• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście u progu wielkiej przebudowy. Co zmieni się podczas budowy Forum Gdańsk?

Maciej Naskręt
9 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Makieta Forum Gdańsk. Budowa wersji centrum handlowego w skali 1:1 potrwa do końca 2017 r. Makieta Forum Gdańsk. Budowa wersji centrum handlowego w skali 1:1 potrwa do końca 2017 r.

W ramach budowy Forum Gdańsk pod śródmieściem miasta powstanie podziemna ulica, która połączy okolice Dworca Głównego PKP i Muzeum Narodowego przy ul. Toruńskiej. Mało kto wie, że będzie ona... prywatna. Mimo to za jej utrzymanie zapłaci miasto.



Jak oceniasz plany rozbudowy układu komunikacyjnego wokół Forum Gdańsk?

W sobotę rozpoczną się prace przy budowie centrum handlowego Forum Gdańsk, które stanie pomiędzy ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańskaal. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycje obejmuje zabudowę Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu budynki handlowe, biurowe i usługowe, których łączna powierzchnia wyniesie blisko 144 tys. m kw.

Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Sama 6-hektarowa miejska działka warta jest ok. 130 mln zł. W zamian za nią inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej.

Deweloperem Forum Gdańsk (przez wiele miesięcy nazywanego Forum Radunia) jest spółka Multi Development Poland. Natomiast wykonawcą samego centrum jest przedsiębiorstwo Warbud. Z kolei firma Doraco zajmuje się rozbudową układu drogowego i sieci w obrębie inwestycji.

Sugerowane objazdy po zamknięciu w sobotę ul. Hucisko w centrum Gdańska. Sugerowane objazdy po zamknięciu w sobotę ul. Hucisko w centrum Gdańska.
Rozpoczęcie prac budowlanych wiąże się z zamknięciem ul. Hucisko (nie będzie jednak zamykane skrzyżowanie przy dawnym Żaku). Pod nim, wzdłuż torów kolejowych, zbudowany zostanie tunel, który docelowo ma też przebiegać pod planowanym centrum handlowym. Szczegółowe zamknięcia ulic i objazdy opisaliśmy w osobnym artykule w zeszłym tygodniu.

Nowe Podwale Grodzkie, czyli by-pass dla głównej trasy przelotowej przez Śródmieście

W tunelu powstanie nowa ulica tzw. Nowe Podwale Grodzkie. Droga połączy Dworzec Główny PKPzobacz na mapie Gdańska ze skrzyżowaniem ulic: Toruńska, Okopowa, Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska.

Zakres zmian w układzie drogowym w centrum Gdańska w związku z budową centrum handlowego. W kolorze fioletowym zaznaczono odcinek ul. Nowe Podwale Grodzkiej znajdujący się w tunelu. Natomiast w kolorze czerwonym są oznaczone odcinki na powierzchni. Zielonym oznaczono nowe wiadukty w ciągu al. Armii Krajowej i układ drogowy na ul. 3 Maja. Zakres zmian w układzie drogowym w centrum Gdańska w związku z budową centrum handlowego. W kolorze fioletowym zaznaczono odcinek ul. Nowe Podwale Grodzkiej znajdujący się w tunelu. Natomiast w kolorze czerwonym są oznaczone odcinki na powierzchni. Zielonym oznaczono nowe wiadukty w ciągu al. Armii Krajowej i układ drogowy na ul. 3 Maja.
- Przebiegnie ona na poziomie, na którym dzisiaj znajdują się tory kolejowe. Docelowo ma mieć przekrój jednej jezdni i umożliwiać jazdę w każdym kierunku jednym pasem ruchu - wyjaśnia Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowało kilka lat temu koncepcję układu drogowego centrum Gdańska.

Według projektantów ul. Nowa Podwale Grodzkie będzie spełniać funkcję by-passa, czyli obejścia dla Wałów Jagiellońskich i ul. Okopowej. Pojadą nią ci kierowcy, którzy będą chcieli ominąć światła na Hucisku.

Minusem nowej ulicy będzie fakt, że drogowcy będą musieli przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim ustawić sygnalizację świetlną. Dziś jej tam nie ma.

- Budowa ul. Nowe Podwale Grodzkie będzie etapowana wraz z powstawaniem nowego centrum. Dlatego umożliwienie przejazdu zaplanowane jest niemal jednocześnie z zakończeniem budowy centrum handlowego - mówi Wojciech Bróż z Korporacji Doraco.

W dalszej perspektywie planowane jest przedłużenie podziemnego Nowego Podwala Grodzkiego w rejon Urzędu Marszałkowskiego. Nastąpi to jednak dopiero po rozbudowie Wiaduktu Biskupia Górka. Powstanie pod nim miejsce na dalszą drogę w poziomie torów. Dalej nowa ulica skręci w lewo, patrząc od strony al. Armii Krajowej, po czym przetnie istniejący parking i włączy się w ul. Augustyńskiego.

Nowa Podwale Grodzkie - droga prywatna, ale dla wszystkich

Co ciekawe, Nowe Podwale Grodzkie, na odcinku bezpośrednio pod Forum Gdańsk, będzie należało do właściciela centrum handlowego. Droga znajduje się w świetle działki, którą miasto przekazało inwestorowi. Tymczasem prawo w Polsce nie przewiduje wyodrębniania własności nieruchomości ze względu na głębokość czy wysokość nad gruntem.

Przekrój przez ul. 3 Maja i Forum Gdańsk. Przekrój przez ul. 3 Maja i Forum Gdańsk.
- Ustaliliśmy z inwestorem, że Nowe Podwale Grodzkie pod Forum Gdańsk będzie drogą nieodpłatną oraz publicznie ogólnodostępną. Miasto weźmie na siebie także jej utrzymanie - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta miasta Gdańska.

Ulicą Nową Podwale Grodzkie pod centrum handlowym pojadą nie tylko kierowcy, którzy będą omijać korki czy klienci do parkingu. Trasa ma umożliwić realizację dostaw do lokali handlowych w centrum. Niestety, nie będzie tam chodnika i ścieżki rowerowej.

  • Wizualizacja Forum Gdańsk od strony Śródmieścia.
  • Wizualizacja Forum Gdańsk od strony ul. Okopowej.
  • Wizualizacja Forum Gdańsk.
  • Wizualizacja Forum Gdańsk od strony ul. 3 Maja.
  • Oś widokowa z Forum Gdańsk na Drogę Królewską.
Dwa nowe wiadukty nad torami w ciągu al. Armii Krajowej

Duże zmiany szykują się w obrębie wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu al. Armii Krajowej. Mówiąc najprościej: układ drogowy zostanie tam poszerzony, by mógł powstać węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia.

- Po bokach istniejącego wiaduktu, po którym poruszają się obecnie tramwaje i samochody, powstaną dwa nowe wiadukty. Na nie zostanie przeniesiony ruch drogowy. Dotychczasowy obiekt będzie pełnił funkcję węzła przesiadkowego - pojawią się tam dodatkowo, obok SKM i tramwaju, przystanki autobusowe - tłumaczy Wojciech Bróż.



Nowe dwa wiadukty umożliwią utworzenie prawoskrętu z al. Armii Krajowej - jadąc od strony Śródmieścia - w ul. 3 Maja. Ponadto powstanie lewoskręt do centrum Gdańska na al. Armii Krajowej w ul. Okopową, jadąc od strony Chełmu. Zakłada się, ze pozwoli to odkorkować cały Węzeł Unii Europejskiej.

Odmieniony układ ul. 3 Maja i parking dla 1 tys. pojazdów

Duże zmiany przejdzie też ul. 3 Maja. To właśnie stamtąd będzie można wjechać, obok ul. Nowej Podwale Grodzkie, na parking centrum handlowego. W tym celu na wysokości ul. Rogaczewskiego powstanie skrzyżowanie z wyspą centralną, które ma zapewnić dogodny dojazd do obiektu handlowego. Ponadto obecna wschodnia jezdnia ulicy zostanie przełożona za tory kolejowe, a istniejąca linia tramwajowa znajdzie się między jezdniami.

Na wysokości Urzędu Miejskiego drogi będą zwężać się do istniejącego układu.

W nowym centrum handlowym powstanie także 1 tys. miejsc postojowych. - To pierwsza realizacja tak dużego miejsca dla kierowców w centrum Gdańska, która ma porządkować sytuację parkingową w jego obrębie - mówi Bojanowski.

Budowa Forum Gdańsk ma potrwać 30 miesięcy. Pierwsi klienci mają tam się pojawić pod koniec 2017 r.

Woda i informacje o utrudnieniach dla kierowców

Kierowcy, którzy od najbliższej soboty mogą narzekać na utrudnienia w poruszaniu się po śródmieściu Gdańska, otrzymają od prowadzącej prace firmy budowlanej Doraco butelki z wodą mineralną. Pozwolą one im nie tylko ugasić pragnienie w ewentualnym korku, ale i dotrzeć do wszystkich informacji na temat prac drogowych. Na etykietach butelek umieszczony został kod QR, który po skanowaniu telefonem komórkowym odsyła do strony forumgdansk.info z informacjami o przebudowie.

Doraco nawiązało także współpracę z AutoMapa.pl oraz Yanosik.pl celem umieszczania na bieżąco informacji o utrudnieniach drogowych.

Jeśli zgodę wyrazi także zarządca autostrady A1, na wyjeździe z autostrady w Rusocinie rozdawane będą ulotki informujące o utrudnieniach w ruchu.

Miejsca

Opinie (182) 4 zablokowane

  • obiekt pięknie wkomponowany...

    ...w pejzaż starówki... tak jak wszystko w tym mieście... masakra!!!!!

    • 10 3

  • To ja mam takie pytanie:

    Skoro powstaje tunel pod Martwą Wisłą, który już będzie działał w momencie otwarcia tego centrum, skoro jest obwodnica południowa, która działa już dawno,
    skoro szykuje się Nowa Wałowa, która docelowo ma dać wyjazd na Siennicką i będzie świetnym skrótem z Wrzeszcza,

    to dlaczego by za jednym zamachem nie wywalić tej pieprzonej estakady, dołem puścić ruch w relacji centrum Orunia, górą Armii Krajowej Podwale Przedmiejskie a na poziomie "0" rondo komunikujące te 2 arterie ze sobą + tramwaje ?
    Nie trzeba by wówczas robić tunelu pod tym całym forum Gdańsk i może wystarczył by nad torami jeden nowy wiadukt zamiast 2 po bokach.

    • 5 6

  • A czy Urząd Miejski juz planuje zająć kolejne metry kwadratowe w tych nowych biurowcach?
    Kiedyś przebąkiwali o budowie nowego obiektu w miejscu parkingu przy ul. 3 Maja - to pewnie teraz wynajmą za grubą kasę biura w FG.

    • 4 2

  • Woda z kodem QR. (3)

    Ciekawy pomysł i łatwo dostępne informacje o przebudowie i utrudnieniach.

    • 27 11

    • sam jestes ciekawy, zachod ma rynek zbytu to i wode ci za darmo da, (2)

      byle bys pozniej u nich kupowal. I tak niemiec sobie lezy do gory brzuchem w niedziele a polak zapier*****la w niemieckich lidlach i innych nettach a siano plynie za granice. I wy sie cieszycie, ze dalej nas zawalaja sklepami, gdzie ludzie haruja na zlecenie za 1300 zl !!!! kurka mac!!

      • 5 5

      • (1)

        Zmień prace i weź kredyt a nie płaczesz na forum...

        • 7 1

        • nie placze.

          mam pieniadze, nie musze pracowac. ale zal mi ludzi, ktorych sie wykorzystuje!!

          • 4 1

  • Oj to będą korki i w dodatku remont zaczyna się z Jarmarkiem sezonem turystycznym hmm będzie się działo. Trzeba zaprosić Pana prezydenta Adamowicza na jazdę codzienną po centrum i szukaniu miejsc parkingowych -:)

    • 7 2

  • dzialka w zamian ? (1)

    To jest dobre, w Katowicach to samo, oddali najlepsza z mozliwych dzialek za dworzec z tektury. Dzialka powinna zostac sprzedana po prawach wolnego rynku. Wtedy by sie okazalo jaka jest jej rzeczywista wartosc.

    • 6 2

    • tak i kolejna dziura wstydu na 50 lat

      • 1 2

  • Super pomysł z etykietą wody mineralnej. (6)

    Ciekawe rozwiązanie marketingowe.

    • 85 17

    • Ciekawe co to za woda. Pewnie Kraniczanka (1)

      • 2 2

      • A co za różnica? Każda jest taka sama tyllo jedna kosztuje 50gr a druga 2 zł

        • 2 3

    • Faktycznie fajne

      Przynajmniej od ręki będzie można sprawdzić informacje :)

      • 3 0

    • (2)

      Nie do końca. "dla mnie to góvvno budujecie"? To będzie teraz najczęstsze pytanie.

      • 6 6

      • mnie tez to forum nie potrzebne, byla gildia, bylo tanio (1)

        a tak...

        • 3 8

        • Gildia to była dobra w latach 90, potem to sam szajs.

          • 19 3

  • Stop marudom. (1)

    Swietna inwestycja i super ,ze zostana zbudowane nowe ulice i przebudowany uklad komunikacyjny.

    • 22 30

    • Ja się najbardziej ciesze z tunelu :) w Oslo pod centrum miasta jest ich pełno dzięki czemu ruch pieszy ma większy priorytet.

      • 8 0

  • Sprostowanie

    Nie wiedziałem, ze Grodzka vel Grodzki, będzie patronem ulicy w Gdańsku. Do tej pory jest w Gdańsku ulica o nazwie Podwale Grodzkie, a nową ulicę(w tunelu), autor tego artykułu, w podpisie pod jedną z mapek, przemianował na Nowe Podwale Grodzkiej. Co się porobiło. Żenada.

    • 1 7

  • (2)

    Ciekawe czy turysci ze Starowki poplyna do nowego CH, aby najesc sie w KFC, McDonaldzie i innych przybytkach uciechy.
    I tak nastapi zmierzch Starego Miasta, a mieszkancy odzyskaja spokoj.
    Tylko te nowe autostrady...Chodniki w ogole beda? Czy ludzie beda zepchnieci do tuneli?

    • 8 5

    • Zepchnieci do tunelu aby orzywic okolice Muzeum Narodowego....
      Kogo wlasciwie stac na chodzenie po galeriach?

      • 0 4

    • Powstaną nowe tunele wystarczy spojrzeć do projektu. Z resztą kto będzie chciał chodzić wzdłuż 5 pasmowych ulic przy których nic nie ma ? Galeria i parking będą miały puste ściany. Okolica szybko się zdegraduje do ścieku komunikacyjnego tak jak jest teraz. Nikt tam nie chodzi i chodzić nie będzie.

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane