre, to Ci się udało. Choć kłócicie się jeden z drugim o to który lepszy Gdynia czy Gdańsk a prawda jest taka że dziś jedno bez drugiego by nie istniało. Oba miasta są ładne.

          • 13 3

        • Tyle wody w mózgu mają ;)

          • 10 3

    • Ciekawe czy wzięto pod uwagę zabytkowe trolejbusy?

      • 4 3

    • PKS Gdynia ma siedzibę w Gdyni (4)

      I do nich należy 10 mercedesów.

      Więc przestań pisać głupoty.

      • 23 4

      • (3)

        Pks gdynia moj drogi to nic innego jak pks wejherowo tylko zarejestrowane w gdyni by moc obslugiwac wiecej linii

        • 8 15

        • Nie ma już czegoś takiego jak PKS Wejherowo, (2)

          a PKS Gdynia ma siedzibę w Gdyni. Sprawdź gdzie.

          • 16 3

          • PKS Gdańsk (1)

            pewnie ma siedzibę w Gdańsku?? weź idź bo bredzisz

            • 2 6

            • śiedzibę może i w Gdańsku

              ale właściciela w Żukowie :)

              • 10 3

    • Tablice mają takie bo są w leasingu.

      PKS Gdynia ma siedzibę w Sea Tower.

      • 10 5

    • ????

      propaganda musi być!!!
      wejdz do połowy wozów to takie złomy ze szok

      • 8 3

    • A PKS Gdańsk i Warbus to jakie firmy?

      • 26 2

  • Jak jade komunikacja miejska w Gdansku (2)

    to widze, ze kierowcy szaleja jada jak z kartoflami, tabor mocno zuzyty, wali stuka, trzesie sie na boki. Nie sa zbyt uprzejmi dla pasazerow i kierowcow ani schludnie ubrani.

    Jade komunikacja w Gdyni. Tabo czysty, w miare nowy zadbany, kierowcy ladnie ubrani(kobiety tez), uprzejmi, pomocni, przystanki dobrze oznakowane.

    Jest roznica wystarczy chwile pojezdzic.

    • 5 15

    • (1)

      W Gdyni to nawet słońce mocniej świeci i trawa jakby bardziej zielona

      • 5 2

      • Ty się nie śmiej - ostatnio niesamowicie zaskoczyło mnie 2 razy po 150 m nowej nawierzchni na Sopockiej ;D

        • 1 0

  • Gdynia musi stworzyć własną koncepcje komunikacji miejskiej (2)

    Widzimy, że mimo stosunkowo najlepszego i najmłodszego parku transportowego Gdynia traci na ilości pasażerów rok do roku. Tu już trzeba wprowadzać czym prędzej nowe rozwiązania infrastrukturowe w komunikacji. Jednym z warunków jest zwiększania roli kolei w obsłudze miast jest stworzenie wygodnych węzłów przesiadkowych, choć gdyńskie perony i stacje przypominają te w Bangladesz, ale to nie wina miasta lecz Zarządu Woj. i byłej PO. W ostatnich latach poczyniono wiele w Polsce w tym zakresie inwestycji, wciąż nie można mówić o tym w mieście z morz i marzeń, a to przez nijakiego Głuszka, i jego"kompetencji i możliwości" nie mówiąc także o zakresie infrastruktury kolejowej skopanej przez poprzednika i min. S.Nowaka przy zmianach np. "modernizacji"lokalizacji i wyposażenia gdyńskich peronów czy przystanków.
    Zachęcanie pasażerów do korzystania z transportu miejskiego i kolei w mieście i aglomeracji wymaga całościowego podejścia. Podstawowymi warunkami są; synchronizacja i częstotliwość, oferta taryfowa oraz wygoda i atrakcyjność korzystania. Warunki te wydają się dosyć oczywiste. SKM musi jeździć często, regularnie i niezawodnie i w sposób atrakcyjny. Należy jednak podkreślić, że kopiowanie rozwiązań z Gdańska czy innych miast nie zawsze przynosi dobre rezultaty – Gdynię charakteryzuje bowiem specyficzny układ przestrzenny, duża ilość samochodów osobowych i silna funkcja portowa w bezpośredniej bliskości centrum.
    – Należy uwzględnić znaczenie pieszych w centrum miasta, które nie musi wcale oznaczać zamykania ulic dla ruchu kołowego, ale systematyczne go jednak ograniczać. Zwiększenie powierzchni dostępnej dla pieszych, rowerzystów,.. poprawienie ich bezpieczeństwa, zmianie organizacji ruchu, wprowadzeniu rozwiązań przyjaznych środowisku czy zwiększeniu dostępności do usług transportu zbiorowego w tym oddalenie parkingów samochodowych od Centrum (jeśli już to tylko podziemne). Możliwości rozwiązań jest naprawdę wiele i jest to jedno z ważniejszych działań nie tylko zakupywanie najnowszych modeli transportu, który Gdynia realizuje.
    Najwyższy czas, aby Gdynia wstępnie przymierzyła się do ograniczenia ruchu samochodów w centrum miasta, sypała mandaty za złe parkowanie i nieprzestrzeganie przepisów.
    Wielkim marzeniem jest, aby dalej wprowadzać pomysł, który sprawdza się w innych zachodnich miastach, by w rejonach Gdyni cechujących się największymi potokami spacerowiczów, czyli na Skwerze Kościuszki i na ul. Świętojańskiej, ograniczyć do minimum udział ruchu samochodowego. Duża w tym rola Władz Gdyni, ale i mieszkańców. Dzisiaj równoważony programu mobilności miejskiej powinien być podstawą, który winien opierać się na własnych źródłach energii - OŹE. Może wtedy ograniczymy ilość katastrof na pomorzu jak ta ostatnie w Suszku i innych miejscach.

    • 6 13

    • Duzo slow (1)

      Tresci jak na lekarstwo

      • 2 0

      • Jak to w Gdyni w nowomowie Samo(nie)rządności.

        • 0 0

  • Kiedy stałe, codzienne połączenie 63 Brzeźno plaża - pętla Świętokrzyska? (1)

    • 4 3

    • O właśnie

      Takie połączenie na cały rok bardzo by się przydało, ale podejrzewam, że jeśli kiedykolwiek zostanie uruchomione to dopiero po oddaniu do użytku nowego kompleksu mieszkań czyli Zajezdni Wrzeszcz

      • 3 1

  • Wszystkie powinny być okresowo remontowane i tyle! (4)

    Po jasny gwint kupować nowe pojazdy Mało wam złomu na placach? Jak chcecie luksusów to jeździjcie samochodami, a nie komunikacją miejską. Potem jeszcze narzekanie że bilety znowu drożeją, a z pustego nie nalejesz.

    • 43 13

    • mylisz (1)

      Się wieśniaku. Aby zachęcić większą i wymagającą grupę pasażerów należy im dac nowe autobusy, tramwaje czy skm. Dla takich jak ty pewnie bydlowoz po remoncie by wystarczył. Ludzie już mają dość ciągłego gorącą latem lub zimna w zimę.

      • 0 3

      • To niech sie wyprowadzą :)

        • 1 0

    • Dokładnie, tu jest Polska i ma być źle! Jak chcesz być wożony jak jakiś panicz to kup sobie poldka w gazie. Może jeszcze z elektrycznymi szybami? W łbach się przewraca od tego upału

      • 1 1

    • Powinni wprowadzić w tych wszystkich spółkach przepis, że nową furę dla prezesa kupujemy co tyle lat ile wynosi średnia taboru

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane