• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacje ładowania aut na prąd powstaną w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Podobne instalacje jak ta na terenie Radia Gdańsk pojawią się wkrótce w Gdańsku. Skorzystać będzie mógł z nich każdy kierowca auta elektrycznego. Podobne instalacje jak ta na terenie Radia Gdańsk pojawią się wkrótce w Gdańsku. Skorzystać będzie mógł z nich każdy kierowca auta elektrycznego.

Gdańsk zbuduje trzy stacje ładowania samochodów elektrycznych. Choć inwestycja jest realizowana z myślą o pojazdach służbowych dla urzędników, do specjalnej ładowarki swoje auto będzie mógł podłączyć każdy posiadacz takiego pojazdu.



Czy właściciele pojazdów na prąd powinni mieć specjalne przywileje, np. darmowe parkowanie i ładowanie?

Stacje, a właściwie stanowiska do ładowania pojazdów powstaną w trzech lokalizacjach - przy ul. Partyzantów zobacz na mapie Gdańska (obok siedziby Zarządu Dróg i Zieleni), w pobliżu wejścia do ogrodu zoologicznego zobacz na mapie Gdańska oraz przy ul. Zawodników zobacz na mapie Gdańska (kilka minut pieszo od siedziby Straży Miejskiej). Lokalizacje te są ściśle powiązanie z uwarunkowaniami technicznymi oraz przede wszystkim z planami zakupu pojazdów na prąd dla wspomnianych instytucji.

- O wyborze lokalizacji decydowały trzy czynniki: koszt doprowadzenia zasilania od złącza energetycznego, możliwość dozorowania i stałego monitoringu tych miejsc oraz instytucje, które zakupią pojazdy elektryczne i będą je testowały - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, który koordynuje budowę stacji.

Czytaj też: Gdańsk zamówi auta elektryczne. Czy to początek eko zmian w Trójmieście?

Ze stacji będzie mógł jednak skorzystać każdy posiadacz auta na prąd. Miasto nie planuje bowiem pobierać opłat ani limitować dostępu do specjalnego "gniazdka". Nadmiernego zainteresowania nie należy się jednak spodziewać - w ubiegłym roku w Gdańsku zarejestrowanych było tylko 24 pojazdów elektrycznych oraz 15 hybryd.

- Ze stacji skorzystać będzie mógł każdy bez wyjątku. Utrzymanie urządzeń oraz opłaty za prąd regulować będzie gmina - zapewnia Kaczmarek.

Stacje ładowania gotowe mają być najpóźniej do 29 sierpnia br. O wyborze wykonawcy decyduje cena. Musi on też zagwarantować trzyletnie świadczenie usługi serwisowej urządzeń.

Zapomnijmy o benzynie - apeluje gdański inżynier.



Przeczytaj także historię inżyniera, który w Gdańsku przerabia samochody spalinowe na elektryczne.

Miejsca

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • I znów głupia kłótnia

    o sensowność pojazdów elektrycznych i argumenty typowych właścicieli tradycyjnych (typowych do poż...gania właścicieli Golfów dizelków) . A argumenty typu "skąd mamy prąd" mnie śmieszą, bo nikt nam nie każe produkować go z węgla, poza tym co innego jest rozproszone równomiernie zanieczyszczenie z elektrowni , a co innego skoncentrowane w miastach smogi. A ankieta moim zdaniem powinna zawierać raczej pytanie, czy miasto i państwo powinno m.in. takimi rozwiązaniami jak gniazdka zachęcać do zakupu aut ekololgicznych i napewno większość odpowiedziałaby że tak.

    • 1 0

  • proszę nie zapomnieć o pozwoleniu na budowę i uzyskaniu koncesji na sprzedaż energii

    • 1 0

  • ciekawy jestem

    czy tam są jakieś specjalne gniazdka, czy będę mógł podładować swój skuter elektryczny w razie czego.

    • 0 0

  • Takie gniazdka elektryczne powinny być na każdej stacji paliw

    • 1 0

  • TYLKO NA WODÓR

    W samochodach powinny być stosowane jako czynnik pędny wodor lub pobobny gaz ogólnie dostępny. Ale nikt nie jest zainteresowany na rozpoczęcie bada ,a potem jego stosowaniem . Panstwo nie jest zainteresowane szerokim jego zastosowaniem bo skąd potem wyciągnąc tak wysoki podatek jak z paliwa ,które wynoszą ponad 100%. .Tak musi być bardzo ale to bardzo wielka potrzeba ,ktora jest matką prawie wszystkich wynalazków .
    Pozdrawiam.

    • 1 0

  • O tym ile razy te wyjeżdżały w miasto i nie wracały, bo znienacka skończył im się prąd to już nie napisali.

    Zwłaszcza zimą jest dramat. Ich zasięg wybitnie maleje, bo akumulator musi jeszcze energożerne ogrzewanie obsłużyć.

    • 1 0

  • Adamkor (2)

    Samochody elektryczne mają przyszłość.Do poruszania się po mieście w sam raz.Na chwilę obecną w miarę dobre akumulatory LiFePO4 o wadze około 180 kg i pojemności 200 Ah wystarczą na przejazd około 150 km. Planuję taką konwersję na EV. Bazą będzie VW szóstej generacji. Zastosuję silnik trójfazowy AC o mocy 20 KW. Masa auta nie wzrośnie,bo cały układ spalinowy zostanie zdemontowany. Według obliczeń samochód powinien rozpędzić się do około 120 - 130 km/h.
    Na zachodzie jest to bardzo popularne. U nas wszystko co nowe wchodzi z dużymi oporami ...

    • 0 0

    • no niestety

      bo nasze państwo jest zapóźnione i nie ma żadnych ulg dla posiadaczy z tego tytułu a w dodatku nie można ich ograbić na akcyzie

      • 0 0

    • Cytuję:

      "Do poruszania się po mieście w sam raz" i "powinien rozpędzić się do około 120 - 130 km/h." - jakos mi się to nie zgrywa.
      Niestety jeśli samochód do jazdy tylko po mieście to większość będzie potrzebowała drugiego samochodu do jazd międzymiatowych. Tankowanie trwa wieki. Ja rozumiem, że "prąd jest wszędzie" to naturalne odczucie ale mówimy tu o olbrzymim dodatkowym zapotrzebowaniu jesli samochody elektryczne wejdą na masową skalę - potzreba kompletnie nowej instalacji osiedlowej/wewnątzr miejskiej na to. Niestety w odróżnieniu od paliw płynnych, w elektrykach musisz "zatankować" nie paliwo, a energie - tyle energii ile zuzyjesz i dodatkowo ta energia musi przejść przez sieć. Teraz samochody stoją wszędzie, Gdy wejdą elektrycznę będzie potzreba jeszcze więcej miejsca bo jak pisałem na tyklo miejskim sie nie skończy. Widzisz u siebie miejsce na to żeby mieć miejsca do "tankowania" dla wszystkich chetnych pod blokiem?

      • 0 0

  • Mam pytanie. Czy płaci się za to ładowanie, czy nie? Nie widzę tam żadnych czytników kart płatniczych, etc. (1)

    • 1 0

    • Ładowanie

      Ładowanie jest za free. W ten sposób miasta promują ekologię.

      • 0 0

  • wystarczy ludzi zmotywować

    gniazdka, wjazd na Główne Miasto, jazda bus pasem dla EV i hybryd (tak jak jest np. w Wilnie) i założę się, że zacznie przybywać takich samochodów w Gdańsku. A konserwa niech nadal jeździ swoimi czarnymi golfami dizelkami, proszę bardzo.

    • 0 1

  • Pytanie do znawców tematu

    Jak się tylko jedno auto ładuje średnio ok. 8-10h, to ile aut dziennie obsłuży taka stacja tankowania? Chętnych to dziennie kilka aut, każde trzeba ładować do pełna co 2-3 dni średnio. Teraz nie dziwie się że ta droga przez mękę i pilnowanie swojej kolejki na początku ma być za darmo. He,he,he...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane