• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście bez autobusów - czy to ma sens?

Gosia Stańczyk
18 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:24 (18 października 2007)
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Awaria jednego autobusu nie uniemożliwia ruchu innym. Gdy tramwaj ma kłopoty, blokuje ruch pozostałych wozów. Czy pomyśleli o tym urzędnicy ZTM-u? Awaria jednego autobusu nie uniemożliwia ruchu innym. Gdy tramwaj ma kłopoty, blokuje ruch pozostałych wozów. Czy pomyśleli o tym urzędnicy ZTM-u?

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku zdecydował się na uzdrowienie sytuacji w mieście, i tęgie głowy zasiadły nad mapami, by odkorkować Gdańsk.

ZTM przekonuje, że pomysł skrócenia linii autobusowych tak, by nie wjeżdżały do śródmieścia Gdańska tylko z pozoru jest nieracjonalny, jednak mieszkańcy miasta zamiast być wdzięczni za usprawnienia narzekają, piszą skargi i dzwonią niezadowoleni do pomysłodawców.

Niestety to, jak dokonano zmian, dobitnie pokazuje, że ZTM nie liczy się z pasażerami. Sposób poinformowania jest zdecydowanie nieracjonalny. Bo czy wywieszenie informacji o skróceniu trasy autobusów linii nr 106, 111, 138 i 178 w piątek, gdy zmiany mają być wprowadzone w poniedziałek, ma sens?

Przewoźnicy, którym naprawdę zależy na komforcie swoich pasażerów o zmianach poinformowaliby przynajmniej tydzień wcześniej, a ogłoszenia o tym zawisłyby nie tylko na wiacie przystanku, napisane maczkiem, ale również w autobusach. Wszystko po to, by nie fundować - jak to zrobiono - mieszkańcom korzystającym ze wspomnianych linii nieprzyjemnych niespodzianek w poniedziałek rano. Pasażerowie na przystankach w centrum czekali zaskoczeni i zdenerwowani zastanawiając się dlaczego ich autobusy nie nadjeżdżają, i przeklinając komunikację miejską.

Kolejnym zaskakującym posunięciem ZTM jest to, że zmiany nie są przeprowadzane kompleksowo. Skróceniu linii autobusowych tak, by zmusić pasażerów do przesiadki do tramwajów, nie towarzyszy zwiększenie częstotliwości kursów tych drugich. To ma według zapowiedzi nastąpić po wykonaniu odpowiednich badań nasilenia ruchu. Czy nie racjonalniejsze byłoby najpierw wykonanie badań, a potem wprowadzanie zmian? Posunięcie ZTM jak na razie spowodowało, że pracownicy dojeżdżający wcześnie rano do pracy na Nabrzeżu Przemysłowym z Oruni, Chełma czy Ujeściska muszą konstruować misterny plan dotarcia punktualnie do firmy, uwzględniający przynajmniej dwie przesiadki.

W efekcie trasa dojazdowa do pracy przekształca się w gehennę, naznaczoną niepokojem o to, czy któreś z wybranych połączeń nie zawiedzie i pasażer nie rozpocznie dnia spóźnieniem do pracy. Czy wobec tego wprowadzone zmiany nie spowodują skutków odwrotnych do zamierzonych i mieszkańcy Gdańska zniechęceni do komunikacji miejskiej postanowią przesiąść się do własnych pojazdów?
Gosia Stańczyk

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (128) 4 zablokowane

  • cholerny ZKM (4)

    NIC w tej firmie nie działa jak nalezy:
    pojazdow z mało i czesto w niskim standardzie
    drogie i bezsensowne bilety czasowe
    superuprzejmi renomiarze...

    tramwaje jak sie rozpedzaja na jana z kolna to wyją tak jakby odlatywały na ksieżyc, jakby sie miały rozleciec.

    a i jeszcze jedno - od 2 lat od kiedy zaczely sie remonty torowisk i dróg - ktore skadinand pochwalam - notorycznie jestem zmuszany do jazdy z przesiadkami, naokoło, zastepczymi liniami itp. czyli ogolnie rozwiazania mało komfortowe i zabierajace rano te 15 min czasu w sumie. KIEDY TO SIE SKONCZY ?!

    • 1 0

    • Tu nie jest winny ZKM tylko urzad miasta i ZTM. To sa dwie rozne firmy i tak naprawde ZKM musi sie podporzadkowac. To miasto i Adamowicz wymyslil takie bilety z ktorych tylko 10gr idzie do ZKM-u a reszte zabiera miasto. To oni nie chca innwestowac w nowe srodki komunikacji.

      • 0 0

    • czytaj

      ZTM - Zarząd Transportu Miejskiego, jak zwykle laicy się wypowiadają

      • 0 0

    • ZKM? (1)

      Jak nie masz pojęcia jaka jest różnica między ZKM a ZTM to nie zabieraj głosu. Wszystko co się dzieje z komunikacją w Gdańsku jest odpowiedzialny ZTM. Za pojazdy którymi jeździsz też jest odpowiedzialny ZTM. Czy jesteś aż tak głupi aby tego nie zrozumieć?

      • 0 0

      • "Wszystko co się dzieje z komunikacją w Gdańsku jest odpowiedzialny ZTM. "

        zkm nie jest za nic odpowiedzialny? no no

        • 0 0

  • zdecydowane NIE

    Pomysł jest absurdalny i nieracjonalny. ZTM wespół z ZKM robią pasażerów w konia. Lekceważą wysyłane do nich listy. W zamian za horrendalnie wysokie ceny biletów prosponują tak "racjonalne" rozwiązania, jak te opisane w artykule. Czy ktoś z pomysłodawców porusza się po mieście tramwajami i wie, co mówi???

    • 0 0

  • Buahahaha!!!

    Też mi nowość, dwie przesiadki...
    Ja dojeżdżam do pracy trolejbusem, skm-ką i tramwajem :(trwa to ok 1,5 godziny gdy szczęście sprzyja) czyli występuje potrójne ryzyko spóźnienia sie do roboty, bo trajtek zawsze może sie spierdzielić, SKM-owcy ciągle remontują i przebudowują torowiska, mosty nad nimi i perony, a z tramwajem wszystko sie może zdarzyć, tym bardziej że w większości są to stare rupiecie. Mam samochód ale wole... sie przesiadać niż denerwować w korkach.

    Może ktoś chce sie ze mną na helikopter zrzucić, hę???

    • 0 0

  • odpowiedzialni za ten projekt nie używają mózgu

    Że nie ma autobusów, ok. Ale dlaczego mamy w drodze do szkoły/pracy być miażdżeni przez drzwi tramwaju na każdym przystanku, bo bezmózgowcom z ZTM nie chciało się zrobić badań nasilenia ruchu przed wprowadzeniem zmian. Niech pomysłodawcy sami przejadą się w godzinach porannego i popołudniowego szczytu tramwajem. Będą cali brudni, zmęczeni, pomięci... W ZTM myśli się tylko o sobie. To skandal. Dochodzę do wniosku, że tylko będąc odpowiednio aroganckim i nie liczyć się z innymi by w tym kraju coś osiągnąć.

    • 0 0

  • niekumam czegos!!!

    a jak te autobusy jada pozniej jak zostawiaja pasazerow przy akademi muzycznej?gdzie one dalej jada?zawracaja przy akademi i wyjezdzaja lakowa?????dziwne to wszystko!!!!pomysl glupi.jestem na NIE!!!!!mam nadzieje ze opinie na nie cos dadza do myslenia naszemu ZKM!!!przestancie juz wymyslac!!!

    • 0 0

  • No tak

    Mnie z kolei SOK nauczył, że nie należy przechodzić przez tory nawet jeśli nie ma się żadnej alternatywy (ostatni wagon pociągu zatrzymał się poza peronem). Dostałem mandat w wysokości 500 zł., który oczywiście z pokorą przyjąłem. Panowie funkcjonariusze byli nieuprzejmi, ale oczywiście nie mam do tego żadnych zastrzeżeń, przecież mają ciężką i stresującą pracę. Pal licho, że do szkoły było im pod górkę i żadnej innej nie mogli znaleźć - pracują i wypełniają swoje obowiązki należycie w przeciwieństwie do reszty polskiego społeczeństwa - nierobów. Rozumiem również dlaczego pociągi są brudne, zdewastowane i śmierdzące - to nasza wina - bydląt, Polaków. Tak samo doskonale rozumiem dlaczego SOK nie interweniuje w przypadku takiego zachowania. Przecież oni mają rodziny, więc kto normalny narażałby się na utratę zdrowia bądź życia! Jeszcze raz dziękuję serdecznie funkcjonariuszom SOK z iławskiego dworca za cenną nauczkę i Wam wszystkim drodzy obywatele radzę - nie łaźcie po torach!

    P.S. Pociągi możecie dewastować do woli.

    • 0 0

  • hm....

    Nie mam pojecia dlaczego kazdy jest negatywnie do wszystkiego nastawiony, z gory zakladajac ze misterny plan ZKM ktory polega na pogorszeniu wszystkiego jest skierowany przeciwko wam. Nie moge za bardzo wypowiadac sie o pomysle poniewaz jeszcze nie dziala, kiedy dojdzie do skutku i sytuacja naprawde sie pogorszy ZKM pewnie cofnie zmiany, natomiast mozna sie domyslisc ze racjonalnie zmniejszy sie ruch, znikna smierodzace autobusy z centrum, Gdansk powoli staje sie metropolia, nie ma odwrotu.

    Co do kontrolerow renomy, sa naprawde uprzejmi, Ci w SKM sa neutralni, Ci w ZKM sa uprzejmi. Jest taka zasada jezeli bedziesz uprzejmy w stosunku do drugiej osoby ona powinna byc uprzejma do Ciebie, jezeli jest nieuprzejma ma problemy i nalezy agresje zrozumiec, ale napewno trafisz na taka ktora bedzie uprzejma dla Ciebie! W Renomie pracuja tacy sami ludzie jak my, i w przeciwienstwie do nierobów chce im sie pracowac, praca ta nie nalezy do latwych i bezpiecznych.
    Nastepna sprawa nie byloby ich gdyby ludzie kasowali bilety, sam nie kasowalem, nauczyli mnie tego!

    • 0 0

  • zkm

    a co to ich obchodzi? oni jezdza samochodami
    i patrza z innej perspektywy.
    nie od dzis wiadomo ze wladza ma obywateli za bydlo.

    • 0 0

  • Olszynka- dzielnica ludzi starszych, którzy często dojeżdżają do lekarzy na ul. Wałową.Skrócenie linii autobusu 178 spowodowało znaczne utrudnienia, przesiadki i co za tym idzie zwiększenie kosztów przejazdu.Na terenie Olszynki usytuowana jest również szkoła, do której dojeżdża spora grupa pracowników.Zmiany spowodowały problem z czasem dojazdu i dopasowaniem połączeń.

    • 0 0

  • autobusy z dzielnic gdzie tramwaj nie dojeżdża tj ujeścisko, zakoniczyn czy orunia powinny mieć dojazd do centrum bez przesiadkowy.. ok na chełmie można zlikwidowac autobusy bo będzie tramwaj.

    i jeszcze jedno.. linia 155 i 255 jeżdżące razem są niepotrzebne.. zwiększyć częstotliwość tej drugiej by dojeżdżała do końca kowali z częstotliwością co 15min a pierwszą zlikwidować.
    ekonomiczniejsze i racjonalniejsze

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane