• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście bez autobusów - czy to ma sens?

Gosia Stańczyk
18 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:24 (18 października 2007)
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Awaria jednego autobusu nie uniemożliwia ruchu innym. Gdy tramwaj ma kłopoty, blokuje ruch pozostałych wozów. Czy pomyśleli o tym urzędnicy ZTM-u? Awaria jednego autobusu nie uniemożliwia ruchu innym. Gdy tramwaj ma kłopoty, blokuje ruch pozostałych wozów. Czy pomyśleli o tym urzędnicy ZTM-u?

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku zdecydował się na uzdrowienie sytuacji w mieście, i tęgie głowy zasiadły nad mapami, by odkorkować Gdańsk.

ZTM przekonuje, że pomysł skrócenia linii autobusowych tak, by nie wjeżdżały do śródmieścia Gdańska tylko z pozoru jest nieracjonalny, jednak mieszkańcy miasta zamiast być wdzięczni za usprawnienia narzekają, piszą skargi i dzwonią niezadowoleni do pomysłodawców.

Niestety to, jak dokonano zmian, dobitnie pokazuje, że ZTM nie liczy się z pasażerami. Sposób poinformowania jest zdecydowanie nieracjonalny. Bo czy wywieszenie informacji o skróceniu trasy autobusów linii nr 106, 111, 138 i 178 w piątek, gdy zmiany mają być wprowadzone w poniedziałek, ma sens?

Przewoźnicy, którym naprawdę zależy na komforcie swoich pasażerów o zmianach poinformowaliby przynajmniej tydzień wcześniej, a ogłoszenia o tym zawisłyby nie tylko na wiacie przystanku, napisane maczkiem, ale również w autobusach. Wszystko po to, by nie fundować - jak to zrobiono - mieszkańcom korzystającym ze wspomnianych linii nieprzyjemnych niespodzianek w poniedziałek rano. Pasażerowie na przystankach w centrum czekali zaskoczeni i zdenerwowani zastanawiając się dlaczego ich autobusy nie nadjeżdżają, i przeklinając komunikację miejską.

Kolejnym zaskakującym posunięciem ZTM jest to, że zmiany nie są przeprowadzane kompleksowo. Skróceniu linii autobusowych tak, by zmusić pasażerów do przesiadki do tramwajów, nie towarzyszy zwiększenie częstotliwości kursów tych drugich. To ma według zapowiedzi nastąpić po wykonaniu odpowiednich badań nasilenia ruchu. Czy nie racjonalniejsze byłoby najpierw wykonanie badań, a potem wprowadzanie zmian? Posunięcie ZTM jak na razie spowodowało, że pracownicy dojeżdżający wcześnie rano do pracy na Nabrzeżu Przemysłowym z Oruni, Chełma czy Ujeściska muszą konstruować misterny plan dotarcia punktualnie do firmy, uwzględniający przynajmniej dwie przesiadki.

W efekcie trasa dojazdowa do pracy przekształca się w gehennę, naznaczoną niepokojem o to, czy któreś z wybranych połączeń nie zawiedzie i pasażer nie rozpocznie dnia spóźnieniem do pracy. Czy wobec tego wprowadzone zmiany nie spowodują skutków odwrotnych do zamierzonych i mieszkańcy Gdańska zniechęceni do komunikacji miejskiej postanowią przesiąść się do własnych pojazdów?
Gosia Stańczyk

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (128) 4 zablokowane

  • Katastrofa

    Twardogłowi za biurkami chyba nigdy nie jechali tramwajem przez centrum w godzinach rannych czy popołudniowych. Więcej ludzi w tych wagonach niż na stadionie, a teraz gdy podwoi się liczba z likwidowanych połączeń autobusowych to będzie katastrofa.
    ps. Proponuje przykręcić jakieś rurki na zewnątrz tramwajów by ludzie mogli się ich czepiać jadąc do pracy...

    • 0 0

  • e. (1)

    przeczytałeś/-aś wszystkie posty? jedne są PRO, drugie ANTY
    jak ludzie z UM mają traktować taki wydruk? ok, zgadzam się - przekombinowałam, ale trochę logiki jeszcze nikomu nie zaszkodziło :) trzeba wiedzieć czy składa się skargę na działanie urzędników, czy gratuluje się dobrego pomysłu, czy może informuje, że ma się ich wszystkich w głębokim poważaniu!
    to co napisał bacanadmorzem o wydruku pozbawione jest zwyczajnie sensu :P

    • 0 0

    • k

      Jest kilka postów za i całe multum postów przeciw, popartych (te przeciw) konkretnymi logicznymi argumentami

      Jeżeli pracownicy urzędu nie rozumieją o co chodzi i wydaje im się, ze chodzi o gratulacje, to ... trudno! nic nowego, prawda?;P

      • 0 0

  • Potrzebujemy ludzi kreatywnych do myslenia nad zmianami. (2)

    ..zmniejszenie korkow jest konieczne, ale nie kosztem ludzi,ktorzy majac utrudniony dojazd do pracy, szkoly przesiada sie na samochody. Wynik rowna sie ZERO.Kreatywni! Nie glupio-madre"tegie" glowy, ktore zalepiajac jedna dziure rozwalaja druga ogromna dziure. Wynik MNIEJ niz ZERO.

    • 0 0

    • c.d. kreatywnych (1)

      ..te autobusy tez musza dalej odjechac do zajezdni itd. przeciez po wypuszczeniu pasazerow nie rozplyna sie w powietrzu. A wiec dalej jada "zekorkowujac" ulice.

      • 0 0

      • a dzis.

        dokladnie tak sie stalo: na wysokosci opery zawalil jeden tramwaj,skutek :korek ok. 15 tramw. stoi ,pasazerowie RAUS! i na piechote....itd itd....

        • 0 0

  • CHOLERA ZKM

    Potrzebuje autobus 111 i 106 do wałowa.

    • 0 0

  • Informacja o zmianach pojawiła się w autobusach w sobotę rano, a na stronie ZTM-u - dopiero w poniedziałek!!! Krótka informacja była jedynie na stronie ZKM-u. Do tego brak jakiegokolwiek uzasadnienia, czym spowodowane są zmiany oraz na jak długo zostaja wprowadzone. ZTM kompletnie nie liczy się z nami pasażerami!!! Przesiadki na tramwaj są tragiczne, rano koło godziny 7.30 ludzie w tramwajach jadą stłoczeni jak bydło, bo składy liczą tylko po dwa wagony. "Przystanek" początkowy przy Akademii Muzycznej nie posiada wiaty, o porządnym oświetleniu wieczorową porą już nawet nie wspomnę. A korki na Podwalu Przedmiejskim jak były, tak i są. A dlaczego? Zwróćcie uwagę drodzy ZTM-owcy na ilość TIR-ów, stanowią one jakieś 25-30% pojazdów w tych korkach. Ale przeciez łatwiej zlikwidować linie autobusowe niż zbadać wnikliwiej sytuację i po prostu POMYŚLEĆ!!!

    • 0 0

  • K

    a jak myślisz jaki to miałby być wniosek? Gratulacyjny ze śmietanką na wierzchu? Weź się zastanów, bo każdy rozumny człowiek zrozumie o KTÓRE posty mi chodziło. Postów "za" jest tu raczej mało.

    • 0 0

  • to nie ma sensu (1)

    1. Korkow nie tworza autobusy, tylko samochody, a czesto i tramwaje, ktore potrafia stanac na srodku skrzyzowania lub wpychac sie na pomaranczowym
    2. Przesiadka to kolejne 5-6 minut w plecy, a dla osoby starszej lub niedoleznej jeszcze wiecej
    3.Tramwajem nie dojedzie sie wszedzie np. do przychodni na Walowej
    4. Awaria jednego tramwaju uniemozliwi wszystkim pasazerom jakiekolwiek przemieszczenie sie
    5. Nie po to ludzie wsiadaja do autobusu, zeby za 2 przystanki przesiadac sie na tramwaj, ktory jak sie z reguly okazuje odjechal akurat minute temu, a nastepny (np. w niedziele) jest za 20 minut
    6. Zacheca to ludzi do korzystania z samochodow i jeszcze bardziej zwiekszy korki
    7. Tramwaje i tak sa zatloczone, a na zwiekszenie czestotliwosci kursowania ze wzgledu na mala przepustowosc przystankow i skrzyzowan i tak nie ma co liczyc.
    8. Podsumowujac - gorszego pomyslu nie slyszalem

    • 0 0

    • przepis

      -Dodam kłopoty osob niepełnosprawnych i matek z wózkiem.
      -Dochodzi do tego przepłacanie za bilety na dotychczasowej trasie.
      5-6 minut na przesiadkę to bardzo optymistyczny wynik, tylko jak często to się udaje?
      -I generalnie wydłużenie czasu podróży: trzeba zmienic przystanek, wyczekac na pojazd, czasem parokrotnie, no i tramwaje w ogóle są wolniejsze.

      Kiedyś jedna pani od drugiej pani chciała wziac przepis na pyszny sernik.
      Jedna dyktuje: 8-10 jaj
      Druga: e, 4 wystarczą!
      Pierwsza: kostka masła
      Druga zapisuje: margaryna!
      itd., itp. przez twaróg, kieliszek spirytusu etc
      Druga gospodyni upiekła sernik i zmartwiona mówi: "naprawdę nie rozumiem, czemu u ciebie jest taki smaczny???"

      Tak właśnie Gdańsk dba o pasażerów komunikacji miejskiej.

      Ps: Żeby nikt sie nie pomylił, wyjaśniam TO NIE JEST POCHWAŁA. Nie. Kiepska gdańska komunikacja zamienia się w jeszcze gorszą.

      • 0 0

  • przecierz otym juz było

    PO-kompromitacja poraz kolejny pokazuje ze rzadzic nawet miastem niepotrafi!!!!
    bo oni tramwajami sie nietłuką!!

    • 0 0

  • ZTM

    ZTM to jest chyba ulubiony temat wszystkich Gdańszczan... dobrze że na forum można sie wyżyć ;P
    Możecie sie wszyscy wściekać ale tak na prawdę i tak większość obywateli korzysta z usług ZTM bo nie ma konkurencji a po za tym nie każdy ma samochód oraz prawo do jeżdżenia nim:]

    • 0 0

  • Drodzy urzędnicy!a co z osobami niepełnosprawnymi i kobietami z wózkami.Czy w ogóle mieliście ich na uwadze.nie sądzę!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane