• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stadion będzie, gorzej z drogami

Magdalena Szałachowska
17 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 

Stadion Baltic Arena będzie finansowany z budżetu państwa. Wczoraj na konferencji z udziałem m.in. marszałka Senatu Bogdana Borusewicza i wojewody pomorskiego Piotra Karczewskiego, władze Gdańska przedstawiły dokładny harmonogram prac.

Koszt realizacji Baltic Areny według ostatnich (cały czas zmienianych) szacunków wynosi 670 mln zł. 120 mln zł władze Gdańska zarezerwowały we własnym budżecie, reszta miała pochodzić m.in. z funduszy UE. Plany się jednak zmieniły.

- Przygotowanie środków przez państwo zajmie z pewnością mniej czasu, niż wnioskowanie do Unii Europejskiej - mówi wojewoda Piotr Karczewski. - Tak będzie szybciej i bezpieczniej. Projekt ma już poparcie ministerstwa rozwoju regionalnego, czeka jedynie na decyzję premiera Jarosława Kaczyńskiego.

W przedsięwzięcie zaangażowany zostanie również sektor prywatny, czyli firmy, które zainteresują się ponad 20 ha ziemi wokół powstającego stadionu. Obecnie to nadal tereny ogródków działkowych.

- Działkowicze będą mogli przenosić się do ogrodu na Krakowcu już od listopada- zapowiada prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - 12 mln zł wyniosą odszkodowania za pozostawione na działkach mienie. Zaczniemy je wypłacać jeszcze w tym roku. Do tej pory wyceniliśmy 440 z 478 działek.

Na początku 2008 r. miasto ogłosi przetarg na projektanta i wykonawcę stadionu. W przygotowaniu oferty przetargowej pomoże miastu wyłoniona w ciągu najbliższych dwóch miesięcy firma konsultingowa. Zgodnie z planem budowa Baltic Areny rozpocznie się w drugiej połowie 2008 roku.

- Stadion oddamy do eksploatacji do końca 2010, a najpóźniej do początku 2011 roku - mówi Paweł Adamowicz. - Póki co nie spodziewamy się większych zagrożeń.

Czy faktycznie nie ma zagrożeń? Stadion to przecież nie wszystko, a w kontekście organizacji Euro 2012 niemal równie ważna jest infrastruktura drogowa.

- Poprosiłem o spotkanie, bo są pewne zagrożenia- mówi marszałek Senatu Bogdan Borusewicz. - Gdańsk ma cały czas problemy z infrastrukturą komunikacyjną. Ważna jest modernizacja SKM, budowa Trasy Sucharskiego i modernizacja ul. Słowackiego. Na te wszystkie projekty trzeba będzie wydać prawie 3 mld zł!

Zarówno projekt nowej linii SKM, jak i Trasa Sucharskiego (a przynajmniej jej dwa pierwsze etapy) mają zapewnione dofinansowanie. Problemem jest modernizacja i przedłużenie ul. Słowackiego. Inwestycja nie została ujęta na liście unijnych projektów programu Infrastruktura i Środowisko. O to, by tam się znalazła, będzie zabiegał wojewoda Piotr Karczewski podczas dzisiejszej wizyty w stolicy.

Kto sfinansuje Słowackiego?

Marcin Szpak, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej

Szukamy pieniędzy na modernizację i przedłużenie ul. Słowackiego. Początkowo chcieliśmy zrealizować jeden odcinek od ul. Potokowej do Rzeczypospolitej, dla którego mamy już dokumentację techniczną i środki w wysokości 250 mln zł. Jednak w kontekście Euro chcieliśmy zrealizować pełen odcinek drogi od lotniska do Obwodnicy, od Rzeczypospolitej do Nowego Portu wraz z przedłużeniem do Trasy Sucharskiego. Całkowity koszt projektu to 650 mln zł. Z Unii spodziewaliśmy się 85 proc. dofinansowania.

Jednym z rozwiązań jest nadanie Słowackiego statusu drogi krajowej, drugim dokonanie drobnej korekty w zapisach programu Infrastruktura i Środowisko. Korekty, która dopuściłaby do finansowania projekty nie tylko najważniejszych dróg, ale także dojazdów do stadionów lub połączeń węzłów komunikacyjnych. Bez unijnych środków nie będziemy w stanie zrealizować tej inwestycji. Dlatego liczymy, że działania marszałka oraz wojewody spowodują, że projekt zostanie sfinansowany przez Unię.

Miejsca

Opinie (137) ponad 50 zablokowanych

  • W; )

    ano widzisz, dlatego "kibicow" jest w cudzyslowie.
    Kibicow obowiazuja takie same zasady jak wszystkich innych, jesli ich nie rozumieja i sie zachowuja jak malpki tudziesz mniej inteligentne zwierzeta, wtedy staja sie "kibicami"

    • 0 0

  • "ze temat poruszyl tzw. "kibicow""

    Niestety to było dużo przed, dobrze by było miec okulary.

    Jedynie nerwowa atmosfera, temperatura i ogólnie zła kondycja finansowa i organizacyjna E2012 spowodowała tę sytuacje.
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • najważniejsza SKM

    wg. mnie największą rolę w transporcie z centrum i lotniska powinna odgrywać kolej. nie dośc, że jeździ szybciej niż samochody, to potrafi zabrać o wiele więcej pasażerów.

    infrastruktura jest potrzebna, lecz nie aż tak ważna jak szybki dojazd kolejką. na zachodzie, w miastach, gdzie jest słaba siec dróg i mało parkingów, władze tworzą wielkie parkingi na obrzeżach i zapewniają kierowcom darmowy transport do centrum.

    jest wiele rozwiązań, trzeba tylko CHCIEĆ, a nie narzekać.

    Ja widzę w EURO 2012 wielką szansę, jak ją zaprzepaścimy, to rzucam wszystko i wyjeżdżam w bieszczady;)

    • 0 0

  • wypadaloby sie podpisywac pod postami
    ...
    roi sie od matolkow...to chyba dlatego, ze temat poruszyl tzw. "kibicow"

    • 0 0

  • Wiesz co to odpowiedzialność ? i kto za takie wpisy ponosi przede wszystkim??????
    pewnie gdynia?

    • 0 0

  • taki matoł nie wie co to promocja

    • 0 0

  • b

    za to ty, tego matoła promujesz

    • 0 0

  • tyle to potrafi moja kociczka zuzia...

    • 0 0

  • konserwacja zabytków przeszła pod ministerstwo kultury
    pisz do ministra kazia ujazdowskiego, ja tu raczej nie pomoge...

    • 0 0

  • jak nie jest twoim kolega to masz problem,

    jak sie pokazal i naobiecywal to niech sie oblize, i wiecej nie obiecuje, tak najlepiej caly budzet polozyc w banku,
    najlepiej na 100 lat to sie uzbiera na pielegniarki,
    a co do jacka karnowskiego to sopot mniejszy od gdyni dal
    100 tys, a tak w ogole to dobrze ze rzad dal na zabytki 200
    mln, jeszcze zeby nie zapomnial o sale bhp, przypomnij im,
    i przypomnij ze jest cos takiego jak lato jesien a potem zima i jest snieg i deszcz itp, nalepiej niech forse dadza
    w grudniu 23, zeby zostaly trzy dni na wydanie kasy, pozdrowienia i niedowidzenia.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane